11jaar, 32kg, welk materiaal

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Januari 05, 2016, 00:45:51
edit2Rapporteer  
Gelukkig Nieuw jaar allemaal.

Mijn kleine mannetje is enthousiast over kiten. Beter begin van het jaar bestaat er niet voor paps uiteraard.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het meest materiaal is niet echt op dit sort mini maatjes gemaakt.
Welke kite maat?
Wie maakt boards en trapezes die klein genoeg zijn etc.

elke tip is welkom.

groet
Rene
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #1 Januari 05, 2016, 09:46:39
edit2Rapporteer  
Boards zijn er volgens mij niet echt. Laat een custom maken (Lieuwe bijvoorbeeld). Damesmodel kan ook, maar vaak is dan de stance te groot voor je kind.

Kites: pak een kleine allround kite. Dus een 4, 5 of 6 m2. Bijvoorbeeld Rally of Bandit. In ieder geval een kite met een gemiddelde tot grote AR die makkelijk herstart en goed de-powered, delta shape of iets wat er op lijkt.

Test ook of je kind bij de depower kan (boven de bar) en of de depower te bedienen valt (ivm kracht, geldt voor zowel boven als onder de bar).

Let wel op de omstandigheden. Kinderen van deze leeftijd zien meestal geen gevaar, maar als het dan misgaat heeft het vaak grote impact (angst). En soms is het verstandig om les te nemen i.p.v. te geven, maar dat ligt aan de relatie die jij met je kind hebt (zelfde geldt voor les geven aan je partner). Vraag wel of de kiteschool ervaring heeft met kinderen. Ik weet van Karta dat ze dit heel goed doen, maar er zijn uiteraard genoeg andere scholen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Januari 05, 2016, 11:13:51
edit2Rapporteer  
Anders vraag je gewoon hier aan Ed. ik denk dat je bijna geen betere kind (vanaf 6 of 8 jaar dacht ik) instruczeur kan vinden, vraag maar aan de jongste generatie NK kiters op Sluf en Brouwersdam  als hij het niet te druk heeft met natuur docu's filmen (iets wat ie overigens ook heel goed kan).
maargoed, kan bijna geen beter bedenken, ene eerlijk is eerlijk ik ben en blijf sceptisch om zulk jonge grut te laten kiten, zou ze eerder een tijdje laten windsurfen, maar als je ze perse wil leren kiten dan is Ed. die gene die je zoekt.

zie linkjes:



http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=43376.0

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=50325.0

Stetman

Berichten: 133
Antwoord #3 Januari 05, 2016, 12:01:10
edit2Rapporteer  
Heb mijn zoon leren kiten, vaart vanaf 12 jaar op zee. Hij is wel met 5 jaar al begonnen met 1m2 trainerkite en is zo doorgegroeid, incl vaak oefenen quickrelease. Met 11 jaar vaarde hij met een North EVO 7m2 uit 2008 en een North youngblood 1,28
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #4 Januari 05, 2016, 12:15:25
edit2Rapporteer  
6M -7m  is groot zat en dan een Wave achtige SLE. Die zijn namelijk gemaakt om geleidelijk power af te geven + stabiel bij weinig wind.

Paul vd Steen

Geen avatar

Berichten: 44
Logs: 0 | 79 uur
Antwoord #5 Januari 05, 2016, 16:20:50
edit2Rapporteer  
Heb een keer een jong mannetje op Mirns zien varen met een Flysurfer Viron, ik vond het wel wat.
http://www.flysurfer.com/en/produkte/kites/viron2deluxe/
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #6 Januari 05, 2016, 16:42:19
edit2Rapporteer  
We hebben een 3m Kima (3 struts, SLE), Mariska vaart er regelmatig mee :-) Springt er nog over de 9m mee ook. Is trouwens nog steeds geen speelgoed om kinderen zelf mee te laten stoeien. Les geven aan kinderen is nog een vak appart dus op zich is het advies van AJ misschien beter, kun je met die ervaring de juiste maat/kite weer aanschaffen waar hij mee verder kan. Succes in ieder geval, lijkt me echt een super ervaring om te kiten met je (mijn) kinderen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 Januari 05, 2016, 16:48:28
edit2Rapporteer  
Ik heb een paar jaar geleden wat kleine boards met smalle stance ontwikkeld in samenwerking met René Lehman. Ik dacht toen nog dat ik onze zoon enthousiast zou kunnen maken voor onze mooie sport. Belangrijk is de flex die meestal te weinig aanwezig is in de oude boards van circa 36cm breed. Sommige merken hebben anno 2016 een echt boardje voor kids in hun programma (dus niet alleen qua lengte en breedte, maar ook qua stance, flex en gewicht afgestemd op 30-40 kg).

