Advies aankoop kite....

marcodilungo

Geen avatar

Berichten: 4
Januari 17, 2016, 16:46:00
edit2Rapporteer  
In het eigenlijk al verre verleden was ik een enthousiaste windsurfer....Toen is het windsurfvirus uitgedoofd.In 2015 was ik  2 maal op vakantie in de Canarische eilanden.
Ik had niet verwacht dat het surfvirus mij nog terug ging vastbijten,maar het tegengestelde is in Fuerta toch gebeurt.. ThumpsUp ThumpsUp
Rond nieuwjaar worden doelen gesteld,en mijn doel is gaan kiten in 2016. Smiley
Ik heb mijn kitesurflessen al geboekt,ik laat er geen gras over groeien.
Om te kiten heb ik een kite nodig in de toekomst,en daardoor lees ik nu allerlei magazines en lees en zoek ik uit wat een goede aankoop voor me zou zijn.
Design vind ik toch ook wel belangrijk.Je moet één zijn met de kite die in de lucht hangt vind ik.
Na allerlei folders doorkeken te hebben valt mijn oog nu op de rood/witte Peter Lynn Fury.
Het is niet mijn intentie om fotoshoot-sprongen gaan te maken.Het zal mij eerder gaan om snel over het water te vliegen  YeSS YeSS
Ik zie dat de Fury gemaakt is in die richting.
Mijn vraag aan kenners op dit forum is alleen.Kan ik met deze kite de beginnersfase doorkomen,ivm water relaunch etc....Bij de aanschaf zou ik toch graag een kite hebben die mij na 6 maanden  nog voldoening geeft,en niet direct weer alles opnieuw moet gaan aanschaffen.
Ik ben curieus wat jullie wijze raad is....
et1961

Berichten: 365
Antwoord #1 Januari 17, 2016, 17:37:02
edit2Rapporteer  
Ik zou eerst maar eens de voorgenomen lessen gaan nemen. Ook je instructeur kan jou adviseren wat betreft je keuze voor je eerste kitemateriaal.

Ik weet niet waarom jou keus gevallen is op een Peter Lynn Fury? De Fury is zeker geen allround beginnerskite. Er zijn veel betere kites voor beginners en met dergelijke kites ben je echt niet binnen 6 maanden uitgekeken!
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #2 Januari 17, 2016, 17:47:12
edit2Rapporteer  
Hoi Marco,
Ik heb zelf ervaring met de Peter Lynn fury. Zoals je zegt is de kite inderdaad geschikt om over het water mee te scheuren, de kite trekt ver door naar het eind van het windvenster dus zal je ook snel mee opkruisen (om een windsurftherm (?) te gebruiken). De kite is niet per se gemaakt voor alleen beginners,  maar dankzij de goede relaunch, grote depower en zijn stabiliteit kan jij er prima je eerste meters mee maken.  Zeker omdat je inderdaad niet na 6 maanden nieuwe spullen nodig wil hebben, is de Fury in mijn ogen een geschikte keuze.

 Wat is je postuur en je budget voor een set? Gemiddelde beginner (80kg) zou bijvoorbeeld perfect kunnen starten met een 10-13 combi, en dan later een kleinere kite aanschaffen voor meer wind (als beginner ga je het liefst nog niet met harde wind (+25knp) het water op.
marcodilungo

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #3 Januari 17, 2016, 19:56:35
edit2Rapporteer  
Hoi Jules,
Voor mij is deze wereld nieuw,en daarom ben ik al wel is in een kitesurfshop binnengestapt om de sfeer op te snuiven  Smiley Smiley
Ik ben 1m97 en 88kg op de schaal en redelijk sterk.
In een shop raadde men mij een 12 a 13 m kite aan om te beginnen.Zoals je zegt ga ik het direct niet zoeken bij windkracht 5  Cry Cry
Dat zou ik als eerste kite aanschaffen,en dan later in het jaar naar een kleinere....
Vroeger was ik bezeten van windsurfen.Nu ik die kitesurfers weer bezig zie voel ik dat dit me weer serieus bijt. Joepie
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #4 Januari 17, 2016, 21:03:29
edit2Rapporteer  
Goed om te horen! 13m inderdaad prima kitemaat voor je. Veel plezier in het begin van deze mooie sport!  Joepie
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Januari 18, 2016, 09:50:15
edit2Rapporteer  
Goed om te horen! 13m inderdaad prima kitemaat voor je. Veel plezier in het begin van deze mooie sport!  Joepie


En toevallig hebben we die maat hier bij kitehigh liggen in de test.
Met het advies van Jules zal ik zeker ook hier extra op letten.

