Slufter een fijne spot voor beginners?

HuibN

Berichten: 304
Antwoord #50 Augustus 04, 2016, 10:01:13
edit2Rapporteer  
Hans klopt ja!

Ik zie weleens dat er les gegeven wordt (denk niet altijd officieel van een school) en dat gaat prima op Slufter, zolang de begeleider maar weet wat die doet toch?

Jammer van die vogels, hoop niet dat de spot dichtgaat!
Ja, ik zie dat ook regelmatig
Ik zie ook regelmatig de begeleider achter zijn kiter in spé in het vogelgebied achter hem aan zwemmen omdat het allemaal niet zo goed lukt.
Heb je dan een grote plaat voor je kop om dit een perfecte beginners spot te noemen terwijl je vlakbij Oostvoorne hebt?
Vraag me eigenlijk af wat je drijfveer is om met zoveel enthousiasme en stelligheid te beweren dat de Slufter een fijne beginnersspot zou zijn.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #51 Augustus 04, 2016, 10:19:49
edit2Rapporteer  
Ik begrijp marc wel.
Er wordt door de ervaren kiters daar veel geloopt en gefreestyled. Wat beginners vaak doen is zonder om te kijken opeens de andere kant opvaren. Als iemand dan net achter diegene loopt is dat vragen om ongelukken.
En wie is er dan de schuldige? Voor mij de beginner.

Loopen vlak achter iemand is sowieso slecht zeemanschap. Dat je dat bij je vrienden doet moet je zelf weten maar degene die dat vlak achter mij doet kan wat verwachten. En dat baseer ik op een aanvaring met een ervaren kiter die het even niet onder controle bleek te hebben.

Los daarvan: Slufter is geen beginnersspot want de omstandigheden zijn niet goed in te schatten voor een onervaren kitesurfer die bovendien hoogstwaarschijnlijk niet in staat zal zijn zichzelf te redden waardoor anderen onnodig in gevaar kunnen komen als ze hulp willen bieden.
Staal

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #52 Augustus 04, 2016, 11:35:49
edit2Rapporteer  
Even een kruispostje - op hanglos zitten er een paar op Seamon's lijn:
http://hanglos.nl/forum/beginners/topics/314309/kitesurfbuddy-gezocht.html
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #53 Augustus 04, 2016, 11:56:29
edit2Rapporteer  
Loopen vlak achter iemand is sowieso slecht zeemanschap.

 ThumpsUp
Rule

Berichten: 174
Antwoord #54 Augustus 04, 2016, 12:51:25
edit2Rapporteer  
Even een kruispostje - op hanglos zitten er een paar op Seamon's lijn:
https://hanglos.nl/forum/beginners/topics/314309/kitesurfbuddy-gezocht.html


70 bodydraggende beginners! Marc gaat het druk krijgen met lijnen snijden!  Grin  schater *pakt popcorn erbij*
THAmarx

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #55 Augustus 04, 2016, 12:56:17
edit2Rapporteer  
Ik begrijp marc wel.
Er wordt door de ervaren kiters daar veel geloopt en gefreestyled. Wat beginners vaak doen is zonder om te kijken opeens de andere kant opvaren. Als iemand dan net achter diegene loopt is dat vragen om ongelukken.
En wie is er dan de schuldige? Voor mij de beginner.

uuh nee.
Tuurlijk moet je omkijken voor je transition...
Maar als jij achter een andere kiter vaart en je maakt manoeuvres die zorgen dat je niet kunt ontwijken wanneer deze kiter plots stopt dan ben je idioot bezig. Wacht hier dan mee tot je wel de ruimte hebt.
Het maakt niet uit hoe goed die persoon is... deze kan altijd kramp krijgen materiaal pech of een fout maken. Als jij hem dan in zijn nek vaart omdat je zondig die sprong/trick wilde maken dan zit JIJ fout.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #56 Augustus 04, 2016, 14:12:36
edit2Rapporteer  
hou eens op met huilen mensen! kansloze 3 jaren durende discussie.
Iedereen weet zo onderhand wel hoe de vork in de steel zit en eens worden we het toch niet.

cappucino croissantje .... en je ontspant weer
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #57 Augustus 04, 2016, 15:43:18
edit2Rapporteer  
...kansloze 3 jaren durende discussie...

