Eerste keer na ongeluk privé les bij Element in Rockanje

misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Augustus 13, 2011, 23:34:24
edit2Rapporteer  
Na wat zenuwachtige nachten, en een beetje twijfel was het eindelijk zover. Een privé les kitesurfen bij kitesurfschool Element. Doodeng vond ik het.

Ik heb me na het maken van de afspraken meer dan eens gevraagd waarom ik er überhaupt mee doorga. Stoppen is veel eenvoudiger. Maar toegeven aan dit soort impulsen doe ik niet zomaar.

11 uur stond ik dus op de parkeerplaats bij de badplaats, Ivy stond al te wachten op me en samen nog eventjes besproken wat er gebeurd is en wat ik wil oefenen. Eurofun heeft er voor gezorgd dat mijn uitrusting/outfit helemaal compleet is en in goede staat, maar de wind zat niet helemaal mee.

Mijn gloednieuwe windmeter gaf 9 knopen aan in het begin, dus begonnen we met de 12ms2, maar wel mijn boardje  Smiley. Tijdens het optuigen was veiligheid het grote onderwerp, hoe werkt de QR, aan welke lijn zit het nog vast, wat maakt het "veilig", waarom ene kant oplaten. Kan je de vlieger veilig boven je hoofd houden, hoe kan je veiliger de kite van links naar rechts krijgen zonder dat je kracht krijg of gelift wordt? Ivy had er geen problemen mee om rustig alles voor te doen, en het nog een keer voor te doen als ik er om vroeg.

Bij het kiten test Ivy ook eventjes of er genoeg wind was om iets kunnen doen. Dit vond ik heerlijke momentjes, kijken hoe soepel het kan met de spullen die ik zelf ook ga gebruiken. Heel eventjes bodydraggen, en toen het boardje er bij. Mijn splinternieuwe boardje die veel dunner is dan het lesboard, gaaf verder geen enkel probleem, ik denk dat ik geen verschil merk.

Ergens hier storte de kite neer en lag daar in het midden van het windvenster op het water. Geen probleem maar ik voel de (lichte) kracht richting de duinen en hier komt toch wat angst op. Ivy helpt om de kite weer op te laten, maar lijntje gedraaid en de kite maakt een draai. De kracht is nog helemaal niet groot, Ivy roept nog Bar los, maar de quick release is al lang getrokken. Die reflex zit er dus in!

Dit is wel de samenvatting voor de rest van de les, kite richting duinen is voor mij een no go, het maakt me bloednerveus.

Maar goed verder met het boarden, vliegercontrole vind hij goed maar de houding op het board kan beter. "Meer naar achteren hangen met de schouders" "Voorste been rechter houden en meer druk op het achterbeen" Ik heb het het allemaal braaf gedaan en ik voel het plezier terugkomen. Eerst snelheid maken en dan pas hoogtelopen, ik wist nog niet wat hoogtelopen was maar mijn houding daarvoor had ik al onder de knie Smiley.

Maar dan.... Het strand van Rockanje loopt een stuk sneller af en mijn eerste ervaring met een liggende kite en niet kunnen staan zit er in. Geen prettige ervaring en ik heb ook besloten dat ik om die reden liever nog even op het autostrand oefen.

RIchting het einde van mijn les neemt de wind toe naar waanzinnige 13 knopen, en geeft hij me een paar opties, ik wil wel graag mijn eigen kite (9,5m2 kahoona2010) en bar uittesten dus die gaat die eventjes snel optuigen. Ik kan in de tussentijd nog even "spelen" met de 12, maar ik ben blij als hij klaar is met mijn kite en de 12 kan aanpakken. We oefenen (wederom rustig)  het redden nadat de safety getrokken is.

Ivy gaf later aan dat hij wel even moest wennen aan mijn kite, maar in mijn ogen koste dit 10 seconden, 20 meter en een salto. Dat kan dus met mijn uitrusting  YeSS

Het ging allemaal prima en ik heb eindelijk mijn eerste meters gemaakt (op het water) met mijn eigen kite. Heel even geprobeerd om weer terug te kiten, maar naar recht vind ik en moeilijker en de kite richting duinen ook niet zo prettig.

Al met al was dit voor mij een zeer geslaagde dag. Ik vind het nog steeds doodeng maar Ivy heeft laten zien dat het allemaal prima te doen is. Gaf voorbeelden wanneer ik er om vroeg en was niet te beroerd om het nog 2 keer voor te doen.

Ivy bedankt en rest ik zie jullie op de playa.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Augustus 13, 2011, 23:40:55
edit2Rapporteer  
Hi Misterdeman, goed verhaal en goed ook dat je het onder begeleiding weer oppikt. Jij was toch een halve kilometer gesleurd een paar maanden terug?
Heel veel sterkte, autostrand is een goede keuze, er zijn daar altijd mensen die je kunnen helpen. Succes!

(Het knapste vind ik toch dat Ivy de kite op 12u aan kan pakken!)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Augustus 13, 2011, 23:41:18
edit2Rapporteer  
Goed om te lezen dat je na je bizarre sleep-loop-paaltjes ontduik-ongeval toch weer de stap gezet hebt om verder te gaan!

Zal nog wel even duren voordat je weer met echt harde wind het water op durft lijkt me, maar gewoon rustig opbouwen en je komt er zeker wel. Wink
misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #3 Augustus 13, 2011, 23:49:33
edit2Rapporteer  
(Het knapste vind ik toch dat Ivy de kite op 12u aan kan pakken!)

Ik heb geen idee waar ik die fout neergezet hebt Grin

Bedankt voor de reacties.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Augustus 13, 2011, 23:50:50
edit2Rapporteer  
Kijk eens dat is nou echt leuk om te lezen, we zien je gauw weer op het water!!

