Politieman overlijdt aan de ziekte van Weil

Keut Local

Berichten: 229
Juni 27, 2008, 03:50:23
edit2Rapporteer  
Las net het volgende bericht op nu.nl:

Politieman overlijdt aan de ziekte van Weil

LEEUWARDEN - Een 57-jarige medewerker van de waterpolitie is op 19 juni overleden aan de ziekte van Weil. Dat meldde het expertisecentrum voor de ziekte van Weil van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in Amsterdam donderdag.

De inwoner van Kampen had de infectieziekte waarschijnlijk opgelopen bij de afhandeling van een dodelijk ongeval met een speedboot in de nacht van 6 op 7 juni op het Prinses Margietkanaal in Friesland. 

De man is woensdag gecremeerd, zo meldden het Korps landelijke politiediensten (KLPD), de brandweer en de GGD donderdag

Ook een brandweerduiker die bij het ongeval in actie kwam en symptomen van de ziekte van Weil had, is in het ziekenhuis opgenomen. Hij is inmiddels genezen verklaard.

Rattenziekte

De ziekte van Weil kan ontstaan door contact met oppervlaktewater en staat ook wel bekend als de rattenziekte. De ziekte wordt via de urine van ratten verspreid.

Juist als het water een relatief hoge temperatuur heeft, lopen mensen als rattenvangers, boeren, watersporters en jagers kans op besmetting.

Bron

Op verzoek van het Friese waterschap Wetterskip Fryslan onderzoekt het KIT of ratten in het Prinses Margietkanaal de bron zijn waardoor de politieman en brandweerman zijn besmet.

Het waterschap wil weten of het water veilig is voor onder meer recreanten en duikers. Of het water ter per direct is afgesloten voor recreanten is niet duidelijk; het waterschap was niet bereikbaar voor commentaar.

Besmetting

Volgens het RIVM lopen in Nederland per jaar ongeveer dertig mensen een besmetting op, van wie een derde in tropische landen. Als de ziekte van Weil niet snel wordt behandeld, kan 20 procent van de patiënten overlijden. Volgens het RIVM overlijdt in Nederland gemiddeld 5 procent van de patiënten.

De brandweer in Friesland informeert deze week al het duikende personeel over de ziekte. Samen met de GGD gaat de brandweer voorlichtingsavonden voor zijn manschappen organiseren.

Symptonen

Duikers moeten leren alert te zijn op verschijnselen van de ziekte, zoals plotselinge hoge koorts en rillingen. Politie- en brandweermensen die zich alleen aan de waterkant ophouden, kunnen besmetting voorkomen door beschermende kleding zoals laarzen en handschoenen te dragen.
ter per direct is afgesloten voor recreanten is niet duidelijk; het waterschap was niet bereikbaar voor commentaar.

Besmetting

Volgens het RIVM lopen in Nederland per jaar ongeveer dertig mensen een besmetting op, van wie een derde in tropische landen. Als de ziekte van Weil niet snel wordt behandeld, kan 20 procent van de patiënten overlijden. Volgens het RIVM overlijdt in Nederland gemiddeld 5 procent van de patiënten.

De brandweer in Friesland informeert deze week al het duikende personeel over de ziekte. Samen met de GGD gaat de brandweer voorlichtingsavonden voor zijn manschappen organiseren.

Symptonen

Duikers moeten leren alert te zijn op verschijnselen van de ziekte, zoals plotselinge hoge koorts en rillingen. Politie- en brandweermensen die zich alleen aan de waterkant ophouden, kunnen besmetting voorkomen door beschermende kleding zoals laarzen en handschoenen te dragen.

voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_weil

Het zal je maar gebeuren,  Undecided

JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #1 Juni 27, 2008, 04:23:00
edit2Rapporteer  
@ Keut local, een gedeelte van de tekst heb je twee keer geplaatst.  loser


Bizar verhaal, ik wist niet er dat er in Nederland dit soort infectie ziektes voorkwamen.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #2 Juni 27, 2008, 04:26:38
edit2Rapporteer  
je kan die infectie al oplopen ook al heb je geen open wond? dan zal het wel aggressief zijn.
want meeste infecties krijg je alleen via een open wond, of inslikken van water. ( als het via water gaat )
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #3 Juni 27, 2008, 04:28:02
edit2Rapporteer  
ik heb hier nu 25 ratten die ik kweek en er zijn 12 van zwanger op dit moment maar mijn labbakken verschoon ik om de paar dagen ivm de hygiene en urine .
deze ratten zijn bedoeld als voer voor mijn slangen.
als ik de bakken verschoon draag ik ook altijd handschoenen
Joy-rider

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #4 Juni 27, 2008, 07:10:34
edit2Rapporteer  
deamn, heb paar weken geleden nog door dat kanaal gewakeboard haha,... oeps.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Juni 27, 2008, 15:52:27
edit2Rapporteer  
MSN reacties verwijderd, tis geen tina/ratten-forum hier! (Geld voor wind-x en Marko, niet voor DaanD)
thx, bb

R.I.P. Erg sneu Sad
180cc

Berichten: 186
Antwoord #6 Juni 27, 2008, 21:24:52
edit2Rapporteer  
ik heb hier nu 25 ratten die ik kweek en er zijn 12 van zwanger op dit moment maar mijn labbakken verschoon ik om de paar dagen ivm de hygiene en urine .
deze ratten zijn bedoeld als voer voor mijn slangen.
als ik de bakken verschoon draag ik ook altijd handschoenen
Edit morres: Zie de reactie boven je..
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #7 Juni 28, 2008, 16:25:21
edit2Rapporteer  
Citaat
want meeste infecties krijg je alleen via een open wond, of inslikken van water. (

Ik heb wel gehoord dat je ook via je ogen besmet kan raken, dus water in je ogen, en dat gebeurt altijd

wel een keer met watersport, en je bent de sigaar.  Undecided
Mees..

Berichten: 156
Antwoord #8 Juni 28, 2008, 20:53:08
edit2Rapporteer  
zou het uitmaken als je een wetsuit draagt?
bce

Berichten: 85
Antwoord #9 Juni 28, 2008, 21:06:20
edit2Rapporteer  
Maakt niet echt uit of je een wetsuit draagt want de kiem kan makkelijk door de huid dringen. Blote voeten, je handen, etc kunnen allemaal toegangspoorten zijn.
Heb zelf als dierenarts rattenziekte opgelopen in mijn praktijk en daar een weekje in het ziekenhuis door gelegen.
Hoge koorts en griepachtige symptomen zijn kenmerkend voor deze aandoening. Gelukkig reageert de kiem goed op antibiotica dus als je er snel genoeg bij bent en er nog niet teveel schade aan nieren en lever is raak je er snel weer vanaf.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.