Watvoor wave plank om mee te beginnen

DerVegas

Geen avatar

Berichten: 56
September 18, 2015, 13:26:08
edit2Rapporteer  
Luitjes,

Ik wil als toevoeging voor de low wind days een wave plankie kopen. ( Plus mijn vriendin begint net en ben verplicht om aantal lowwind sessies op vlakwater te doen, ideaal om strapless aan te leren lijkt me)

Nu hebben een paar maatjes wel wat ervaring met waven en die raadden een 5'10 aan.

Wellicht dat iemand nog een brak tweedhandsje liggen oid?

Tevens twijfel ik om te beginnen met straps of meteen strapless aan te gaan leren.

Greeets
et1961

Berichten: 365
Antwoord #1 September 18, 2015, 14:07:07
edit2Rapporteer  
Een brak tweedehandsje kan je op MP vinden.

Zelf heb ik een Cabrinha Skillit en Subwoofer, heerlijke lichtweer boards!

Vaar zelf met straps, maar ga de subwoofer ook maar eens strapless proberen. Al zie ik niet echt de voordelen van strapless....
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 September 18, 2015, 17:14:09
edit2Rapporteer  
Gelijk strapless. Wat is je budget voor een tweedehands waveboardje? Ik heb hier wel wat liggen, maar brak is anders.
Gerwinnaar

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #3 September 18, 2015, 17:25:24
edit2Rapporteer  
Als het om echt low wind gaat is een north nugget ook een goede optie. Heb zelf een 2014 5.5 en ben er erg blij mee, ik vaar hem strapless
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 18, 2015, 18:32:08
edit2Rapporteer  
In de regel vaar ik sneller met mijn Nobile woodskim dan met mijn waveboard met zeer goed low-end.
Onder de 10kn heeft een waveboard teveel weerstand om goed te varen. Met iets meer wind kun je wel gemakkelijk een kitemaat kleiner varen (en daarmee bedoel ik niet een vierkante meter minder t.o.v. een twintip, maar een complete maat kite in een globale quiver. Bijvoorbeeld 7m ipv 9m, 8/9 ipv 10m, enz)

Bovenstaande geldt het meest voor waveboard met een thruster fin set-up.

De nugget is idd een goed low-end plankje met vier vinnen (quad), welke gek genoeg minder drag hebben dan een 3 fins thruster set-up.

Waarom dan toch drie finnen?
Dat vaart in wave toch het meest fijn, maar dat is geheel afhankelijk van je eigen voorkeur.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 September 19, 2015, 19:42:01
edit2Rapporteer  
In de regel vaar ik sneller met mijn Nobile woodskim dan met mijn waveboard met zeer goed low-end.
Onder de 10kn heeft een waveboard teveel weerstand om goed te varen. Met iets meer wind kun je wel gemakkelijk een kitemaat kleiner varen (en daarmee bedoel ik niet een vierkante meter minder t.o.v. een twintip, maar een complete maat kite in een globale quiver. Bijvoorbeeld 7m ipv 9m, 8/9 ipv 10m, enz)

Bovenstaande geldt het meest voor waveboard met een thruster fin set-up.

De nugget is idd een goed low-end plankje met vier vinnen (quad), welke gek genoeg minder drag hebben dan een 3 fins thruster set-up.

Waarom dan toch drie finnen?
Dat vaart in wave toch het meest fijn, maar dat is geheel afhankelijk van je eigen voorkeur.
Helemaal mee eens met een kleine toevoeging: voor de kleinere en korte golven zoals hier in NL ben je beter af met een "fish" en mocht je grotere golven op willen zoeken op bv een bestemming zoals b.v. Fuerte dan ben je beter af met een "global" boardje.
Bromtor

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #6 September 19, 2015, 21:51:36
edit2Rapporteer  
Kan je ook een golfsurfplank nemen en daarop Kiten? Of is dat totaal verschillend?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 September 19, 2015, 22:09:31
edit2Rapporteer  
Kan je ook een golfsurfplank nemen en daarop Kiten? Of is dat totaal verschillend?

De meeste "kitesurf" golfboards zijn gebasseert op "gewone" golfsurfboards, dan wel specifiek boards voor lichte riders.

Probleem zit hem in de constructie.
Voor golfsurfen is een laag gewicht en voldoende flex erg belangrijk.

Ga je vervolgens op zo'n plank kitesurfen, dan zul je snel door de veel hogere krachten op de plank vanwege het opkruisen (lees, gewoon hoogte lopen en niet golfsurfen) deuken krijgen in het deck van je hielen, welke uiteindelijk zullen resulteren in een kapot board.
En dat gaat vrij rap heb ik in het verleden bij anderen gezien.