Qua kite kun je met de meeste lichtgebouwde 3 strutters goed uit de voeten. ik heb goede ervaringen met het oude model Catalyst en de Zian Kima. Om te leren heb je wel meer aan een 4m of 5m dan een 6m of groter bij dat gewicht.

Voor trapezes en wetsuits kom je automatisch bij ProLimit, Mystic en Ion uit. Je hebt voor 32 kg een XXXS of XXS trapeze nodig.

Ozone heeft een speciale kids bar met beperkte depower throw, bij andere merken kun je werken met de stopper. De reikwijdte wordt sowieso groter als je kiest voor een zittrapeze, omdat de haak dan iets lager zit in vergelijking met een heuptrapeze.
audi

Berichten: 752
Antwoord #8 Januari 05, 2016, 17:34:45
edit2Rapporteer  
Mijn zoontje is begonnen met kitesurfen toen hij 11 was.
Hij is op een oud board van mij gestart (north dragon 135x37,5) lekker groot met veel drijf vermogen zodat hij snel en makkelijk weg kon varen.
Met weinig wind gebruikte hij een 7 m best waroo en met iets meer wind een RRD vision 2 5 m deze kite's herstarten beide heel makkelijk

Hij heeft natuurlijk eerst uuren geoefend met een klein matras vliegertje van 1,5 meter.
En ik had een dvd waar in uitgelegd wordt hoe je moet varen en wat het windvenster is.
Alles werd in theorie goed begrijpelijk uitgelegd.

Het heeft mij verbaast hoe snel hij kon varen en hoe makkelijk hij hoogte loopt.

We hebben wel altijd in ondiep water geoefend.

Vakantie tip  skaven strand camping ringkobing fjord Denemarken
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #9 Januari 05, 2016, 23:13:51
edit2Rapporteer  
Heel erg bedankt voor de reacties. Goede suggesties.
Ik heb hem gister op het strand laten sturen met een bandit5 8M. Voor het eerst en dat ging eigenlijk heel goed.
15-18 knopen en dat was te veel voor hem.
Problemen waren zoals door jullie aangekaart:
te grote trapeze dus veel te weinig depower throw.
Ik denk een wave kite inderdaad met een stopper. Board zijn we nog niet aan toe.
Misschien een bandit 6m. mooie aanvulling op mijn 11/8 combo.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Januari 05, 2016, 23:20:18
edit2Rapporteer  
Uno 2,5m met een skimboard in getijdeplasje, met hardere wind misschien zelfs met een trainer matrasje. Zo zijn Jis en Duuk in ieder geval begonnen, vanaf daar is de stap naar een grotere kite met twintip niet zo groot meer. Vergeet vooral niet om spelenderwijs de safety heel vaak te oefenen, liever dat hij weet hoe alles los moet dan dat hij in de knoop komt met een grote kite van een ander en daar achteraan gaat.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Januari 06, 2016, 00:37:48
edit2Rapporteer  
Wat Evan zegt en ook gedaan bij onze zoon: skimboardje en wakeskate gebruikt voor eerste meters. De kids springen gemakkelijker op zo'n skim al kite insturende dan hun ouders het ooit voor elkaar zullen krijgen. Voordeel is dat knieën minder belast worden bij val in vergelijking bij een reguliere twintip, waarbij 1 voet uit strap kan schieten.

Allerbelangrijkste is de timing van de tijd in het water. Op een drukke dag is het een no go bij mij om een jeugdige kiter les te geven. De gemiddelde zomerkiter houdt geen rekening met lessers. Dat wordt natuurlijk een probleem als de kleine zijn/haar kite per ongeluk in de kite van de zomerkiter stuurt.

Bandit 6m is aan de grote kant als je zoon van 32 kg van passend startmateriaal wil voorzien in 15-20 knopen. Dan adviseer ik veel eerder een Trust 5m, om in de hoek van F-one te blijven. Een Bandit 6m past uiteraard wel perfect bij Bandit 8m/11m voor jezelf.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #12 Januari 06, 2016, 21:45:05
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het delen van jullie ervaring. Het is de enige manier om een inschatting te maken van kite maat en wind  voor zijn gewicht. De uno is voor weinig wind gemaakt en geschikt als trainer kite toch?? Het viel mij op dat de Bandit moeite had om in de lucht te blijven met minimale wind voor die maat. Backstall en op 12 uur over je hoofd vliegen en dan uit de uit de lucht willen vallen. Daar had ik voor die tijd nooit last van gehad. Wel cruciaal in de begin fase om een kite te hebben die daar geen last van heeft. 2.5 meter klinkt onmogelijk klein..lol. Gingen jullie boys daar met 15knopen het water mee op in de later fase??
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #13 Januari 06, 2016, 22:35:37
edit2Rapporteer  
Mijn zoons ( Jis en Duuk) varen vanaf hun zesde/zevende jaar. De Uno (2.5) is dan een must. Superstabiel kiteje bij weinig wind, vaarbaar tot 40+ knopen. Nu ze ouder zijn en ook 35 kg wegen, varen ze er niet meer mee. Het blijft echter perfect speelgoed om je kite veilig door en door te leren kennen. Dat vond ik een vereiste bij kleine kinderen. Een aanrader dus voor jouw zoon om  zijn handeling veilig en goed onder de knie te krijgen. De kleinste maat die ze nu hebben is een 4.5 m RPM. Deze is al een stuk sterker. Daarnaast een 6-7-9-11. RPM.

