Onervaren kitesurfers oorzaak van ongelukken Schellinkhout

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Oktober 08, 2014, 20:19:04
edit2Rapporteer  
http://www.rtvnh.nl/nieuws/152217/Onervaren+kitesurfers+oorzaak+van+ongelukken+Schellinkhout#

woensdag 08 oktober 2014 
SCHELLINKHOUT Dat Kitesurfen niet zonder risico is bleek dinsdag weer eens bij Schellinkhout

Een kitesurfer klapte tegen de dijk op en moest naar het ziekenhuis. Het stukje IJsselmeer is razend populair onder de kite-liefhebbers.


Met name beginners komen er op af, en daarin schuilt nou juist het gevaar.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Oktober 08, 2014, 20:22:55
edit2Rapporteer  
Beetje sensatie maar wel de waarheid.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #2 Oktober 08, 2014, 20:29:32
edit2Rapporteer  
Wordt tijd om een andere hobby te zoeken denk ik ! ThumpDown
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #3 Oktober 08, 2014, 20:59:48
edit2Rapporteer  
Wordt tijd om een andere hobby te zoeken denk ik ! ThumpDown
luciferhoutjes lijmen?
feddomw
Gast
Antwoord #4 Oktober 08, 2014, 21:03:27
edit2Rapporteer  
Beetje sensatie maar wel de waarheid.

Ik vind het niet eens sensatie. Duidelijk verhaal van iemand die er verstand van heeft. Opvallend ook omdat vdBerg juist (commercieel) belang heeft bij veel mensen op het water.

De boodschap is duidelijk: veel beginners op te weinig vierkante meters en vaak ook met te grote vliegers is geen goede combinatie.

Off-topic: op 0:54 zie je achterin beeld iemand met een droogpak lopen???? Het zit te los voor een wetsuit. Rood pak.
MEGALOOPBEUN

Berichten: 3656
Antwoord #5 Oktober 08, 2014, 21:24:42
edit2Rapporteer  
het komt niet door de beginners maar door het lessen met 35 knopen waardoor iedereen denk dat zij of hij altijd gewoon het water op gaan ook als er teveel staat omdat ze met lessen er ook gewoon opgingen
dus problemen aanpakken bij de wortel niet meer lessen bij 35 knopen
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #6 Oktober 08, 2014, 21:39:28
edit2Rapporteer  
Beetje sensatie maar wel de waarheid.


Off-topic: op 0:54 zie je achterin beeld iemand met een droogpak lopen???? Het zit te los voor een wetsuit. Rood pak.
Heb vandaag volgens mij dezelfde gezien ja. Droogpak idd. Op zich niet gek. Ijselmeer is al pleuris koud aant worden.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 Oktober 08, 2014, 21:39:33
edit2Rapporteer  
Ander probleem is dat er tegenwoordig veel mensen zijn die in harde wind goed kunnen kiten, dat zien al die beginners/licht gevorderden en die denken dan ook te kunnen kiten, niet dus.

Bij beginners moet het duidelijk zijn dat ze de eerste 20 sessies gewoon niet boven de 25kn moeten kiten (vlagen 25kn).
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #8 Oktober 08, 2014, 21:43:42
edit2Rapporteer  
Overal hetzelfde verhaal. Ook op Mirns gingen ze na de piek van 100kmh als ganzen het water op. Meerdere keren gezien dat ze met 3 man aan een kite hingen en op 12 uur lieten staan. Je vraagt je dan toch af waar deze mensen mee bezig zijn.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Oktober 08, 2014, 22:55:28
edit2Rapporteer  
Op de Dam was ook iemand in een droogpak bezig. Jonge vrouw volgens mij. Zag er aardig Duits uit met d'r helmpje erbij.