Kortom, ja het kan. Maar je zult snel problemen krijgen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 September 19, 2015, 22:28:29
edit2Rapporteer  
Daarentegen zijn tweedehands golfsurfboardjes wel spotgoedkoop en omdat ze uiteindelijk toch vanzelf kapot gaan hoef je er ook niet voorzichtig mee te zijn
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #9 September 20, 2015, 01:11:44
edit2Rapporteer  
Ik heb nog een oud shortboardje liggen Bic 6"7. Zou je daar nog een beetje plezier mee kunnen beleven?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 20, 2015, 06:09:36
edit2Rapporteer  
Ik heb nog een oud shortboardje liggen Bic 6"7. Zou je daar nog een beetje plezier mee kunnen beleven?

Bic boardjes zijn niet stuk te krijgen... zo ben ik ook begonnen met een Bic 6'7"(ik heb m ook nog liggen ergens in de schuur). Wel is het zo dat ie een stuk minder wendbaar is.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 September 20, 2015, 11:56:34
edit2Rapporteer  
Daarentegen zijn tweedehands golfsurfboardjes wel spotgoedkoop en omdat ze uiteindelijk toch vanzelf kapot gaan hoef je er ook niet voorzichtig mee te zijn

Polyester of epoxy planken trap je zo aan snot!
Moet wel erg goedkoop zijn dan.

BIC maakt al tientallen jaren allerlei kunststof producten via de sandwich methode, waarbij twee helften onder druk aan elkaar verbonden worden met een schuimen kern. Inderdaad sterker, en prima als budget boardje. Maar varen bij lange na niet zo fijn als echte kitewave boardjes.

Om aan wave te proeven: Doen!
Weet je al dat je meer wilt, beter iets meer investeren
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #12 September 20, 2015, 14:33:31
edit2Rapporteer  
Ik heb een  7&10 best ts vanaf hoeveel knopen kan je er lekker mee aan de gang?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 September 20, 2015, 15:25:31
edit2Rapporteer  
Hangt af van al eerder genoemde zaken. Met een nugget win je wel een paar knoopjes, met normaal waveboard niet zo veel. Echter win je wel een hoop gegrijns want wavekiten is supertof
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #14 September 20, 2015, 18:57:35
edit2Rapporteer  
ik zit ook te kijken voor een eerste wave boardjes, zijn er mensen die ervaring hebben met een naish skater 2015 of een slingshot angry swallow.

dan kijk ik puur naar de shape die is makkelijk voor vervoer en wat ik begrijp kan je ze ook vrij klein varen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 September 20, 2015, 19:45:04
edit2Rapporteer  
Dat zijn de laatste ontwikkelingen: Langere boards waar de nose gewoon van ingekort zijn.
Varen prima en wellicht de toekomst?

Nugget heeft een redelijk vlakke bodem naar achteren, en de eerder al genoemde quad fin set-up.
Toch zijn er ook waveboards die zich hiermee kunnen meten.

We zijn als kitehigh nog steeds voornemens eens een wave clinic te organiseren in het volgende seizoen...
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #16 September 20, 2015, 20:32:24
edit2Rapporteer  
varen prima voor een "gevorderde" dus af te raden voor een absolute beginner, of voor iedereen?

voornemens dat die er gaat komen zou ik daar graag gebruik van willen maken ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 September 21, 2015, 08:05:35
edit2Rapporteer  
varen prima voor een "gevorderde" dus af te raden voor een absolute beginner, of voor iedereen?

voornemens dat die er gaat komen zou ik daar graag gebruik van willen maken ThumpsUp

Helaas geen eenduidig antwoord op je eerste vraag, want er zijn daarvan al verschillende modellen te koop.

Een beginnend wavekiter is uiteraard geen beginner Wink
Alleen komt hij of zij van een twintip, en heeft nog nooit op een directional al dan niet strapless gevaren.

Wat je dan wilt is stabiliteit bij lage snelheden zodat gijpen en evt. later overstag makkelijker gaan.
Echter voor in de golven is langs stabiliteit fijn, maar in de breedte juist weer niet vanwege de kantenwissel (sturen op de golf). En vooral deze laatste eigenschap maakt een "gevorderde" plank lastiger in den beginne.

Een ander groot verschil met de meeste kite waveboardjes is ook de mogelijkheid tot hoogte lopen. Dat kunnen ze in de regel beter dan welk golfsurfboard dan ook. En juist hoogte terugwinnen is de core business van het wavekiten. Downwind op de golf gaat nl. op alles wel prima Wink


Als het evenement er gaat komen, dan pas volgend seizoen helaas Sad
Maar we zijn er mee bezig!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.