wat voor enkelbrace?

rudirudi

Geen avatar

Berichten: 24
Oktober 10, 2007, 21:25:50
edit2Rapporteer  
hallo mannen,

ben met sport goed door mijn enkel gegaan en heb nu gips. als dit over is en ik wil weer eens gaan kiten wil ik daar graag een brace bij dragen.

wie heeft ervaring met deze dingen die dus ook nat kunnen worden?? zijn die er voor in het water of zijn er alternatieven? eventueel een merk of een aanbeveling. en het mag me best wat kosten..

groeten Ruud
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Oktober 10, 2007, 21:26:44
edit2Rapporteer  
bij de action hebben ze braces die van neopreen-achtig materiaal zijn, kost ook geen drol trouwens
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #2 Oktober 10, 2007, 21:43:17
edit2Rapporteer  
is het niet slim om zoiets met je arts of fysiothepeut te bespreken? als je een goede brace wil is het handig dat deze goed aangemeten is.

hoe kan het trouwens dat je door je enkel heen gaat? als je op je plank staat moet die toch bijna niet kunnen gebeuren
hkny

Berichten: 24
Antwoord #3 Oktober 10, 2007, 21:58:06
edit2Rapporteer  
een mcdavid, echt top! die zal je arts ook wel aanraden.
zie www.mcdavid.be
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #4 Oktober 10, 2007, 23:21:14
edit2Rapporteer  
Ik heb ooit een gebroken enkel gehad. Dat is extreem snel hersteld (Toen het gips er eenmaal af was) omdat ik 2 weken op vakantie ben geweest in Bretagne en daar extreem veel door mul zand (Bij laag water is het strand 1 km breed...) heb gelopen. Misschien een idee om als het gips er af is een paar keer een goed eind over het strand te lopen (Mits het niet te pijnlijk wordt natuurlijk) en het op die manier in een paar weken zo ver te trainen dat je geen brace nodig hebt. Ook hiervoor geldt natuurlijk: Bespreken met arts of fysio...
Sjemmel

Berichten: 568
Antwoord #5 Oktober 10, 2007, 23:31:22
edit2Rapporteer  
Ik heb zo vaak last van mijn enkels gehad ik heb wel een paar tips:

Ga op een handdoek staan in de badkamer en probeer die handdoek d.m.v. het bewegen van je tenen naar je toe te krommen de handdoek binnen te halen.

Of elk dood moment van de dag alle letters van het alfabet met je voeten in de lucht schrijven.

En anders idd door mul zand wandelen, maar goed brace is natuurlijk wel stukje extra bescherming, alleen vind ik het persoonlijk irritant om zo'n ding te dragen'

Succes
slingshot {Thomas}

Berichten: 1466
Antwoord #6 Oktober 11, 2007, 01:24:51
edit2Rapporteer  
je moet ff vragen aan de dokter of dat wel nodig is zo brace, want tijdje terug heb ik ook in krukels geleggen met me enkel, en toen zeiden hun dat een brace niet slim was. want je moet je enkel sterker maken. en als je zo brace draagt dan maak je enkel niet sterk omdat je hem dan minder gebruikt.
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #7 Oktober 11, 2007, 02:06:42
edit2Rapporteer  
Als je toch geld wil uitgeven, kan je het beste een CTI brace op maat laten maken (weet alleen niet of dat kan voor enkels, voor knieeen wel). Anders kan je ook nog altijd op deze site kijken: http://www.evs-sports.com/ moet je even bij: ankle protection kijken. Ik heb deze zelf ook, gebruik ze voor de motocross. Het geeft je in ieder geval een zekerder gevoel met kiten en maakt daarbij je enkel ook een stuk stabieler indien deze niet helemaal naar behoren functioneert.
slemper

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #8 Oktober 11, 2007, 02:17:12
edit2Rapporteer  
als ervaringsdeskundige op het gebied van enkelblessures geen braces of iets
dergelijks bij het kiten gebruiken vraag aan je fysio oefeningen
om je enkel banden en onderste kuitspieren te trainen
bij het dragen van verstevingen gaan je spieren an banden juist
verslappen. ik heb 4 x mijn banden gescheurd ben 3 x geoperreerd aan beide enkels
heb arthrose in beide enkels, maar kite altijd zonder bescherming. heb alleen last ervan als ik veel
terug moet lopen omdat ik dan geen hoogte kan lopen loser
succes
slemper

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #9 Oktober 11, 2007, 02:18:17
edit2Rapporteer  
ja en ik weet het ik ben een tobbert (cry_kitesmiley) (cry_kitesmiley)
Magic Hat

Geen avatar

Berichten: 91
Antwoord #10 Oktober 11, 2007, 02:59:07
edit2Rapporteer  
Het spieren verslappen verhaal is gelul, dat levert alleen problemen op op het moment dat je de brace continue zou dragen. Een brace tijdens kiten voorkomt kleine instabiliteit en maakt je alerter. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te moe wordt, want dan gaat het meestal mis. Een op maat gemaakte is leuk, maar volgens mij voldoet een standaard sportbrace (wel de goede maat) met van die gekruisde banden prima. Niet van die slappe neopreen dingen, die zijn waardeloos.

