Hoogte lopen met een Naish Monarch 130/40

Laubottick

Berichten: 13
December 24, 2016, 18:42:08
edit2Rapporteer  
Heey guys,

Ik zit met een probleempje en ik vind het zelf lastig in te schatten.
Ik heb een Naish Monarch 130/40 gekocht. Ik kan redelijk goed springen, met mn oude boardje (Cabrinha Plasma 146 - beast van een board!!) maar nu wilde ik een beter freestyle board, die kant wil ik op.
Nu heb ik vandaag gevaren, met 20 kts, uitschieters naar 30 - met een 12m.

En nu komt mijn probleem, ik kan voor geen meter hoogte lopen. Ik wordt steeds weggeduwd. Ik weeg zelf 72 kilo, dus dacht miss dat mijn boardje te klein is... En dit is niet alleen vandaag, ik heb het afgelopen woensdag ook gehad.

Kunnen jullie mij hier mee helpen? Heb ik een ander boardje nodig?
Ik hoor het wel, alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Laurens
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #1 December 24, 2016, 18:47:12
edit2Rapporteer  
Als jij met een 12m, 72kg tussen de 20-30 knopen vaart ben je aardig overpowered geweest. Het is dan waarschijnlijk lastig je rail te houden... probeer de volgende keer een betere kitemaat te pakken bij de aanwezige wind. Wellicht is dit de oplossing...
Laubottick

Berichten: 13
Antwoord #2 December 24, 2016, 18:54:34
edit2Rapporteer  
Dat valt op zich wel mee Calimero, je kan met een klein boardje beter je kite houden naar mate de wind toeneemt!
Wel zal het natuurlijk een rol spelen, dat is wel een goeie van je
chico

Berichten: 1112
Antwoord #3 December 24, 2016, 21:14:34
edit2Rapporteer  
Ik ken het board niet maar kan je pads en voetbanden ook dwars op het board verplaatsen. Meer druk op het board aan heel side wil nog wel eens helpen
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 December 24, 2016, 21:46:29
edit2Rapporteer  
Je hebt iig geen ander boardje nodig. Met jouw gewicht is 40cm breed de juiste maat. Wat Calimero schrijft +1. Had je je kite gedepowerd bij je pogingen om hoogte te lopen?
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #5 December 24, 2016, 21:53:37
edit2Rapporteer  
meer gewicht op je achterbeen miscchien?
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #6 December 24, 2016, 22:08:28
edit2Rapporteer  
Je zal waarschijnlijk wel overpowered zijn geweest zoals al gezegd werd. Monarch loopt heel makkelijk hoogte zelfs als je techniek niet helemaal goed is. Ik (80kg) vaar een 132/41 2014 model en met 20+ kan ik met een 8m vlieger nog makkelijk en goed hoogte lopen.

Dus eerst maar is proberen met een kleinere maat vlieger zou ik zeggen.
Laubottick

Berichten: 13
Antwoord #7 December 26, 2016, 16:50:49
edit2Rapporteer  
Thanks voor de reacties guys! Ik ga maar weer verder proberen!

See you on the water!
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #8 December 26, 2016, 18:13:33
edit2Rapporteer  

72 kilo, 30 knopen met een 12m is (afhankelijk van de kite) wel echt overpowered, kon je de rail houden of ging je echt teabaggen? Zelf loop ik overpowered (gigantisch) goed hoogte met m'n monarch, ben 105 kg en vaar een een 136/42. Mijn rebel is meestal de grootste kite op de spot...
Wel een redelijk stijve plank, je moet dus echt door de chop heen klapperen ipv er doorheen te glijden, rijd dus meestal iets stugger als je golfjes/chop hebt, maar kan prima...

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 December 26, 2016, 18:27:41
edit2Rapporteer  
Misschien hield je je snelheid te laag vanwege het overpowerd  zijn? Dan win je ook geen hoogte...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 December 26, 2016, 20:47:06
edit2Rapporteer  
Misschien hield je je snelheid te laag vanwege het overpowerd  zijn? Dan win je ook geen hoogte...

