Kiten op het Oostvoornse Meer ! zeer binnenkort (goed nieuws)

WIJ

Berichten: 7
Februari 18, 2009, 02:06:43
edit2Rapporteer  
18-02-2009 Om onduidelijk te voorkomen lees dit goed. Dit is uit de eerste hand. Al jaren hou ik mij bezig met het O'meer. Op verzoek van Norbert Eurofun ben ik voor jullie weer aan de slag. Hou je aan de regels!!!
groet René Werkgroep WIJ Oostvoornse Meer

Hoi René,
 
Er zijn op dit moment nog enkele onduidelijkheden, waarvoor we het een en ander aan het uitzoeken zijn. Er zijn twee punten die met name onze aandacht hebben daarbij: 1) de risico's met andere gebruikersgroepen, met name duikers die boven water komen, en 2) de natuur op de zuidoever.
Hoewel we vanwege deze twee redenen moeite hebben met de gedoogsituatie, is toch afgesproken dat we niet zullen optreden, mits de kiters niet door vogelgroepen heen varen en uit de buurt blijven van de natuuroever van ZHL (Groene strand aan de zuidkant). Wij zouden het van onze kant op prijs stellen als jullie de kiters erop wijzen dat ze de natuur moeten respecteren en dat ze met name (ver) uit de buurt dienen te blijven van de duikgebieden.
 
Indien de kiters gevaarlijk gedrag vertonen of de natuur niet in ogenschouw nemen, kunnen ze hierop aangesproken worden en verzocht worden een andere plek op te zoeken. Op ongelukken zit per slot van rekening niemand te wachten.
 
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept. De betrokken toezichthouders zijn hiervan op de hoogte.
 
 
Met vriendelijke groet,
Hugo Vreugdenhil.
 ListenToMe
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Februari 18, 2009, 09:17:47
edit2Rapporteer  
Beste René,
Bedankt voor de posten van deze brief, dit komt overeen met wat we twee weken geleden te horen kregen. Zie ook: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,34233.0.html

Vanuit de kiters gezien is het Oostvoornse meer alleen geschikt als uitwijk mogelijkheid bij oostelijke wind. Voor andere windrichtingen zijn er betere spots. De aanleg met de strekdammetjes is redelijk gevaarlijk en wij adviseren beginners om daar niet te kiten.
De verdeling op het strand is normaal gesproken: Duikers ter linkerzijde (oostelijk) van de bebouwing, windsurfer pal voor eurofun tot ca. 400m verder, en dan, dus helemaal achter vanaf het brede strand dat naast de bebouwing begint, de kiters. Ook wordt er gestart vanaf de 2de oprit, helemaal aan de noordwest kant. Hier is de wind voor ons het beste (we houden niet van vlagen). Dit is kilometers van de duikers vandaan.
Duikers zullen zich du eerder druk moeten maken om windsurfers die naast hun " gebied" zitten en die met meer windrichtingen varen. Ook zou ik meer last hebben van een windsurf vin (vlijmscherp zwaardje dat 30 - 40cm diep steekt)

De opmerking over het met rust laten van de zuidoever is voor ons geen probleem, dit houdt in dat we niet over de hele breedte van meer gaan maar ergens tot de helft. Grote groepen vogels bevinden zich bij voor het meer geschikte wind (dik 5 bft) niet meer op het water.

Nogmaals bedankt, ik zie graag dat de NKV deze situatie kan bestendigen.
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #2 Februari 18, 2009, 11:42:43
edit2Rapporteer  
Ik sluit me bijna volledig aan bij El Rudo, de zuidoever en het duikgebied is echt een no-go gebied en eerlijk gezegt zie ik daar ook nooit geen kiters, lijkt me dan ook geen enkel probleem om ons te houden aan deze regels (doen we feitelijk al).

Tevens is mijn ervaring dat surfers en kite-surfers prima samengaan in de beschikbare gebieden, surfers gaan toch alleen maar hard in een rechte lijn waarbij kiters veel manoeuvreerbaarder zijn en veeel harder gaan in een rechte lijn  Wink

Waar ik me niet geheel bij aansluit is dat er alleen gebruik gemaakt wordt bij oostenwind, als het windje uit het westen komt dan kun je heerlijk racen achter de dammetjes. Alleen geen "big Air's" maken want dan eindig je op het fietspad Grin
WIJ

Berichten: 7
Antwoord #3 Februari 19, 2009, 14:54:50
edit2Rapporteer  
Het Oostvoornse Meer is zeker niet de ideale stek voor beginners en niet iedere wind is geschikt. Maar het moet mogelijk zijn om te kitesurfen! Voor testdagen van Eurofun is dat zeker van belang om geen verbod te krijgen.

