Minder ruimte Noord Hollandse kust (Wijk aan Zee) voor kite surfers ?

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Maart 02, 2017, 12:25:02
edit2Rapporteer  
http://www.landschapnoordholland.nl/nieuws/natuurbeheerders-presenteren-visie-voor-de-noord-hollandse-kust


http://www.landschapnoordholland.nl/sites/default/files/Kaart%20Kustzonering%20kl.pdf


Als ik de kaart er bij pak dan kan je bij de pier van wijk aan zee als de plannen door gaan niet meer kite surfen

Dit wordt een familie strand ? Is de NKV hiervan op de hoogte ?


Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Maart 02, 2017, 13:05:08
edit2Rapporteer  
Ik zie nergens iets over de daadwerkelijke activiteiten ( zoals bijv het kitesurfen)  staan?
Ik heb het idee dat het hier meer gaat om evenementen, wel of niet op het strand overnachten enz.
Ik denk ook niet dat ze bijvoorbeeld met "overnachten op het strand" bedoelen dat je daar met je tentje mag gaan staan....
( zou anders best wel tof zijn en dan spreek ik uit ervaring   Tongue )

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Maart 02, 2017, 13:39:36
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik zie nergens iets over de daadwerkelijke activiteiten ( zoals bijv het kitesurfen)  staan?

Er staan tekeningen van kite surfers bij Ijmuiden en niet bij Wijk aan Zee  (zie de foto)

De rode zone is volgens mij bij de bunker ?


magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #3 Maart 02, 2017, 13:58:50
edit2Rapporteer  
Éé blik op de kaart en je weet dat NL misschien iets te veel regels kent Sad
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #4 Maart 02, 2017, 15:02:47
edit2Rapporteer  
Als ik het goed begrijp dan is het een visie, ik heb verder geen sjoege van hoe dat allemaal werkt met gemeentes e.d.om zuks voor elkaar te krijgen mbt regelgeving (Tom?) maar ik denk dat hier gewoon op geschoten kan worden door. Er zijn heel wat bedrijfjes die hun brood verdienen op de diverse stranden surfles, blowkarten noem maar op ik denk dat je die niet zo maar kan weren van het strand waar ze al jaren hun werk doen ?
Ben bang dat deze mensen hun huiswerk niet voor elkaar hebben. Of hebben gedacht we zetten hoog in en kunnen dan als nog partijen "blij" maken door wat water bij de wijn te doen.
Al met al wel een vervelende ontwikkelling. ThumpDown
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Maart 02, 2017, 15:52:08
edit2Rapporteer  
Storm in een glas water...

Visie/concept dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met de invulling van het strand en m.n. de directe invulling van de duinrand: lees huisjes/vertier dan wel natuurgebied/rust.

Nergens wordt er met 1 woord gerept over de invulling op het water... Buiten dat, zal het allemaal nog door weet ik hoeveel instanties en Provinciale Staten gebonjourd moeten worden. Kortom: ALS het al wordt goedgekeurd, dan duurt het nog wel een paar jaar.

Tip: eerst lezen/bestuderen, dan nadenken en dan pas aan de alarmbel rukken
...dat krijg je als je alleen kippen willen voeren ipv een vrouw op de bank, die laat je tenminste nadenken InLove
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #6 Maart 02, 2017, 16:03:49
edit2Rapporteer  
Zo is dat Klaas,
je ken die HaringHapper nu wel he, als ie niet in de belangstelling is dan zoekt ie die zelf wel Tongue
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #7 Maart 02, 2017, 16:12:44
edit2Rapporteer  
Zo is dat Klaas,
je ken die HaringHapper nu wel he, als ie niet in de belangstelling is dan zoekt ie die zelf wel Tongue


 schater schater
Voor meer belangstelling..., bedenk nieuwe spreuken:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=22076.0
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #8 Maart 02, 2017, 17:38:41
edit2Rapporteer  
Citaat
Zo is dat Klaas,
je ken die HaringHapper nu wel he, als ie niet in de belangstelling is dan zoekt ie die zelf wel Tongue