Juist met een hogere snelheid loop je minder hoogte.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 December 26, 2016, 21:35:16
edit2Rapporteer  
Misschien hield je je snelheid te laag vanwege het overpowerd  zijn? Dan win je ook geen hoogte...

Juist met een hogere snelheid loop je minder hoogte.

Bij marginale wind ja, omdat je windvenster te ver naar achteren gaat als je snel gaat. Als je overpowerd al je snelheid wegtrapt word je gewoon downwind getrokken. En als de stroming zoals dit weekend ook al niet mee zit... je kan dan beter wat meters maken met iets minder upwind hoek, dan je board vol upwind sturen maar geen meter vooruit komen. Netto win je dan veel meer.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #12 Januari 03, 2017, 12:50:00
edit2Rapporteer  
Had jij de kite laag gehouden? als je bij overpower de kite hoog vliegt kun je geen druk op je bood krijgen om aan te kanten. Bij overpower, de kite zo laag mogelijk vliegen, dan kun je met je hakken het board aankanten...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 Januari 03, 2017, 16:04:27
edit2Rapporteer  
Misschien hield je je snelheid te laag vanwege het overpowerd  zijn? Dan win je ook geen hoogte...

Juist met een hogere snelheid loop je minder hoogte.

Bij marginale wind ja, omdat je windvenster te ver naar achteren gaat als je snel gaat. Als je overpowerd al je snelheid wegtrapt word je gewoon downwind getrokken. En als de stroming zoals dit weekend ook al niet mee zit... je kan dan beter wat meters maken met iets minder upwind hoek, dan je board vol upwind sturen maar geen meter vooruit komen. Netto win je dan veel meer.

Zodra je snelheid (te)  groot wordt staat de vlieger ten opzichte van de kitesurf(st)er dieper in het windvenster en geeft dus meer pull downwind..  Hoogte lopen wordt dan ( vooral onder normale condities) sowieso lastiger.

Bij het hoogte lopen in harde wind is het belangrijk dat je met de rail van je board goed het water kunt aansnijden. Hoe meer gewicht er dan op die rail "trapt" hoe meer grip je hebt en hierdoor je vlieger in het hoekje van het windvenster dwingt en dus minder downwindpull krijgt. 
Staat je vlieger hoog in de lucht dan krijg je bij harde wind ook "pull omhoog" . Je hebt dan dus minder gewicht / massa beschikbaar  om de rail van je board stevig in het water te trappen.

Vooral voor de beginners wel ff eng maar dan zet je je  vlieger laag boven het water = geen pull omhoog en je dwingt de vlieger het hoekje van het windvenster in = optimaal hoogte lopen.

Heb je ( met harde wind) je vlieger laag boven het water staan en je trapt je rail volledig het water in en je gaat alsnog downwind:  Je hebt een te grote vlieger in de lucht hangen.of je board is te groot.

Depoweren met je depowersysteem:  Dat doe je eigenlijk in principe alleen om de bar op een comfortabele afstand tov je armen te hebben. Zodra je dusdanig moet depoweren dat er flinke stukken van je vlieger niet echt meer meedoen ( flapperend doek)  dan is het tijd voor een kleinere vlieger of een kleiner board.

Vliegers functioneren nog steeds het beste als ze volgas gevaren/gevlogen worden. Eerst dan heb je alle goede eigenschappen van de vlieger te pakken .

Vergeet ook niet dat , ook al vliegt je vlieger depowerd ( wat je eigenlijk alleen voor de afstand tussen bar en "armbereik" moet doen of als je in kneitersharde wind aan de kant komt)  op het moment dat het fout gaat je echt wel met het hele oppervlakte van de vlieger te maken krijgt.   En dat zit er echt een heel wezenlijk verschil tussen bijv een 9m die je goed gepowered dat doet wat jij wilt of die 12m die gedepowerd gewoon shit reageert op jouw stuurbewegingen.