Vandaag is het verzoek verzonden om een zonering in beeld te brengen samen met de betrokken partijen. Dit kan dan opgenomen worden in het Gebiedsplan VPR 2009 (voorne putten rozenburg) onder het hoofdstuk extreme sporten, wat in het concept gepromoot wordt.
groet René
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Februari 19, 2009, 15:30:15
edit2Rapporteer  
Top geregeld! ThumpsUp

Maar wat een gemekker over grote groepen vogels.
Kun je nagaan hoe dom die natuurhandhavers zelf zijn: zoals Rudo al zegt, vanaf 5Bfrt weleens grote groepen vogels gezien in flinke golfslag? Angry Tongue
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #5 Februari 20, 2009, 21:58:29
edit2Rapporteer  
Goeie zaak, ik zal er alleen nooit meer kiten.
Was voor mij een 1 keer nooit meer ervaring.
Mij te vlagerig en gevaarlijk.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Februari 20, 2009, 22:12:48
edit2Rapporteer  
Het Oostvoornse Meer is zeker niet de ideale stek voor beginners en niet iedere wind is geschikt. Maar het moet mogelijk zijn om te kitesurfen! Voor testdagen van Eurofun is dat zeker van belang om geen verbod te krijgen.

Vandaag is het verzoek verzonden om een zonering in beeld te brengen samen met de betrokken partijen. Dit kan dan opgenomen worden in het Gebiedsplan VPR 2009 (voorne putten rozenburg) onder het hoofdstuk extreme sporten, wat in het concept gepromoot wordt.
groet René

Beste René,
Hoewel ik het enorm op prijs stel dat je het hier post, is dit vanuit kiters belangen vooral een zaak voor de NKV. Ik heb geen idee in hoeverre de regiovertegenwoordiger (Dree) hierbij betrokken is, die zou er toch bovenop moeten springen.
WIJ

Berichten: 7
Antwoord #7 Februari 21, 2009, 02:08:22
edit2Rapporteer  
Dit is een opmerking die juist is. Maar ik zal het even toelichten. Het feit is dat ik meestal het eerst benaderd wordt. Er is veel onduidelijkheid over het kiten op het O'meer. Een beetje gecreeerd door het Recreatieschap. Dus bij een conflict zoals j.l met de controleur Robert Paling. Is snel reageren gewenst en gevraagd.

Er is een afspraak met WIJ, Dree,NKV,GZH en gemeente Westvoorne dat er een tijdelijk een gedoog situatie is maar bij overtreding van de regelgeving van GZH (recreatieschap) zal de controleur optreden.

Dus is er een goede samenwerking met alle partijen. Dus gaat het om een incident die te verhelpen is op de manier zoals hierboven al genoemd is.

Maar als je kiest voor een andere communicatie, prima!! Dan laat ik de info via het NKV en Dree lopen.
WIJ

Berichten: 7
Antwoord #8 Februari 21, 2009, 02:09:32
edit2Rapporteer  
Met het bekijken van het forum van Kitehigh constateerde ik dat het één van de meest actieve is ,dus vandaar het gebruik van dit Forum Wink
groet René
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Februari 21, 2009, 02:24:18
edit2Rapporteer  
Beste René,
Begrijp me niet verkeerd, je hebt de juiste plek gekozen om de richtlijnen voor kite-surfen op het Oostvoornse meer te publiceren. Dit forum is één van de twee verzamelplekken van kiters in NL en BE.
Ik bedoelde met mijn opmerking over de NKV vooral dat de regiovertegenwoordiger erbij betrokken zou moeten zijn als er zoneringen worden vastgelegd. Het is mij onduidelijk of dat zo is, vandaar.
Ik spreek overigens volledig op persoonlijke titel, Kitehigh telt ongeveer evenveel meningen als gebruikers.
Nogmaals bedankt voor de mededelingen! Met vriendelijke groet,
Rudo
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Februari 21, 2009, 20:40:26
edit2Rapporteer  
Goed bezig Rene! ThumpsUp
De juiste plek voor dergelijke informatie ThumpsUp ThumpsUp