Ik heb dit niet verzonnen, dit stond in het Noord Hollands Dagblad,
Maar steek jij je kop maar in het zand, dan heb je straks geen ruimte meer voor de bunker op wijk aan zee omdat dat dan de enigste  locatie is waar je nog mag varen op Wijk. (zie het kaartje rode gedeelte)

En Klaas, je weet het, makkelijke dingen duren jaren maar moeilijkere dingen zijn super snel geregeld   Grin
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #9 Maart 02, 2017, 19:23:33
edit2Rapporteer  
Citaat
dan heb je straks geen ruimte meer voor de bunker op wijk aan zee omdat dat dan de enigste  locatie is waar je nog mag varen op Wijk   

Uhhh weet niet hoor maar volgens mij spreek je jezelf tegen in deze zin.  Kiss
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #10 Maart 02, 2017, 22:34:17
edit2Rapporteer  
 schater schater schater hilarisch dit , komop Ries je ziet beren op de weg. Zal wel loslopen allemaal ....... toch ???
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #11 Maart 02, 2017, 23:34:55
edit2Rapporteer  
Citaat
hilarisch dit , komop Ries je ziet beren op de weg. Zal wel loslopen allemaal ....... toch ???

En anders kom je toch gewoon op schellinkhout  varen omdat het stervens druk is voor de bunker de enige plaats waar je nog mag varen op Wijk dan als alles doorgaat  Grin


Citaat
Uhhh weet niet hoor maar volgens mij spreek je jezelf tegen in deze zin.

Ben geen gestudeerde in de Nederlandse taal, dusssssssssss ?


MrGee

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #12 Maart 03, 2017, 13:43:24
edit2Rapporteer  
Beste HaringHigh & andere kiters: ga dit nou vooral even uitzoeken.
Nooit afwachten of dit later nog gevolgen heeft, maar juist zsm navragen. 
Een email naar de gemeente, met de vraag: heeft dit gevolgen voor kitesurfen nu of in de toekomst?
Mijn advies aan alle kiters is om al dit type plannen en berichten altijd zo snel mogelijk te checken.
Als je een paar jaar wacht en de overheid overgaat tot echte maatregelen t.a.v. het kites is het VEEL MOEILIJKER om zoiets nog terug te draaien.
 
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #13 Maart 03, 2017, 14:28:45
edit2Rapporteer  
Ik heb maar even de vraag bij het NKV neergelegd  Smiley
MrGee

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #14 Maart 03, 2017, 16:13:49
edit2Rapporteer  
Even bij de NKV neerleggen: alsof de nederlandse voetbalbond voor elke vereniging aan de slag zou gaan voor een extra veld... of zwembond voor elk gemeentelijk zwembad kan gaan lobbyen..?

Heb net ff gekeken: onder de kaart staat een legenda, met een teken voor 'durfstranden' - '' Op durfstranden is ruimte voor bijvoorbeeld kitesurfen en blowkarten'. Ze hebben dat teken op 1 plek gezet: IJmuiden. Verder nergens.. ?!

De visie is niet gemaakt door de overheid (provincie of gemeenten) zelf, maar door landschap/beheers organisatie Landschap Noord Holland, samen met Natuurmonumenten. Grote en invloedrijke organisaties... (met tientallen mensen personeel en enkele miljoenen omzet per jaar).

Kortom: snel navragen en een tegengeluid organiseren is handig, anders is er toch risico dat kiten ook aan de Noordzeekust beperkt wordt?
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #15 Maart 03, 2017, 16:22:43
edit2Rapporteer  
Citaat
Ze hebben dat teken op 1 plek gezet: IJmuiden. Verder nergens.. ?!

En dat bedoel ik nou !! Ben kleuren blind maar zag het gelijk !!!
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #16 Maart 03, 2017, 17:15:38
edit2Rapporteer  
Ries, jij doet t goed!
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #17 Maart 03, 2017, 20:33:14
edit2Rapporteer  
Mocht je lid zijn van de natuurmonumenten mafia club: https://www.natuurmonumenten.nl/contact/ledenservice/lidmaatschap-be%C3%ABindigen
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #18 Maart 03, 2017, 20:47:59
edit2Rapporteer  
Even bij de NKV neerleggen: alsof de nederlandse voetbalbond voor elke vereniging aan de slag zou gaan voor een extra veld... of zwembond voor elk gemeentelijk zwembad kan gaan lobbyen..?

