Slufter een fijne spot voor beginners?

Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Augustus 02, 2016, 09:04:02
edit2Rapporteer  
Openingspost

Is Slufter nu een fijne spot voor beginners?




De discussie over of Slufter nu wel of geen fijne spot voor beginnende kiters is volgde ik ook. Ik vond dat de discussie een apart topic verdiende waarin iedereen zijn mening en advies kan geven omtrend de spot, beargumenteren waarom wel of niet en zonee wat is dan het gewenste niveau voor beginners* etc.



"Is slufter een fijne spot voor beginners?"

Ja hoor, ik vind van wel!

Nu het buiten een mooie ondiepe kom geworden is en de poel bijna niet meer bestaat is het gewoon super voor elk niveau, ook beginners en lessers.

  • beginner *: mijn persoonlijke definitie "je kunt zelf je kite starten en goed in de lucht kan houden, je komt al op het board en je kunt (bijna) heen en weer varen.
  • natuurlijk bij gewone veilige beginnerscondities: geen aflandige wind, niet meer dan 6-7 bft wind etc!


De voordelen op een rij van Slufter

- Prima ongehinderde wind, stabieler dan op binnenwater
- Je kunt kiezen tussen vlak water en golven
- Veel ondiep water
- Mooi ruim strand
- Het is een kite only beach, geen zwemmers
- Vriendelijke kiters, altijd iemand om je te helpen
- Veel ruimte, enorme ruime spot
- Lekker rustig, vergeleken met binnenwater spots
- Geen obstakels (bv prullenbakken, bankjes, bomen)
- Direct parkeren aan de spot
- Er is altijd gratis parkeerplek
- Geen tot nauwelijks stroming

De nadelen
- Je moet heel even door een kleine stinkende poel varen om naar buiten te gaan
- Je moet wel een berg van 20m beklimmen terug naar de auto
- Er is geen snackbar/restaurant Smiley
- In het weekend bij mooie condities kan het druk zijn (maar nog steeds veel rustiger dan bv zandmotor, schellinkhout of mirns)





----
edit - openingspost gefatsoeneerd
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #1 Augustus 02, 2016, 09:33:07
edit2Rapporteer  
Golfjes?spiegelgladwater? Je vergeet hierbij de condities te vermelden, laag/hoogwater windrichting/kracht en nee dus niet de ideale beginners spot bij bepaalde condities.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Augustus 02, 2016, 09:52:24
edit2Rapporteer  
Waarom niet naar Oostvoorne?
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #3 Augustus 02, 2016, 10:14:20
edit2Rapporteer  
Seamon, je slaat de plank volledig mis. Sommige reacties in het Slufter Locals topic moet je met een knippoog lezen. Nu even serieus:
Het was geen beginnersspot , het is het nu niet en zal het ook nooit worden.
Je schets de Slufter in haar meest ideale omstandigheden.
Je zegt ook; lekker rustig ben je weleens in het weekend geweest met 6 bft ZW en 25 graden in de zomerperiode/najaar?
150/200 kiters is dan heel normaal en erg druk kan ik je vertellen. En dit zijn doorgaans ervaren kiters.
Ook het feit dat het volgens jou super is voor lessers stuit echt tegen het zere been en daar maak je geen vrienden mee ! Angry
 
Toevoeging op jouw genoemde nadelen (die trouwens geen meerwaarde hebben, onderstaande wel)

* Bij opkomend water (zeer) gevaalijke stroming op plaatsen die een beginner niet kent.
* staan niet meer mogelijk.
* bij harde wind enorme golven en deining vooral na een swell vanuit West - Noord West kan dit golven geven van 3-4 mtr+ en een nog hogere deining.....alleen bedoeld voor experts.

*Grote kans op afdrijven richting Zee/Zuidelijke richting bij kiten met Zuid en Noord in de windrichting. zoiezo een NOGO voor iedereen maar beginners verliezen dit soort dingen uit het oog met alle gevolgen van dien.

De spot bij Oostvoorne staat al jaren bekend als de beste beginners spot van Nederland. Men moet dit zo houden.
Zelfs wij , de locals, wijken weleens uit naar Oostvoorne (als de Slufter te druk is) omdat het bij laag én hoog water ook een prima spot is.
Het is te kort door de bocht zoals jij de Slufter schetst. Ik begrijp je enthousiasme maar het ligt wel even anders.