Ik heb idd zoals Evan zegt erg veel tijd en aandacht aan safety besteed. Veel reactiespelletjes etc om ze zo behendig mogelijk te maken.

Verder heb ik door de jongens van Lieuwe speciaal een piepklein board (115) laten maken, met een smalle stance en voldoende flex. Met een te brede stance varen is de perfecte manier om kinderknieen compleet te vernaggelen: wil je niet.

We varen altijd op de Dam/Ouddorp/ of Slufter. Als je meer info/tips wilt, Pm me maar. Ik heb eventueel ook nog allerlei kindermateriaal ter overname, als je dat zou willen. ThumpsUp
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #14 Januari 06, 2016, 23:10:44
edit2Rapporteer  
De Uno is gemaakt als trainerkite, maar blijkt dus ook ideaal te zijn als eerste kite voor de kids vanaf 25 kg. De Uno is er trouwens ook in 4m. Daarnaast zijn er nog wel wat kleine kites (3/4/5/6m) die goed blijven hangen in de lucht, maar meer die dat niet doen. Bij de kiteschool op je kitespot of je reseller kun je misschien even demovliegen met 1 van hun kleine kites. Voel je gelijk verschil met je huidige kite. Indien je toevallig uit Brabant komt, kun je bij mij ook een kleine kite uitproberen.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #15 Januari 07, 2016, 08:56:19
edit2Rapporteer  
Fantastisch mannen.
Ik ben nu alleen nog aan het orienteren.
Ik verhuis in Maart weer terug naar NL. In de buurt van kampen dus het zal veel ijsselmeer worden.
Ik ben dan wel in de markt voor wat gebruikte spullen in de juiste maat.
Ik doe tegen die tijd even een oproep. Komt mooi uit met het begin van het seizoen.
 Ah nog tips voor een beginner spot in die omgeving. Lemmer, Mirns en Makkum zijn allemaal dicht bij en toegestaan. (ff wennen dat je niet gewoon overal het water op kan!!)
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Januari 07, 2016, 15:22:30
edit2Rapporteer  
Ah nog tips voor een beginner spot in die omgeving. Lemmer, Mirns en Makkum zijn allemaal dicht bij en toegestaan. (ff wennen dat je niet gewoon overal het water op kan!!)

Ik vind Workum een mooie spot, hele spot ondiep ideal voor lessen zie er vaak kids. Zie er ook vaker workshops met trainer kites met kleine matrasjes.

Makkum sluit in de zomerperiode voor kiten. Zelf heb ik geen ervaring bij Lemmer en Mirns. Ook geen ervaring met Strand Horst, maar schijnt wel lang ondiep te zijn en is dichterbij Kampen..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Januari 07, 2016, 18:49:27
edit2Rapporteer  
Vanuit Kampen zou ik het in eerste instantie richting Friesland zoeken.  Lemmer is in de zomer gesloten ( BPR) . Mirns is altijd super gezellig maar ook enorm druk ( in de weekenden kom ik er al bijna niet meer)   Stavoren is overigens op de drukke dagen @ Mirns een heel goed alternatief!
Horst kan ook maar daar heb je vaak te maken met vervelende "wind omstandigheden"  en op het IJsselmeer heb je al snel wat knoopjes meer.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #18 Januari 07, 2016, 21:44:33
edit2Rapporteer  
Hi Idefix,
Met Friesland, bedoel je dan de meren?
Die stonden niet direct genoemd. Hoe werkt dat eigenlijk.
Verboden tenzij anders aangegeven.
Of toegestaaan/gedoogd tenzij verboden?

Ikzelf prefereer zee , maar weet uit ervaring dat het een grote stap is van binnen water naar zee.
Dus met de kleine man houden we het veilig en makkelijk voor het begin op binnen water.
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #19 Januari 07, 2016, 21:58:43
edit2Rapporteer  
Hoi René,

Onze middelste is ook begonnen toen hij rond de 30kg woog. Als start kites hebben wij een Ozone Uno van 4m en een Catalyst van 6m gebruikt. Hij vaart nog steeds met de 4m Uno als het wat steviger waait.