De handdoek, zand & alfabet methode: doen! Hoe meer oefening hoe beter. Beter de hele dag door een beetje trainen dan 20 minuten intensief.
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #11 Oktober 11, 2007, 03:08:24
edit2Rapporteer  
Magic Hat snoert een ervaringsdeskundige even de mond. Je bent niet bang jij ! Alhoewel je best is gelijk kan hebben hoor.
rudirudi

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #12 Oktober 11, 2007, 03:26:37
edit2Rapporteer  
ik ben met volleybal op iemand zijn voet gesprongen. speel zelf op hoog niveau en gelukkig heb ik de juiste sportmedische hulp bij de hand. ik krijg van de fisio een bioskin trilok enkelbrace. dit zal voor volleybal zijn. maar ik doe de ALO in groningen en wil met twee en een half jaar toch graag als LO docent voor de klas staan. mijn enkel moet dus mijn hele leven nog mee ik moet mijn geld er mee verdienen!!

daarom wil ik met kiten geen risico lopen. helemaal omdat ik nog maar een beginner ben en nog maar bij het heen en weer varen en hoogtelopen leren ben. ik klap nog regelmatig op t water en soms zit een van mijn voeten dan nog in mijn pads. om toch een zo goed mogelijke preventie te hebben wil ik er een stevige brace omheen. daarom ben ik ook bereid om er wel wat voor te betalen..

de mc david voetbalbrace lijkt me zelf wel mooi. erg dun en daarom denk ik ook makkelijk in de pads te schuiven met toch nog enigsinds gevoel. zal het ook met mijn fisio overleggen wat hij het beste vind.

op de opleiding is me ook duidelijk gemaakt dat het een fabeltje is dat de enkel lui  wordt als je een brace draagt. de voet zelf moet toch voor de beweging zorgen een brace zal dat niet doen dus je zal altijd de voet belasten. sterker nog, een brace is niet eens een zekerheid dat je niet weer door de enkel gaat. de kans is echter wel iets kleiner en het trauma zal minder ernstig van vorm zijn. maar hierover wordt ook in de sportwereld nog veel gediscuseerd en er zijn vele voor en tegenstanders.

groeten Ruud
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #13 Oktober 11, 2007, 03:59:02
edit2Rapporteer  
Maar Ruud wat was precies de reden dat je enkel in het gips zat ? Indien het een breuk was dan zal een enkelbrace je niet helpen om een enkelbreuk te voorkomen. Die brace is alleen om te voorkomen dat je door je enkel gaat, of je enkelbanden scheurt. Die enkelbreuk alleen, komt meestal door impact van buitenaf. Dus als je valt, dat je dan ergens tegenaan klapt met je enkel.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #14 Oktober 11, 2007, 04:06:24
edit2Rapporteer  
Ik ben (net als iedereen denk ik) ook eens goed door mijn enkel gegaan. Jaren terug.

Ik liet mijn enkel toen voor ieder (zaal)voetbal wedstrijd intapen. dat is vrij makkelijk zelf te leren.

Misschien is dat wat voor je. loser




oh ja .....wel even de haren eraf scheren he. loser
Magic Hat

Geen avatar

Berichten: 91
Antwoord #15 Oktober 11, 2007, 16:15:12
edit2Rapporteer  
En wie zegt dat ik geen ervaringsdeskundige ben? Overigens is ervarings-deskundige op medisch gebied meer een contradictio in terminis volgens mij.

Tapen is de beste oplossing, maar ook de moeilijkste, tapen heeft alleen nut als je het goed doet en het is erg moeilijk om jezelf goed te tapen. Ook heeft tape de neiging los te laten door het tegen de enkel aanslaande water, terwijl een brace blijft zitten (als je 'm goed stevig vastzet), en ja, dat weet ik ook uit ervaring.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #16 Oktober 11, 2007, 16:26:43
edit2Rapporteer  

Tapen is helemaal niet moeilijk.. loser

De enkel iig niet. (grinnik_kitesmiley)

Misschien voor iemand met twee linkerhanden . (shame_kitesmiley)

Met het loslaten in water zou kunnen heb ik geen ervaring mee.. InLove
kuik

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #17 Oktober 11, 2007, 19:58:20
edit2Rapporteer  
@ ruud: He man, loop net wat op je voor. Sinds een maand uit het gips, nadat ik em met kiten heb gebroken.. mediaan breuk, maw, het was de binnenkant die bij mij gebroken was. Te veel druk opgebouwd bij het toeside varen, trok m'n enkel niet zo..

