Griekenland

Torchmeister

Berichten: 22
Mei 22, 2012, 13:03:12
edit2Rapporteer  
Goedemiddag kitehigh'ers! Grin

Ben van plan om deze zomer naar Kos te gaan. De afgelopen 3 jaar ben ik ook op Kos geweest om te kiten. Topspots met heerlijke wind.

Nu sta ik ook dit jaar weer op het punt om te gaan boeken, alleen loop ik tegen een dilemma aan.  ListenToMe

Griekenland verkeerd momenteel in zwaar financieel weer. Er schijnen toeristen in Athene en Tesaloniki in elkaar geslagen te worden door demonstrerende meutes. (Ze schijnen een hekel aan Duitsers te hebben)   Bovendien kan de kans zich voordoen dat Griekenland straks niet meer aan de euro doet. Kortom: Wil een hoop gezeik voorkomen. (Herinvoering van de Drachma, hekel aan toeristen etc.)

Wat vinden jullie? Evengoed boeken en een AK47 meenemen? Of gewoon opzoek gaan naar een andere vakantie?

Torchmeister
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Mei 22, 2012, 13:06:43
edit2Rapporteer  
ach, dat in elkaar meppen zal echt wel meevallen, duitsers slaan is sowieso overal in europa toegestaan :+
Tja als Griekenland valt, veranderd er miss veel, maar egeinlijk ook weinig, grieken moeten nog steeds eten en drinken en ademen, dus zullen ze echt wel euros accepteren, aangezien hun eigen euros ook wel moeten kunnen inwisselen...Goede tijd om zwart geld wit te wassen, dus ze vallen vast graag, gezien die lui uitpuilen van zwart geld.(vorig jaar op kreta geweest...werd er niet vrolijk van)
qwerty

Berichten: 21
Antwoord #2 Mei 22, 2012, 14:36:06
edit2Rapporteer  
Ik kan me echt niet voorstellen dat dat problemen gaat opleveren. Helemaal niet op een eiland als Kos, wat zo afhankelijk is van toerisme. En die Drachme is echt niet zomaar terug en anders...GWK.
ZIt er zelf ook te denken te gaan, heb je nog tips?
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #3 Mei 22, 2012, 14:37:33
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de "mep, gooi, smijt en demonstreercultuur" niet op de eilanden geldt.

Die denken daar wel 2x keer na, want als de toeristen niet meer komen zinken alle eilanden....
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #4 Mei 22, 2012, 14:56:44
edit2Rapporteer  
Ik ga in de zomer ook weer gewoon naar Griekenland, zoals altijd.  Grin Zal allemaal wel wat meevallen en ze kunnen het geld van de toeristen goed gebruiken. Hoorde dat er 12-15% minder mensen naartoe gingen dan vorig jaar..
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Mei 22, 2012, 15:19:22
edit2Rapporteer  
15% minder ? 50% minder
Torchmeister

Berichten: 22
Antwoord #6 Mei 22, 2012, 16:26:05
edit2Rapporteer  
Klopt! Het zal idd op de eilanden wel meevallen. 13 % van de nederlanders verkiest een ander vakantieland dan Griekenland.

Ik kan me echt niet voorstellen dat dat problemen gaat opleveren. Helemaal niet op een eiland als Kos, wat zo afhankelijk is van toerisme. En die Drachme is echt niet zomaar terug en anders...GWK.
ZIt er zelf ook te denken te gaan, heb je nog tips?

Kos is gewoon perfect! Prima wind, lekker eten, fijne locals en genoeg zon! Relatief goedkoop en je hebt de mogelijkheid om de drukte op te zoeken ipv dat je in de drukte zit. Wij zitten in Marmari en daar is het relatief rustig en is een surfclub gevestigd gerund door een switser. Het is puur windsurfen en een kite oplaten wordt niet gewaardeerd. Check google maps en je ziet een enorme zoutvlakte tussen Marmari en Tigaki inliggen. Daar is de kite spot. De spot die hoger in ligt, vlakbij Kohilari is wat mij betreft te druk, veeeeeeeeel lessers en vol met restricties (boeien enzo). Het voordeel is wel dat je daar achterin lekkere golven hebt, na dat je een verplicht zonnebedje moet huren...