Je bent welkom als je:

* te alle tijden rekening houdt met medekiters op het water.
* de voorrangsregels kent.
* volledige kite beheersing hebt.
* goed kan springen en landen.
* transities beheerst. (kijken voor je keert, kijken voor je springt.)
* je QR weet toe te passen ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN.


Beheers je dit niet dan kun je beter naar Oostvoorne blijven gaan. beheers je het wel? dan ben je van harte welkom.

(dit alles schrijf ik niet voor eigen belang maar voor een ieders veiligheid)


thijs77

Berichten: 165
Antwoord #4 Augustus 02, 2016, 10:53:48
edit2Rapporteer  
Het zou kunnen zijn dat beginners mogelijkheden zien bij laag water en een laffe 12-14 knopen ZW.
Maar ook dan kan er stroming zijn waardoor je bij een crash je board kunt verliezen.
Hoe dan ook: bij Oostvoorne zijn de condities altijd beter voor beginners!!
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #5 Augustus 02, 2016, 10:58:18
edit2Rapporteer  
Grin

Hou eens op met beginners naar oostvoorne  te sturen! die spot is net heerlijk rustig! Slufter kan zat!
Rule

Berichten: 174
Antwoord #6 Augustus 02, 2016, 11:04:05
edit2Rapporteer  
Ook het feit dat het volgens jou super is voor lessers stuit echt tegen het zere been en daar maak je geen vrienden mee !  Angry

Je bent welkom als je:

* te alle tijden rekening houdt met medekiters op het water.
* de voorrangsregels kent.
* volledige kite beheersing hebt.
* goed kan springen en landen.
* transities beheerst. (kijken voor je keert, kijken voor je springt.)
* je QR weet toe te passen ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN.


Beheers je dit niet dan kun je beter naar Oostvoorne blijven gaan. beheers je het wel? dan ben je van harte welkom.

(dit alles schrijf ik niet voor eigen belang maar voor een ieders veiligheid)

Ron ik zie je punt niet?

Je zegt wel niet uit eigenbelang, maar dit klinkt toch behoorlijk als gefrustreerd. Behalve het laatste punt heeft het niks met veiligheid te maken. En een geimpliceerd 'je bent welkom als' wijst ook aardig richting 'het is MIJN spot en ik bepaal wie er komt'. En op een post dat beginners welkom zijn reageren met 'daar maak je geen vrienden mee Angry' wil precies wat bereiken..?

Ik ben wel benieuwd naar wat inhoudelijke argumenten. Ik zie goede argumenten van Seamon en Ron die betoogt dat bij Bft 6 of ZW storm met golven van 4 meter en dikke stroming beginners weg moeten blijven en alleen experts mogen varen.

Dan is dus de Slufter toch een goede beginnersspot, tenzij omstandigheden het niet toelaten (wat voor elke beginnersspot geldt..)

En moeten kiters eerst bij jou laten zien dat ze aan je voorwaarden voldoen?  Grin

ruben

Berichten: 22
Logs: 12 | 774 uur
Antwoord #7 Augustus 02, 2016, 11:04:33
edit2Rapporteer  
ff keertje goed kijken als je op t duin staat.. met laag, hoog water.. of er tussen in..
je kan dan de stroom zien lopen.. niet ech relaxed voor n beginner lijkt me.. als het kan zou ik lkker ergens
anders gaan.. minder risico meer plezier!
heb ook genoeg voorbeelden gezien waarbij t net goed ging of zelfs helemaal niet goed ging.. door de stroom, golven of de wind die uit een verkeerde hoek kwam...
uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid.. maar is zo vervelend voor de anderen die jou of je spullen uit het water moeten vissen  :-)  
zoizo bij twijfel aan t strand, ff n local bevragen !
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #8 Augustus 02, 2016, 11:20:39
edit2Rapporteer  
of pb wimt Grin
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #9 Augustus 02, 2016, 11:24:29
edit2Rapporteer  
"Geen tot nauwelijks stroming" argument op de Slufter is echt niet waar.
De stroming is op bepaalde plekken verraderlijk en kan heel erg sterk zijn.
Heel regelmatig zie ik beginnende kiters ver het vogelgebied ingaan omdat ze niet terug kunnen komen door de stroming. Soms met de 'instructeur' zwemmend achter ze aan.
Oostvoorne is lekker rustig, overal kan je staan en je kan de beregoede en gezellige kiter Tim daar vaak aantreffen.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #10 Augustus 02, 2016, 11:40:03
edit2Rapporteer  
Ook het feit dat het volgens jou super is voor lessers stuit echt tegen het zere been en daar maak je geen vrienden mee !  Angry

Je bent welkom als je:

* te alle tijden rekening houdt met medekiters op het water.
* de voorrangsregels kent.
* volledige kite beheersing hebt.
* goed kan springen en landen.
* transities beheerst. (kijken voor je keert, kijken voor je springt.)
* je QR weet toe te passen ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN.


