Slufter een fijne spot voor beginners?

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #25 Augustus 02, 2016, 15:06:24
edit2Rapporteer  
Misschien moesten we ook maar eens ophouden om de zandmotor als beginnersspot aan te prijzen. De condities zijn daar wel prima, maar op mooie dagen is het daar dusdanig vol dat je ook echt wel moet weten wat je doet.

Het is een goede beginnersspot als de omstandigheden goed zijn.
En daarmee bedoel ik naast de windkracht en richting ook de algehele drukte.
Bij drukte is mijn inziens geen enkele spot geschikt.

Zeker ook omdat het meertje beperkte afmetingen heeft, en zelfs steeds kleiner wordt door inwaaiend zand.

De discussie beginners wel or niet splitst zich vaak toe op juist de drukte.
Gevorderde kiters kunnen veel effectiever omgaan met de ruimte (lees veilig meer kiters op dezelfde oppervlakte). Komt daar een beginner tussen, dan is zijn gedrag onvoorspelbaar voor de rest wat gevaarlijke situaties oplevert.

Iedereen was ooit beginner, kip en ei-verhaal. We hebben teveel gevorderdenspots, te weinig echte beginnersspots waar gevorderden niet meer heengaan als ze door dat stadium heen zijn.
Oosvoorne blijft een klassieker, daar het lopen veel gevorderden afschrikt Wink
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #26 Augustus 02, 2016, 16:28:32
edit2Rapporteer  
Misschien moesten we ook maar eens ophouden om de zandmotor als beginnersspot aan te prijzen. De condities zijn daar wel prima, maar op mooie dagen is het daar dusdanig vol dat je ook echt wel moet weten wat je doet.

Inclusief veel stroming op zee, en een glibberpoel.

Ik heb overigens ook wel het idee dat er wat overdreven wordt gedaan over de Slufter, hoewel ik het zeker geen beginnersspot zou noemen, puur omdat de bodem en het water nergens hetzelfde zijn.

Nu is er kwa beginners wel een scheiding tussen compleet onwetende beginners en ingeleerde beginners. Die tweede groep geeft weinig overlast.

Playa is wel heerlijk rustig tegenwoordig.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #27 Augustus 02, 2016, 17:53:36
edit2Rapporteer  
Misschien moesten we ook maar eens ophouden om de zandmotor als beginnersspot aan te prijzen. De condities zijn daar wel prima, maar op mooie dagen is het daar dusdanig vol dat je ook echt wel moet weten wat je doet.

Het is een goede beginnersspot als de omstandigheden goed zijn.
En daarmee bedoel ik naast de windkracht en richting ook de algehele drukte.
Bij drukte is mijn inziens geen enkele spot geschikt.

Zeker ook omdat het meertje beperkte afmetingen heeft, en zelfs steeds kleiner wordt door inwaaiend zand.

De discussie beginners wel or niet splitst zich vaak toe op juist de drukte.
Gevorderde kiters kunnen veel effectiever omgaan met de ruimte (lees veilig meer kiters op dezelfde oppervlakte). Komt daar een beginner tussen, dan is zijn gedrag onvoorspelbaar voor de rest wat gevaarlijke situaties oplevert.

Iedereen was ooit beginner, kip en ei-verhaal. We hebben teveel gevorderdenspots, te weinig echte beginnersspots waar gevorderden niet meer heengaan als ze door dat stadium heen zijn.
Oosvoorne blijft een klassieker, daar het lopen veel gevorderden afschrikt Wink
Ergens met je eens en ergens ook niet, ik ben nogsteeds van mening, dat de ongeschreven regel van de Slufter van vroeger gehanteerd moet blijven: je gaat maar eerst op het autostrand leren varen, zodra je dat kan, ben je op de Slufter ook welkom. Zo hebben velen, zo niet de meeste locals die voor 2010 hebben leren kiten het ook geleerd.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #28 Augustus 02, 2016, 19:04:11
edit2Rapporteer  
Even over de zandmotor alsof dat wel een prima beginnersspot is.
Ik vind dat echt een van de minst geschikte locaties worden om te leren kiten.
Sowieso denk ik dat deze spot over een jaar of 1 a 2 voor niemand meer geschikt is.

