Verhouding KG tot M2 Kite

Menno82

Berichten: 69
November 12, 2013, 15:48:02
edit2Rapporteer  
Wie weet de verhouding tussen iemands gewicht en de M2 Kite.

Gegevens: A weegt 75 KG B weegt 85 KG

Als A een kite heeft van 10M2 en B de zelfde vaareigenschappen wil ervaren, hoe groot moet de kite van B dan zijn?

bce

Berichten: 85
Antwoord #1 November 12, 2013, 16:15:25
edit2Rapporteer  
Een verhouding kan ik niet geven maar zelf hoor ik tot de laatste groep en zie dat ik meestal 2m² groter vaar dan die gasten uit de eerste groep.
Maw ik vaar eerder met een 13m ipv een 11 en een 9 ipv een 7.
Is ook wel afhankelijk van type kite en board waarmee je vaart natuurlijk.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 November 12, 2013, 16:19:03
edit2Rapporteer  
Oppervlak is een lineaire component voor lift. Dus wil je in dezelfde wind 10% meer lift, dan mag de maat 10% groter.

Heel simpel gezegd.

In de praktijk zal je te maken krijgen met het feit dat verschillende maten van een model kite iets van elkaar kunnen afwijken om ze geschikter te maken voor de omstandigheden waar ze voor een gemiddelde rider gebruikt gaan worden... maar voor het kleine beetje verschil in gewicht hoef je daar niet echt rekening mee te houden.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #3 November 12, 2013, 16:22:52
edit2Rapporteer  
Dit heeft meer te maken met ervaring en niveau dan met gewicht.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 November 12, 2013, 16:25:14
edit2Rapporteer  
Dit heeft meer te maken met ervaring en niveau dan met gewicht.

Dat je met ervaring een betere low-end uit je materiaal kan krijgen beantwoordt zijn vraag niet...

Klopt wel natuurlijk verder, maar ook maar tot op zekere hoogte.

Wat trouwens ook nog van belang kan zijn is dat je met een kleinere maat beter kunt sinussen en dus wellicht toch iets meer absolute low-end kan halen dan met een iets grotere maat. Maar park&ride is een ander verhaal.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #5 November 12, 2013, 16:40:05
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het niet lineair. Een verdubbeling van de windkracht geeft namelijk een verviervoudiging van de kracht.

Misschien kun je wel kijken naar het lichaamsgewicht en de kitegrootte vergelijkbaar omhoog of omlaag bijstellen in procenten.

Dus iemand van 60 kg vaart een 9 meter bij 17 knopen dan kun je als je 80 kg weegt een kite van 133% groter pakken. Dat zou dan zijn 11,97 oftewel 12m.

Iemand van 60kg die een 6 vaart bij 28 knopen dan zou iemand van 80 kg een kite van 133% groter kunnen pakken dus een 8m.

Naar onderen toe werkt het niet helemaal want de doorsnee kite heeft ook een bepaalde druk nodig om in de lucht te kunnen blijven hangen.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #6 November 12, 2013, 16:41:23
edit2Rapporteer  
Faxie: vinni bedoeld niet alleen low end,voor de high end geld dat netzo goed. Toen ik begon en eerste keer aan de 7 hing met 26 knopen  was ik bang. Nu hang ik nog onder me 10. Moet voorjou ook gelden neem ik aan.

Verder ben ik het kwa gevoel wel eens met de 10% berekening. wat vaak neer zal komen op 1m2 groter

Maargoed het is ook afhankelijk vd windsterkte.
bij 30 knopen vaart a met een 8 en b met een 9 (10 word al behoorlijk overpowered)
bij 16 kn vaart a met een 10 en kan b varen met een 11/12/13/14 ......21 maar a eigenlijk ook Grin

Blijft toch een kwestie van gevoel.

Ben je op zoek naar een formule? of ervaringen?
Menno82

Berichten: 69
Antwoord #7 November 12, 2013, 17:14:41
edit2Rapporteer  
Wow.. Na ik was laatst met een kitemaatje aan het varen, hij met een 11,5 ik met een 10 (persoon 85 en 75 kilo). Toen vroeg ik me eigenlijk af of hij nou veel meer power had, of dat het ongeveer gelijk zou zijn. Omdat iedereen altijd praat over gewicht en grote kite.. Dacht ik formule, of verhoudingen... Maar 10 procent dus ongeveer.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #8 November 12, 2013, 19:09:02
edit2Rapporteer  
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is het type kite.
Ook dit maakt heel veel uit, een C kite is veel langer te houden dan bijv. een racekite.

Daarnaast maakt de wind uit, in de grotere maten scheelt het snel een paar m², terwijl het in de kleine maten misschien nog 1m² verschilt.

Maar vooral (zoals vinni al aangeeft) de persoon die eronder hangt maakt heel veel uit.
Ik vaar zelf meestal ongeveer dezelfde maat, als gasten van 80-85 kg, terwijl ik maar 65-70kg weeg.
Dit heeft niet alleen met kunde te maken, maar ook met wat iemand fijn vind.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 November 12, 2013, 20:11:29
edit2Rapporteer  
De vraag gaat toch puur over gewicht en oppervlak?

De rest van de variabelen blijft hetzelfde.

Als de wind aantrekt of afneemt wordt het een heel ander verhaal.

Windsnelheid is een exponentiele component voor lift. Dus 2 keer zoveel wind, 4 keer zoveel lift. 3 Keer zoveel wind, 9 keer de lift.

Formule lift = luchtdichtheid*windsnelheid^2*oppervlak*liftcoefficient. Liftcoefficient verander je met de angle of attack, en is voor elk profiel anders. Maar de meest gangbare waardes gaan van 0,5 tot 1,5 voor 0 tot ongeveer 20 graden AOA, daarbuiten krijg je aerodynamische stall. Zo efficient als een vliegtuigvleugel oid zal je het met een vliegerdoek nooit gaan krijgen.

Die 0,5 tot 1,5 verklaart waarom je kites in de regel niet langer kan houden dan een verdubbeling van de wind. Van 10 tot 20 knopen, of 15 tot 30, of 20 tot 40. Dat is ook wel de limiet ongeveer voor de meest efficiente profielen.

Je krijgt bij een verdubbeling van de wind een verviervoudiging van de lift, en je kan de lift dmv de AOA 1,5/0,5=3 keer verminderen. Dus het gaat van 'low end -> 1x ->2x ->3x -> high end' waar de low end net aan varen is, en de high end flink trappen. 4 stappen, voor een verviervoudiging van de liftkracht. 

Hm ik dwaal wat af....
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #10 November 12, 2013, 20:23:07
edit2Rapporteer  
Hm ik dwaal wat af....

Maar t staat wel interessant!!!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 November 12, 2013, 20:27:29
edit2Rapporteer  
Hm ik dwaal wat af....

Maar t staat wel interessant!!!

Dacht 'laat ik ook eens een lang stuk typen' Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.