Beheers je dit niet dan kun je beter naar Oostvoorne blijven gaan. beheers je het wel? dan ben je van harte welkom.

(dit alles schrijf ik niet voor eigen belang maar voor een ieders veiligheid)

Ron ik zie je punt niet?

Je zegt wel niet uit eigenbelang, maar dit klinkt toch behoorlijk als gefrustreerd. Behalve het laatste punt heeft het niks met veiligheid te maken. En een geimpliceerd 'je bent welkom als' wijst ook aardig richting 'het is MIJN spot en ik bepaal wie er komt'. En op een post dat beginners welkom zijn reageren met 'daar maak je geen vrienden mee Angry' wil precies wat bereiken..?

Ik ben wel benieuwd naar wat inhoudelijke argumenten. Ik zie goede argumenten van Seamon en Ron die betoogt dat bij Bft 6 of ZW storm met golven van 4 meter en dikke stroming beginners weg moeten blijven en alleen experts mogen varen.

Dan is dus de Slufter toch een goede beginnersspot, tenzij omstandigheden het niet toelaten (wat voor elke beginnersspot geldt..)

En moeten kiters eerst bij jou laten zien dat ze aan je voorwaarden voldoen?  Grin



Zeker niet zo bedoeld, jij leest het misschien zo. De woordkeuze "welkom" is misschien niet de juiste maar waarom intepreteer je nu dat het dan MIJN spot zou zijn? Er is niks van mij bij. Laat dat duidelijk zijn. De zee is van iedereen.
De argumenten in het geopende topic zijn gewoon niet doordacht en getuige van weinig spot kennis. De topicopener stelt het zelf ter discussie en vraagt anderen om een mening. Laat ook duidelijk zijn dat hij bij voorbaat al stelt dat het een beginnerspot is.
En ik reageer op de post met 'Daar maak je geen vrienden mee" zei ik LESSERS en niet beginners. Dus wel eerst lezen alvorens te oordelen.
verder Ik val niemand aan, ik ben gewoon duidelijk

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Augustus 02, 2016, 12:23:12
edit2Rapporteer  
De discussie van de slufter locals of Slufter wel of geen perfecte beginnersspot is volgde ik ook. Ik vond dat de discussie een apart topic verdiende waarin iedereen zijn mening en advies kan geven omtrend de spot, het gewenste niveau etc.

Mijn mening: Is slufter perfect voor beginners?

Jazeker!

Nu het buiten een mooie ondiepe kom geworden is en de poel bijna niet meer bestaat is het gewoon super voor elk niveau, ook beginners en lessers.

De voordelen op een rij van Slufter

- Prima ongehinderde wind, stabieler dan ergens anders
- Combinatie spiegelvlak water en golfjes
- Vrijwel overal ondiep
- Mooi ruim strand
- Het is een kite only beach, geen zwemmers
- Vriendelijke kiters, altijd iemand om je te helpen
- Ruimte zat, enorme ruime spot
- Lekker rustig, vergeleken met binnenwater spots
- Direct parkeren aan de spot en altijd parkeerplek
- Geen tot nauwelijks stroming
- Er zijn nog niet veel lessers

De nadelen
- je moet heel even door een kleine vieze stink poel varen om naar buiten te gaan
- je moet wel een berg van 20m beklimmen terug naar de auto
- er is geen bar Smiley


ben je aan het trollen of heb je echt zo'n grote plaat voor je kop?

Jouw situatie geld alleen voor een doordeweekse dag met wzw 4Bft en laag water.

Bij elke andere windrichting, tij en windkracht zijn meerdere spots in omgeving die een stuk vriendelijker voor beginners zijn. Oa: Oostvoorne, Rockanje, Zandmotor, Brouwersdam.

Elke spot heeft wel omstandigheden die ideaal zijn voor beginners als alles samen valt maar elke spot heeft ook condities die zelfs voor ervaren kiters ronduit gevaarlijk zijn.

Buiten het laagwater-wzw-4bft scenario waar jij het over hebt is elke andere windrichting en getij er grote kans dat je de zee of gat van hawk op drijf, bij hoog water is het strand flink kleiner en zelfs de poel te diep om in te staan om maar eens wat te noemen.

