board

erk

Geen avatar

Berichten: 2
September 07, 2016, 10:35:52
edit2Rapporteer  
Misschien totaal overbodige vraag voor ieder, maar toch ff.
Ik ben op zoek naar een board.
Ik ben zo rond de 73kg en 1.80.
Nu zoek ik iets van 135 tot 140 x 40 ongeveer. Ik schat in dat deze maat ongeveer wel ok is.
Nu zijn er zat boarden voorhanden, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen
bv een board van 135x40 en 134x41. Wat is de rede om de ene dan wel de andere te kopen?
Smaakkwestie?
b.v.d.
Erik
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 September 07, 2016, 10:49:08
edit2Rapporteer  
Wat is het verschil tussen een polo en een golf Wink  of beter een fiat panda en een ford ka (beide lelijk)  maar t rijdt beide, t zelfde geldt dus voor 135x40 of 134x41
Zulke kleine verschillen zul je niet merken en heeft vooral te maken met wat voor type board je hebt gekocht. Daar zit namelijk wel verschil tussen.
39 vs 41 breed merk je wel weer maar procentueel is dat ook wel wat.

140x40 is trouwens aan de grote kant voor jou gewicht  en krijg je niet zo snel meer weggetrapt bij hardere wind.

Cheers

Gilion - Fluid kiteboarding
et1961

Berichten: 365
Antwoord #2 September 07, 2016, 10:55:44
edit2Rapporteer  
Erik,

De maat van het board, moet afgestemd zijn op je postuur. Voor jou zou een board van ca. 135x40 prima zijn. Met een iets breder board heb je een iets betere low-end.

Belangrijker is om een board te kiezen wat goed bij jouw vaarstijl past. Er zit namelijk best wel veel verschil tussen een freeride en een freestyle board. Freestyle boards zijn vaak wat stijver (minder flex) en hebben meer rocker. En deze eigenschappen hebben allemaal zo hun voordelen, maar ook hun nadelen.

Bij de keuze van je board kan je ook rekening houden met de omstandigheden op de spot (vlak water, chop, golven) waar je vaak vaart. Zo vaart bv. een stijf board met weinig flex niet zo relaxt in choppy condities.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 September 07, 2016, 12:27:13
edit2Rapporteer  
... en daarnaast bepaalt je budget de keuzemogelijkheden. De meeste nieuwe boards vallen in de prijsklasse €300-€800. Afhankelijk van je budget en ervaring kun je ervoor kiezen om te gaan testen. Aan je vraagstelling leid ik af dat je een beginner bent en dan ben je goed af met een freerideboardje met medium rocker, medium flex en 40-41cm breed.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 September 07, 2016, 15:02:47
edit2Rapporteer  
waarom kijk je vanaf 135? ik zelf weeg 90kg en ben 190 lang, mijn boardje: 132*41. vaar er prima mee met 10m vanaf 16/17 kts. en kan de 10 weg trappen tot 30-35 kts  (maar boven de 30kts is met de 10 eigenlijk al niet meer leuk)..
JimHantu

Berichten: 87
Logs: 0 | 192 uur
Antwoord #5 September 07, 2016, 15:10:26
edit2Rapporteer  
prima met 16kn?

ik vaar dus met me 12m vanaf 16kn op een 138.42 met 60kg Wink

het is net wat je fijn vind, en ook de vorm van het board zelf bepaald de maat die je fijn zal vinden
erk

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #6 September 07, 2016, 15:42:06
edit2Rapporteer  
Dank, rocker ed zegt me niet zoveel. Ik ben idd beginnend kiter en heb ooit voor mijn vriendin een fanatic bronson gekocht. En vaar daar wel eens mee. Hoe moet ik me flex en rocker bij dat board voorstellen? Vindt het nogal stijf aanvoelen dat dingetje, maar weet dat niet te weinig ervaring daarvoor?
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #7 September 09, 2016, 17:24:30
edit2Rapporteer  
De rocker van het board is de kromming die het board heeft van tip tot tip.
Flex is de flexibiliteit van het board, oftewel het buigingsvermogen.
Dit zijn eigenschappen van het board die bepalen hoe comfortabel het vaart bij verschillende omstandigheden (vlak water, golven etc).

Ik zou je aanraden om even hier een kijkje te nemen:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=27424.0

Op dat topic staan allerlei termen uitgelegd die van toepassing zijn op het kitesurfen.

Kan je geen advies geven omdat ik zelf ook nog een beginner ben. Ik wens je in ieder geval veel succes met het zoeken naar een fijn boardje en veel plezier op het water!

Groetjes
paulg

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #8 September 10, 2016, 16:34:45
edit2Rapporteer  
Ik heb best een board advies voor iedere beginner:

Koop iets goedkoops en geef je geld uit aan je kites, je pak en je trapeze.

In het begin zal je nauwelijks verschil voelen tussen een harder of een zachter board, of tussen een board dat vaart als op rails en een veel losser (skatey is de term) board.

Maat: groter vaart iets eerder weg, maar het verschil is klein, een korter en smaller board is weer makkelijker varen als met een kite vaart die wat aan de grote kant is voor de hoeveelheid wind...

Mijn vriendin vaart op een North Jaime uit 2005, heeft heel veel andere boards getest, maar zweert bij haar oude Jaime.

Ik voer al jaren mijn Jaime uit 2009, had de Jaime 2015 gekocht (vooral omdat ik 'em zo mooi vond), heb die net weer verkocht: verschil was klein, de 2015 vaart wat losser, vond m'n oude fijner
et1961

Berichten: 365
Antwoord #9 September 10, 2016, 16:56:24
edit2Rapporteer  
Een goed board is net zo belangrijk als een goede kite! Board en kite moeten afgestemd zijn op de rider en de condities.

Een beginner is gebaad bij een niet te klein board, met niet teveel rocker en medium of soft flex afhankelijk van het lichaamsgewicht. Een dergelijk board is comfortabel, vergevingsgezind en heeft goede upwind eigenschappen, zaken die juist voor een beginner belangrijk zijn.

Een dergelijk board is nieuw/overjarig voor ca. 400 euro te koop, 2e hands vaak nog voor minder te vinden, dus daar zou ik niet op bezuinigen..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.