Voor mij nog steeds de meeste lol op het water: een volgas ietwat overpowerde C shape met een klein board met een messcherpe rail.  We hebben het dan over 83 KG , 9m Fueltje en een North X ride 129 / 38   en het moet dan wel echt gigantisch hard stromen wil ik met  30 Knts geen hoogte kunnen pakken.  Het is dan wel "trappen met dat hok"  en weinig ruimte voor echte blunders.

Je hebt dan ook nog eens te maken met de kwaliteit en vaardigheden van de mensen om je heen.
30 knts en ik sta met bekenden op het water is de 9m prima. 30 knts met allemaal van die overpowerde poephouding / gestrekte armpjes maximaal gedepowerde klapperende vliegers in de lucht? Dan liever m'n 7m. Dan ben ik aan het varen en niet aan het "overleven"

Er zit overigens ook nog een enorm verschil tussen hoogte varen en hoogte trappen.  Grin

In het geval van Laurens: ( met harde wind)
Je vlieger laag boven het water en je wordt nog steeds downwind getrokken: kleinere vlieger of een kleiner board.
Omgekeerd kan het overigens ook: te weinig druk in je vlieger: een groter board kan je dan vaak wel lekker varen.  ( alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar een goed gepowerde vlieger)

Wat bij echt harde wind een mindere rol speelt dan bij een lekker windje:
Zodra je je vlieger (de)powerd gebeurd er wat met de vorm van je vlieger in de lucht. Een vlieger kan hardstikke bol/hol of heel vlak in de lucht staan.  Bij een ietwat gedepowerde vlieger wordt de vorm veel vlakker. De vlieger vliegt dan veel makkelijker het hoekje van het windvenster in: Zo zie je vaak dat bij minder wind het met een ietwat gedpowerde ( die staat heel vlak in de lucht)  vlieger het makkelijker hoogte lopen/varen is dan wanneer je de bar  aantrekt en er ( een beetje overdreven gezegd)  een "bolle vlieger" in de lucht hangt.  Dit laatste is per merk/type vlieger altijd in de praktijk even uitzoeken.



Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 Januari 03, 2017, 17:45:53
edit2Rapporteer  
Misschien hield je je snelheid te laag vanwege het overpowerd  zijn? Dan win je ook geen hoogte...

Juist met een hogere snelheid loop je minder hoogte.

Bij marginale wind ja, omdat je windvenster te ver naar achteren gaat als je snel gaat. Als je overpowerd al je snelheid wegtrapt word je gewoon downwind getrokken. En als de stroming zoals dit weekend ook al niet mee zit... je kan dan beter wat meters maken met iets minder upwind hoek, dan je board vol upwind sturen maar geen meter vooruit komen. Netto win je dan veel meer.

Zodra je snelheid (te)  groot wordt staat de vlieger ten opzichte van de kitesurf(st)er dieper in het windvenster en geeft dus meer pull downwind..  Hoogte lopen wordt dan ( vooral onder normale condities) sowieso lastiger.

Bij het hoogte lopen in harde wind is het belangrijk dat je met de rail van je board goed het water kunt aansnijden. Hoe meer gewicht er dan op die rail "trapt" hoe meer grip je hebt en hierdoor je vlieger in het hoekje van het windvenster dwingt en dus minder downwindpull krijgt. 
Staat je vlieger hoog in de lucht dan krijg je bij harde wind ook "pull omhoog" . Je hebt dan dus minder gewicht / massa beschikbaar  om de rail van je board stevig in het water te trappen.

Vooral voor de beginners wel ff eng maar dan zet je je  vlieger laag boven het water = geen pull omhoog en je dwingt de vlieger het hoekje van het windvenster in = optimaal hoogte lopen.

Heb je ( met harde wind) je vlieger laag boven het water staan en je trapt je rail volledig het water in en je gaat alsnog downwind:  Je hebt een te grote vlieger in de lucht hangen.of je board is te groot.