De problemen ontstaan wanneer beginners na die vriendelijke sessie denken de spot te kennen en een paar uur later of een andere sessie met hoog water of andere condities de gevaren niet in zien en zichzelf en mogelijk anderen in problemen brengen.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #12 Augustus 02, 2016, 12:32:10
edit2Rapporteer  
r (zeer) gevaalijke stroming op plaatsen die een beginner niet kent.
* staan niet meer mogelijk.
* bij harde wind enorme golven en deining vooral na een swell vanuit West - Noord West kan dit golven geven van 3-4 mtr+ en een nog hogere deining.....alleen bedoeld voor experts.

*Grote kans op afdrijven richting Zee/Zuidelijke richting bij kiten met Zuid en Noord in de windrichting. zoiezo een NOGO voor iedereen maar beginners verliezen dit soort dingen uit het oog met alle gevolgen van dien.

Bij dergelijke omstandigheden heb je als beginner op geen enkele spot iets te zoeken.
Menno82

Berichten: 69
Antwoord #13 Augustus 02, 2016, 12:35:47
edit2Rapporteer  
Mijn mening: met laag water kan een beginner perfect oefenen op slufter! Je kunt dan bijna overal staan (dus ook terug lopen), vaak vlak water. Uiteraard moet je voorzichtig zijn en niet te ver uit varen. Maar dit geld voor alle spots! Voor de mensen die hier nog nooit zijn geweest: Slufter is naar mijn mening niet gevaarlijker dan andere spots aan de kust.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Augustus 02, 2016, 12:37:36
edit2Rapporteer  
Of slufter veilig is voor beginners.... vraag dat maar aan Martijn die in oktober 2014 dwars door de paaltjes van de trapleuning van de eerste trap is gevlogen en vervolgens een auto heeft gekopt en het ternauwernood overleefd met heel veel letsel. Slufter strand is gewoon te smal en als het fout gaat ben je letterlijk in 3 sec boven (zelf zien gebeuren!)

Vraag het Andy maar die in eens in het slufterbassin lag,

vraag het aan al die anderen die ineens boven aan de dijk lagen.

Vraag het maar aan Wimt en Rob die bewusteloos uit het water werden gevist naar uren lang (min 4 uur) door de stroming naar open water (6km van de kant) zijn mee gevoerd. April 2014.

Vraag het maar aan al die beginners die daar hun, heup, of arm hebben gebroken of afdrijven met de stroming in het ogenschijnlijk zo veilig knie diep water.

Als de Slufter zo'n veilige les/beginners spot was dan hadden de kitescholen het allaang geclaimed, maar gelukkig waren ze zo verstandig om in te zien dat auto strand en Zm de betere keus zijn.

Alleen dwazen en onnozelen maken statements zoals  de jouwe!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Augustus 02, 2016, 12:43:45
edit2Rapporteer  
Mijn mening: met laag water kan een beginner perfect oefenen op slufter! Je kunt dan bijna overal staan (dus ook terug lopen), vaak vlak water. Uiteraard moet je voorzichtig zijn en niet te ver uit varen. Maar dit geld voor alle spots! Voor de mensen die hier nog nooit zijn geweest: Slufter is naar mijn mening niet gevaarlijker dan andere spots aan de kust.
er zijn maar weinig spots die op een landtong liggen met recht voor de deur een stromingsgeul tussen de kant en zandplaat in.

Natuurlijk stroomt het op andere Noordzee spots ook flink, maar dat is op wat muien na parallel aan de kust. Een mui trekt je geen kilometer de zee op zoals de geul voor de Slufter wel toe in staat is, zelfs tegen de wind in!
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #16 Augustus 02, 2016, 12:51:48
edit2Rapporteer  
Idd een gevaarlijk statement wat Menno82 hier maakt.
Je kan van het ene op het andere moment op een plek komen waar je niet kan staan op de Slufter. Zeker een beginner!
Hou maar eens in de gaten hoe vaak iemand zijn boardje kwijt raakt op de Slufter.
Hele verraderlijke schijnveiligheid!
Menno82

Berichten: 69
Antwoord #17 Augustus 02, 2016, 13:16:14
edit2Rapporteer  
@Eagle-Jan Vraag het maar aan Wimt??? Je moet helemaal niks aan WimT vragen die gaat met aflandige wind. Op andere spots gebeuren ook regelmatig nare dingen. bijv. Zandmotor.
Julesz

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #18 Augustus 02, 2016, 13:51:21
edit2Rapporteer  
Ik heb het idee dat op dit forum bewust wordt overdreven door de zogenaamde locals (alsof iemand op slufter woont) om zoveel mogelijk kiters bang te maken.

