f-one bandit 2015 vs north evo 2015

kitebuddy06

Geen avatar

Berichten: 11
April 29, 2015, 13:00:54
edit2Rapporteer  
Hello,

ik vaar al een drietal jaar met Cabrinha Switchblade, een 8m2 en 10m2 van 2012.
Daar ik een vrouw ben en net geen 60 kilo weeg vaar ik met deze set dikwijls overpowered.
Ik ben aan het uitkijken voor nieuw materiaal en twijfel tussen de bandit 8 en de evo.
Met de bandit heb ik al test gevaren en vind het een leuke kite, alleen twijfel ik hier over de maat.
Ik dacht een set 7,9 en 11 aan te schaffen maar daar de bandit minder hard trekt en ook minder bardruk heeft dan de switchblade uit 2012 wordt mij toch de 8 en 10 aangeraden.
De bandit heeft namelijk een goed low-end en is goed te depoweren.

De evo moet ik nog eens testen maar ook daar weet ik niet welke set het best zou zijn.
opnieuw een 8 en 10 of een 7,9 en 11.

wie heeft ervaring zat met de Bandit 2015 of de Evo 2015, laat mij maar weten.

Ik ben op zoek naar een allround kite waar je lekker mee kan jumpen, freestylen, en mss in de toekomst ook eens de golfjes afvaren.

Ik denk dat qua prijs beide kites gelijk zijn.
Klopt het dat de Evo nog sneller draait dan de bandit?
Klappert de trailing edge van de Bandit nog steeds? heb er bij de test niets van gemerkt.

de Bandit 10m getest bij 16 tot 20 knopen en ging prima.

Alle advies welkom,

greetz
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #1 April 29, 2015, 14:39:23
edit2Rapporteer  
persoonlijk zou ik niet gaan voor een 8 en een 10 daar lijkt mij de overlap te groot te zijn, mocht je voor 2 kites gaan zou ik dan eerder voor 7/10 maar met jouw gewicht misschien eerder 6/9
over de kites durf ik verder niets te zeggen heb met beide niet gevaren, vaar zelf bandit 6 en 1 bandit 7 ben daar erg tevreden mee.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 April 29, 2015, 14:56:26
edit2Rapporteer  
Waarom perse F-One of North?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 April 29, 2015, 15:05:22
edit2Rapporteer  
Ik heb enkele jaren met Bandits gevaren. Prima kites maar ..... erg nerveus in vlagerige wind, stevige bardruk en een nog stevigere prijs.
North evo heb ik een keer testgevaren: mooie kite, maakt een stabielere indruk dan de Bandit maar .... ook een pittige prijs.

Mijn advies: de Ocean Rodeo Prodigy ( 7m + 9,5m). Een alleskunner, extreem stabiel, prima kwaliteit, brede windrange ... een kite die vertrouwen geeft voor een betaalbare prijs... Grin

Word ik gesponsord door Ocean Rodeo?
Neen, en dat zal er wellicht nooit van komen, gezien mijn kiteskills ......
Cry

jouke

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #4 April 29, 2015, 15:40:19
edit2Rapporteer  
Met jou gewicht en ervaring een 6m en een 9m als grootste kite. Anders inderdaad teveel overlap. Ik weeg zelf 70 en kan prima varen met mn 9m naish park vanaf 15 knp. Ik ben zelf overgestapt van de north evo naar de park omdat ik de evo een prima allroad kite vind maar in de highend toch niet heel prettig. Hij wil nog wel eens jellyfishen. Het is ook beetje een sleurhut. Wel hele goede kwaliteit en zeer goede low end. Ik kan mijn 6 al varen vanaf 18/19 knopen (met twintip). Voor het golfrijden vind ik dat ze teveel kracht genereren in de draai. Voor strapless rijden is dat toch niet heel fijn.

 F-one bandit 8 vind ik persoonlijk een klapperding m.a.w het doek klapperd als een malle. De bandits daarvoor heb ik niet gevaren.