Ik vind het geen sensatiestukje overigens. Het klopt gewoon.
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #10 Oktober 08, 2014, 23:20:49
edit2Rapporteer  
ik was er die dag, zag de ambulances etc staan maar was lekker op het water. Was er bekend dan dat de verongelukte een beginner is? Denk zelf dat het probleem idd de combi groeiende sport en ruimte gebrek en kitescholen die les geven met 25 + het probleem is. Stukje veiligheid krijg je niet altijd mee bij alle scholen. Ik stond op zandvoort ook wel eens te lessen met 27 knopen aanlandig...trust me, dat geeft een verkeerd beeld van wat wel ok is en niet als beginner. De meesten snappen nauwelijks hoe ze een kite op kunnen laten als ze niet verteld wordt waar ze moeten gaan staan. En dan met 35+ knopen op gras..tja.. Maar goed. Alsnog kan de pechvogel wel een ervaren kiter zijn waarbij het in een split second verkeerd ging. Ik heb ook wel eens een lijntje om de wingtip gehad en bam daar ging de loop...
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #11 Oktober 10, 2014, 05:19:10
edit2Rapporteer  
Boven 35kn niet meer lessen?! Wat een onzin zeg! Dat is toch windkracht 8 en dus stormachtige wind!? Vind ik echt onverantwoord! Na een paar sessies kun je met 25 knopen het water op? Alweer zo iets idioots. Dat is windkracht 6 en nog steeds een behoorlijk krachtige wind hoor.
Wat ik hier zo lees zijn dit adviezen van "ervaren" kiters en/of scholen die kost wat het kost hun egootjes op willen poetsen of hun verdiensten veilig willen stellen. Ik vind dit allemaal wat stoere taal die vooral de beginnende kiter op het verkeerde been kan zetten en een vals gevoel van veiligheid zal geven.
Wat mij betreft houdt het lessen op boven de 20kn en ga je lekker oefenen tot 20 knoopjes. MET WINDKRACHT 7 tot 8 NOG  LESSEN. Doe een stapje terug en kijk hier nou eens nuchter naar.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #12 Oktober 10, 2014, 06:21:21
edit2Rapporteer  
Lees je eerste zinnetje nog eens goed,Erwinn.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #13 Oktober 10, 2014, 10:41:09
edit2Rapporteer  
Toch even een puntje dat mij een beetje stoort in Stephans commentaar. Alhoewel ik het helemaal eens ben met hem en in het recente verleden geen dag kan herinneren dat ik niet allemaal gepruts zag op Schel verkoopt deze meneer zonder blikken of blozen materiaal aan mensen die ruiterlijk toegeven totaal geen ervaring te hebben en die ook niet van plan zijn te lessen.

Concreet een maand of 1,5 geleden toen ik er een nieuwe trapeze aan het uitzoeken was en er een kerel kwam die echt van toeters nog blazen wist maar in tegenstelling tot de rest van zijn uitrusting wel een nieuwe trapeze wilde kopen (de rest had ie al van marktplaats). Meneer was lekker zelf aan het oefenen. Hier kwam geen enkele reactie op van Stephan zelf en hij heeft hem vriendelijk geholpen en een fijne dag gewenst.

Dit zijn momenten waarop hij dan ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Dus hulde dat hij een kritisch geluid laat horen op de camera maar hopelijk ook voortaan als er iemand bij hem binnen staat met de pinpas klaar.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #14 Oktober 10, 2014, 10:59:29
edit2Rapporteer  
Stephan heeft natuurlijk ook een zaak te runnen... Hij zou het wel als advies kunnen meegeven maar dat is uiteindelijk aan hem zelf. Er moet simpelweg wat meer bewustwording komen bij het algemene publiek dat je voor kiten les moet nemen en er verstandig mee om moet gaan, net zoals je zou doen voor parachute springen en duiken.
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #15 Oktober 10, 2014, 18:01:43
edit2Rapporteer  
Hé Markus. 1e zinnetje is inderdaad wat onduidelijk. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het advies om boven de 35kn geen les meer te geven gewoon onzinnig vind. Onder deze omstandigheden zou je als beginner niet eens in de buurt van een kite willen komen. 
Lionheart

Berichten: 48
Antwoord #16 Oktober 11, 2014, 00:04:26
edit2Rapporteer  
Nog nooit op Schellinkhout geweest, dus ik ken de situatie daar niet, maar ik heb altijd geleerd om je kite op te laten aan de waterkant ipv. richting de dijk zoals de dame in het filmpje.

