Hydrofoil bouwen

Triple-T

Geen avatar

Berichten: 55
Logs: 0 | 127 uur
Oktober 26, 2015, 22:41:42
edit2Rapporteer  
Hallo

Ik ben al een tijd aan het inlezen en nadenken over het maken van een hydrofoil. Dit moet wel te doen zijn leek mij. Eerst wou ik vooral aluminium gaan gebruiken en de wings kopen, maar na alles wat te overdenken en wat lezen op internet is het niet eens zo moeilijk om het van carbon te gaan doen. ik wil het ook goed uitdenken van te voren en proberen de kosten laag te houden.

Ik ben al begonnen met een ontwerp in 3d. Het ontwerp is nu zo opgebouwd dat ik eerst een skelet maak van aluminium en verbinden met carbon buis. Het aluminium laat ik snijden. Dan de rest vullen met foam en hier het carbon overheen lamineren. Voor de mount plate naar het board wil ik een mal laten snijden en deze vullen met carbonvezel met epoxy en later samen met de mast aan elkaar lamineren. Het mast profiel wat ik gebruiken wil is de eppler 837

Nu ben ik nog niet echt over de fuselage uit ik kan hier wel wat dimensies van vinden maar verschild ook allemaal weer. kan iemand hiermee helpen? dimensies en vorm zoals ook de hoek tegenover de mast en tegenover elkaar.

Ook de wings weet ik niet zo goed hoe ik dit zou moeten gaan doen, is dit uit de vrije hand met behulp van wat mallen goed te doen? of komt dit niet eens zo nauw? en kan niet zo goed de maten hiervan vinden en hoe je dit verder moet vormgeven.

Het maken van de wings doe ik denk ik door de core van foam te shapen en dan overtrekken met carbon. Voor de wings is de eppler 817 wel geschikt als profiel had ik al gelezen.

Ik zal later nog wel even wat plaatjes plaatsen van het ontwerp tot dusver. Wil topic ook wel een beetje bijhouden hoe het project verloopt.

Ik hoop dat er mensen zijn die me wat verder kunnen helpen.  Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Oktober 27, 2015, 21:10:52
edit2Rapporteer  
Er zijn wel een aantal mensen die een hydrofoil zelf gebouwd hebben hier.
Maar de meeste kans op hulp maak je hier

Ik ben benieuwd naar je vorderingen
Triple-T

Geen avatar

Berichten: 55
Logs: 0 | 127 uur
Antwoord #2 Oktober 31, 2015, 01:13:49
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de link, had hier nog niet echt op gekeken.

Ik ben vanavond weer even verder gegaan met het ontwerp. wel één en ander weer veranderd.
Hier wat afbeeldingen. De fuselage moet nog paar dingetjes aan doen. verder ben ik het er wel aardig mee eens zo. Nog even en ik ga denk ik materiaal bestellen.









Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Oktober 31, 2015, 07:40:37
edit2Rapporteer  
Ik gok dat je Inventor gebruikt? Wink
Heel erg netjes

Wat zijn die twee stangen? 12mm vliegerstokken van Carbon?
Hoe ga je hier de "huid" omheen aanbrengen?

De mast moet erg torsie stijf worden, dus ik ben benieuwd.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #4 Oktober 31, 2015, 11:27:30
edit2Rapporteer  
Ik hem nog wel een meter aluminium naca neus sectie  profiel  liggen
Ideal om je mast van te maken, het schijnt dat de neus sectie van je profile het belangrijkst is , je kan de neus sectie comprimeren tot 15mm het is dan wel aluminium maar je zou het ook kunnen gebruiken om een mal van te maken
https://sites.google.com/site/windknifecom/ en
http://www.duckworksbbs.com/hardware/misc/windknife/


 


Triple-T

Geen avatar

Berichten: 55
Logs: 0 | 127 uur
Antwoord #5 Oktober 31, 2015, 13:27:35
edit2Rapporteer  
Ik gebruik ironcad, dit gebruik ik op het werk ook.

Die 2 ''stokken'' zijn carbon buizen van 12,7mm met binnendiameter van 10mm. En niet van die gepultureerde maar van matten gerold. Deze zijn stuk sterker en stijver en kun je voor constructies gebruiken.