Puur op de (marketing) omschrijving van de kite zou ik niet snel denken aan beginners. Maar marketing is toch een ander verhaal dan werkelijkheid, dus we zullen dit zeker testen.

http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Peter-Lynn/Fury/2016
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #6 Januari 18, 2016, 12:45:10
edit2Rapporteer  
Hoi Jules,
Voor mij is deze wereld nieuw,en daarom ben ik al wel is in een kitesurfshop binnengestapt om de sfeer op te snuiven  Smiley Smiley
Ik ben 1m97 en 88kg op de schaal en redelijk sterk.
In een shop raadde men mij een 12 a 13 m kite aan om te beginnen.Zoals je zegt ga ik het direct niet zoeken bij windkracht 5  Cry Cry
Dat zou ik als eerste kite aanschaffen,en dan later in het jaar naar een kleinere....
Vroeger was ik bezeten van windsurfen.Nu ik die kitesurfers weer bezig zie voel ik dat dit me weer serieus bijt. Joepie

Windkracht 5 is anders een prima windkracht om te lessen, daaronder word het al gauw een struggle om de kite goed in de lucht te houden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Januari 18, 2016, 13:24:17
edit2Rapporteer  
Volgens de fabrikant zou iemand van 75kg tussen de 12-24kn met deze kite kunnen varen.
Dat is met voldoende ervaring uiteraard.

Als je begint is rond de 15kn ideaal, en dat is al windkracht 5 Beaufort!

Met jou 90kg moet je de tabel eigenlijk een maat doorschuiven.
Je kunt je conformeren aan de windrange van de 11m: tussen de 15-20kn zou goed zijn voor jou!

Echter neem eerst les bij een goede school!
Het is heel wat anders dan windsurfen kan ik je uit eigen ervaring vertellen Wink
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #8 Januari 18, 2016, 15:34:58
edit2Rapporteer  
11m 88 kg is wel aan de kleine kant man beter 12 Smiley 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Januari 18, 2016, 16:02:42
edit2Rapporteer  
Michiel zegt dat je voor 88kg met een 13m naar het windbereik van de 11m moet kijken in de tabel van de fabrikant om een indicatie te krijgen.
marcodilungo

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #10 Januari 18, 2016, 22:32:17
edit2Rapporteer  
Goed om te horen! 13m inderdaad prima kitemaat voor je. Veel plezier in het begin van deze mooie sport!  Joepie


En toevallig hebben we die maat hier bij kitehigh liggen in de test.
Met het advies van Jules zal ik zeker ook hier extra op letten.

Puur op de (marketing) omschrijving van de kite zou ik niet snel denken aan beginners. Maar marketing is toch een ander verhaal dan werkelijkheid, dus we zullen dit zeker testen.

http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Peter-Lynn/Fury/2016
Hoi Evan,uiteraard is lees ik dat deze kite niet echt gemaakt is voor beginners,maar voor gevorderden.Maar ik kan me voorstellen dat sommige kites een zeer moeilijke water relaunch hebben,onstabiel /zenuwachtig en moeilijk bestuurbaar voor beginners zijn.Volgens info die de fabrikant geeft is deze kite in deze zaken goed,en kan een beginner er zijn eerste maanden ook mee doorkomen.Dit is natuurlijk belangrijk....Ik houd jullie test in het oog....Marco
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #11 Januari 19, 2016, 09:30:37
edit2Rapporteer  
Een vergevingsgezinde kite heeft als voordeel dat je gemotiveerd blijft. Als je een kite hebt die je makkelijk afstraft ga je te makkelijk doseren en voorzichtig aan doen. Dit remt je progressie en daarmee mogelijk je motivatie. Lijkt mij dat er meer dan voldoende kites zijn waarmee je kunt beginnen en waar je de eerste paar jaar niet op uitgekeken raakt. De meer ervaren jongens hier kunnen je daar alles over vertellen. Daarbij zullen er al wel tal van topics op dit forum staan..

Eerst lekker lessen en doe daar wat ervaring op en laat je informeren, succes!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Januari 19, 2016, 09:57:58
edit2Rapporteer  
Ik ben het grotendeels met je eens, Bbtw

Maar Marco haalt een niet onbelangrijk punt aan.
Hij is windsurfer en wil rakken maken, en wel zo hard mogelijk. Deze Peter Lynn is - ik heb de ontwerper gesproken - een soort semi-racekite. Dus snel zeker, maar ook niet met zo'n hoge AR dat hij instabiel zal zijn.

En vergeet dan ook niet naar de twintip (als je daar voor gaat, er zijn ook directionals) te kijken. De meeste twins hebben de laatste jaren veel rocker, wat de topsnelheid niet ten goed komt. Een snelle TT hoort er dan wel bij.
Alleen, leer je het daarmee makkelijker? Zeker niet, maar niet te doen?

Als de kou verdwijnt zal ik de 13m snel aan de tand gaan voelen!
marcodilungo

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #13 Januari 20, 2016, 22:26:12
edit2Rapporteer  
Ik ben het grotendeels met je eens, Bbtw

Maar Marco haalt een niet onbelangrijk punt aan.
Hij is windsurfer en wil rakken maken, en wel zo hard mogelijk. Deze Peter Lynn is - ik heb de ontwerper gesproken - een soort semi-racekite. Dus snel zeker, maar ook niet met zo'n hoge AR dat hij instabiel zal zijn.

En vergeet dan ook niet naar de twintip (als je daar voor gaat, er zijn ook directionals) te kijken. De meeste twins hebben de laatste jaren veel rocker, wat de topsnelheid niet ten goed komt. Een snelle TT hoort er dan wel bij.
Alleen, leer je het daarmee makkelijker? Zeker niet, maar niet te doen?

Als de kou verdwijnt zal ik de 13m snel aan de tand gaan voelen!
Prima,ik lees het hier wel...........
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.