Moet ik de kite lopen als je hoog springt?

Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Maart 06, 2016, 15:55:02
edit2Rapporteer  
Als ik hoge sprongen maak boven de 10 meter, dan heb ik nog wel is dat ik bestwel hard land, zo hard dat ik nu last van mn knie heb.

Is het zo dat je de kite op een geven moment moet gaan lopen? Ik heb het idee dat hij anders gewoon te ver achter me komt. Ik stuur hem wel gewoon diep in, maar dan alsnog ga ik behoorlijk hard naar beneden.

Vaar vaak met een ozone edge 9m v8, en daar heb ik dat effect vooral mee.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Maart 06, 2016, 16:03:49
edit2Rapporteer  
De Edge en vergelijkbare racekites staan juist bekend om het faciliteren van zachte landingen. Neem een lesje bij de 1 van de megaspringende instructeurs of vraag als je op het water bent feedback van een local/kitemaat met meer skills. Een landingsloop kan het probleem oplossen, maar is mijns inziens niet persé nodig.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Maart 06, 2016, 16:08:28
edit2Rapporteer  
Landen met loop geeft je een langer zweefmoment vlak voor je landing en geeft je daarom wat meer speling om zacht te landen.

Maar de truc van een zachte landing zit hem niet zozeer in het wel of niet loopen bij je landing maar vooral in je kite positie tijdens de sprong en het moment van insturen. Door je kite op de goede positie te parkeren en het juiste moment in te sturen kun je ook zonder loop zacht landen.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #3 Maart 06, 2016, 16:22:24
edit2Rapporteer  
Inderdaad je techniek proberen te finetunen. Ik begrijp het wel want tijdens een testrit met een edge vond ik ook dat deze kite je extreem hard neerzet terwijl je dat niet verwacht. (de meningen verschillen hier dus over)

Ik ben wel gaan downloopen en vond dat wel het prettigste met de edge. Maar het hoeft inderdaad niet.

Ik verwacht dat je iets eerder in moet sturen dan dat je nu doet ...
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #4 Maart 07, 2016, 10:12:39
edit2Rapporteer  
Hebben we hier de Egbert met de custom blauwe 9m Edge V8? Smiley
In dat geval gratz met je nieuwe PB vorige week!

Ik heb zelf de V8 11m en heb daarnaast een keer de 9m getest, deze varen op uitzondering van de draaisnelheid identiek. Als ik je verhaal lees denk ik dat je de kite te gepowered hebt afgesteld. Natuurlijk afhankelijk van welke setting je hebt, uitgaande dat het de medium barpressure/turnspeed is (standaard) merk ik op dat ik voor de goede afstelling voor de 11 de stuurlijnen op het eerste (uiteinde van de stuurlijn) moet aanknopen en zelfs dan nog een klein beetje trimmen.

Op het moment dat je de kite te gepowered hebt afgesteld zal je tijdens het upwind varen nog niet snel last hebben, aangezien je middels de bar depower altijd wel de sweetspot op zoekt. Maar op het moment van springen trek je natuurlijk de bar volledig aan. Gevolg is te veel turbulentie en mogelijk zelfs backstall waardoor je voorwaartse snelheid afneemt en daarmee ook de trekkracht van de kite. Daardoor val je na het hoogste punt harder naar beneden dan je zou willen. Als je de Edge goed afstelt blijft deze juist enorm lang drijven en heb zelf altijd zeer zachte landingen. Een downloop goed getimed zal je in sterke wind zelfs weer optillen (!). Ik heb sprongen gehad waarbij ik drie liftmomenten heb gehad. Eentje voor de sprong, eentje na het hoogste punt door een heliloop/downloop en de laatste net voor de landing middels een hard ingestuurde downloop.

Dus mijn advies is ga eens met het trimmen experimenteren, ervaar dat je naarmate je meer trimt de hangtime toeneemt, met het nadelige gevolg dat de kracht voor de hoogte van de sprong wel afneemt. Zoek daarom de afstelling waarbij je hoog gaat maar wel hangtime behoudt.

Je kan ook na het hoogste punt de bar een beetje ruimte geven (depower) om weer hangtime te winnen dit is stap 2. Waar precies de afstelling zit voor de hoogst mogelijke sprong blijft voor mij elke sessie weer zoeken, dat komt eigenlijk echt neer op gevoel tijdens de sessie.

Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #5 Maart 07, 2016, 21:22:13
edit2Rapporteer  
Dit zijn top tips mannen, zeker die van erik. Het zou goed kunnen dat hij teveel gepowered staat. Ik heb idd een keer een backstall ook gehad na een enorme sprong. Ik ga het zeker proberen volgende keer. Met lage sprongen zijn het boterzachte landingen, nu de hoge nog zacht landen met de Edge. Het is idd die blauwe Grin en die dag ging ik ook keihard op mn muil Was er heel de dag al bang voor, vage landingen de hele tijd met dat ding, en toen was het moment daar, van 10 meter hoog als een baksteen naar benee. Gelukkig kan ik mn been nu weer strekken, was wel f erg bang dat er iets helemaal stuk was.

ANYWAYS, THANKS VOOR DE TIPS!!!!!!



Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #6 Maart 27, 2016, 10:34:18
edit2Rapporteer  
De kite trimmen maakt al het verschil!!!! Supersmooth landingen nu.
Nu snap ik de verschillende reacties over de edge. Trim het ding gewoon een beetje en je land zoveel beter.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.