Formaat kites Zanzibar

jayjay

Geen avatar

Berichten: 4
December 06, 2015, 11:54:23
edit2Rapporteer  
In augustus ga ik samen met mijn vriendin 2 weken naar Zanzibar en aangezien we liever geen spullen wil gaan huren willen we zoek gaan naar goede 2e hands spullen.
Welke formaat kites kunnen we het beste mee nemen?
Mijn vriendin weegt 52 kg en is 1,62 m, ik weeg 77 en ben 1,78 m.
We zijn van plan om in juni/juli in Nederland nog wat lessen te volgen + ervaring op te doen.
De enige kite ervaring die we tot dusver hebben is een beginnerscursus + wat aanvullende lessen die we afgelopen zomer op de Dom. Rep hebben gevolgd.
Ik zit zelf te denken om een 2e handse North Neo van 7m2, 9m2  en 12m2 aan te schaffen om samen te gebruiken.
Tevens kan ik voor een mooie prijs 136 x 38 board aanschaffen, zou dit groot genoeg zijn voor mij om mee te beginnen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 December 06, 2015, 15:44:55
edit2Rapporteer  
Prima keuzes, je kan dan samen met je vriendin 1 setje gebruiken waar zij telkens een maatje kleiner dan jij vaart. Boardje is wat smal, lengte prima voor een beginner. Ik zou als man zeker minstens 40 breed gaan met jouw gewicht. Voor je vriendin is 38/39 breed wel lekker.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #2 December 06, 2015, 15:49:41
edit2Rapporteer  
De 7m kun je denk ik wel thuislaten, in de 2 windseizoenen die Zanzibar kent waait het tussen de 11 en 22 knp.

Het beste is om naast de 9m ook een 11 en 14 of 15 m mee te nemen. jouw vriendin zal een kitemaat kleiner kunnen varen omdat ze een stuk lichter is, maar ik verwacht niet dat ze met een 7m kan varen. Mocht je een 7m hebben, dan kun je hem voor de zekerheid meenemen.

Wat betreft het board, een 38 cm breed board is voor iemand van 77 kg aan de kleine kant. Zeker voor een beginner en de te verwachte wind op Zanzibar. Beter kun je voor een board gaan wat 40 of 41 cm breed is. Daar zal je een stuk makkelijker op kunnen starten en bij weinig wind langer mee door kunnen varen!
jayjay

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #3 December 13, 2015, 15:19:09
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties.
Boards en de eerste kite zijn inmiddels aangeschaft.
Is een Switchblade 10m2 met de 1x overdrive bar uit 2014 geworden.
Zit nu voor de aankoop van de volgende te twijfelen of we het beste een 8m2 of een 7m2 bij kunnen kopen.
Mijn gevoel zegt 7m2 aangezien m'n vriendin tijdens de cursus in Cabarete afgelopen zomer uitsluitend geoefend heeft met een 7m2 en de windkracht van Cabarete en Zanzibar in augustus vergelijkbaar is, volgens internet.
Ik kan echter voor een interessant bedrag een Switchblade 8m2 uit 2015 kopen.
Ook et1961 zegt in zijn reactie dat we de 7 wel thuis kunnen laten.
Wat is wijsheid?

Nog een vraag: Ik zie soms wel en soms ook niet IDS achter de Cabrinha kites staan, betekend dit dat dit depowering system niet standaard op de Cabrinha kites zit?   
et1961

Berichten: 365
Antwoord #4 December 13, 2015, 15:52:54
edit2Rapporteer  
Switchblade is een hele goede keus! Als je reeds een 10 m hebt, dan is een 7 of 8 m erbij een goede keus. Als je op dit moment een goede deal kan maken voor een 2015 Switchblade, dan zou ik dat zeker doen.

Het IDS systeem is op alle kites van Cabrinha (ik meen vanaf 2007) van toepassing. Waar je wel op moet letten is dat de kites vanaf 2014 met het nieuwe type bar (1X overdrive) gevaren dienen te worden. In 2014 heeft Cabrinha wat veranderd, het uitvlaggen van de kite gebeurt nu over 1 powerlijn.

De 1X bar die je nu bij je 10 m Switchblade heb kan je op alle Cabrinha kites met een IDS bridle varen. Ik vaar mijn 2012, 2013 en 2014 Cabrinha kites ook ook met de 1X overdrive barren.

Als je voldoende ruimte in je kitetas(sen) hebt, neem dan gerust de 7 of 8 meter mee. Je kunt hem beter bij hebben dan daar om verlegen zitten!
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #5 December 13, 2015, 16:27:03
edit2Rapporteer  
hoi,

ik heb een 14 10 6m2 set van swichbaldes uit 2013. dus ik kan van 10 tot 40 knopen varen. Het zijn grote gaten in van 4m2 er tussen. maar dat is het goed te doen. de 6m meter geeft niet veel support als je in de lucht hangt zo als de 10 en de 14. Met lichte strom op het water vaart hij heerlijk als andere met het 8 en 7 van het water worden afgeblazen. toch zit ik er over te  denken om een 8 aan te schaffen dus een 7 zal geen slechte keuzen zijn.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 December 14, 2015, 21:16:21
edit2Rapporteer  
voor zanzibar: alles tussen 12 en 18m2 daaronder lekker thuis laten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.