AD: Verbod op kitesurfen dreigt voor Oostvoorne en de Slufter

kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #25 Januari 19, 2016, 11:13:21
edit2Rapporteer  
Op voorne-putten zelf komt inmiddels ook een partij in actie.

http://www.voorne-putten.nl/2016/01/17/gbw-stelt-vragen-over-oostvoornse-kust-en-maasvlaktestrand/
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 Januari 19, 2016, 12:16:47
edit2Rapporteer  


Gaat de goede kant op!
Ik mis alleen nu echt het NKV!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #27 Januari 19, 2016, 21:13:36
edit2Rapporteer  
Mooi! Wie had dat gedacht, steun vanuit de politiek!
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #28 Januari 19, 2016, 21:27:56
edit2Rapporteer  
ja prima hoor! ThumpsUp
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #29 Januari 20, 2016, 13:39:09
edit2Rapporteer  
Heb vernomen dat er ook een kitesurfer zit in het college van b en w Rotterdam, nl wethouder Ronald Schneider. Misschien deze eens aan zijn jasje trekken?
Slis

Berichten: 563
Antwoord #30 Januari 20, 2016, 14:18:24
edit2Rapporteer  
http://www.rotterdam.nl/wethouderschneider
Ben ik me van op de hoogte Smiley en naar mijn weten staan we al in contact met hem.

bedankt voor de tip sowieso!
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #31 Januari 20, 2016, 17:56:28
edit2Rapporteer  
 
https://www.rotterdam.nl/wethouderschneider
Ben ik me van op de hoogte Smiley en naar mijn weten staan we al in contact met hem.

bedankt voor de tip sowieso!


Klopt!  Grin
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #32 Januari 20, 2016, 18:09:08
edit2Rapporteer  
netjes! Smiley
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #33 Januari 29, 2016, 09:56:25
edit2Rapporteer  
AD 29 januari _Steun zowaar uit de politiek!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #34 Januari 29, 2016, 10:19:18
edit2Rapporteer  
Steun zowaar uit de politiek!

De motivatie is louter economisch, en niet inhoudelijk helaas.
Maar beter dat dan niets natuurlijk, want we voelen allemaal wel op onze sloffen aan dat de vogelstand echt niet gaat verbeteren.
En of RWS veel moeite gaat doen om het causale verband tussen de afnemende vogelstand en de vlieger recreatie ook daadwerkelijk aan te tonen, ik vraag het mij af  Undecided

En daarnaast is het economische belang van de MVII (en de op stapel staande MVIII) zoveel groter dan dat van de lokale ondernemers. Het natuurgebied moet volgens Europese regelgeving om het nieuw gewonnen land te compenseren...
Slis

Berichten: 563
Antwoord #35 Januari 29, 2016, 10:46:22
edit2Rapporteer  
daarbij goed opgemerkt door iemand anders is zojuist het "kolencentralen" plan goedgekeurd door het rijk... en deze moeten ook milieu compenseren.
Dus dat is wellicht het achterliggende "addertje"

Alsof de uitstoot van de kolencentrales geen invloed gaan krijgen op milieu.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #36 Januari 29, 2016, 11:11:46
edit2Rapporteer  
Slufter en Oostvoorne o.a. stonden al op de lijst vanwege MVII compensatie. Daar geen enkel Europees land zich precies aan deze regels houdt, is het typisch Nederlands dat "wij" weer het beste jongetje van de klas willen spelen...Tongue

Dit is echt niet iets nieuws, en hangt al jaren als een donkere wolk boven de betreffende spots
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #37 Januari 29, 2016, 13:31:47
edit2Rapporteer  
daarbij goed opgemerkt door iemand anders is zojuist het "kolencentralen" plan goedgekeurd door het rijk... en deze moeten ook milieu compenseren.
Dus dat is wellicht het achterliggende "addertje"

Alsof de uitstoot van de kolencentrales geen invloed gaan krijgen op milieu.

Er wordt links en rechts veel geroepen. Laten we er van uit gaan dat dit met een integere achtergrond gebeurd maar ik betreur de huidige gang van zaken ten zeerste. Al eerder opgemerkt: zoek de dialoog. Er is op dit gebied al verschillende jurisprudentie aanwezig, gebruik die! Er lag een korte en lange termijn visie vanuit de NKV klaar. Gericht op het zoeken naar de dialoog.  Als je  überhaupt de kolencentrale in deze discussie betrekt ( appels met peren vergelijken)  en dan ook nog eens over milieucompensatie begint......  tjonge


Nee, je kunt zeilbootjes, speedbootjes , wandelaars met honden,  kolencentrales enz enz in deze materie niet lineair vergelijken met verstorende effecten van het kitesurfen! ( alhoewel je evt effectenrapportage van andere activiteiten natuurlijk wel kunt gebruiken in je eigen visie maar dat is strategie en daar moet je niet zomaar over gaan publiceren  Grin )

Wat ik nu zie gebeuren is dat allerlei partijen in stelling worden gebracht. Het geeft de discussie / de problematiek een geheel andere (en mijns inziens verkeerde)  sfeer waardoor oplossingen nu niet meteen dichter in de buurt komen.

