vaar / technisch vraagje

Idefixe

Berichten: 8241
Februari 08, 2011, 11:14:37
edit2Rapporteer  
Over rechts varend doe  ik alles op lift van m'n vlieger / is m'n springkant. Sprongen worden ( zo goed als mogelijk  schater ) technisch uitgevoerd. Je weet wel: Lekker windje / je ziet een "mooie afzet" op je afkomen / je ragt je vlieger precies op het goede moment terug en pakt je "afzet" / je knalt omhoog / stuurt ondertussen je vlieger weer terug / enz enz.

Over links varen gaat dat ook wel maar is het echt een "ding uit het boekje"  / d'r zit niet echt een lekker gevoel bij / het gaat vaak fout. Wat over links wel heel lekker gaat is het poppen. En dat laatste wil dus over rechts absoluut niet lukken........

Iemand nuttige tips / handige foefjes om dat er toch ( met een lekker gevoel) in te krijgen? Of blijf je altijd ( wat je ook doet) een "lastige kant"  houden?
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #1 Februari 08, 2011, 11:21:42
edit2Rapporteer  
@Tom ik heb precies het zelfde!!!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #2 Februari 08, 2011, 12:36:42
edit2Rapporteer  
hoe was het ook al weer: oefenen, oefenen, oefenen Wink

maar volgens mij hou je altijd een 'mindere' kant.
Een rechtshandige kan ook links leren schrijven maar of het er beter op wordt...

Ik persoonlijk schijf rechts, maar voetbal/gooi/doe gek met links.
Voordeel is dat ik met twee handen kan timmeren en springen/poppen gaat beide kanten even belabberd Tongue
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Februari 08, 2011, 12:48:04
edit2Rapporteer  
Als je al jaren lang iets beter doet naar 1 kant zal het ook jaren duren om dat weer af te leren helaas. Na al die jaren blijf ik ook nog steeds een favoriete kant hebben per trick, dus je zult het echt heel graag moeten willen om alles 2 kanten op even makkelijk te kunnen en daar ook veel tijd in moeten stoppen.

Wel lees je soms dat je nieuwe trick beter je foute kunt op kunt leren zodat je het de goede kant op veeel sneller leert zodat je uiteindelijk sneller een trick 2 kanten op kunt dan dat je hem eerst je goe kant op zou oefenen.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #4 Februari 08, 2011, 15:28:09
edit2Rapporteer  
Ha die Tom, leuk dat jij ook nog iets te leren hebt.

Ik herken het en snapte maar niet dat ik links makkelijker spring dan rechts. Totdat ik een camera in mijn kite hing. Het was al snel duidelijk dat het de timing was waaraan het lag. Links wacht ik netjes met afzetten tot het juiste moment maar naar rechts ben ik elke keer te vroeg. Hierdoor is de spanning te vroeg van mijn lijnen waardoor ik geen pop creer of mijn vlieger te ver door het windvenster stuurt. Ik heb nu een paar keer naar mijn eigen beelden zitten kijken en dat geeft veel inzicht in wat ik fout doe.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #5 Februari 08, 2011, 15:29:55
edit2Rapporteer  
same here! poppen gaat bij mij heel goed over rechts maar springen lukt vele malen beter over links.

Zal toch wel iets zijn dat t lichaam altijd een favorite kant heeft? Waarschijnlijk heeft dit inderdaad te maken met de manier waarop je het geleerd hebt Smiley

Vervelend, maar weinig aan te doen ?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Februari 08, 2011, 16:01:29
edit2Rapporteer  
ff voor de duidelijkheid: natuurlijk blijf je altijd een sterke en "zwakke" kant houden maar wat zijn nu de tips om hier wat aan te doen?
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #7 Februari 08, 2011, 16:10:54
edit2Rapporteer  
Volgens mij ontwikkel je vanzelf eenzijdigheid als je vaak op dezelfde spot komt. Wind in Nederland komt immers ook in 80% uit ZW.