De naish park bevalt mij prima. De pivot is ook een fijne freeride/wave kite en springt ook ok. Maar nog niet veel 2e hands aangezien dit het eerste jaar is dat naish hem uitbrengt.

Ofwel pak een 6 en een 9 en ga vooral kites testen.Jou ervaring telt veel meer dan wat iedereen op het forum zegt. Succes met de aankoop.
PH-6810

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #5 April 29, 2015, 16:27:29
edit2Rapporteer  
Net als Jouke adviseer ik je ook om eerst te testen. Bijvoorbeeld bij Versus; zij organiseren regelmatig testdagen. Je kunt dan ook de Ozone Catalyst eens proberen. Een breed inzetbare kite van prima kwaliteit en een fijne bar. Kijkend naar je gewicht en wensen, zou ik dan een 6 en 9 meter kopen. Succes met het maken van je keuze!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 April 29, 2015, 17:22:23
edit2Rapporteer  
Ocean Rodeo, Zian, Switch, Fluid, Crazyfly, Ozone, Mutiny, Blade, Naish, Best, Gin, Slingshot...

Zoveel keus. Probeer een demodag te bezoeken, die gaan er rond deze tijd erg veel zijn. (bv KBO binnenkort) En kies voor een merk waar je je goed bij voelt.

Noemenswaardig kwaliteitsverschil is er niet echt. Wel prijsverschil.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 April 29, 2015, 17:49:21
edit2Rapporteer  
Bij 2 kites:
7m en 9m of wanneer je ook wil wanneer het stormt een 6m. Liever 7/9 want anders is het gat vrij goot qua sweetspot.

Bij 3 kites:
6m, 8m, 11m. Hiermee dek je het hele windbereik zo'n beetje af.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #8 April 29, 2015, 18:14:45
edit2Rapporteer  
Beide kites zijn topkites.
Bandit draait sneller dan evo. Bandit flappert nog steeds een beetje wanneer gedepowered.
Evo is iets geschikter voor freestyle dan bandit omdat de bandit een tikketje nerveuzer is...

Zoals eerder gezegd ligt een 8-10 quiver te dicht biij elkaAr
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 April 29, 2015, 18:21:20
edit2Rapporteer  
Tot welke wind wil je het water op ?
60Kg is niet bepaald heel zwaar, dus als je in echt harde wind wil gaan varen zou ik voor een 6 gaan als kleinste maat.
Daarnaast ben ik het met Frank eens dat je in de kleine maatje beter niet meer dan 2m² verschil moet hebben om de kites redelijk in hun sweetspot te kunnen varen.
Die 3m² verschil die de rest aanraad kan wel, en geeft je idd wel het grootste bereik, maar persoonlijk hou ik wel van overlap zodat je zelf kan kiezen met welke maat je wil gaan varen.

Voor iedereen die vind dat een quiver met 2m² verschil tussen de maten te dicht op elkaar ligt, als je budget het toelaat zou ik echt wel voor die 2m² verschil gaan ipv 3m² verschil. Ik ben dit jaar zelfs voor 1m² verschil gegaan in de kleine maatjes
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 April 29, 2015, 18:43:24
edit2Rapporteer  
Gaat natuurlijk om de procentuele verschillen, die zijn bij de kleine kites veel groter dan bij de grote per meter verschil.

Het verschil in windbereik tussen een 5m en 6m is hetzelfde als tussen een 10m en 12m of 15m en 18m, als uiteraard alle overige parameters hetzelfde zijn maar het geeft wel globaal het verschil aan. 2m tussen de maten onder 10m is dus zeker niet heel vreemd.
kitebuddy06

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #11 April 29, 2015, 19:12:58
edit2Rapporteer  
dank je voor de reacties,

waarom persé north of Bandit : de bandit heb ik deze week getest en vond ik prima varen.
en ik vind de bardruk best meevallen. Ik ben gewoon van heel veel bardruk te voelen met de switchblade en om nu over te stappen naar helemaal geen bardruk vind ik niet zo lekker varen.
Laatst heb ik de Nash park getest een 10 bij 15 knopen aan de belgische kust en ik had helemaal geen bargevoel en kon de korte golven moeilijk doorvaren. Het was echt werken. Sad

vergeten te vermelden maar ik heb voor stormweer ook nog een 5.5m. Mijn vaarbereik ligt tussen 15 tot 35 knopen.

