North donkey dick probleem

Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Juni 04, 2014, 23:59:03
edit2Rapporteer  
Met mijn north barren (2010 en 2011) heb ik vaak een probleem tijdens sessies en dat is dat mijn donkey dick er ongewenst vaak uitschiet. Hebben anderen hier ook last van en wat zijn mogelijke oplossingen?  Huh

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juni 05, 2014, 00:08:15
edit2Rapporteer  
Klinkt stom, maar leer varen zonder donkeydick zodat je het ongemerkt je bar te ver aantrekken afleert en hij helemaal niet meer los komt wanneer je de donkeydick wel gebruikt.

Mocht hij echt zo slap zijn dat hij je loop totaal niet tegenhoud en het ligt niet aan jou manier van varen kun je er een glasvezel of carbon stokje langs binden of tapen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Juni 05, 2014, 00:08:30
edit2Rapporteer  
Da's knap met zo'n stijve (no pun intended)

Komt hij misschien ergens tegenaan bij je harnas als de CL beweegt? Of misschien is je haak aan de grote kant zodat de dick net langs de rand kan glippen als de CL recht omhoog wijst? ...

Misschien de dick verlengen met een stukje PU buis ofzo. Of wellicht dat de nieuwere dicks iets langer zijn?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 Juni 05, 2014, 00:32:47
edit2Rapporteer  
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn F-one Banditdos bar.

oplossing: over de donkeydick heb ik een stuk slang (benzineleiding) geschoven dat de gewenste lengte had en vastgezet met een tierip.

werkte perfect ThumpsUp
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #4 Juni 05, 2014, 06:57:23
edit2Rapporteer  
Bij mijn 2009 bar lijkt het mij zowat onmogelijk dat die dd er uit zou schieten. Ik vind het al veel moeite vragen om hem er in te steken.
Maar intussen ben ik die donkey dick wel kwijtgespeeld daardoor, de kracht kwam telkens op dezelfde plaats als ik hem er in wou steken en op die plaats is hij dan ook geknapt.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Juni 05, 2014, 08:35:08
edit2Rapporteer  
Precies zoals Evan omschrijft.. meer spanning op de depowerlijn ontwikkelen: Gewoon met meer power varen (of grotere kite nemen, of de depowerlijn meer vieren)

Zelf nooit last gehad met deze North bar. Juist 1 van de betere constructies itt de huidige hardplastic dicks, maar ieder wat i wil  Kiss
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #6 Juni 05, 2014, 09:06:22
edit2Rapporteer  
Bij mn 2009 bar zit er een soort knikpuntje in de dick. Ik heb er geen last van maar mn maatje heeft al een aantal keer de chickenloop uit de haak getrokken.  Gewoon niet te hard je bar naar beneden trekken lijkt me een oplossing
semen

Berichten: 294
Antwoord #7 Juni 05, 2014, 09:09:01
edit2Rapporteer  
Klinkt stom, maar leer varen zonder donkeydick /sup

inderdaad, dat klinkt stom. Al hij ermee vaart moet hij het toch gewoon doen.
feddomw
Gast
Antwoord #8 Juni 05, 2014, 09:10:29
edit2Rapporteer  
Precies zoals Evan omschrijft.. meer spanning op de depowerlijn ontwikkelen: Gewoon met meer power varen (of grotere kite nemen, of de depowerlijn meer vieren)

Zelf nooit last gehad met deze North bar. Juist 1 van de betere constructies itt de huidige hardplastic dicks, maar ieder wat i wil  Kiss

Ik ben het niet eens met jouw en Evan's tip. Met name omdat sommige mensen waaronder ik juist af en toe (al dan niet) bewust zonder druk van de powerlijnen varen....

Dit los van het feit dat als je een keer valt en de druk kwijt bent de CL zo uit de haak kan schieten en als je niet suicide vaart dit echt wel ruk kan zijn.

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #9 Juni 05, 2014, 10:02:04
edit2Rapporteer  
Boudewijn, ik denk dat je de bar te ver naar beneden trekt en je chickendick daarmee tegen het harnas drukt, waardoor hij buigt en uitschiet. Dit kan je voorkomen door je kites met meer power dwz kortere stuurlijnen te varen, je kan dit bij de north instellen aanhand de knoopjes onder de floater. Als je dan tegelijkertijd de clamcleat aanpast door hem naar boven te schuiven heb je meer depowerweg aan de bar. T'is een beetje vriemelwerk maar zo kan je de bar naar smaak instellen.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #10 Juni 05, 2014, 11:02:12
edit2Rapporteer  
Bij mn 2009 bar zit er een soort knikpuntje in de dick.
Is hij niet gewoon gebroken op die knik? Van mij was het 1 lang stijf ding, die ik met moeite gebogen kreeg om hem in de haak vast te zetten.
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #11 Juni 05, 2014, 11:27:09
edit2Rapporteer  
Ik had het ook een paar keer gehad.
Bij mij lag het ook aan mn trapeze haak. (nieuwe trapeze, met ruimte tussen de haak)
Hierdoor konden de donkey dick en chicken loop helemaal naar achteren komen en dan hing in mijn geval de chicken loop onder de haak, en werd alleen nog vast gehouden door de donkey dick, die er dan dus afschoot
In mijn geval was het met de light wind dagen, bij vlagerige binnen spots... Druk valt soms compleet even weg, met als gevolg bovenstaand verhaal
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #12 Juni 05, 2014, 11:31:10
edit2Rapporteer  
Dankjewel allemaal voor de reacties. Ik hoop idd dat het komt omdat ik de bar te hard aantrek, toch ga ik hem wat verdikken denk ik.