Het probleem is dat de mensen die het aangaat totaal niet op fora, facebook of wat dan ook komen.
Dus inderdaad kansloos. Want je praat voor een publiek welke deze kennis al heeft
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #58 Augustus 04, 2016, 18:58:09
edit2Rapporteer  
Leuk, vanochtend een beginner die zijn  eerste meters aan het maken was in de poel. Zat op de kant aan de zee zijde angstvallig te wachten tot er iedereen aan de andere kant was...
Ik zou toch een plekje kiezen waar ik gewoon 10x achter elkaar een waterstart kon oefenen...
et1961

Berichten: 365
Antwoord #59 Augustus 04, 2016, 19:53:40
edit2Rapporteer  
Elke kite spot met voldoende ruimte en zonder obstakels is in principe een goede spot voor beginners!

Dat kennelijk op de Slufter eisen aan het vaarniveau van de kiter gesteld worden, om op deze spot te mogen kiten is ronduit BELACHELIJK!!!
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #60 Augustus 04, 2016, 20:39:23
edit2Rapporteer  
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #61 Augustus 04, 2016, 21:05:33
edit2Rapporteer  
Sidenote, op schellinkhout staan de lessers/beginners vaak aan het begin. De ervaren kiters varen naar buiten. Mooi gescheiden, geen problemen

Op Mirns zien we dezelfde situatie aan het begin de beginners en achterin de gevorderden. En daar begrijp ik dus geen drol van. Mij heeft men ooit geleerd dat ruimte en afstand voor jou als beginner je grootste vrienden zijn. Ruimte zodat je niet 80% van je aandacht kwijt bent aan de mensen om je heen ( zodat je nog maar 20% voor het eigenlijke "leren kitesurfen" over houdt)
Afstand geeft je als beginner ook meteen een lekker gevoel: als er wat fout gaat heb je nog even de ruimte om wat doen.....

De gasten die echt goed waren gaven voor aan de kant een gigantische show voor de toeschouwers en er ging bijna nooit wat fout.  ( beginners heb ik overigens vaak genoeg letterlijk achter hun vlieger aan het gras op zien knallen  Grin

Nu staan de beginners 50m uit de kant, enorm in de stress omdat iedereen er langs vaart. En als er dan heel even een beetje ruimte is , snel , snel snel en hoppa weer een crash en hoppa weer een mafketel die met z'n vlieger op 12 uur achterwaarts door het drukste deel van het water loopt.

Sorry, ff offtopic maar ik heb mij vanmiddag weer gruwelijk kapot lopen ergeren..... moest het ff kwijt  Tongue

Ontopic Slufter beginnerslocatie? 

Dat ligt  zoals bij iedere locatie, aan de geografische kenmerken van de spot maar vooral aan de actuele omstandigheden zoals Wind, stroming, drukte, uitwijk mogelijkheden, niveau van de anderen om je heen. enz enz )  en dan is de Slufter al snel geen optimale beginnerslocatie meer. Daarbij zijn er vlak in de buurt locaties die gewoon veel beter geschikt zijn voor beginners en, ook een groot voordeel,  waar je als beginner gewoon veel sneller leert.

Kitesurfen kun je soms best wel met motorrijden vergelijken: rustig op zondagmorgen een dijkje rijden of je pakt een ruige motorcross baan in Brabant of je racet over de baan in Assen... Alleen kun je daar bij het motorrijden zelf een keuze in maken en wordt dat bij het kitesurfen door andere factoren ( met name de wind)  bepaald.  Als de wind aan gaat zit je maar zo met je vlieger in Assen ( als je begrijpt wat ik bedoel)   

Dat kleine poeltje @ The Slufter kun je dan een beetje vergelijken met die crossbaan. Ja je kunt er best wel eens op een rustig moment je dingetje doen maar je mot natuurlijk niet op je brommert tussen een wedstrijd door gaan rijden hè .  Naast het gegeven dat dat voor de echte ervaren crossers gigantisch irritant is , is het gewoon link om te doen. 
En nee ik ben geen ervaren crosser / zit dus niet in het poeltje. De Slufter heeft sowieso veel meer moois te bieden dan dat poeltje.

Helaas zit, zoals al eerder door iemand opgemerkt, de "doelgroep" van dit topic weinig op kitesurf fora .......

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #62 Augustus 04, 2016, 21:27:44
edit2Rapporteer  
Mooi gezegd door Tom, die spreekt uit ruime ervaring met praktisch alle Nederlandse spots
Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #63 Augustus 04, 2016, 21:57:33
edit2Rapporteer  
Elke kite spot met voldoende ruimte en zonder obstakels is in principe een goede spot voor beginners!

Dat kennelijk op de Slufter eisen aan het vaarniveau van de kiter gesteld worden, om op deze spot te mogen kiten is ronduit BELACHELIJK!!!