Ook het ongeval op de slufter had zo misschien wel vermeden kunnen worden.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #17 Oktober 11, 2014, 00:12:48
edit2Rapporteer  
Het is een heel klein strandje op schellinkhout, maar deze mevrouw had idd beter even 25 meter naar achter kunnen lopen om vanaf het zand te starten.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #18 Oktober 11, 2014, 08:50:39
edit2Rapporteer  
Erwinn,zeg je het wéér!  schater
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #19 Oktober 11, 2014, 12:26:59
edit2Rapporteer  
Hi Markus,
Megaloop roept op om niet meer te lessen bij 35kn. Dus wel bij 34, 33, 32, etc.? Zie je nou echt niet in wat een vreemd en onverstandig advies dit is.
Laten we nou gewoon eens zeggen waar het op staat. Ik begrijp Megaloop heel goed hoor en begrijp ook wel waar hij heen wil. Ik vind zijn opmerking ook heel terecht en zinvol, maar niemand laat zich er over uit wat nou echt verantwoord is. Jij ook niet!
Het zou toch zinvol zijn om hier eens afspraken over te maken zodat je als beginnende kiter er op kan vertrouwen dat de lesomstandigheden veilig en verantwoord zijn.
Met ballonvaren, paragliden, duiken, zweefvliegen (om maar wat te noemen) zijn dit soort regels/afspraken toch ook heel normaal, of vind jij dat kitesurfen nog steeds valt onder de vliegersport?.
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #20 Oktober 11, 2014, 13:15:51
edit2Rapporteer  
Begrijpend lezen en schrijven is voor sommige moeilijk....

Maar ik ben het met Erwinn eens hoor boven de 35 knopen gewoon lessen, van je fouten moet je leren toch? En hoe harder die fouten hoe sneller je het leert? haha
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #21 Oktober 11, 2014, 13:32:18
edit2Rapporteer  
beste Erwinn, begrijpend Nederlands schrijven en lezen is niet zo moeilijk hoor,zoals HkerkMarthijn hierboven aangeeft.
Jij zegt zelf dat je het idee om boven de 35 knopen geen les te geven onzinnig vind....     kortom van jou mag er dus bij 40knopen gelest worden. Dat impliceer je nu al 2x om niet je zin aan te passen.

Als het aan mij ligt stoppen de lessen bij 25kn. max
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #22 Oktober 11, 2014, 15:29:52
edit2Rapporteer  
Hoi Markus, je hebt wel een punt. Mijn gedachtes en de verwoording daarvan sluiten niet altijd even goed op elkaar aan.
Maar goed....het gaat nu wel om de inhoud en kunnen we de stijl wat los gaan laten.
Ik hoop nu maar dat er veel meningen over maximale lesknoopjes voorbij gaan komen. Dan weten we ten minste waar we het met elkaar over hebben en kunnen we hier rekening mee gaan houden.
Het wordt tijd dat we onszelf (de kitesport dus) eens wat meer serieus gaan nemen, dan is het in de nabije toekomst misschien ook niet nodig dat de overheid zich hiermee gaat bemoeien, want dat zit er wel aan te komen hoor!
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #23 Oktober 11, 2014, 16:04:25
edit2Rapporteer  
Eerste les inderdaad 25 knopen max. 2de les zou iets meer kunnen zijn. Ik kreeg mijn 2de les bij 30 knopen nadat de instructeurs gezien hadden dat ik dat wel aankon. \
Dus meteen na de eerste les de volgende dag de 2de in iets meer wind met een kleinere kite.
Had voor me eerste les wel al een theorie les gehad en op het strand gekite met te weinig wind om in het water de bodydraggen.

Het ligt er natuurlijk net aan hoe je kitecontrole is.
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #24 Oktober 11, 2014, 16:10:19
edit2Rapporteer  
Dat is natuurlijk leuk als je privélessen neemt of wanneer het lesgroepje heel klein is. Maar ik zie ze regelmatig met grote groepen het water op gaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.