En Rudo heeft een punt dat het nu zaak is dat het NKV (regiovertegenwoordiger Oostvoorne & Slufter AKA Dre) hier bovenop springt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Februari 21, 2009, 21:24:44
edit2Rapporteer  
Er gaat veel ( kitesurf) informatie over de diverse sites. Het is echter voor de NKV mensen absoluut onmogelijk om alle topics op alle sites door te spitten en overal op te reageren. Het onderwerp WIJ en het hier genoemde onderwerp / topic heeft zeer zeker de aandacht van de NKV. In de regio Zeeland speelt er op dit moment erg veel ( net zoals in heel NL ) Natura 2000 zaken , palenverhaal, diverse locale zaken, ontwikkelingen gedragscode Zeeuwse Voordelta, aanstellen / begeleiden nieuwe regiovertegenwoordigers, het hele Maavlakte-verhaal , spotinformatie aanleveren voor de nieuwe NKV website , enz enz. Allemaal zaken waar de rv's druk mee bezig zijn.
Zodoende is het dus vaak onmogelijk om snel op de diverse berichten op de diverse fora te reageren.
WIJ is in deze dus wel even heel goed bezig  ThumpsUp ( leuke woordspeling al zeg ik het zelf   Grin )
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Februari 21, 2009, 22:07:57
edit2Rapporteer  
Zeker weten Idefixe, het NKV is goed bezig! ThumpsUp
En helaas ook echt hard nodig om het verdwijnen van spots tegen te gaan. Oostvoorne strand bijvoorbeeld als geheel is nu al enorm ingeperkt (die palen zijn de gevaarlijke nieuwe grenzen. Ook een probleem op zich, maar wel een deelprobleem van het grote probleem)
WIJ

Berichten: 7
Antwoord #13 Februari 22, 2009, 01:50:33
edit2Rapporteer  
Ik zal nog even reageren op de opmerking dat het kiten een zaak is van het NKV, dat klopt gedeeltelijk. Met de mogelijke sluiting van de Slufter 2de Maasvlakte werd het een zaak van WIJ www.oostvoornsemeerwij.nl
Een sluiting zou voor de recreatie en het Kitesurfen heel vervelend zijn, extra drukte op en aan het Oostvoornse Meer zou dan het vervolg zijn.

WIJ is gaan zoeken naar andere mogelijkheden met Dree, NKV,GZH,Gemeente Westvoorne,Eurofun,Joop Nederpelt, ontwikkelaars tweede maasvlakte, en niet te vergeten de grootste club van Nederland het Watersportverbond.

De oplossing kwam van de ontwikkelaars tweede Maasvlakte. De slufter wordt nog niet algesloten in 2009. Er wordt zelfs gekeken om de ontwikkeling zo te sturen dat sluiting zover uitgesteld kan worden dat het recreatie watersport-strand dan aangelegd is. Mochten de werkzaamheden of de veiligheid het niet toelaten, dan is een korte sluiting onvermijdelijk, helaas.

Maar er wordt alles aan gedaan om dat uit te stellen. Wanneer er iets aan de situatie veranderd worden alle partijen geinformeerd.

Wanneer ik de plannen bekijk wordt het helemaal super en kan de aankomende Olympische sport Kitesurfen zich geheel uitleven op de vernieuwde locatie de Slufter.

groet René    Wink
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #14 Februari 22, 2009, 16:13:44
edit2Rapporteer  
OFF-TOPIC

Citaat
WIJ is gaan zoeken naar andere mogelijkheden met Dree, NKV,GZH,Gemeente Westvoorne,Eurofun,Joop Nederpelt, ontwikkelaars tweede maasvlakte, en niet te vergeten de grootste club van Nederland het Watersportverbond.

Dus de NKV en het Watersportverbond zitten hier rond te tafel en de NKV maar dik betalen aan het watersportverbond  Huh
WIJ

Berichten: 7
Antwoord #15 April 08, 2009, 20:13:57
edit2Rapporteer  
Wij heeft binnenkort nieuws voor de kiters !!!
d@ni

Berichten: 904
Antwoord #16 April 08, 2009, 20:49:01
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd!
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #17 April 08, 2009, 21:05:06
edit2Rapporteer  
Goed nieuws dan hoop ik...
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #18 April 12, 2009, 17:32:57
edit2Rapporteer  
heel benieuwd... Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.