Ik zou dus willen adviseren: vaker van spot wisselen (waarbij de shore line dan haaks op die van je huidige spot staat). Dan krijg je vanzelf al die 'mooie afzetjes' op je minder ontwikkelde kant en kan je aan die kant je techniek bijspijkeren.
mocem

Berichten: 874
Antwoord #8 Februari 08, 2011, 16:45:32
edit2Rapporteer  
moet je net tegen Tom zeggen. Die vaart overal! schater Ik ben het wel met je standpunt eens.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Februari 08, 2011, 16:46:59
edit2Rapporteer  
Ik heb hier ook een theorie over: het ligt aan je voetigheid in combinatie met zelfvertrouwen, als je bijvoorbeeld snowboard en je bent ontzettend goofy zoals ik dan is het vertrouwen dat ik het board goed beheers bij het landen veel groter. Hierdoor heb ik meer lef die kant op en durf ik veel preciezer en harder in te sturen. Poppen gaat die kant op ook beter, en toeside met rechts voor gaat bijna net zo makkelijk als heelside met links voor.
Bij springen met links voor merk ik laf gedrag, twijfelachtig insturen en bangig laag blijven.
Ik denk dus dat ik onbewust kalm aan doe omdat ik niet zeker ben van de landing.

De laatste tijd probeer ik het vertrouwen over m'n regular kant te verbeteren, door met links voor golven te rippen, te poppen, net zo hard toeside te varen, ollies te doen en harder te springen en dan van te voren te denken dat ik het wèl kan landen. Gek genoeg gaan air transities nu allebei de kanten op even goed, omdat ik naar links weet dat ik 'm naar rechts land, en naar rechts vertrouw ik op de spring routine.

Het zit tussen de oren Tom!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Februari 08, 2011, 18:21:59
edit2Rapporteer  
Ik geloof puur in een kwestie van oefenen oefenen oefenen.
Ben met andere sport ook steeds meer bezig de 'moeilijke' kant te doen en dat gaat ook steeds beter.

Het is ook wel trick afhankelijk denk ik. Toen ik net backrolls kon deed ik ze 1 kant op maar toen ik een keer op een andere spot vaarde kwamen de golven van de andere kant dus ben ik ze ook over de andere kant gaan doen..en dat lukte ook meteen...maar goed...dat is ook de enige trick die ik links net zo goed kan als rechts.

Maar met kiten kan het denk ik wel jaren duren eer dat je beide kanten een (net zo) lekker gevoel hebt...en de vraag is of dat het dan wel waard is?
Jeroen89

Berichten: 201
Antwoord #11 Februari 08, 2011, 18:25:54
edit2Rapporteer  
Ik geloof puur in een kwestie van oefenen oefenen oefenen.
Ben met andere sport ook steeds meer bezig de 'moeilijke' kant te doen en dat gaat ook steeds beter. Het is ook wel trick afhankelijk denk ik. Toen ik net backrolls kon deed ik ze 1 kant op maar toen ik een keer op een andere spot vaarde kwamen de golven van de andere kant dus ben ik ze ook over de andere kant gaan doen..en dat lukte ook meteen...maar goed...dat is ook de enige trick die ik links net zo goed kan als rechts.

Maar met kiten kan het denk ik wel jaren duren eer dat je beide kanten een (net zo) lekker gevoel hebt...en de vraag is of dat het dan wel waard is?

Ik wil niet weten wat dat is  schater
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Februari 08, 2011, 18:59:36
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat ik raar was!  schater

Bij het snowboarden rij ik rechts voor (goofy) terwijl ik met kitesurfen het lekkerste spring met links voor  Undecided . En dan nog het fenomeen dat ik als beginnende landkiteboarder de voorkeur heb om rechts voor te rijden...snappie??? Ik niet meer! loser  loser
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #13 Februari 08, 2011, 23:27:21
edit2Rapporteer  
Bij het snowboarden rij ik rechts voor (goofy) terwijl ik met kitesurfen het lekkerste spring met links voor  Undecided . En dan nog het fenomeen dat ik als beginnende landkiteboarder de voorkeur heb om rechts voor te rijden...snappie??? Ik niet meer! loser  loser

Dat is juist weer heel normaal. Als rechts je voorkeursbeen is zul je links makkelijker springen en rechts voor hebben met snowboarden en waarschijnlijk ook met wakeboarden. Bij skaten zal je waarschijnlijk weer liever met links voor op het board staan en met rechts afzetten. Dit komt omdat de voet waar je de meeste controle over hebt gebruik je voor de coordinatie.
zjunnusun