Ivy pakt de 12 aan Kiss
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 14, 2011, 08:27:29
edit2Rapporteer  
Ben blij dat je een goede school hebt gekozen!

Waanzinnig top dat je ondanks je heftige kitemare toch door gaat! Al het begin is moeilijk, maar met goede begeleiding kom je er wel
^ivy^

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #6 Augustus 14, 2011, 19:02:56
edit2Rapporteer  
Goed te horen dat de les is bevallen !!

Ik weet zelf ook hoe het is om te beginnen met kitesurfen(al weer een tijdje terug) en hoe belangrijk het is om vooral veilig op weg te gaan. Hoop dat je na deze les weer het vertrouwen terug hebt en je weer lekker het water op kan.

tot op het water !!    Joepie
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #7 Augustus 17, 2011, 20:32:49
edit2Rapporteer  
Herken dit bericht Grin

Kiteschool elements hebben mijn vriendin ook weer het zelfvertrouwen gegeven na een smakkerd op het water. Ben ook vol lof over deze school! heeft me alleen wel bakken met geld nu ik kites en boardjes voor mijn meisje heb gekocht
stefanie

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #8 Augustus 17, 2011, 22:01:13
edit2Rapporteer  
Hey misterdeman,
Het is fijn om te kunnen lezen hoe het andere na een flinke klappert het oppakken van het kiten weer is bevallen. Want voor mij is je verhaal herkenbaar. Dat mixed gevoel of je het nu juist fijn of vervelend vind dat je weer aan een kite gaat hangen. Je weet van jezelf dat je er de voorgaande keren veel plezier aan hebt gehad en dat is het gevoel waar je weer voor gaat.
Zelf kan ik nog op 1 hand tellen de aantal keren dat ik na mijn eigen klapper het water weer op ben geweest. En ik zal nog wel een paar x nodig hebben voor er weer volledige vertrouwen in mijn materiaal en kunnen is. Wat je zegt over : kite richting duinen is voor mij een no go, het maakt me bloednerveus. Dat is voor mij het oplaten van de kite. Nog niet gedaan, dat doet mijn vriend voor me, maar dat komt wel zodra ik daar klaar voor ben. Ik ben al weer een tevreden mens nu ik weer met een fijn gevoel van het water af kan stappen. En dan komt de rest ook wel weer met de tijd Smiley
Veel succes en ook veel plezier weer  toegewenst!
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #9 Augustus 18, 2011, 13:51:44
edit2Rapporteer  
Hey Stefanie, neem gewoon een lesje bij Elements en je zal net zoals mijn vriendin gewoon weer lekker willen kiten zonder bang te zijn Smiley
stefanie

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #10 Augustus 18, 2011, 14:41:30
edit2Rapporteer  
Een les nemen is zeker een goede optie. Is het niet dat ik al fijne hulp krijg bij het kiten Smiley Op het water bezig zijn gaat dan nu ook weer goed, weliswaar wat minder onbelemmerd. Maar de kite oplaten geeft gewoon nog ff teveel zenuwen. Maar is dat niet een kwestie van tijd en doen voordat je weer terug bent op je oude niveau van zelfvertrouwen? Hoe staan jullie dan na een flinke klap weer op het water? Doen jullie alles weer als vanouds, ook dat ene trucje of wind waar het de vorige keer mis bij ging?
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #11 Augustus 18, 2011, 16:50:22
edit2Rapporteer  
Vlieger niet zelf oplaten lijkt me geen goed idee. Enige voordeel misschien dat je niet in de duinen beland, maar op het water zijn ook genoeg obstakels waar je niet wilt belanden.

Ik zou tijd steken in leren vliegeren met een gewone vlieger desnoods. Vervolgens met een powerkite (nasawing): jezelf gecontroleerd mee laten trekken door het zand.

Om daarna met je kitesurfvlieger te gaan vliegeren op het strand met windkracht 2 a 3. Als iets makkelijk vliegt is het een kitesurf vlieger.
Oplaten, neerlaten, gebruik van trapeze, gecontroleerd vooruit laten trekken.

Dan leer je je vlieger kennen, krijg je zelfvertrouwen. Gaat je kitesurf progressie ook beter omdat je minder op je kite hoeft te letten.
Audrey

Berichten: 67
Antwoord #12 Augustus 18, 2011, 18:49:32
edit2Rapporteer  
Ik (de vriendin van Snackyman) heb het idd ook gehad, na een smakkert op het water durfde ik niet meer en ging ik ook niet meer. Ik wist hoeveel plezier ik aan kiten kon beleven, maar ben een goede 1.5 jaar niet meer gegaan..
Ik heb een priveles genomen bij kitesurfschool Element. Door hen heb ik het zelfvertrouwen terug gekregen en heb weer zin gekregen in kiten, meer dan ooit zelfs!!!  YeSS
 Grin Ga vol vertrouwen het water op en dat had ik voor mei dit jaar nog niet durven dromen..
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Augustus 18, 2011, 20:39:58
edit2Rapporteer  
ook ik ken de angsten na een voorval waarbij je de controle over de kite verliest, het heeft mij zon 1,5 jaar gekost om er weer volledig van af te zijn. sta gelukkig nu weer angstvrij op het water. wil gewoon zeggen: houd moed en beetje bij beetje komt het vertrouwen weer terug en krijg je weer plezier.
misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #14 Augustus 22, 2011, 16:05:20
edit2Rapporteer  
Ben even 4 dagen weg en nog meer ongelukkige hebben zich gemeld. Tof om alle reacties te lezen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.