Fuerte ventura verslag (1-8 juni 2008)

Frank77

Berichten: 690
Juni 09, 2008, 17:02:05
edit2Rapporteer  
Bijgaand mijn ervaringen met fuerteventura (Corralejo). Er is al veelover geschrven, desondanks kan er vast nog wel een ervaring bij.


Corralejo:

In Fuerte zijn er meerdere locaties waar je kunt zitten. We hebben gekozen voor Corralejo. In Corralejo kun je op het strand alleen windsurfen (bij waikiki beach, ventura surf verhuur winkel). Door de strekdam van de haven is het water een grote spiegel. Pas voorbij de strekdam krijg je golven en meer wind. Een redelijk goede locatie om te leren windsurfen. Er is geen plek om een kite op te laten en daarnaast ligt er overal rif/rotsen en zal de wind vlagerig zijn door de strekdam die er ligt van de haven. Kiten doe je dus op flagbeach.

Flagbeach:

Flagbeach is niets anders dan een zand strand met wat struiken. De struiken zijn gelijk het toilet. Er is geen strandtent in de nabijheid te verkennen. De rit erheen kan per fiets, auto of taxi. Wij hebben een auto gehuurd bij www.low-cost-car.com. Het was een Citroen C3, die goed verzorgd was (zelfs mp3 speler en airco voor 116 euro voor 7dgn). De sleutels konden we in de aankomsthal van de luchthaven ophalen bij de balie van “Top Car Autoreisen”. Benzine kost een euro per liter. Een nadeel is dat je de sleutel bij je moet houden en ze schijnen slecht tegen water te kunnen. Er komen veel taxi’s langs op de weg tussen het hotel en Corralejo. Je schijnt dus snel een taxi te kunnen pakken.

Het nadeel van Flagbeach is dat er in het zuiden een rif ligt. Hier moet je uit de buurt blijven. Dit proberen ze door de windsurfzone voor de hut van flagbeach te leggen en de kitezone dus 100 meter naar het noorden. Verder is er een goot getijdeverschil: ca. 2m (ruwe gok). Hierdoor komen bij eb lokaal stenen bloot te liggen op het strand. Bij lager water loop je dus lokaal over vlijmscherpe stenen heen. Ik heb hierdoor de eerste dag een goede snee in mijn teen opgelopen en gelijk de tweede dag niet kunnen kiten. Pas hier dus op of doe schoenen aan. Ik kan aanraden om eerst bij eb te kijken waar de stenen partijen liggen en hoe groot ze zijn. Ook op 10 meter uit de kust bij eb, kan soms een stenen rij verdacht hoog liggen. Dicht bij de kant springen kan dus gevaarlijk zijn.

De golven breken door de steile oploop van het strand alleen op het strand zelf (dus 1 breker-rij). Je hebt dus geen lastige brandingszone à la noordzee om door heen te komen. De golven zijn sterk afhankelijk van de wind. Komt de wind opzetten, dan komen de golven direct mee. De golven die ik had waren maximaal 1,5 tot 2,0m hoog. Ten opzichte van Nederland niet heel groot. Het is wel choppy water. Door de ligging van Les Lobos (het kleine eilandje boven Fuerte) , haven en het rif krijg je denk ik veel verstoring in het golf patroon.

Een alternatieve locatie op Fuerteventura is b.v. Sotavento bij Jandia (aflanderige en vlagerige wind, zie google maps en kitehigh). Hier ben ik alleen gaan kijken, niet gaan kiten.


Wind:

De wind was in deze week voornamelijk Noordwest en dus (licht) aflandig op Flagbeach.
Tussen 1 en 8 juli 2008 kon ik de gehele week tussen 12:30 en 18:00 met een 10m Rebel varen (80 kg, 131 jamie pro, soms underpowered, soms overpowered). De eerste twee uur was een 12m bow ook geschikt en rond 14:00 was een 9m bow veelal ook voldoende. De wind schijnt wel variabel te zijn. Neem dus op zijn minst de 12 en de 9 mee.  Je hoeft niet voor 11h op het strand te zijn. Meestal is er dan geen wind. je kunt dus gemakkelijk uitslapen.


Temperatuur:

De watertemperatuur tussen 1 en 8 juni 2008 was niet heel veel warmer dan in NL. Ik gok een graad of 15. De luchttemperatuur was tussen de 20 en 27 graden. Op een bewolkte dag kon het wel koud aanvoelen en was een 3/2 shortarm lekker warm. De meerderheid vaarde echter met een shorty of zelfs gewoon een zwembroek met top.

Zorg dat je goede zonnebrand hebt (en lippenbescherming). Zelfs met bewolking verband je levend op het water. Bij de wat dunnere haarbos is een cap of helm ook aan te raden ;-)


Kitespullen:

Ik heb kitespullen gehuurd bij flagbeach.com. De prijs is hoog en de kites die ze hadden waren alleen Takoon enova’s. Ik vond het persoonlijk nogal een spons, het omslag punt van power naar depower vond ik lastig te voelen. Ik vond de kite dus verre van aggresief, maar daardoor zeker geschikt voor een beginner. Ze hadden 1 North rebel 10m 2008, en die heb ik gelijk maar de gehele week toegeëigend (prima kite, maar wel hoge bardruk indien de pigtails op de bovenste stand staan).

