Ten eerste: gebruik jij wel een base wax of coating?
Om wax goed te laten hechten doe je eerst dit type wax op je schone, kale surfboard deck alvorens je de definitieve wax erop doet. Dit hecht veel beter en geeft dus een langere levensduur van de waxlaag.
Verder is de belasting van kiten velen maten groter en vooral langer als bij gewoon golfsurfen.
Golfsurfers die liggen te wachten staan er misschien 1% van de sessie op, "wij" (als zijnde wavekiters) liggen er 1% af van de tijd. Ook varen wij upwind wat extra druk geeft op je deck en dus ook waxlaag.
Kortom, de belasting is vele malen heftiger.
Daarom is het ook aan te raden 1 stap "kouder" te gaan zitten dan de wax die je zou moeten gebruiken voor gewoon golfsurfen.
Al jaren doe ik het zo, echter ik moet toch echt per 10-15 sessies de base coat vervangen. En voor iedere sessie nieuwe wax op de basecoat doen, die ik met een creditcard of paardenkam in kruisvormig banen trek.
Toch heb ik onlangs een pad aangeschaft, daar in kritische situaties (vooral chop en down de line op de golf) de wax toch plat getrapt kan zijn, waarna ik uit glij.
Tegenwoordig heb je hele dunne pads die je het volledige gevoel geven. En geen vies wetsuit (mouw) meer van die wax shizzle