Beste MRGee, kan zijn dat MR in je avatar een titel verbergt en misschien wel een titel mbt bestuurlijk recht... prachtig, maar aangezien je nog geen 10 bijdrages hebt geleverd zou ik je vriendleijk doch dringend willen verwijzen om eerst op dit gebied de materie rond het NKV met derde partijen van de laatste 3 jaren te lezen en m.n. al het werk dat Tom Rothmans heeft geleverd.

Denk je nu werkelijk dat ieder singulaire vraag/brief aangeleverd bij een bestuur van een gemeente of natuurbeheer het effect bewerkstelligt als die van de partijen die al jaren als volwaardig gesprekspartner rond de tafel zitten??

Neem anders zelf contact op als je zo goed de wegen weet te beschrijven. De praktijk zal je leren dat je iig in een molen terecht komt die bureaucratie heet. En zelfs als je de mensen achter deze visie weet te benaderen, zul je NOOIT een definitief uitsluitsel per direct weten te bemachtigen , OMDAT deze mensen geen uitsluitsel kunnen geven. Zoals ik al eerder heb gemeld gaat het hier om een visie.

Zoals je misschien weet, bestaat er er iets als Natura2000. ook daar zitten meerdere partijen aan tafel die hier niet 1x over praten en de besluiten er even doorheen bonjouren.

Het is vrij kortzichtig hoe je hier even wil laten blijken hoe jij dit ontbrekende antwoord op tafel denkt te krijgen. 'Een visie is nog niet een omzetting ervan en zeker niet gelijk het fiat wat verkregen moet worden via Provinciale Staten van Noord Holland..'
Natuurlijk moet je niet blijven wachten, maar denk je nu heus dat het NKV die zich al jaren inzet voor alle NL spots hier niks van weet of het langs zich heen laat gaan!?!?!? Kom op, word wakker en informeer je eerst via o.a. dit forum waar geregeld topics hierover beschreven staan waar al jaren regiovertegenwoordigers zich met deze thematiek bezig houden.

Theo (Teigetje) heeft juist goed gehandeld door het neer te leggen bij het NKV. Waarschijnlijk komt het daar bij Hans van der Hulst, regiocoördinator NKV, terecht die met deze partijen veelvuldig om de tafel zit dan wel weet hij het aan de desbetreffende rediovertegenwoordiger door te zetten...

Maar wie ben ik, misschien heb jij 'toverkrachten' en weet jij volgende week ons op KiteHigh te verassen met de finale goedgekeurde (!) plannen van Natuurbeheer die daadwerkelijk omgezet zullen worden... (los van gemeentes en Provinciale Staten die zich hier nog over moeten buigen en beslissen, Natuurbeheer zal zich hoeden jou nu die info te geven, het enige wat ze je kunnen aanreiken is deze info en kustlijn kaartjes...). Of Natuurbeheer pleegt politiek, hangt te ver uit het raam en vertelt je een mooi verhaal zoals zij het graag zouden willen zien. Maar wat heb jij daaraan?

En denk je nu werkelijk dat alleen bij IJmuiden en Hargen dit plan/visie doorgezet zal kunnen worden om als enige overgebleven kitespots van Noord Hollandse kust door te laten gaan? Imho hebben ze gewoon iets te weinig icoontjes geplaatst, want alleen al om het feit dat gedoogzones voor watersport alleen weggehaald kunnen worden als er een fatsoenlijk alternatief wordt geboden, zou hier de visie van natuurbeheer in de weg staan.

MrGee, ik laat me graag beleren  ThumpsUp

MrGee

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #19 Maart 04, 2017, 00:11:10
edit2Rapporteer  
OK, waar zal ik beginnen Moderator..
-natuurlijk moet de NKV hiervoor worden ingeschakeld ik had zelf al gemaild.