Maar nu al is het binnenmeer ontzettend klein aan het worden, is het er stervens druk en is het 1 grote glibberboel. Absoluut niets voor beginners die er helaas veels te veel zijn incl. de scholen. Ik hoop dat het zichzelf op tijd corrigeert voordat er erge ongelukken gaan gebeuren.

Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #29 Augustus 02, 2016, 19:21:53
edit2Rapporteer  
Ja zandmotor is erg slecht geworden, daarom denk ik dat Slufter veel beter is voor beginners.

Natuurlijk als er golven van 4m en een storm is heb je als lesser nog even niets te doen (alhoewel ik vaak lessen zie in harde wind).

Gelukkig zien steeds meer kiters het in dat het een prima spot is zonder de overdreven gevaren en komen er steeds meer beginnende kiters naar deze topspot!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #30 Augustus 02, 2016, 20:00:56
edit2Rapporteer  
Nou gelukkig maar....
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #31 Augustus 02, 2016, 20:02:06
edit2Rapporteer  
Het wordt sowieso op de meest populaire plekken eigenlijk te druk.
Het problem is dat we eigenlijk op te weinig plekken mogen kiten, op den duur gaat dit juist meer ongelukken geven. En dat terwijl er steeds meer mensen gaan kiten, en dan gaan er nog meer spots dicht. Ik zie hier echt een probleem ontstaan.

Maar dit is misschien lichtelijk off topic.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #32 Augustus 02, 2016, 20:10:43
edit2Rapporteer  
Het gekke is juist dat de perfecte beginners spot om de hoek rustiger wordt, men verkiest dus een drukke gevaarlijkere spot boven Oostvoorne puur omdat ze te lui zijn om te wandelen. 
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #33 Augustus 02, 2016, 21:01:22
edit2Rapporteer  
Ik word meer moe van die duin beklimmen, dan van het stuk wandelen op Playa.

Sinds ik vooral wavekite merk ik wel dat het op veel spots opeens heerlijk rustig is
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #34 Augustus 02, 2016, 22:14:22
edit2Rapporteer  
Slufter is m.i.een geweldig mooie spot maar niet geschikt om basisvaardigheden te oefenen.

Ik denk dat je de volgende basisvaardigheden goed moet beheersen om op de Slufter veilig te kunnen kitesurfen:
1. veilig kunnen launchen en landen van een kite;
2.waterstart;
3. bodydraggen;
4. hoogtelopen;
5. vlug kunnen keren;
6. voorrangsregels kunnen toepassen;
7. adequaat kunnen reageren op onverwachte situaties.

Beheers je een van deze basisvaardigheden onvoldoende dan kun je die beter op een meer geschikte spot (Oostvoorne, Brouwersdam, Vrouwenpolder) gaan oefenen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #35 Augustus 02, 2016, 23:06:12
edit2Rapporteer  
Ergens met je eens en ergens ook niet, ik ben nog steeds van mening, dat de ongeschreven regel van de Slufter van vroeger gehanteerd moet blijven: je gaat maar eerst op het autostrand leren varen, zodra je dat kan, ben je op de Slufter ook welkom. Zo hebben velen, zo niet de meeste locals die voor 2010 hebben leren kiten het ook geleerd.

Vriend Eagle: zie het citaat erboven voor de context, het ging over de ZANDMOTOR, en niet over de Slufter.
Over den Sluf heb ik een heel duidelijke mening, welke ook in diezelfde reactie terug is te vinden:

De discussie beginners wel or niet splitst zich vaak toe op juist de drukte.
Gevorderde kiters kunnen veel effectiever omgaan met de ruimte (lees veilig meer kiters op dezelfde oppervlakte). Komt daar een beginner tussen, dan is zijn gedrag onvoorspelbaar voor de rest wat gevaarlijke situaties oplevert.