Ze hadden verschillende boards. Vraag wel ff na want elke lengte van board was een ander type. Ik zag 1 131cm (north jamie pro) en 1 135cm en daarna alleen grotere maten. Zorg dus ff dat je reserveert wat je wilt varen.

Ik had niet de indruk dat er specifiek kites worden vastgelegd voor je. [correctie: zelf hiermee geen problemen gehad, maar misschien verstandig om dit vooraf na te vragen ]

Ik kreeg niet de indruk dat de mannen van flagbeach die er stonden erg kite-liefhebbers waren. Hun interesse lag volgens mij meer bij windsurfen. Een kite starten en landen deden ze wel.

Neem je je eigen spullen mee, dan is het wel handig om een plaksetje mee te nemen. Voor de rest schijnt er gestolen te worden op Flagbeach (incident aantal weken terug). Let dus op je gear.


Rescue service Flagbeach:

De rescue service heb ik in een week tijd niet in actie gezien (ze hebben een speedboot bij de hut liggen). Ik denk dat ze je pas gaan redden als je spullen huurt en al op het rif ligt, als ze het al gezien hebben. Je bent in eerste instantie denk ik op je zelf aangewezen en zult zelf (of met hulp van andere kiters) naar de kant moeten komen. Zorg dus dat je goed kun waterstarten en bodydraggen. Dat is gezien de aflandige wind een must.

Ik heb overigens niemand op het rif zien terecht komen. De meeste kwamen weer zelfstandig of met andere hulp aan aan land gezwommen voor het rif.


Kiters:

Veel buitenlanders, maar gelukkig ook enkele Nederlanders er tussen


Vlucht:

De vlucht was met transavia en prima geregeld. Op heen en terugweg kom je langs Flagbeach,
dus je kunt vanuit de lucht al een foto nemen.


Eiland:

Het eiland is een dorre plaat. Er is alleen groen te bekennen als er groen is gepland en wordt bewaterd. Er zijn zandstranden maar er liggen veel riffen naast. Door de harde wind voelt het nogal fris aan (vergelijk NL met ZW 5-6 in de zomer, is ook nog fris). Dus voor een strandvakantie kan het in juni op flagbeach fris zijn. Je kunt je wel verschuilen achter een reeks stenen muurtjes die er gemaakt zijn.

Appartement:

Het appartement was Marazul. Een Nederdelandse enclave van een stuk of 20 appartementen, gerund door Nederlanders. Op zich prima voor een kitetrip, maar ik zou er je vriendinnetje niet direct mee nar toe nemen. Er waren veel kleine mieren die door het hele pand liepen en die niet weg te krijgen waren.

Er kan een enkele (slimme) mug zitten in je appartement. Wat muggenspray is dus aan te raden (blijkbaar ook lokaal te koop)


Dorp:

Het valt op dat het eten goedkoop is. Een bord spagheti voor 8 euro. Bij waikiki een bord friet met halve kip en een glas sangria ook voor 8 euro. De gemiddelde vis zal rond de 12 euro uit komen. De supermarkt kent weinig groente. Kortom uit eten is goed te doen. Bier drinken is bijna duurder.


Algemeen oordeel:
--    Mogelijkheden voor kiten door beginnende kiters
++    Mogelijkheden voor kiten door ervaren kiters
+    Eten, vlucht, appartement
+/-   Strandvakantie in begin juni in dorp
--   Strandvakantie in begin juni in Flagbeach

Tip: Indien je beschikt over goede spullen dan je eigen spullen meenemen, mits je iets aan diefstal preventie kunt doen.
Zonnetje

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #1 Juni 09, 2008, 21:39:52
edit2Rapporteer  
Wat een supergedetailleerd en goed verslag!

Eén aanvullinkje: ik was vorig jaar op Fuerte, en met de Rescue Service werkt het zo:
Je kan bij de surfclub op Flagbeach voor 30 euro voor 15 dagen (dat was het iig vorig jaar) een 'rescue cover' nemen, waarbij ze je komen halen met de boot. Ze leggen je dan uit dat ze je zelf laten proberen tot recht voor hun keet, en als je daarachter beland varen ze voor je uit.
Ik had dat als enige van onze groep gedaan, omdat ik het wel een lekker gevoel vond en 30 euro niet wereldschokkend. Smiley

Als je geen lid bent geworden en ze moeten je toch halen, betaal je 100 euro (per 'redding'!)

Na het 2 weken te hebben aangezien (zonder ze nodig gehad te hebben gelukkig) was onze conclusie wel dat ze tamelijk laks zijn, en echt niet snel in actie komen. Ons eigen clubje lette een stuk beter op elkaar!

