Naish Pivot vs North Dice

Mighty Mouse

Geen avatar

Berichten: 3
September 12, 2016, 08:33:24
edit2Rapporteer  
Na 2 jaar kiten met les - en gehuurd materiaal zou ik nu de grote stap zetten en mijn eigen kitermateriaal aanschaffen.  Dit weekend heb ik de shop bezocht en ze hadden er een paar mooie promoties op 2016 materiaal.

-North Dice of Naish Pivot 2016: beide lijken mij evenwaardig maar ik heb een kleine voorkeur voor Naish omdat ik daar al mee gevaren heb.  Ging toen wel lekker.
-Afmeting: 3kites 7-9-12m of bij 2 kites 8-11m, om het betaalbaar te houde zou ik voor 2 kites kiezen.
-Ik weeg 73kg & vaar op de Noordzee

Iemand ervaring met deze kites. Andere suggesties of wijze raad?

Hartelijk dank!!!
Gerwinnaar

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #1 September 12, 2016, 08:54:34
edit2Rapporteer  
Zelf ben ik 95kg en heb eerst een 2015 8 en 11m pivot gekocht. Mijn bereik was 16 tot 40knopen, nu toch een 6m bijgekocht omdat harde wind vaak met harde vlagen komt en ik het veiliger vond om een maatje kleiner te gaan (maar sinds die tijd stormt het niet meer :-). )
Met 2 pivots heb je dus een enorm bereik, ik heb geen ervaring met de Dice, dus kan niet vergelijken.
Met jouw gewicht schat ik in dat je met een 10-7 Combi ook een mooi bereik hebt, maar ik denk dat de Shop je daar nog beter in kan adviseren.

Edit: ik ben super tevreden met mijn pivots!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 September 12, 2016, 10:39:31
edit2Rapporteer  
2 jaar kiten zonder eigen kites, hoe veel sessies heb je ongeveer gedaan dan in die 2 jaar?

Ik heb ook een 7/9/12 combi gehad, heb nu 7/10 (en heb er later nog een 14.5 bij gekocht).
Mijn ervaring was dat de low-end van de 9 niet zo heel veel scheelde met die van de 12. De snelheid van de 9 maakte een hoop goed. Daardoor pakte ik liever de 9 dan de 12.
Wat best wel zonde was, aangezien die 12 de duurste kite was van de set.

ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 September 12, 2016, 10:54:20
edit2Rapporteer  
Zelf ben ik 95kg en heb eerst een 2015 8 en 11m pivot gekocht. Mijn bereik was 16 tot 40knopen, nu toch een 6m bijgekocht omdat harde wind vaak met harde vlagen komt en ik het veiliger vond om een maatje kleiner te gaan (maar sinds die tijd stormt het niet meer :-). )
Met 2 pivots heb je dus een enorm bereik, ik heb geen ervaring met de Dice, dus kan niet vergelijken.
Met jouw gewicht schat ik in dat je met een 10-7 Combi ook een mooi bereik hebt, maar ik denk dat de Shop je daar nog beter in kan adviseren.

Edit: ik ben super tevreden met mijn pivots!


Zou je niet even het goede voorbeeld kunnen geven? We hebben hier te maken met een nog redelijk onervaren iemand, en jij gaat vervolgens vertellen dat jij een 11m doorvaart tot 40 knopen. Mijn eigen gewicht is vergelijkbaar en zelfs met een Torch 10m vaar ik niet door tot 40 knopen (gekkenwerk).

Dus Mouse, voor de duidelijkheid, het is zeker niet aan te raden een 11m kite door te varen tot 40 knopen. Laat staan bij 30 knopen heb je hier werkelijk al je handen vol aan, dus zeker een no-go als onervaren rider.

(edit, ik heb even overheen gelezen dat dit betrekking had op een 8m, excuses. Evengoed blijft een 8m in 40 knopen gevaarlijk voor mensen zonder ruime ervaring met overpowered condities. Dus mijn advies blijft wel van toepassing).

De Pivot heeft een medium aspectratio, redelijk langwerpig model dus, hierdoor een goede low-end (veel kracht uit beschikbare wind), wel lever je hierdoor wat in op draaisnelheid. De Pivot is geschikt voor wave-rijden omdat deze goed mee drift. De Naish kite's in het algemeen hebben niet snel de neiging tot backstallen (achteruit vliegen wanneer volledig de bar aangetrokken). Met zijn goede low-end komt ook zijn boost eigenschappen ten goede. De kite springt makkelijk hoog en heeft een sheet in en go feel. Dus gelijkmatige pull zonder actief te moeten sturen met de kite.

De Dice van North is eigenlijk wel redelijk vergelijkbaar,  verschil is dat deze meer kracht trekt in de rotatie van de kite, dus meer pull in loops en turns. Daarnaast varen de kite's van North standaard met 22m lijnen (Naish 24m) dit heeft natuurlijk effect op de > snelheid en < low-end van de kite.