Ik ben net bezig met deadman's en ik zit er niet aan te denken om er eentje te worden in het relatief lage water van Schellinkhout of met een dwarslaesie uit de strijd te komen.
franco

Berichten: 874
Antwoord #13 Juni 05, 2014, 12:10:12
edit2Rapporteer  
Hier het zelfde probleem gehad met North!
Naar dat ik hem had verstevigd met een buisje was het probleem opgelost.
Nu weer cabrinha  aan het varen echter nooit meer een probleem.
Ik vind dit een probleem van North!
feddomw
Gast
Antwoord #14 Juni 05, 2014, 13:16:33
edit2Rapporteer  
Dankjewel allemaal voor de reacties. Ik hoop idd dat het komt omdat ik de bar te hard aantrek, toch ga ik hem wat verdikken denk ik.

Ik ben net bezig met deadman's en ik zit er niet aan te denken om er eentje te worden in het relatief lage water van Schellinkhout of met een dwarslaesie uit de strijd te komen.

Evan en Klaas hebben gelijk qua goede tip om niet de bar te ver aan te trekken en powerlijnen goed op spanning te houden (niet bij alle vaarstijlen/disciplines).

Maar het werkt nu in ieder geval niet zoals het zou moeten werken, dus dat moet je ff fiksen.

Hoeft trouwens niet zo zeer aan North te liggen maar de combi haak/CL. Mijn Airush bar houdt ook niet van een merk trapeze, en van mijn andere weer wel....
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #15 Juni 05, 2014, 13:28:54
edit2Rapporteer  
@Feddo, met die haak heb je helemaal gelijk, ik heb een paar keer dit ongewenste uithaken ook ervaren en dat lag echt aan die haak (geleende Mystic trapeze). Met mijn eigen Ion Apex haak heb ik dit nog nooit gehad.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #16 Juni 05, 2014, 16:29:39
edit2Rapporteer  
heeft niets met je donkey te maken.
Zorg voor  druk op de voorlijnen en probleem is opgelost Smiley   

Haak ook pas in als je geheel klaar bent om te launchen.  Ga dus niet aan de wandel met een al ingehaakte kite.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #17 Juni 05, 2014, 20:43:46
edit2Rapporteer  
Zorg voor  druk op de voorlijnen en probleem is opgelost Smiley  

druk... hmmm, je bedoeld spanning op je voorlijnen  Tongue
druk moet je op je chickenloop tegen je haak aan hebben  Grin
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #18 Juni 05, 2014, 22:04:03
edit2Rapporteer  
Net nog even de donkey bekeken, er zit een soort verdunningtje  in om hem makkelijker in en uit de haak te frommelen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Juni 05, 2014, 22:24:30
edit2Rapporteer  
Wat ik bedoelde met het advies om een tijdje zonder donkeydick te varen was om het af te leren je bar ongemerkt hard tegen je chickenloop aan te trekken en hem zo door de donkeydick heen uit te haken.

Bijkomend voordeel is dat je direct begint met oefenen van uit en inhaken en je daarna niet meer in paniek schiet wanneer je wel eens ooit per ongeluk uithaakt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 Juni 05, 2014, 22:57:53
edit2Rapporteer  
Idd, van Evan is een goede tip. Gewoon een tijdje zonder die dick varen, dan leer je vanzelf om druk in de lijnen te houden.

Ook een goede gewoonte om af en toe eens naar beneden te kijken, en zeker nadat de spanning om wat voor reden dan ook minder geworden is.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Juni 05, 2014, 23:08:15
edit2Rapporteer  
Slappe lijnen kunnen nooit het probleem zijn. Je chickenloop door de donkeydick heen duwen doe je toch echt zelf.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #22 Juni 05, 2014, 23:31:49
edit2Rapporteer  
Owja de bar schoot niet los verder ofzo nee...

Want het wilt nog wel eens voorkomen dat na slappe lijnen de CL net onder de rand van de haak wilt glippen. Dat gaat maar eventjes goed.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.