Die trainerkite heeft wel weinig lift, dus hij gebruikt liever de 6m of mijn 7m Smiley

Als board een FlyradicalS 128

Probleem was dat de meeste barren een vrij grote chickenloop hadden, zodat hij eigenlijk geen ruimte meer had om de bar van zich af te bewegen. Eddy bij Versus heeft toen een barretje van Flysurfer aangepast met een mooie kleine chickenloop. Zo kon hij veilig het water op!

Als spots vind ik Mirns en Workum fijn met de kleine man, omdat je kunt staan. 's zomers wel zaak om eerst bij de drukte weg te varen.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 Januari 07, 2016, 22:29:40
edit2Rapporteer  
Hi Idefix,
Met Friesland, bedoel je dan de meren?
Die stonden niet direct genoemd. Hoe werkt dat eigenlijk.
Verboden tenzij anders aangegeven.
Of toegestaaan/gedoogd tenzij verboden?

Ikzelf prefereer zee , maar weet uit ervaring dat het een grote stap is van binnen water naar zee.
Dus met de kleine man houden we het veilig en makkelijk voor het begin op binnen water.

De binnenmeren in Friesland zijn verboden om te kitesurfen. ( deels door BPR en deels door NB wetgeving) Er loopt nu 1 tryout met kitesurfers / een kitesurfschool  op een binnenmeer maar dat is een heel ander verhaal dan dit topic  Lips Sealed   
Daarbij is de wind op "groot" water altijd een stuk stabieler en daardoor veiliger dan de kleinere plassen.

Ik zou echter wel, zodra junior lekker heen en weer kan varen en zijn vlieger ook uit diep water goed kan relaunchen de Noordzee opzoeken. Voor de veiligheid tijdens het kitesurfen is het niet alleen de locatie die bepalend is. Het is de combinatie van alle factoren.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #21 Januari 08, 2016, 00:11:34
edit2Rapporteer  
Mijn dochter (9) leert het nu (van mij) met een Viron flysurfer 4m, ze heeft ook aan mijn bandit 7m2 gehangen, maar deze vliegen gewoon ''moeilijk''  met weinig weinig wind. Dit is een probleem bij alle kleine tube kites. En als het wat harder waait kan zo'n 7m (of een 5m) een aardige lift genereren en dat wil je niet altijd als je zoon/ dochter er aan hangt.
Met een tube gaat het wel maar ik sta er dan zenuwslopend naast door de vele male explosievere krachten die een tube kan geven. Een foil is gewoon vele male rustiger in krachtopbouw.
Een Viron is denk een van de beste kennismakingskite's die er is voor kids (en onverwoestbaar).  -Herstarten gaat vanzelf (hij staat na een crash gewoon weer aan de rand v het windvenster te wachten op barinput)
-weinig lift
-zeer goede depower, ook bij veel wind zonder problemen dwars door het windvenster)

 Voor een 11 jarige zou ik een 4m viron kopen om vertrouwt te raken een 6 zou ook wel kunnen,

en niet naar Horst gaan, wel mirns en workum
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #22 Januari 08, 2016, 01:00:54
edit2Rapporteer  
Is niet perse een eigenschap van tube kites, maar het doel waar de kites voor ontworpen zijn. Een kleine versie van de Speed zal ook een stuk agressiever zijn dan de Viron die als trainer kite ontworpen is.

Met een Uno kun je ook niet veel meer dan heen en weer varen daar zit ook geen lift in, helaas zijn er maar erg weinig merken die zulke kites, puur gericht op beginners, maken. Ocean Rodeo heeft ook een 2m Tube met maar 1 strut als trainer kite anders dan dat kan ik er ook niet veel opnoemen.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #23 Januari 08, 2016, 02:51:48
edit2Rapporteer  
Ik heb eens naar de Viron gekeken en dat lijkt naast een Uno ook een goeie optie.
op land en water te gebruiken. trainer kite zonder verassingen . Redelijk geprijst ook. Slim concept om het effectieve oppervlak te verkleinen
Als dat onder de knie is kan hij eens een 5of 6 meter tube proberen. Die gaan wel met minder wind, als je er maar echt mee vliegt lijkt me. (zeker echte wave kites)

Epic en Blade hebben beide ook een jeugd kite in het programma. Epic zelfs een jeugd bar. Wel prijzig.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #24 Januari 08, 2016, 19:36:23
edit2Rapporteer  
Jamie, net 10 jaar geworden, kitesurft maar doet ook aan landboarden.

Hij vliegt gewoon met flysurfer speed en hij is supergoed!


http://www.youtube.com/watch?v=nlnw1ghpKKA
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.