Dave heeft recent de Dice beschreven, even een stuk leesvoer dus: http://www.wetestkites.com/2016/09/06/north-dice-2017/

Eigenlijk zit je met beiden kites wel goed, dus misschien moet je leidend maken welke deal je tegen komt en voordeligst voor je uitpakt. Vervolgens zul je naarmate je ervaring toeneemt wel aanvoelen welke kant je op wilt. Afhankelijk van je gewicht zou ik beginnen met een 9 tot 11 (60-70kg 9m, 70-80kg 10m, >80kg 11m
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #4 September 12, 2016, 12:50:41
edit2Rapporteer  
Erik hij geeft aan dat hij een 8 en 11 heeft en tot 40kn kan dus met de 8.
Anders had ik ook wel ff een opmerking gemaakt. want dan moet je echt 120 kilo wegen denk ik anders is het kansloos met een 11 in 40kn.

geen idee of iemand dit al gemeld heeft. Maar de Dice en Pivot lijken me echt verschilende kites.
Dice is meer een soort park. Pivot is meer wave liever en geen pull in loops.

succes met je keuze. Beide kan prima als beginner
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #5 September 12, 2016, 13:04:36
edit2Rapporteer  
Ja, dat zag ik ook pas later, overheen gelezen, excuses zijn gemaakt.
Maar alsnog lijkt het mij geen overbodige luxe het even te laten staan.
Mighty Mouse

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #6 September 13, 2016, 08:42:52
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle info, erg bruikbaar!! Ik onthou:
-2 top kites maar informeer nog even naar de specifieke eigenschappen (shop had wel geadviseerd om bij de Pivot kortere lijnen te nemen, dan de Naish standaard 24m, om wave karakter wat te temperen)
-Voldoende mooie windrange met 2 kites (7-10m of 8-11m)
-No worries ... ik ga niet meteen het water op bij 40 knopen

Thanks!
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #7 September 13, 2016, 09:30:15
edit2Rapporteer  
Vraag eens of je kan testen. Dan merk je snel genoeg wat je aanspreekt.
3 kite quiver is het mooist maar als beginner zul je bij 35+ knp niet echt lekker op het water staan en heb je een kleine (storm) kite niet echt nodig.
Als je voor een 2 kite quiver gaat zou ik met jouw gewicht 10-7 doen. Voor 3 kite quiver 11-8 en dan later misschien nog een 6 erbij.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #8 September 25, 2016, 19:17:01
edit2Rapporteer  
Ik vaar Dices in de maten 13-10-8-6 en dat ik vind het heerlijke kites. Heb daarvoor North Evo en f-One Bandit gevaren. Wat mjj zo aanapreekt aan de Dice is dat ze super makkelijk varen. Hele goede highend. Je kunt ze echt heel lang doorvaren. Ook een perfecte mix voor mij tussen freestyle en wave. Wil je je liever specifiek toeleggen op 1 van deze disciplines dan kun je denk beter een andere kite nemen. Ook voor hoge sprongen en airtime zijn er betere kites.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 September 25, 2016, 20:08:07
edit2Rapporteer  
Je voorkeur voor een bepaalde vaarstijl zou je ook moeten meenemen in je beslissing. Beide merken hebben meer kites in hun productaanbod.

Wat wil je de komende twee a drie jaar gaan doen met de kites? Als dat freeriden is met springen en zacht willen landen, kun je ook een paar andere kites/merken betrekken in je keuzeproces.
Mighty Mouse

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #10 September 25, 2016, 20:40:56
edit2Rapporteer  
Bedankt voor bijkomende tips!!

Mijn vaarstijl voor de volgende 2-3jaar zal vooral freeriden zijn met (hopelijk) wat sprongetjes. Zoals gezegd ... dit wordt mijn eerste kite aankoop.  Ik ben momenteel al erg tevreden als ik vlot kan draaien en upwind blijven.

Ik hoor het graag als ik nog andere kites/merken kan meenemen.  De Dice & Pivot werden me aanbevolen in de shop maar ik sta op voor alle opties.

Txs!!
davedej

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #11 September 25, 2016, 23:24:30
edit2Rapporteer  
Dice en Pivot zijn behoorlijk verschillende kites. Grootste verschil is dat de Pivot een groter wind bereik heeft (vooral meer low-end), maar heeft een behoorlijke zachte pop/gevoel. De Dice (zeker die van '17) is veel harder en levendiger in het gevoel en daardoor veel beter geschikt voor freestyleachtige of agressiever moves en heeft (daardoor) een hogere fun factor (waar het toch allemaal om draait volgens mij Smiley )
Als je geen wave board gaat varen zou ik niet voor de Pivot gaan.
Dave
We Test Kites
 
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #12 September 26, 2016, 08:12:19
edit2Rapporteer  
Ik vaar de dice 2016 8 en 11. Weeg 90 kg ben ervaren kiter en vaar op zee. Zou voor een 7 10 set gaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.