-wat mij betreft komen er wat mensen meehelpen, zeker de kiters met ervaring bij de overheid en of kennis van bestuursrecht kunnen hier van dienst zijn

-het helpt naar mijn inschattting (ik werk nu 13 jaar in 'een'  bureacratie) als naast de NKV ook lokale clubs of mensen zich richten tot de provincie met verzoeken vragen protesten zienswijzen etc etc

- het zal in de praktijk hopelijk idd niet zo hard gaan, maar dachten we dat niet ook met Natura2000?
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #20 Maart 04, 2017, 12:23:00
edit2Rapporteer  
Zoals Klaas al zei, onderstaande het antwoord van Hans, regiocoördinator  ThumpsUp

In algemene toelichting op hun site is te lezen dat dit hun voorstel is waarvan ze willen dat de provincie het opneemt in de Omgevingsvisie en de PVR (provinciale ruimtelijke verordening) om het ' een wettelijk kader' te geven.
Aanpassing van PVR gaat niet zomaar, hier is o.a. politiek draagvlak voor nodig.
We moeten goed opletten en "tegengas" organiseren.

NKV gaat de organisaties Waterrecreatie Nederland en Platform Waterrecreatie inschakelen om te bespreken hoe wij gezamenlijk "tegengas" organiseren.
 
Verder is het goed om te weten:
- Er is eind 2016 een visie op waterrecreatie N-H 2030 vastgesteld. Hierin zijn langs de N-H kust durfsport locaties en/of hotspots opgenomen Hier mag gekitesurft worden. Overigens zijn naar onze mening in de visie te weinig kitesurflocaties opgenomen (hierover hebben wij een brief aan gedeputeerde van provincie gestuurd).
- in mei a.s. organiseren wij hoogstwaarschijnlijk een werkmiddag voor provincie en enkele wethouders over kitesurfen en knelpunten in N-H (te weinig ruimte voor kitesurfen). We proberen hiermee meer draagvlak voor meer locaties voor onze sport te krijgen.

Laat maar weten als je vragen hebt of verdere verduidelijking wenst.
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #21 Maart 04, 2017, 12:49:01
edit2Rapporteer  
Toch fijn als mensen zich er tegen aan bemoeien en sportvertegenwoordigers actie ondernemen (al is één en ander nog in een vroeg stadium).

Thanx ThumpsUp
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #22 Maart 04, 2017, 20:06:35
edit2Rapporteer  
Wat me wel bezig houdt is hoe NU en op dit moment het NKV (middels Hans de regiocoördinator) het moment gegrepen kan worden om als leidende kitesurf organisatie in dit Noord Holland verhaal een actie te starten die ze iig al zouden kunnen beantwoorden/toelichten op de ALV op 11 maart aanstaande op de Hiswa.

NKV: Start NU een oproep naar alle NKV kiteleden die blijk willen geven van het belang van genoeg en adequate kitespots in Noord Holland en het belang van ook genoeg ruimte in zijn geheel voor de watersport in het algemeen aan de Noord Hollandse kust. Dit zou zelfs met anderen watersportverenigingen bv KNWV opgepakt kunnen worden... samen maakt sterker  Wink

Dit alles werkt beter dan ieder kitesurfer die apart een briefje gaat sturen met vragen/opmerkingen naar de gemeente, natuurbehoud of het NKV waardoor ongecontroleerde communicatiestromen ontstaan die allemaal langs elkaar heen gaan lopen en niet meer zijn te meten.

Kortom: NKV pak pen en papier, brainstorm, maak een concept, ontwikkel de juiste actie en ga pro actief met deze materie bezig om het belang van alle NH kitespots voor de kitesport in de breedste zin van het woord te verdedigen!

Het NKV zit met een organisatie en imageprobleem, dus dit is het win win moment voor het NKV om transparant te ageren, zowel naar buiten (3e partijen: lokale politiek en natuurbelang verenigingen) als naar binnen (NKV kiteleden).

NKV, organiseer via o.a. Hanglos en Kitehigh alsook Facebook een stem/handtekeningactie waarmee de stemmen en mening van de kiters binnen gehaald gaan worden om met 1 duidelijke mening de gesprekken te kunnen aangaan met de andere belanghebbende partijen.

Dat werpt vruchten af.  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.