Berichten: 236
Antwoord #14 Februari 09, 2011, 00:32:52
edit2Rapporteer  
ik denk dat je jezelf moet dwingen als je iets nieuws probeert, dit direct beide kanten op te doen. Je hebt van allerlei zintuigen een dominante kant die er later moeilijk uit te halen is. Hier staat bijvoorbeeld wat uitleg:
http://www.snelleren.nl/Snelleren/dominantie.html
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #15 Februari 09, 2011, 01:09:19
edit2Rapporteer  
Tom, denk dat je gewoon vaker moet gaan varen... Wink
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #16 Februari 09, 2011, 08:41:25
edit2Rapporteer  
Tom, denk dat je gewoon vaker moet gaan varen... Wink
schater schater schater
Dennisairtime

Berichten: 328
Antwoord #17 Februari 10, 2011, 21:24:42
edit2Rapporteer  
Ik heb precies hetzelfde alleen net andersom. Poppen over rechts en hoog springen over links.
Vroeger altijd gewindsurfd en toen kon ik alleen springen over rechts. Dus ik ben allang blij dat ik met kiten nu over 2 kanten mijn ding kan doen.

Wel denk ik dat door veel oefenen het gewoon 2 kanten op moet lukken. De simpele trucks zoals poppen en 180 draaien en switch verder varen is hierbij het begin. Dit lukt me ook 2 kanten net zo goed.
En met snowboarden ben ik ook bezig om op de blauwe pistes met mijn andere been voor mijn bochten te draaien. Eerst ging dat heel moeilijk maar door terug naar de basis te gaan en goed na te denken hoe je de bochten maakt lukt dit uiteindelijk ook steeds makkelijker.

Één ding blijft je hebt altijd een betere kant en deze kant voelt ook natuurlijker en zal hierdoor makkelijker zijn om op deze kant je tricks te leren.
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #18 Februari 13, 2011, 23:41:36
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu bijna 9 jaar en kan niet anders zeggen dat het een kwestie van oefenen is. Het is wel zo dat de ene het makkelijker aanleert dan de ander (zelfde met voetbal, ben je stijf rechts of kon je altijd al een ballentje paasen met links).
Heel veel oefenen dus kerel! Probeer je slechte kant te verbeteren en dan niet alleen met kite!! Ik kan al mijn tricks beide kanten op maar heb bv dan ook weinig problemen met me slechte kant (probeer eens potje voetbal met links of je muis van kant te verwisselen, of ivp regular goofy te snowboarden, ontwikkelen die hersenen! Wink
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Februari 14, 2011, 01:37:48
edit2Rapporteer  
hey ,waar is mn opmerking, is de nieuwe polizei een beetje bekrompen?
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #20 Februari 14, 2011, 03:01:47
edit2Rapporteer  
Sorry, je stond nog op auto-delete..

Neejoh wat zei je dan? ik weet van niks
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 Februari 14, 2011, 13:51:47
edit2Rapporteer  
lol, auto-delete Grin hahaha
ik zei, d8 ik, iets in de trend van; Ga maar als rechtshandige met links rukken, is ongeveer hetzelfde
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Februari 14, 2011, 13:56:24
edit2Rapporteer  
Zelfs Robby Naish heeft een "dominant" side met zowel windsurfen als kiten. En dat geldt voor alle bi-directionele sporten zoals snowboarden en wakeboarden.

Zelfs ijshockeyers hebben een voorkeurskant welke bocht om.

Pro's oefenen de niet dominante kant op het meest....omdat het de lastige kant is.

Wie weet kan het menselijk brein en zenuwstelsel geen twee kanten aan. Wie kan er bijvoorbeeld evengoed met links als rechts schrijven of tekenen (op papier met pen, zoals dat vroegah ging)?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Februari 14, 2011, 16:13:13
edit2Rapporteer  
ik kan sinds ik mn hard gebroken heb, mn broek opendoen met mn linkerhand
Laat een baanschaatser maar eens rondjes de andere kant omrijden, precies hetzelfde
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #24 Februari 15, 2011, 09:33:28
edit2Rapporteer  
een gebroken hart? ach knul, sterke.
en dat op valentijsdag.....



haha lol  Grin Grin Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.