Sorry voor m'n ietwat felle reactie maar ( alhoewel ik er niet vaak op het water sta) vind ook ik de Slufter een geweldige locatie en daar moeten we alles voor doen om daar zowel op de korte als lange termijn nog veel uurtjes op het water te kunnen genieten.
My 2 cents  ThumpsUp


( en ik zou het Havenbedrijf iets meer koesteren.... dat zou in de toekomst nog wel eens van pas kunnen komen)
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #38 Januari 29, 2016, 21:03:24
edit2Rapporteer  
Oostvoorne is veel belangrijker dan de Slufter naar mijn mening.

Verstorende effecten van kitesurfen zijn helemaal niet bewezen, daarvoor is dit onderzoek, wat vd zotten is dat dit uberhaupt gebeurd. Er word toch ook geen onderzoek gedaan naar het effect van doperwten op rijstepap? (Sorry kan echt niks beters verzinnen)

Mee eens dat je moet blijven praten met elkaar, en het dus ook belangrijk is dat je aan de tafel mag blijven plaatsnemen maar het lijkt erop dat de NKV destijds heeft ingestemd met dit onderzoek waarvan de uitkomst desastreus zou kunnen zijn. Niet zo gek dat er een boel felle reacties geplaatst worden.

Kunnen we t niet over een andere boeg gooien? Kitesurfen is juist 'groene' recreatie en kan dus prima gebruikt worden om industrie te compenseren?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #39 Januari 29, 2016, 21:53:55
edit2Rapporteer  
De materie @ Oostvoorne is ( vooral op de lange termijn) veel complexer dan die van de Slufter.
De ( platvloers gezegd) noordzijde van het gebied , juist voor zowel vogels als kitesurfers ( en dan met name de beginners en de scholen) erg interessant,  zie je langzaam maar zeker opschuiven naar het zuiden. De boel slipt dicht. Dit gaat zowel voor de vogels als voor het kitesurfen gevolgen hebben.  Kun je daar wat mee?  Zaak is het om nu al te kijken WAT daar de gevolgen gaan zijn en hoe je daar mee om kunt gaan.

Instemmen met het onderzoek was eigenlijk niet eens een keuze maar meer een voorwaarde om überhaupt in het concept beheerplan opgenomen te worden. Nationaal  en ook steeds meer internationaal wordt er nog steeds vastgehouden aan een verstoringsafstand van 700m. ( Don't shoot the messenger  Grin )  Daarbij kun je dan aan zo'n onderzoek natuurlijk wel eisen / voorwaarden stellen.

Overall is het volgens mij helemaal geen verloren zaak. Punt is wel om alle neuzen dezelfde ( realistische kant) op te houden. Alle betrokken organisaties / belangenbehartigers hebben daar uiteindelijk hun voordeel bij. En ik spreek hier dan heel bewust van organisaties / belangenbehartigers en NIET van "partijen" , als je begrijpt wat ik bedoel.....

De opmerking van Karel 79   "Kitesurfen is juist 'groene' recreatie en kan dus prima gebruikt worden om industrie te compenseren"  is voor velen misschien een beetje een wazige maar er zit ook daar best wel een kern van waarheid in. 
De overheid investeert al jarenlang veel geld om meer jongeren aan het sporten te krijgen, je zou dus van diezelfde overheid met betrekking tot de snelst groeiende tak van de watersport een flinke ondersteuning verwachten!  De overheid hecht grote waarde aan een goede internationale vertegenwoordiging van de Nederlandse activiteiten op het gebied van sport!  Een ieder met een beetje verstand van de kitesurfwereld  weet dat wij, de Nederlandse kitesurfwereld dit uitstekend doen. Vele Nederlandse kitesurf(st)ers hebben we op de internationale wedstrijd podia zien staan!
Kitesurfers bevinden zich midden in de natuur! En als dat op een verantwoorde manier gebeurd dan zou ik daar als "belangenbehartiger van de Natuur" heel blij mee zijn!