+1
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #64 Augustus 04, 2016, 22:47:30
edit2Rapporteer  
Even een kruispostje - op hanglos zitten er een paar op Seamon's lijn:
https://hanglos.nl/forum/beginners/topics/314309/kitesurfbuddy-gezocht.html


70 bodydraggende beginners! Marc gaat het druk krijgen met lijnen snijden!  Grin  schater *pakt popcorn erbij*


Joh op vakantie in Spanje heb ik zelfs de locals uit het mooie stukje vlakke water gevaren. Als je geen tricks doet of aan het oefenen bent als beginner dan doe je dat maar lekker ergens anders! Dus laat die 70 beginners maar komen. Wink

Elke kite spot met voldoende ruimte en zonder obstakels is in principe een goede spot voor beginners!

Dat kennelijk op de Slufter eisen aan het vaarniveau van de kiter gesteld worden, om op deze spot te mogen kiten is ronduit BELACHELIJK!!!


Het poeltje is juist gevaarlijk om te oefenen. In het midden meteen diep en aan de rand sta je te kort op de kant qua afstand van het water tot het strand. Buitenop veel kans op stroming. Dus gewoon lekker naar oostvoorne gaan!
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #65 Augustus 04, 2016, 22:53:08
edit2Rapporteer  
Gelukkig is er op de Maasvlakte ruimte zat. Ik ga voortaan de hoek om ;-)
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #66 Augustus 04, 2016, 23:06:22
edit2Rapporteer  
Gelukkig is er op de Maasvlakte ruimte zat. Ik ga voortaan de hoek om ;-)

Ssssssst! 
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #67 Augustus 05, 2016, 11:34:29
edit2Rapporteer  
Ook leuk die pijl bij ruim groot strand, je stuurt mensen die niet beter weten zo het natuurgebied in met hun gear om vervolgens daar de boel op te tuigen en te starten.

Een dik vet slot op dit topic a.u.b. en SNEL.
Jeroen Schoots

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #68 Augustus 05, 2016, 12:38:02
edit2Rapporteer  
De zelfde topic gaat vrolijk op hanglose door,op argumenten dat de slufter een gevaarlijke spot kan zijn word niet gereageerd,lijkt wel of er meer achter zit
et1961

Berichten: 365
Antwoord #69 Augustus 05, 2016, 12:48:21
edit2Rapporteer  
De zelfde topic gaat vrolijk op hanglose door,op argumenten dat de slufter een gevaarlijke spot kan zijn word niet gereageerd,lijkt wel of er meer achter zit

Elke (kite)spot kan gevaarlijk zijn! Kiten is nou eenmaal een tricky extreme sport. Elkaar wijzen op de risico's en gevaren is prima, maar beginners niet de ruimte geven in het poeltje en weren van deze spot is gewoon asociaal en dat verwacht je niet van medekiters!
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #70 Augustus 05, 2016, 12:50:13
edit2Rapporteer  
Gelukkig staat het tegenwoordig wel goed aangegeven tot waar je mag. Ik zag een mooi bord onder aan de duin en ook op de paaltjes die op de grens staan zit een bordje. Heb ook niemand de grens over zien gaan. Iedereen keert keurig net voor de lijn.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #71 Augustus 05, 2016, 12:51:26
edit2Rapporteer  

Elke (kite)spot kan gevaarlijk zijn! Kiten is nou eenmaal een tricky extreme sport. Elkaar wijzen op de risico's en gevaren is prima, maar beginners niet de ruimte geven in het poeltje en weren van deze spot is gewoon asociaal en dat verwacht je niet van medekiters!

Een beginner die in zijn eentje een hele poel met 20+ gevorderde kiters blokkeert omdat hij te lui is om naar Oostvoorne te wandelen is niet asociaal?
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #72 Augustus 05, 2016, 12:55:03
edit2Rapporteer  
Gezien het topic op hanglos kunnen we iig één ding concluderen. De gewenste uitwerken heeft de jarenlange discussie mbt Slufter niet.

Mischien is de titel ook niet helemaal goed.
Beter zou zijn: Slufter een VEILIGE spot voor beginners?
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #73 Augustus 05, 2016, 13:01:19
edit2Rapporteer  
Nog even geduld en dan komt de herfst! Dan wordt  het vanzelf weer een paar maanden rustiger Smiley
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #74 Augustus 05, 2016, 14:45:28
edit2Rapporteer  
Ik zou de poel als leslocatie doen, lekker met 40 lessers de duinen in duiken als t fout gaat in 40 cm diep water.   Clubje belgen en duitsers erbij en we hebben Monty Python2.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.