Ik moet zeggen dat ik er wat makkelijker over dacht dan het in werkelijkheid bij mij is verlopen. Ben ook direct nadat het gips er af ging op vakantie gegaan, heb toen aan het eind van de 2de week op super vlak rustig water kunnen varen. M'n enkel was wel gevoelig. Maar goed, ik heb een brace geregeld van "rekstof" met een paar "kruisende banden" die je om je voet en enkel wikkeld, om dan met klittenband aan de brace te plakken. Geeft idd net dat beetje stevigheid om je een veiliger gevoel te geven..

Nah ja, nu maandje verder en gaat steeds beter. Varen  gaat, maar springen en loops landen is een beetje veel gevraagd, hoewel, dat was 2 weken geleden, met een beetje mazzel is er wind morgen avond en ga ik weer ff varen en kijken of ik wat beter kan landen!

Moraal van het verhaal.. als je net begint en veel klappen op je enkel verwacht, stel je voetbanden ook ff los af, zodat je er makkelijk uit schiet! Verder vooral geduld hebben... een maand nadat je uit het gips bent is je enkel een stuk beter! (hangt ook van type breuk af natuurlijk). MOet zeggen dat ik ook veel train om m'n enkel weer in conditie te krijgen..

O ja, mooie oefening: ga op je enkel staan, handen op je rug, andere voet van de grond en met je ogen dicht. Voel het verschil maar eens tussen beide enkelspieren! Dat ga je wel merken ;-) Het is lastig voor je gebroken enkel om het evenwicht te bewaren ;-)

Er is leven na je breuk, maar rustig aan doen is idd wel een goeie! Je moet nog je hele leven met dat ding!

Succes!!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Oktober 11, 2007, 20:01:54
edit2Rapporteer  
op je tenen staan tijdens tandenpoetsen, deed ik vroeger om enkels te trainen voor schaatsen Smiley
En anders gaan skaten(wel in stevige schoenen) misschien?
rudirudi

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #19 Oktober 11, 2007, 20:14:19
edit2Rapporteer  
het is in mijn geval geen breuk van een bot. morgen gaat het gips er af Joepie en dan gaan ze verder onderzoek doen. voor de ervaringsdeskundigen dan maar (grinnik_kitesmiley)

ik heb een inversietrauma aan mijn rechter voet. de calcaneo fibulare is aangetast. in welke mate wordt morgen onderzocht. het kan zijn dat deze gescheurd of zelfs afgescheurd ( ruptuur) is maar kan ook een overstrekking zijn. feit is wel dat er direct een groot ei op zat precies waar dit ligament loopt. waaruit je kan opmaken dat het een trauma is met letsel.

voor de mensen die denken wat staat hier nu? nou mijn enkel is aan schijt we weten nog niet hoe of wat maar het is gewoon niet tof.

de brace zal dus een preventie zijn van een zich herhalend inversietrauma.
hier weet ik zelf dan wel het een en ander van maar ik heb dus geen ervaring met een brace. kan wel zelf tapen bij inversie en eversietrauma's en bij iemand die enkel letsel heeft en compressie nodig heeft in de vorm van een drukverband, maar daar heb je niet zoveel aan als het je zelf overkomt en jezelf tapen is denk ik geen optie.

verdere input is altijd welkom ThumpsUp van t zomer maar weer flink beachvolleyballen en de nodige palm beach tournooien draaien hoor ik wel zodat ik dan een stevige enkel krijg. hopen dat ik nog wat kite tijd over hou :Smiley

groeten Ruud
xxedguyxx

Berichten: 443
Antwoord #20 Oktober 11, 2007, 20:17:02
edit2Rapporteer  
Thanx voor de tips alvast mensen, zit momenteel nog met een gebroken enkel.. en ik vind het herstel niet echt bepaald snel gaan Sad  ...Maar volgend zomer hoop ik weer op me board te staan, zonder of met brace Wink
Marja de Bij

Berichten: 47
Antwoord #21 Oktober 11, 2007, 21:41:13
edit2Rapporteer  
Het dragen van een brace gaat niet zozeer over dat je enkel lui wordt, maar het vermindert de doorbloeding. Terwijl je een goede doorbloeding juist nodig hebt voor een snel herstel. Het bloed vervoert namelijk de goede voedingsstoffen naar de cellen en de afvalstoffen van de schadeplek af. Als je een brace gaat dragen, dus alleen tijdens het kiten en verder niet.
Verder nog een paar tips: veel water drinken, stress vermijden (dit belemmert het herstel) en laat je regelmatig masseren. Dit bevordert de doorbloeding.