Mijn ervaring op Slufter is dat het veel ruimer, en veel minder stroming is dan op andere spots.

Hebben we het over ongelukken dan moet je het ook vergelijken met andere spots: hoeveel ongelukken gebeuren er op Schellinkhout, Zandmotor? Ik denk niet dat het afdrijven van een paar mensen aan het label beginners liggen.

Het lijkt me dat de mensen die over stroming zeuren gewoon lekker in de kleine poel blijven of naar een andere spot rijden en de rest lekker laten kiten op een van de mooiste spots van Nederland.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Augustus 02, 2016, 13:55:40
edit2Rapporteer  
@Eagle-Jan Vraag het maar aan Wimt??? Je moet helemaal niks aan WimT vragen die gaat met aflandige wind. Op andere spots gebeuren ook regelmatig nare dingen. bijv. Zandmotor.
aflandig? Ik was er die zelfde dag ook aan het varen, ik weet precies wat de condities aldaar toen waren en ja als je voorbij een bepaald punt was dan was je idd aflandig. Maar vertel mij of een beginner dat kan inschatten?

Mijnsinziens kan iedereen er komen varen mits je al kan varen, goed kan bodydraggen en goed selfrecue beheerst, en last but not least: inschatten wat anderen gaan doen m.a.w. heel goed om je heen blijven kijken. Alleen met pal zuidwesten wind heb je daar een beetje ruimte , met alle andere windrichtingen moet je toch echt heel goed weten  wat je doet en waar.

En wat ongelukken per spot betreft... Spant slufter de kroon.

En wat betreft "mensen bewust bang maken" ik zou zeggen kom regelmatig langs op drukke dagen (liefst met 20kts en zon) en dagen dat het hard waait maar niet echt stormt... Dus tot een knoopje of 30-35... En kijk zelf maar goed om je heen en zie wat er gebeurt
Rule

Berichten: 174
Antwoord #20 Augustus 02, 2016, 14:10:15
edit2Rapporteer  
Zeker niet zo bedoeld, jij leest het misschien zo. De woordkeuze "welkom" is misschien niet de juiste maar waarom intepreteer je nu dat het dan MIJN spot zou zijn? Er is niks van mij bij. Laat dat duidelijk zijn. De zee is van iedereen.
De argumenten in het geopende topic zijn gewoon niet doordacht en getuige van weinig spot kennis. De topicopener stelt het zelf ter discussie en vraagt anderen om een mening. Laat ook duidelijk zijn dat hij bij voorbaat al stelt dat het een beginnerspot is.
verder Ik val niemand aan, ik ben gewoon duidelijk

Ok helder, Thanks voor je reactie  ThumpsUp

Ik vind discussies over de Slufter altijd nogal snel uit de hand lopen. De fraaie woorden vliegen alweer in het rond zie ik.. Jammer, want op deze manier wordt geen beginner er wijzer van.

Ik heb het idee dat op dit forum bewust wordt overdreven door de zogenaamde locals (alsof iemand op slufter woont) om zoveel mogelijk kiters bang te maken.

Amen to that..


Staal

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #21 Augustus 02, 2016, 14:12:26
edit2Rapporteer  
En wat ongelukken per spot betreft... Spant slufter de kroon.

Dus eigenlijk zeg je dat daar de grootste prutsers komen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Augustus 02, 2016, 14:18:30
edit2Rapporteer  
En wat ongelukken per spot betreft... Spant slufter de kroon.

Dus eigenlijk zeg je dat daar de grootste prutsers komen
Ja klopt... Lopen of de duin af rollen... Elk voordeel heeft z'n nadeel.
Staal

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #23 Augustus 02, 2016, 14:28:20
edit2Rapporteer  
Misschien moesten we ook maar eens ophouden om de zandmotor als beginnersspot aan te prijzen. De condities zijn daar wel prima, maar op mooie dagen is het daar dusdanig vol dat je ook echt wel moet weten wat je doet.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #24 Augustus 02, 2016, 14:30:40
edit2Rapporteer  
Erg vermoeiend deze discussie.
Kiters die er vaak komen vertellen waarom het op de Slufter niet geschikt is voor beginners.
Vervolgens komen er paar reacties van kiters waarvan ik betwijfel of zij de spot goed kennen dat het allemaal wel meevalt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.