Die profiel plaatjes die je ziet laat ik van 3 of 4 mm aluminium snijden, dus perfect aan de maat. Hier tussen in ga ik foam core materiaal doen en dit aan de hand van deze profielen in de vorm schapen.
Hieromheen wil ik verschillende lagen aanbrengen van glasvezel, carbon en diolen. Totaal een laag of 5/6 denk ik. De bovenste en onderste profiel plaat laat ik van 5mm rvs snijden. Zodat ik hier draad M6 in kan tappen om de fuslage aan vast te maken.

De buizen laat ik iets doorsteken zodat deze in de mountplate boven doorsteken en onder in de fuselage passen. De uiteinden van de buizen met een mensel van epoxy en carbon poeder/snippers vullen om zo sterke verbinding te krijgen en zodat deze dicht zijn.





Ik denk dat ik de mountplate samen met de mast ga inwikkelen zodat dit een sterke verbinding is. En dus de fuselage boutbaar maak doormiddel van 3 M6 bouten.

De fuselage maak ik uit 1 stuk aluminium en mogelijk trek ik hier nog een laag carbon omheen. of als deze stijf genoeg is zet ik hem in de blanke lak.

De vleugel profielen heb ik overgenomen van moses. Hier zou ik dan wat foam voor gebruiken en deze ook met paar lagen carbon bekleden. Mocht dit niet lukken kan ik de wings/vleugels nog los kopen zodat dit ook altijd past. Ze hebben ook nog andere vleugels dus zou ik hier altijd nog mee kunnen experimenteren. Maar dit gaan we natuurlijk eerst zelf proberen te maken.

Ik zit er ook nog aan te denken om het board zelf te maken. of misschien eerst hiervoor een 2de hands waveboard te gebruiken. Dit moet ik nog maar even zien.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Oktober 31, 2015, 22:17:55
edit2Rapporteer  
Wow, Ironcad gebruikte ik voor het laatst in 1997!
Netjes!

Waar haal je die gewikkelde/gerolde Carbon buizen vandaan?
Ik heb ook een statief voor een fotocamera van dat spul, en superlicht en vooral erg stijf.

Op zich is zo'n ge extrudeerd aluminium mast ook geen gek idee!?

Wat zijn trouwens diolen?
Triple-T

Geen avatar

Berichten: 55
Logs: 0 | 127 uur
Antwoord #7 November 02, 2015, 21:08:03
edit2Rapporteer  
Haha oke nou ik denk dat het sinds die tijd aardig is veranderd, lijkt inmiddels wel veel op solid edge ed. pakketen. Doe je nog steeds tekenwerk?

Ik heb een goede site gevonden voor composieten etc, waar ze ook deze buizen verkopen. Ze hebben nog veel meer spul, ook gekleurd carbon wat mij ook wel leuk lijkt. www.easycomposites.co.uk prijzen zijn ook stuk beter dan bij bijvoorbeeld carbonwinkel.

Diolen (engelse benaming) is bijna net zoiets als armide/kevlar vezels. Deze hebben een goede impact sterkte, wat carbon niet heeft, deze verschillende materialen kunnen elkaar dus versterken. Aramide vezels wel beter, maar diolen een stuk goedkoper.

Verder heb ik ook niet heel veel verstand van composieten, alleen wat dingen die ik heb gelezen en gezien. Voor de hydrofoil zit ik aan de volgende opbouw te denken eerste laag carbon dan laag glasvezel weer een dikke laag carbon en dan de diolen en dan nog een laag carbon met een kleur. De laag glas doe ik puur om meer dikte te krijgen en omdat dit veel goedkoper is dan carbon.

Zo'n alu profiel is zeker ook geen slecht idee, maar ben nu al in deze richting aan het denken en bezig en lijkt me ook wel leuk om te maken. Vind het nog wel het overdenken waard. Dus zal rdeheld zo ook even een pb sturen.

Ik wil dit project ook doen meer omdat ik het maken ervan leuk vind. Het is niet eens zozeer dat ik nou zo graag wil foilen. En als het dan ook nog eens goed werkt zou helemaal super zijn. En kan ik de dagen met weinig wind ook kiten Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.