De locals kite op de spot die ik aangaf met de zoutvlakte. Dus als je van gezelligheid hou dan is dat prima toeven. Zal ik als ik jou was wel in Tigaki gaan zitten ivm restaurantjes en barretjes.

Torchmeister
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Mei 22, 2012, 21:25:36
edit2Rapporteer  
Zoals Ron al aangeeft velen de eilander praktisch volledig van het toerisme. Daar zijn ze echt wel zuinig op. met of zonder euri Wink

Volgend jaar ook naar Kos denk ik. Maat van me is vandaag erheen gevlogen, en ik ga over een aantal dagen weer naar Zante. Daar waait het echter zelden Tongue
Kos dus een betere optie!
qwerty

Berichten: 21
Antwoord #8 Mei 24, 2012, 20:26:29
edit2Rapporteer  
http://www.nu.nl/economie/2818526/griekse-exit-mogelijk-1-januari-2013.html

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Mei 24, 2012, 22:51:52
edit2Rapporteer  
Als de Grieken uit de EUR stappen worden ze mogelijk eens vriendelijk voor toeristen.
Ik kan dat begrijpen :ze verdienden meer geld dan de hardwerkende noorderlingen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Mei 25, 2012, 07:22:04
edit2Rapporteer  
Als de Grieken uit de EUR stappen worden ze mogelijk eens vriendelijk voor toeristen...

????

Zijn ze dat nu in jou beleving niet dan?
Torchmeister

Berichten: 22
Antwoord #11 Mei 25, 2012, 09:20:41
edit2Rapporteer  
Geboekt! 12 tot 29 juli! Overnachten in het plaatsje Tigaki. Ons acomodatie is de Sofia Katras studio's, die op 20 meter van het strand met zee zicht ligt. De accomodatie ligt aan het Tigaki plein.

Lopend naar de spot en een taxi om aan puin te gaan kost slecht 20 eu.. :-)
MarkoOerlmans

Berichten: 4
Antwoord #12 Mei 31, 2012, 18:34:55
edit2Rapporteer  
kleine tip, neem veel contant geld mee!
als het op een geef moment zo slecht gaat dat de Grieken al het geld van de banken afhalen, kom je niet zonder geld te zitten.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Mei 31, 2012, 18:52:22
edit2Rapporteer  
Niet zo'n veilige tip..
Ik zou even informeren bij je bank.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #14 Juni 07, 2012, 16:06:56
edit2Rapporteer  
Ben net terug van 14 dagen Kos. Heb weinig gemerkt van enige vijandigheid. Ze zagen mij en mijn gezin steeds voor Duitsers aan dus ik heb het maximaal voor je getest. Ik heb niets anders dan gastvrijheid en aardige mensen ontmoet. Helaas weinig wind gehad maar wel relaxte vakantie gehad. 
Levi

Berichten: 72
Antwoord #15 Juni 07, 2012, 16:55:28
edit2Rapporteer  
Prachtige foto MINI-ME! Goed om te horen trouwens dat de Grieken daar verre van vijandig zijn. Je AK47 mag je dus thuis laten Torchmeister. Ik zit daar vanaf mid juli zo'n 18 dagen opgescheept met deze gekke topicstarter. Nu hopen op wind!
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #16 Juni 07, 2012, 17:55:09
edit2Rapporteer  
Trek lekker een oranjeshirt aan, dan ben je ze alvast een stap voor  Grin
tina