Een overlapping vind ik best wel goed want niet elke kite vaart even prettig van low tot high-end.

De North kites  zijn  kwaliteitskites. Ik wil een kite kopen die ik na twee jaar varen nog voor een deftige prijs kan doorverkopen.
Dus daarom mijn keuze.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #12 April 29, 2015, 19:26:01
edit2Rapporteer  
dank je voor de reacties,

waarom persé north of Bandit : de bandit heb ik deze week getest en vond ik prima varen.
en ik vind de bardruk best meevallen. Ik ben gewoon van heel veel bardruk te voelen met de switchblade en om nu over te stappen naar helemaal geen bardruk vind ik niet zo lekker varen.
Laatst heb ik de Nash park getest een 10 bij 15 knopen aan de belgische kust en ik had helemaal geen bargevoel en kon de korte golven moeilijk doorvaren. Het was echt werken. Sad

vergeten te vermelden maar ik heb voor stormweer ook nog een 5.5m. Mijn vaarbereik ligt tussen 15 tot 35 knopen.

Een overlapping vind ik best wel goed want niet elke kite vaart even prettig van low tot high-end.

De North kites  zijn  kwaliteitskites. Ik wil een kite kopen die ik na twee jaar varen nog voor een deftige prijs kan doorverkopen.
Dus daarom mijn keuze.


Lieve kitebuddy06,

volgens mij had je ons advies helemaal niet nodig. Maar wat is nu jouw keuze? North of Bandit?

Testen aan de Belgische kust? ...... is dat wel verstandig ...?..... Wink
kitebuddy06

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #13 April 29, 2015, 19:31:35
edit2Rapporteer  
@ocean-limbo

waarom zou ik geen advies kunnen gebruiken, je kan toch altijd bijleren.
En tja de belgische kust is nu eenmaal geen vlak water spot hé en de noord franse nog minder.

Ik ga dit weekend de north evo testen.
En neen ik ben er nog steeds niet uit of het een 8/10 wordt of een 7/9

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 April 29, 2015, 19:46:43
edit2Rapporteer  
@ocean-limbo

waarom zou ik geen advies kunnen gebruiken, je kan toch altijd bijleren.
En tja de belgische kust is nu eenmaal geen vlak water spot hé en de noord franse nog minder.

Ik ga dit weekend de north evo testen.
En neen ik ben er nog steeds niet uit of het een 8/10 wordt of een 7/9



Ik heb een Switch Element V3 9m die je wel mag testen. Ik vaar dan niet in Belgie, maar wel in Zeeland. Vergelijkbaar met Park/Evo/Bandit en dergelijke. Doorverkoop zal wellicht lastiger zijn, maar netto lever je er minder op in.

Overigens is er bij Kamperland dit weekend ook een testdag (mits het doorgaat vanwege wind)
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #15 April 29, 2015, 19:51:28
edit2Rapporteer  
iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur kwa maatvoering, heb zelf een 15m Dyno, 10m Rebel en een 6m Rebel. Ver uit elkaar, toch vaar ik 90% van de tijd met mn 10 Wink
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #16 April 29, 2015, 20:28:45
edit2Rapporteer  
Ieder zijn ervaringen en meningen inderdaad :-), maar voor mij geldt het volgende:
Weeg 68 kg en vaar met Bandit8 6 & 9m op tt en golfsurfboard.

Kan hiermee lekker varen vanaf 17/18 tot ruim 45 kn. De overlap van deze twee maten ligt een beetje in het gebeid van 25-30 kn voor mij. Heb er ook nog een bar met 20m lijnen bij wat zorgt voor een iets grotere high end.

Al met al kom ik meestal wel uit de voeten met deze twee kites :-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.