Zijn deze lijnen versleten?

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Augustus 13, 2016, 17:52:07
edit2Rapporteer  
Gisteren zag ik dat de rode en zwarte draad binnenin mijn powerlines op veel plekken gebroken is. Is dit ernstig voor de sterkte van de draden of hebben die alleen een functie om de kleur van de draden aan te geven? Ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg, maar plaatje helpt hopelijk!

De bar en lijnen zijn nu nog geen jaar door mij in gebruik en waren daarvoor praktisch nieuw.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Augustus 13, 2016, 18:04:43
edit2Rapporteer  
Die draden zijn geen dyneemavezels als ik me niet vergis (volgens mij polyester oid), en zullen dus veel eerder slijten/rafelen, en inderdaad puur ter identificatie.

Je kan ook zien dat het gele stuk er gewoon nog goed uitziet.

Nouja van Teufelberger zelf:

Citaat
TEUFELBERGER flying lines feature TRACE.TECHNOLOGY,
that is braided-in colored mo-
no-filament threads. This unique (and therefore as utility model protected) development
behaves in a manner similar to a toothbrush's bristle: the sustained restoring force always
causes the kite line to straighten itself again, and it also helps avoid extreme kink radii.
Such kinks may inflict structural damage on high tech fibers which reduces their breaking
strength, and, if worse comes to worst, causes the line to rupture.

Dus ze zouden de lijnen ook stijver moeten houden, maar daar valt in de praktijk niet echt iets van merken als je 't mij vraagt.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #2 Augustus 13, 2016, 20:22:52
edit2Rapporteer  
Nou, met deze lijnen durf ik gerust nog te varen hoor.

Ik vind ze wel grof geweven en ze zijn kennelijk niet gecoat...
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #3 Augustus 13, 2016, 21:06:20
edit2Rapporteer  
Dit is gewoon de Teufelberger FL-10 lijn hoor die gebruikt wordt door veel merken. Daar zit wel degelijk coating op, sterker nog, die heeft in 2015 nog een nieuwe soort coating gekregen. Idd is alleen het mono filament gebroken en het dyneema lijkt nog compleet intact dus niks mis mee ;-) Ronald, het idee van het filament is niet dat de lijn zeg maar rechtop blijft staan. Het is puur om de kans te verkleinen op een 180° platte knik die voor kunststof nogal onprettig is.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #4 Augustus 16, 2016, 23:34:14
edit2Rapporteer  
Thanks voor jullie raad mannen. Blij dat ik er nog even mee kan.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Augustus 17, 2016, 09:09:41
edit2Rapporteer  
Let bij North wel heel goed op het rafelen van de lijn achter de sleeves. Pas geleden een oude lijn in de trekbank gehangen en die begaf het al bij 105kg!
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #6 Augustus 17, 2016, 11:20:23
edit2Rapporteer  
Thanks voor de tip!
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #7 Augustus 17, 2016, 12:57:18
edit2Rapporteer  
Advies is ook eigenlijk om bij eerste slijtage signalen achter de sleeve je lijnen te laten hersleeven, de sleeve wordt dan opgechoven voorbij dat knikpunt zodat het zwakste punt er weer uit is. Evan (Infexion) kan dat prima doen en daarmee bevorder je de veiligheid voor jezelf en anderen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Augustus 17, 2016, 13:10:42
edit2Rapporteer  
Let bij North wel heel goed op het rafelen van de lijn achter de sleeves. Pas geleden een oude lijn in de trekbank gehangen en die begaf het al bij 105kg!

Geldt ook voor Naish! Zoals Evan onlangs in 3 voud heeft gezien.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.