Berichten: 38
Antwoord #17 Juni 07, 2012, 21:30:10
edit2Rapporteer  
Ik ben net terug van 3 weken Naxos en heb ook absoluut niets gemerkt van vijandigheid. In tegenstelling, vond ik iedereen juist ontzettend vriendelijk en open.
Er waren ook een aantal duitse toeristen en ook die hadden nergens last van.
Ondanks de dikke pech van 3 weken geen wind, heb ik een topvakantie gehad, met zonnig weer, heerlijk eten en prachtig blauw water!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 Juni 07, 2012, 21:53:59
edit2Rapporteer  
Ben net terug van 10 dagen Zakynthos, en ook daar niets anders dan zeer vriendelijke mensen. Ook helemaal niets te merken van enige crisis. Wel merkbaar rustiger als voorgaande jaren.

In tegenstelling tot Kos en Naxos (daar ben ik ook geweest, alle dagen snoeiharde 6-8 Bfrt meegemaakt) hadden wij op het normaal windloze Zakynthos een aantal dagen 5/6 Bfrt. Helaas is de mooiste baai daar verboden voor alle watersporten..
Robberto

Berichten: 29
Antwoord #19 Juni 11, 2012, 15:20:56
edit2Rapporteer  
Citaat
Check google maps en je ziet een enorme zoutvlakte tussen Marmari en Tigaki inliggen. Daar is de kite spot. De spot die hoger in ligt, vlakbij Kohilari is wat mij betreft te druk, veeeeeeeeel lessers en vol met restricties (boeien enzo). Het voordeel is wel dat je daar achterin lekkere golven hebt, na dat je een verplicht zonnebedje moet huren

Toevallig vlieg ik aanstaande zaterdag naar Kos! Zit in de buurt van Kos-stad en zit er aan te denken mijn kitespullen mee te nemen... alleen moet vriendinlief daar nog een beetje aan wennen Tongue
Goed om te horen dat daar een aardige wind kan staan, dan wordt het een top vakantie Smiley Ik heb alleen helemaal geen id welke spots er aan te raden zijn. Kohilari schijnt wel goed te zijn en ergens in de buurt van Kos volgens mij ook wel. Iemand tips?

Een 8 en een 11 moet lukken denk qua maat?
Torchmeister

Berichten: 22
Antwoord #20 Juni 11, 2012, 15:36:08
edit2Rapporteer  
Citaat
"Check google maps en je ziet een enorme zoutvlakte tussen Marmari en Tigaki inliggen. Daar is de kite spot. De spot die hoger in ligt, vlakbij Kohilari is wat mij betreft te druk, veeeeeeeeel lessers en vol met restricties (boeien enzo). Het voordeel is wel dat je daar achterin lekkere golven hebt, na dat je een verplicht zonnebedje moet huren..."
Citaat

Toevallig vlieg ik aanstaande zaterdag naar Kos! Zit in de buurt van Kos-stad en zit er aan te denken mijn kitespullen mee te nemen... alleen moet vriendinlief daar nog een beetje aan wennen Tongue
Goed om te horen dat daar een aardige wind kan staan, dan wordt het een top vakantie Smiley Ik heb alleen helemaal geen id welke spots er aan te raden zijn. Kohilari schijnt wel goed te zijn en ergens in de buurt van Kos volgens mij ook wel. Iemand tips?

Een 8 en een 11 moet lukken denk qua maat?

Volgens de Locals komt de Meltimi nu lekker doorzetten. Neem idd je 8 en 11 mee. Ga niet bij Kos-stad het water in maar naar bijvoorbeeld Lambi beach. Let wel op: veel stenen en gekke stranden. Beter pak je dus een scooter of een auto en rij je door naar Tigaki/marmari. Vlakbij de zoutpan. Is prima te doen. Kohilari = paradise beach. Is aflandig en niet aan te raden. Kan je bter naar de andere kant naar Kefalos. Echter is dat vanaf Kos stad 50 km+ rijden. Mijn relatie verliep allerminst vriendelijk na 3 sessies kan ik je melden ;-)