Sterkte!
Moradius

Berichten: 149
Antwoord #22 Oktober 12, 2007, 21:29:49
edit2Rapporteer  
Hee Ruud, heb drie jaar geleden tijdens een grappling partij ook mijn enkel gebroken en mijn enkelbanden doorgescheurd (net als jij direct een enorme sinaasappel op mijn enkel). Heb toen na 4 maanden zielig aan de kant te hebben gezeten een enkelbrace van McDavid aangeschaft om deze tijdens training te gebruiken. Door de veters kan je zelf bepalen hoe strak je deze wil hebben en ook zitten er plastic inserts bij die je erin kan stoppen voor extra stevigheid en minder bewegingsvrijheid van je enkel. Kan je deze brace voor niet-watersporten zeker aanraden. Deze enkelbrace in combinatie met een kiteboard heb ik geen ervaring mee.

Je moet het sowieso zien als een tijdelijke oplossing tijdens het sporten. Je moet je enkel nl ook zonder bescherming proberen te trainen. Wat ik veel deed is zoals Morres zei vaak op mijn tenen staan en als ik zat regelmatig het hele alfabet met mijn voet schrijven (in de lucht dan hehe). Vraag dus even na of deze brace geschikt is voor op het water en of het verstandig is om met een brace te kitesurfen. Sterkte met je herstel kerel.
ANGER&

Berichten: 63
Antwoord #23 April 10, 2008, 03:56:04
edit2Rapporteer  
het is in mijn geval geen breuk van een bot. morgen gaat het gips er af Joepie en dan gaan ze verder onderzoek doen. voor de ervaringsdeskundigen dan maar (grinnik_kitesmiley)

ik heb een inversietrauma aan mijn rechter voet. de calcaneo fibulare is aangetast. in welke mate wordt morgen onderzocht. het kan zijn dat deze gescheurd of zelfs afgescheurd ( ruptuur) is maar kan ook een overstrekking zijn. feit is wel dat er direct een groot ei op zat precies waar dit ligament loopt. waaruit je kan opmaken dat het een trauma is met letsel.

voor de mensen die denken wat staat hier nu? nou mijn enkel is aan schijt we weten nog niet hoe of wat maar het is gewoon niet tof.

de brace zal dus een preventie zijn van een zich herhalend inversietrauma.
hier weet ik zelf dan wel het een en ander van maar ik heb dus geen ervaring met een brace. kan wel zelf tapen bij inversie en eversietrauma's en bij iemand die enkel letsel heeft en compressie nodig heeft in de vorm van een drukverband, maar daar heb je niet zoveel aan als het je zelf overkomt en jezelf tapen is denk ik geen optie.

verdere input is altijd welkom ThumpsUp van t zomer maar weer flink beachvolleyballen en de nodige palm beach tournooien draaien hoor ik wel zodat ik dan een stevige enkel krijg. hopen dat ik nog wat kite tijd over hou :Smiley

groeten Ruud


Hey Rudirudi,

Ik ben afgelopen vrijdag door mijn enkel geklapt. Het is meteen in ijs gekoeld. Maar het voelde niet goed, was echt een %R$#%$ gevoel, en mn enkel ging ec ht helemaal vlak. Geen breuken geconstateerd in het zikenhuis, maar ze waren wel bang voor scheurtjes. Had ook een verdikking rond mn linkerenkelbotje zeg maar.

Moet ik nou bang zijn voor een zwakke enkel???? Wil wel weer kiten, wilde eigelijk al beginnen!!!!

ANGER&

Berichten: 63
Antwoord #24 April 11, 2008, 01:36:52
edit2Rapporteer  
Kom net bij het ziekenhuis vandaan, en ik heb het aan de dokter gevraagd met betrekking tot braces en enkelbanden.
Braces en enkelbanden verslappen je spieren, en is dus geen verbetering voor de lange termijn.

Mijn bandjes zijn lekker ingescheurd, maar volgens de dokter hoef ik niet bang te zijn voor zwakke enkels. Gewoon doorgaan is het motto.

Gegroet
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.