Kortom, beginners wegblijven.
Eerst leren op Oostvoorne, dan pas naar andere spots!
I rest my case ThumpsUp

Sinds ik vooral wavekite merk ik wel dat het op veel spots opeens heerlijk rustig is

Mijn off-topic tip: koop een hydrofoil en verbaas je nog meer onder de 14kn  Smiley
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #36 Augustus 03, 2016, 06:45:23
edit2Rapporteer  
Ergens met je eens en ergens ook niet, ik ben nog steeds van mening, dat de ongeschreven regel van de Slufter van vroeger gehanteerd moet blijven: je gaat maar eerst op het autostrand leren varen, zodra je dat kan, ben je op de Slufter ook welkom. Zo hebben velen, zo niet de meeste locals die voor 2010 hebben leren kiten het ook geleerd.

Vriend Eagle: zie het citaat erboven voor de context, het ging over de ZANDMOTOR, en niet over de Slufter.
Over den Sluf heb ik een heel duidelijke mening, welke ook in diezelfde reactie terug is te vinden:

De discussie beginners wel or niet splitst zich vaak toe op juist de drukte.
Gevorderde kiters kunnen veel effectiever omgaan met de ruimte (lees veilig meer kiters op dezelfde oppervlakte). Komt daar een beginner tussen, dan is zijn gedrag onvoorspelbaar voor de rest wat gevaarlijke situaties oplevert.


Kortom, beginners wegblijven.
Eerst leren op Oostvoorne, dan pas naar andere spots!
I rest my case ThumpsUp

Sinds ik vooral wavekite merk ik wel dat het op veel spots opeens heerlijk rustig is

Mijn off-topic tip: koop een hydrofoil en verbaas je nog meer onder de 14kn  Smiley
excuses vriend Michiel, voor het verkeer interpreteren van jou heldere text en uitleg Grin
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #37 Augustus 03, 2016, 08:05:42
edit2Rapporteer  
Weet je....ach laat ook maar.

SHIFT DELETE...

Beginnersspot Slufter wel/niet, varen in t natuurgebied, etc.
Kansloze discussies.
Repete

Berichten: 123
Antwoord #38 Augustus 03, 2016, 09:16:54
edit2Rapporteer  
Slufter is geen beginnersspot en het probleem lost zich vanzelf op als men graag de risico's op wil zoeken.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #39 Augustus 03, 2016, 10:13:41
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de reacties/waarschuwingen op de slufter vaak wat overdreven zijn maar zeker niet onterecht. Er is wel degelijk een sterke stroming. Een lesser zou ik het altijd sterk afraden om naar de slufter te gaan. Een beginner zou ik wijzen op de gevaren en aanraden naar het autostrand te gaan. Maar om nu te zeggen dat je als beginner helemaal niets te zoeken hebt op de slufter, nee. Zorg er wel voor dat je enigszins weet wat je doet, wees bewust van de gevaren en ga niet alleen (buddy).

Voor de "beginners" die dit lezen. Vraag jezelf  eens af wat je zou doen als je af drijft.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #40 Augustus 03, 2016, 12:22:01
edit2Rapporteer  
Toen ik nog beginner was (voelde me zo tot ik met gemak beide kanten op kon varen en kon keren zonder zinken) wist ik wel van de Slufter af, maar wilde daar echt niet heen (en niet door de befaamde SlufterHufters)! Waarom niet?
Ik vond het eng en niet verantwoord om tussen ervaren kiters te varen, zij weten wel wat ze doen, maar ik niet, ik ben dus een potentieel gevaar voor mezelf en de rest!

Op Oostvoorne ervaarde ik dat heel anders. Daar was weliswaar bijna iedereen een potentieel gevaar, maar het grote voordeel daar is: ruimte! Ik koos er altijd voor om nog net even een stukje verder te lopen waardoor ik alle ruimte had (op het water en land) om rustig te leren zonder een gevaar te vormen.
Die keuze heb je op de Slufter niet! Op een goede dag is het overal waar je kan staan flink druk en ruimte opzoeken is niet te doen.