Tip: op de spots kun je geen water/brood/lunch/souflaki kopen, dus fix je lunch van te voren:-)


Robberto

Berichten: 29
Antwoord #21 Juni 12, 2012, 09:32:05
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info Torchmeister, hier heb ik wat aan! Het gaat zeker goed komen. Teminste qua kiten dan, de relatie misschien iets minder Wink Ze heeft wel aangegeven ook een keer te willen kiten, dus dat gaat de goede kant op. Alleen denk ik niet dat er op Kos een beginnerspot is ala El Gouna.. Weet jij dat misschien?
Torchmeister

Berichten: 22
Antwoord #22 Juni 12, 2012, 12:56:28
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info Torchmeister, hier heb ik wat aan! Het gaat zeker goed komen. Teminste qua kiten dan, de relatie misschien iets minder Wink Ze heeft wel aangegeven ook een keer te willen kiten, dus dat gaat de goede kant op. Alleen denk ik niet dat er op Kos een beginnerspot is ala El Gouna.. Weet jij dat misschien?

Geen probleem.

Je kunt, zeker als je in Kos-stad zit het beste met de auto of fiets richting de zoutpan fietsen in Marmari. Je hebt daar een kleine zandbank waar je prima (tot ver) kan staan. Er wordt ook les gegeven in Kohilari, alleen is dat best ver rijden en zijn er veel golven (1,20m hoog), waardoor lessen niet heel lekker gaat. Op marmari wordt geen les gegeven. Heb mijn vriendin in de tijd ook daar lesgegeven. Ging prima. Je hebt alleen niet heel veel ruimte voor fouten aangezien het strandje vrij klein is. Loop dus een heel stuk de zee in en begin dan bijvoorbeeld met je les óf beter nog: Neem les in Mastichari. Waar ik verder geen ervaring mee heb, maar dat is de dichtsbijzijnde oplossing.

Kos kent geen stroming en heeft een aanlandige wind die vanuit NW waait. Het beste tijdstip is om s'ochtends en begin van de middag les te geven/nemen. De termische wind is dan nog rond een knoop of 15-17. Vanaf een uurtje of 13:00/14:00 begint de wind te poeieren tot een knoop of 25/29 en is het tijd om de 8 meter uit het tassie te halen en je vriendin op het strand achter te laten ;-)

Veel plezier op Kos! Post hier maar wat foto's als je wilt!

Torchmeister
qwerty

Berichten: 21
Antwoord #23 Juni 12, 2012, 17:46:42
edit2Rapporteer  
He Torchmeister,

Goede info!
Weet je of sommige spots ook te bereiken zijn met het ov? zoals Kohilari of Kefalos? Of is het te doen met je gear op de scooter?
Torchmeister

Berichten: 22
Antwoord #24 Juni 13, 2012, 16:13:37
edit2Rapporteer  
He Torchmeister,

Goede info!
Weet je of sommige spots ook te bereiken zijn met het ov? zoals Kohilari of Kefalos? Of is het te doen met je gear op de scooter?

Hey querty,

Voor zover ik weet is dat er vanaf Kos-stad naar Tigaki/Marmari een busdienst is. Bussen gaan dagelijks. Kos is echt een fietseiland. Als je een fiets huurt, kun je, afhankelijk van de soort kitebag die je meegenomen hebt vaak aanklikken aan het 'mandje' wat achterop de baggagedrager zit met tie-raps. Heb een aantal keren in 2008 van Lambi (kos-stad omg.) naar marmari gefietst met me bag op die manier bevestigt. Ging prima, maar wel erg zwaar.
Scooterrijden op Kos heb ik geen ervaring mee. Probeer in NL een huurauto te fixen. Is soms goedkoper en je bent beter verzekerd. Bovendien tief je dan je gear in de auto en niet gammel op een scooter.

Torchmeister
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.