 Met een goed onderbouwd en daardoor breed maatschappelijk gedragen natuurbeleid met daarbij kansen en mogelijkheden voor alle betrokkenen is uiteindelijk iedereen beter af. En daar laat ik het voorlopig maar ff bij dan ( met griep de boomhut weer in)

tot later op/aan het water  ThumpsUp
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #40 Januari 30, 2016, 11:39:40
edit2Rapporteer  
Wat je ziet gebeuren op Oostvoorne is dat het leefgebied voor de vogels, door het steeds meer droogvallen, steeds groter wordt. Het kitegebied wordt daardoor kleiner, simpelweg omdat er geen water staat. We schuiven steeds meer op van het vogelrustbebied richting Rockanje. Het lijkt zichzelf op te lossen zo
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #41 Januari 30, 2016, 15:11:13
edit2Rapporteer  
Dat is dus wat ik bedoel met een lange termijn visie. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat je/we daar niets mee kunnen doen........
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #42 Januari 31, 2016, 13:55:54
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Idefixe het heel goed verwoord.
Bedenk ook dat Rotterdam zich als een echte sportstad wilt profileren en niet zit te wachten dat het mooiste stuk strand nabij Rotterdam verboden toegang is voor de watersport en wandelaars
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #43 Januari 31, 2016, 19:35:25
edit2Rapporteer  
Als je gaat kiten, ff zakje vogelzaad mee en strooien maar.
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #44 Februari 05, 2016, 18:11:47
edit2Rapporteer  
Zouden de heren/dames van Rijkswaterstaat niet eerst een keer moeten kijken naar het effect van die enorme windmolens die overal op de Maasvlakte het beeld bepalen? Het is al lang bekend dat de aanwezigheid van deze enorme windmolens een effect heeft op de vogelstand......

Uiteraard moeten we als kitesurfers uitkijken dat we niet dwars door een vogelbroedgebied varen maar in dit geval lijkt het erg op kitesurfers pesten.

Een gemiddelde kite staat max 15-20m hoog. Een gemiddelde windmolen op de Maasvlakte torent 100-150m boven zeeniveau.....

Rebel1974

Berichten: 66
Antwoord #45 Februari 05, 2016, 20:39:49
edit2Rapporteer  
gelukkig kunnen we het ook op de windmolens gooien !!

Er is nog zoiets als meteorologische invloeden, voedselinvloeden, giftig slib  en alle andere 100-tal  cofounders / bias gevende factoren te bedenken.

Dus ze zullen een meting moeten doen met en zonder kitesurfers en zorgen dat alle andere factoren gelijk blijven. En gemeten over langere periode in hetzelfde seizoen. Wanneer gaan ze ons vragen een hele zomer niet te kitesurfen ??

Beetje wetenschappelijk geschoold persoon weet dat dit onmogelijk te volbrengen is.

Ben zeer benieuwd naar de uitkomst van dit 2 jarig onderzoek. Valt gemakkelijk wetenschappelijk onderuit te halen, als ze het al ooit durven...

Kaartje van windmolens is van Sovon waar ik maar eens ben gaan kijken. Dan zie je dat vogelaar mensen veel tijd stoppen in het maken van lijvige stukken / rapporten. Dat zegt weer iets over het type mensen waar we mee moeten dealen. ( helaas cliche maar dus wel waar)

Wij kitesurfers gaan liever het water op om onze hobby uit te oefenen.....maar vanavond niet en dus ook met een griepje maar wat tellingen bekeken :

De telling die ze het meest heeft aangezet tot dit onderzoek is de teruggang van de zwarte zee-eend in dit gebied.

Dan vergeten ze even te vertellen dat de zwarte zee-eend het heel goed doet bij de Brouwersdam.   Shocked wat zeg je nu ?? Brouwersdam daar wordt toch ook gekite ?? Ja , dus kansloze zaak ....   loser

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #46 Februari 05, 2016, 23:59:45
edit2Rapporteer  
gelukkig kunnen we het ook op de windmolens gooien !!

Er is nog zoiets als meteorologische invloeden, voedselinvloeden, giftig slib  en alle andere 100-tal  cofounders / bias gevende factoren te bedenken.

Dus ze zullen een meting moeten doen met en zonder kitesurfers en zorgen dat alle andere factoren gelijk blijven. En gemeten over langere periode in hetzelfde seizoen. Wanneer gaan ze ons vragen een hele zomer niet te kitesurfen ??

Beetje wetenschappelijk geschoold persoon weet dat dit onmogelijk te volbrengen is.

Ben zeer benieuwd naar de uitkomst van dit 2 jarig onderzoek. Valt gemakkelijk wetenschappelijk onderuit te halen, als ze het al ooit durven...