Daarom mijn advies voor de beginnende kitesurfer: denk na als je naar een spot gaat en kies diegene die het makkelijkst en veiligst is voor jezelf en anderen om te leren!
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #41 Augustus 03, 2016, 14:30:43
edit2Rapporteer  
Golfjes?spiegelgladwater? Je vergeet hierbij de condities te vermelden, laag/hoogwater windrichting/kracht en nee dus niet de ideale beginners spot bij bepaalde condities.
Seamon je hebt het nog steeds over lessers in je aangepaste versie, volgens mij hebben die nog niet de volledige controle toch? Dus nee niet voor elk niveau!

Zo en nu op naar het strand
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #42 Augustus 03, 2016, 15:23:51
edit2Rapporteer  
Lees net dat de slufter binnenkort gesloten gaat worden ivm bejaarde vogels.. http://www.nu.nl/dieren/4301764/oudste-scholekster-46-ooit-waargenomen-maasvlakte.html

 schater
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #43 Augustus 03, 2016, 16:18:23
edit2Rapporteer  
Hoe zo gesloten.
Blijkbaar hebben ze het daar zo goed dat ze de gemiddelde leeftijd met 26 jaar overschreiden.
Niks niet geen last van vliegers dus.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #44 Augustus 03, 2016, 20:32:31
edit2Rapporteer  
Pas maar op, zo wordt het straks een verzorgingstehuis voor oude vogeltjes Wink Grin
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #45 Augustus 03, 2016, 21:23:56
edit2Rapporteer  
Ik heb horen vertellen uit betrouwbare vogelkring dat de maasvlakte ook wel het Benidorm voor de Scholekster is.
Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #46 Augustus 03, 2016, 23:03:37
edit2Rapporteer  
Hans klopt ja!

Ik zie weleens dat er les gegeven wordt (denk niet altijd officieel van een school) en dat gaat prima op Slufter, zolang de begeleider maar weet wat die doet toch?

Jammer van die vogels, hoop niet dat de spot dichtgaat!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #47 Augustus 04, 2016, 00:12:10
edit2Rapporteer  
Ik ga niet eens meer op alles in detail reageren maar wat een onzin wordt er in dit topic door sommige mensen uitgekraamd zeg!

De Slufter simpelweg geen spot voor beginners, niet om te oefenen, niet om te lessen, je moet er gewoonweg niet komen. Als beginner ga je naar het Autostrand, de Dam of Rockanje.

Iets meer dan twee weken geleden was ik ook op de Slufter met de 15m, in de poel weinig wind. In de geul ineens veel meer, toen ik stil ging staan merkte ik pas wat voor stroming er naar buiten stond! Dit is extreem gevaarlijk terwijl het zo lekker ondiep en mooi eruit ziet...

Dus ben je beginner en je wilt niet luisteren zijn er wat mij betreft drie opties:
1. Ik (of iemand anders) trekt je QR;
2. Ik (of iemand anders) laat je kite leeglopen;
3. Ik heb wel een goed idee, vul zelf maar in...
Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #48 Augustus 04, 2016, 09:03:58
edit2Rapporteer  
nou we hebben er een: dit lijkt op de een van de zeer overdreven verhalen

Marc_87:
"Iets meer dan twee weken geleden was ik ook op de Slufter met de 15m, in de poel weinig wind. In de geul ineens veel meer, toen ik stil ging staan merkte ik pas wat voor stroming er naar buiten stond! Dit is extreem gevaarlijk terwijl het zo lekker ondiep en mooi eruit ziet... "


Heb je het overleefd Marc_87? Het klinkt als een spannende dag voor je, hoop dat alles goed met je is.

Misschien als je problemen hebt met QR trekken en kites leeg laten lopen en meer bedreigingen te doen aan andere kiters heb je genoeg tijd om een cursus realisme te volgen.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #49 Augustus 04, 2016, 09:20:29
edit2Rapporteer  
Ik begrijp marc wel.
Er wordt door de ervaren kiters daar veel geloopt en gefreestyled. Wat beginners vaak doen is zonder om te kijken opeens de andere kant opvaren. Als iemand dan net achter diegene loopt is dat vragen om ongelukken.
En wie is er dan de schuldige? Voor mij de beginner.

Sidenote, op schellinkhout staan de lessers/beginners vaak aan het begin. De ervaren kiters varen naar buiten. Mooi gescheiden, geen problemen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.