Hoe hun beleid dus werkt : We hebben zien gebeuren dat ze uitvaarden naar een jongen die in de shit zat, en eerst zeiden dat het hem 100 euro kostte om geholpen te worden. Hij weigerde dat (het was een Tsjech en daar is 100 euro een half maandsalaris...), en is teruggezwommen, en heeft z'n net daar aangeschafte kite laten gaan, die mijn maatjes (geheel volgens de Nederlandse kite mentaliteit) voor m hebben teruggehaald (geheel naar Tsjechisch gebruik kwam hij bedanken met een biertje).

Op Sotavento, helemaal in het zuiden, werkt het heel anders: daar is een surfclub die je aan de lopende band zag uitvaren met waterscooters. Maar daar is de wind dan ook volledig aflandig, en aan en uit (tussen de 3 en 30 knopen zeg maar).

Flagbeach is een stuk relaxter, ondanks de lakse rescue service.



Frank77

Berichten: 690
Antwoord #2 Juni 10, 2008, 01:55:56
edit2Rapporteer  
Check ook ff onderstaand verhaal, opletten dus in Fuerte:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,27624.0.html
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #3 Juni 10, 2008, 15:24:33
edit2Rapporteer  
Mooi verslag en lekker duidelijk     ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Fuerte is dus geen aanrader als ik het zo lees . Zou je er nog een keer heen gaan ????
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #4 Juni 10, 2008, 18:29:39
edit2Rapporteer  
Ja: ik zou er opnieuw heen gaan. De reden dat ik zer niet opnieuw heen zou gaan is omdat ik graag ook een andere stek zou wilen zien (el gouna of porto pollo oid). 

De wind was er bij mij 7 van de 7 dagen perfect. Wel beetje aan uit (afh. van mate van bewolking), maar ik vond het niet heel vlagerig. Ik zou dan wel eigen spullen meenemen en met een groep gaan, zodat je elkaar en elkaars spullen in de gaten kunt houden.

hkny

Berichten: 24
Antwoord #5 Juni 10, 2008, 20:18:09
edit2Rapporteer  
Als ik het goed begrijp is Flagbeach dus relaxeter varen bij hoog water ivm verwondingen aan stenen bij laag water? Kun je iets vertellen over de getijden..?
En of je dan last hebt van stroming?
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #6 Juni 11, 2008, 02:20:02
edit2Rapporteer  
Nagenoeg geen stroming. En de stroming die er schijnt te staan is naar het noorden. dus tegen de wind in, maar nogmaals ik heb het niet gemerkt.

De getijden zijn grofweg 2m en volgens mij gewoon twee maal daags hoogwater, net als in NL.
Met de stenen gewoon opletten bij de kant. zowel bij hoog als laag water.
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #7 Juni 11, 2008, 05:38:32
edit2Rapporteer  
Ik vond de jongens van flagbeach ook weinig sympathiek. Werkte TOEn ook een nederlandse jongen, die was wel erg relaxt, maar verder............ik weet het niet. Mijn fuerte ervaring qua kiten was sowieso niet erg WOW. Lees maar http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,27624.0.html
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #8 Juni 20, 2008, 05:16:59
edit2Rapporteer  
De wind was er bij mij 7 van de 7 dagen perfect. Wel beetje aan uit (afh. van mate van bewolking), maar ik vond het niet heel vlagerig.

Jep, vandaag weer op scheef gevaren en de wind is hier vlagerig. In fuerte een stuk midner vlagerig maar iets minder constant op de lange duur. Fuerte wind is veel relaxter.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #9 Juni 20, 2008, 16:47:34
edit2Rapporteer  
Mooi verslag en lekker duidelijk     ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Fuerte is dus geen aanrader als ik het zo lees . Zou je er nog een keer heen gaan ????

Onzin Fuerte is absoluut een aanrader, ik kom net terug en heb 2 wkn heerlijk kunnen varen op FB , 1 ding,  je moet wel kunnen kiten en niet als een beginnertje daar aan de gang gaan.
Watertemperatuur was top aldoor in shorty en lycra gevaren. Geen enkel probleem bovendien een prachtig strand. Mijn vriendin geeft geen reet om kiten en had het bovendien prima naar de zin in Corralejo en op FB. Is dit genoeg aan info !
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #10 Juni 30, 2008, 15:22:36
edit2Rapporteer  
helemaal mee eens het is een top spot! ben er vorige zomer geweest! super plek!

en dat er geen planten groeien da maak nie uit, als ik planten wil zien ga ik wel naar een oerwoud!
en trouwens iedereen ik daar wel een x gecrashed dus die hebben de waterplanten kunnne zien!

robin..

Berichten: 1511
Antwoord #11 Juli 01, 2008, 07:48:45
edit2Rapporteer  
de taxis daar zijn soms behoorlijk onaaardig
 

soms nemen ze je mee met al je kite spullen en soms niet (dan gebruiken ze de smoes van het past niet)

ook stoppen ze vaak niet op de lange weg paralel aan flagbeach maar bij de hotels een stukje verderop, dat komt omdat ze bij de hotels verderop pas weer klanten hebben.( je kan wel zeggen dat je tot aan de hotels betaalt)

beste fijnste en makelijkste is om gewoon een auto te huren bij het bedrijf dat hierboven staat.
120 euro per week
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.