Zolang het regen- of zeewater is volstaat de kitebag incl. kite, geopend in de schaduw wegzetten. Nog nooit problemen mee gehad. Uithangen in de schuur zie ik als een groter risico gezien de vele aanwezige zaken waar de kite door kan beschadigen. Daarnaast is de kite wassen in bijna alle gevallen onzinnig en zelfs een extra moment van slijtage (zeeschuim wel z.s.m. wassen).
Ik span een touw in de tuin en laat hem zo drogen. Als het één of twee dagen regent en je hem even nat in de tas laat is hij ook niet gelijk stuk hoor. Maargoed, kacheltje in de schuur en wat ventilatie is wel een mooie oplossing.
Als ik elke keer als mijn kite nat is mijn kite zou moeten uithangen om te drogen, dan zou ik stoppen met kiten. Gewoon in de tas, tas open en in de schuur. Het is een gebruiksvoorwerp he, geen museumstuk.
Goed drogen begint met ventileren. Er moet immers vocht worden afgevoerd en dat doet stilstaande lucht niet. Een kamerventilator in de uithanghok kan al heel veel uitmaken.
Het natte doek gaat kapot. Bij parachutes en parapente wordt het doek erop getest na een paar honderd uur vliegen: dat heet porositeit. Doek dat poreus is laat meer lucht door en is dus veel minder effectief. Dus ophangen om te drogen in garage is nuttig en nodig. http://www.actionparagliding.nl/schermkeuringen/
Kitedoek is een ander materiaal lijk mij. Maar goed voor de spulletjes zorgen lijkt me een goed zaak. Ik zie het ook als een stukje veiligheid. In harde wind of hoog in de lucht moet je van je materiaal op aan kunnen.
Mijn kites laat ik altijd drogen in de garage. De flysufer rol ik in dubbelgevouwen uit ,de lei's hang ik op. In de koudere maanden gebruikt ik een kachel als de onderstaande.