Depoweren met je depowersysteem:  Dat doe je eigenlijk in principe alleen om de bar op een comfortabele afstand tov je armen te hebben. Zodra je dusdanig moet depoweren dat er flinke stukken van je vlieger niet echt meer meedoen ( flapperend doek)  dan is het tijd voor een kleinere vlieger of een kleiner board.

Vliegers functioneren nog steeds het beste als ze volgas gevaren/gevlogen worden. Eerst dan heb je alle goede eigenschappen van de vlieger te pakken .

Vergeet ook niet dat , ook al vliegt je vlieger depowerd ( wat je eigenlijk alleen voor de afstand tussen bar en "armbereik" moet doen of als je in kneitersharde wind aan de kant komt)  op het moment dat het fout gaat je echt wel met het hele oppervlakte van de vlieger te maken krijgt.   En dat zit er echt een heel wezenlijk verschil tussen bijv een 9m die je goed gepowered dat doet wat jij wilt of die 12m die gedepowerd gewoon shit reageert op jouw stuurbewegingen.

Voor mij nog steeds de meeste lol op het water: een volgas ietwat overpowerde C shape met een klein board met een messcherpe rail.  We hebben het dan over 83 KG , 9m Fueltje en een North X ride 129 / 38   en het moet dan wel echt gigantisch hard stromen wil ik met  30 Knts geen hoogte kunnen pakken.  Het is dan wel "trappen met dat hok"  en weinig ruimte voor echte blunders.

Je hebt dan ook nog eens te maken met de kwaliteit en vaardigheden van de mensen om je heen.
30 knts en ik sta met bekenden op het water is de 9m prima. 30 knts met allemaal van die overpowerde poephouding / gestrekte armpjes maximaal gedepowerde klapperende vliegers in de lucht? Dan liever m'n 7m. Dan ben ik aan het varen en niet aan het "overleven"

Er zit overigens ook nog een enorm verschil tussen hoogte varen en hoogte trappen.  Grin

In het geval van Laurens: ( met harde wind)
Je vlieger laag boven het water en je wordt nog steeds downwind getrokken: kleinere vlieger of een kleiner board.
Omgekeerd kan het overigens ook: te weinig druk in je vlieger: een groter board kan je dan vaak wel lekker varen.  ( alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar een goed gepowerde vlieger)

Wat bij echt harde wind een mindere rol speelt dan bij een lekker windje:
Zodra je je vlieger (de)powerd gebeurd er wat met de vorm van je vlieger in de lucht. Een vlieger kan hardstikke bol/hol of heel vlak in de lucht staan.  Bij een ietwat gedepowerde vlieger wordt de vorm veel vlakker. De vlieger vliegt dan veel makkelijker het hoekje van het windvenster in: Zo zie je vaak dat bij minder wind het met een ietwat gedpowerde ( die staat heel vlak in de lucht)  vlieger het makkelijker hoogte lopen/varen is dan wanneer je de bar  aantrekt en er ( een beetje overdreven gezegd)  een "bolle vlieger" in de lucht hangt.  Dit laatste is per merk/type vlieger altijd in de praktijk even uitzoeken.





Ik zeg ook nergens dat je vol gas moet gaan. De truc zit 'm in het doseren, want je moet niet de controle verliezen. Met een groot board ga je wel beter upwind, maar zodra je de controle dreigt te verliezen valt er niet meer te remmen. Verder dwing je je kite niet naar voor, je dwingt je windvenster naar voor. Aan de ene kant door verder upwind te hakken waarmee je veld breder wordt, aan de andere kant door het afremmen van de halvewindse koers waardoor het veld naar voor beweegt. De kite volgt direct, wat geobserveerd wordt als 'naar de rand drukken' Door de hogere aoa die de kite dan ziet (zeker bij C-kites vanwege de grote afstand tussen towpoints en cop, waardoor de kite in een hogere aoa gedwongen wordt) zal hij niet extreem snel naar voren schieten waardoor de krachtopbouw beperkt blijft. Daarom is een C ook zo makkelijk af te remmen. Enig voorwaarts momentum van de kite stopt zodra hij aan de rand zit. Kijk maar als je stilstaat op het strand en de kite heen en weer stuurt. Die discussie heb ik vaker gevoerd, en daar ga ik nu niet verder op in. Voor het resultaat maakt het bar weinig uit namelijk.