Kaartje van windmolens is van Sovon waar ik maar eens ben gaan kijken. Dan zie je dat vogelaar mensen veel tijd stoppen in het maken van lijvige stukken / rapporten. Dat zegt weer iets over het type mensen waar we mee moeten dealen. ( helaas cliche maar dus wel waar)

Wij kitesurfers gaan liever het water op om onze hobby uit te oefenen.....maar vanavond niet en dus ook met een griepje maar wat tellingen bekeken :

De telling die ze het meest heeft aangezet tot dit onderzoek is de teruggang van de zwarte zee-eend in dit gebied.

Dan vergeten ze even te vertellen dat de zwarte zee-eend het heel goed doet bij de Brouwersdam.   Shocked wat zeg je nu ?? Brouwersdam daar wordt toch ook gekite ?? Ja , dus kansloze zaak ....   loser

De gegevens van Sovon zijn inderdaad een goed instrument om te gebruiken. Daar zit je dus goed mee. 
Dan de beoordeling:  Getoetst wordt aan de hand van de richtlijnen zoals omschreven in de Instandhoudings Doelstellingen ( de zg IHD's )  Hierin is per vogelsoort het uiteindelijke doel ( in aantallen / aanwezigheid, al dan niet gekoppeld aan periodes enz omschreven.

Het is dus niet zo dat de ene soort belangrijker wordt gevonden dan de andere. Zo is tijdens de voortoets gebleken dat de Zwarte Zee-eend zich voornamelijk aan de zuidzijde van de Brouwersdam  bevindt en er mbt tot het kitesurfen en de IHD's geen negatieve verwachtingen zijn. Er is op grond van de zwarte Zee-eend dan ook niet richting het kitesurfen "beperkend" opgetreden. Dit is overigens voor andere activiteiten WEL het geval, nogmaals: er wordt per activiteit / zoals omschreven in het bestaand gebruik beoordeeld of de IHD's al dan niet behaald kunnen worden. ( zo zie je bijvoorbeeld dat in de Waddenzee door het Natura 2000 proces zo'n beetje de gehele garnalenvisserij om zeep wordt geholpen......)

Om bijvoorbeeld even advocaat van de duivel te spelen:  Een windmolen is een min of meer "statisch geval",  het ding blijft op 1 plaats staan. Kitesurfers worden ( door het grillige onvoorspelbare gedrag van de vlieger ) gezien als zeer bedreigend. Hierdoor wordt dan ook in de regel uitgegaan van een verstorend effect op een afstand van 700m! 
( don't shoot the messenger)

Het is allemaal best wel complexe materie!
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #47 Februari 06, 2016, 00:52:20
edit2Rapporteer  
Als je gaat kiten, ff zakje vogelzaad mee en strooien maar.
Briljante oplossing schater, makkelijk eten vinden = makkelijker overleven = meer voortplanting.
Wel een beetje stiekem doen, die vogelaars moeten dat niet doorhebben natuurlijk  Grin.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #48 Februari 06, 2016, 00:59:15
edit2Rapporteer  
Lopen er straks allemaal legkippen over de plaat  Tongue

Overigens ook toch best nog wel een sterk argument in deze materie:

En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn.Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten, Over de Muur, over het IJzeren Gordijn.Omdat ze soms in het westen. Soms ook in het oosten willen zijn

 (Het Klein orkest die snapten het jaren geleden al )

Anders gezegd: De Instandhoudingsdoelstellingen Natura 2000 zijn zeer plaatselijk bepaald. Het zijn echter nog altijd de vogels zelf die , aan de hand van veel factoren ( zelfs internationaal!!  ) bepalen waar zij het naar hun zin hebben en zich dus vestigen.....

gyttja

Berichten: 107
Antwoord #49 Februari 06, 2016, 01:46:10
edit2Rapporteer  
Zo is het maar net.

Overigens zit er volgens mij veel meer achter, ik heb hier en daar wat in de wandelgangen gehoord.
Ik denk niet dat ik daar wat over mag loslaten, maar klinkt in ieder geval niet goed voor de spot daar.

De uitslag van het genoemde onderzoek kan overigens ook heel veel invloed hebben op de hele kitescene.
Een negatieve uitkomst kan desastreus zijn, maar een positieve uitkomst geeft juist weer veel mogelijkheden.
Hoewel wat Rebel1974 zegt waar is, het onderzoek zal wellicht onderuit gehaald kunnen worden. Maar in de politiek zullen ze daar niet meer naar kijken ben ik bang. Die beslissen gewoon aan de hand van dat onderzoek, zodra die uitkomst bekend is.  Zo ging het ook bij Lelystad, waar gelukkig een positieve uitslag lag ivm Natura 2000 (vogels zaten niet/amper in het gebied waar het surfstrand wordt aangelegd).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.