Spring back advies,

prokiter

Berichten: 829
April 19, 2016, 15:09:25
edit2Rapporteer  
Heyy,

Ik ben bezig met een aantal proefjes maken en wil binnenkort mijn (eindelijk) nieuwe board afmaken.

Nu zit ik alleen te piekeren met wat voor spring back ik rekening moet houden!

Layup:

Isocap
160 gr keper
220 gr UD
160 gr keper
9 mm karuba core
160 gr keper
220 gr UD
160 gr keper
Isocap

Ik wil alles in 1 keer in de vacuüm tafel mikken, hooguit zal de bovenste Isocap laag 1 laag 160 gr keper als pre preg vlak gezogen hebben om zo het dek mooi glad te krijgen.

Ik twijfel een beetje of ik nu juist aan meer of minder spring back moet denken omdat ik beide zijden in 1 keer lamineren van het board.

Wil richting de 38 mm rocker.

Misschien dan iemand nog een zinnig woord hierover kan reppen.

Gr Arwin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 April 21, 2016, 10:46:41
edit2Rapporteer  
Beide kanten apart of in een keer zal voor de totale springback factor niet uit maken, enkel kun je met kant-voor-kant werken nog wat bij sturen na de eerste kant lamineren.  Nog een trucje om bij te sturen achteraf is door een oven te gebruiken, dan word je epoxy weer buigzaam na uitgehard te zijn op kamertemperatuur en kun je je board nog iets meer of minder rocker geven door hem op 60-80gr te verwarmen.

Exacte springback factor kan ik helaas niet geven, maar zal ergens tussen de 1,5 en 2x zitten.
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #2 April 29, 2016, 20:56:00
edit2Rapporteer  
Hey Arwin,

Leuk dat er weer gebouwd wordt! Volgens mij heeft LeonB ooit een hele wiskundige benadering over het voorspellen van de springback geplaatst....Kan die post zo snel niet vinden.

Ik had met een lichtere layup en een ~10mm pauwlonia core een springback van 6.0 naar 3.5 mm.

Dit was op de gok ingesteld maar pakte heel goed uit.

Succes!
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #3 April 29, 2016, 21:55:42
edit2Rapporteer  
Hartstikke leuk om zelf wat te bouwen! Heb het een paar keer gedaan en had o,o springback maar datt waren boards van foam en carbon ( tijdje geleden al ) ik heb helaas geen ervaring met een karuba core  dus dat wordt gokken! Mijn eerste boardje werdt zacht in de  zon op fuerte de boardjes daarna heb ik met vliegtuig epoxy gemaakt die werden niet zacht in de zon misschien heb je er wat aan succes ben benieuwd naar het resultaat.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.