Als je praktisch stilstaat en keihard hakt, ga je geen enkele meter upwind, alleen maar downwind. Om upwind te komen gaat het erom in een bepaalde tijd zoveel mogelijk meters te maken in een gunstige hoek. Te grote hoek haalt je voorwaartse snelheid weg, bij een te kleine hoek heb je mogelijk niet genoeg om de stroming te overwinnen, plus je verliest altijd iets van terrein door de massatraagheid van het water (meer bij lage snelheid dan bij hoge) Te snel gaan brengt je windvenster te ver naar achteren bij marginale wind, waardoor je weer upwind potentieel mist. Hoe harder de wind hoe minder dat uitmaakt. Maar je kan beter bv 4 m/s gaan met een 20 graden hoek van je board, dan 2m/s bij een 40 graden hoek. Dan valt bij een gemiddelde wind je venster niet te ver naar achter, overkom je makkelijker een negatieve stromingsvector, en hou je meer druk onder je board. En maak je meer upwind meters per seconde goed.

Tevens is het laag houden een goede ja. Heel belangrijk inderdaad. Wellicht zat daar het probleem gewoon.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Januari 03, 2017, 17:55:33
edit2Rapporteer  
Hmmm, die discussie kun je beter niet op een forum houden.   
Ik probeer de zaken altijd zo uit te leggen dat de vraagsteller hem snapt  Grin.   Natuurlijk loopt een lang ( maar dan wel smal! ) board beter hoogte en kun je dat verhaal van het windvenster ook anders uitleggen.
Natuurlijk speelt stroming maar ook bijvoorbeeld "het beeld" in de branding mee: soms kun je door even af te vallen iets verderop veel makkelijker doorsteken om je hoogte te pakken. Maar dan zit je vwb dit topic op een heel ander niveau.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 Januari 03, 2017, 18:01:18
edit2Rapporteer  
Hmmm, die discussie kun je beter niet op een forum houden.   
Ik probeer de zaken altijd zo uit te leggen dat de vraagsteller hem snapt  Grin.   Natuurlijk loopt een lang ( maar dan wel smal! ) board beter hoogte en kun je dat verhaal van het windvenster ook anders uitleggen.
Natuurlijk speelt stroming maar ook bijvoorbeeld "het beeld" in de branding mee: soms kun je door even af te vallen iets verderop veel makkelijker doorsteken om je hoogte te pakken. Maar dan zit je vwb dit topic op een heel ander niveau.

Daar heb je gelijk in. Ik laat het er ook bij verder hoor. (keer met een biertje erbij ofzo Wink ) Met branding ga je inderdaad weer heel andere belangrijke factoren erbij halen. Overal doorheen knallen is zelden de juiste manier
et1961

Berichten: 365
Antwoord #17 Januari 03, 2017, 18:06:13
edit2Rapporteer  
 Prima uitleg Idefixe & Faxie!  ThumpsUp Denk dat daar niet alleen de topic starter wat aan heeft....
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 Januari 03, 2017, 18:21:26
edit2Rapporteer  
Veel te technisch allemaal, wat je windvenster doet is niemand mee bezig op het water.

De snelste manier om upwind te komen is door je beste upwind hoek te vinden waarbij je nog een relatief hoge snelheid kunt aanhouden.
Die ligt iets onder je maximale hoek waarbij je meestal maar de halve snelheid haalt.

Dit allemaal uitgaande van dat je niet zo gepowerd staat dat je helemaal stil valt om niet van je board gerukt te worden, maar als je van een platte deur af komt zul je eerder je board dood trappen dan over je rail getrokken te worden.
Probeer dus een hogere snelheid vast te houden en dan pas steeds verder upwind te steken zonder snelheid te verliezen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.