Goed bezig Happertje
Thankssss
Kitesurfen is mijn passie'
Interview met mij uit dagblad de koerier door Wilfred van Den Hoven.
'Kitesurfen is mijn passie'
"Komende zomer ga ik meedoen aan de kitesurfmarathon 'Hoek tot Helder', van Hoek van Holland naar Den Helder. Sponsors zijn meer dan welkom. De Hartstichting kan elke euro meer dan goed gebruiken."
Richard kan niet wachten.
De inwoner van Noord-Scharwoude doet dit jaar voor het eerst mee aan de 130 kilometer lange marathon. "Hoek tot Helder beleeft dit jaar de derde editie. De voorgaande 2 jaren wilde ik al heel graag meedoen maar waren de startbewijzen in een record tijd weg. Nu is het me wel gelukt, het is een fantastisch evenement voor kitesurfers, en daarnaast is verder onderzoek naar hart- en vaatziekten meer dan noodzakelijk". In 2016 en vorig jaar gingen 60 en 110 kitesurfers de strijd aan met de elementen. Zij trotseerden 130 km gure en klotsende Noordzeestranden als die van Scheveningen, Noordwijk, Zandvoort, Bergen, Egmond met de finish in Den Helder.
[DONATEURS] "De kitesurfers en donateurs hebben de eerste twee edities 47.000 en 95.000 euro opgehaald. Een fantastisch resultaat dat we dit jaar natuurlijk weer willen verdubbelen. Dit jaar heb ik het geluk om mee te kunnen doen.", vertelt Richard, die getrouwd is en twee dochters heeft.
Kite surfen is buiten het gezin zijn grote passie. "Ik ben in 1979 begonnen met windsurfen. Begin 2000 kwam het surfen met vliegers opzetten, ik vond meteen geweldig. Het heeft ook een heel positieve invloed op mijn leven. Het eerste wat ik 's morgens doe is het kijken naar de wind sites of het nog gaat waaien die dag. Ook probeer ik mijn afspraken zo te plannen dat, mocht het gaan waaien, ik de mogelijkheid heb om in de middag te gaan kiten. Ik dacht dat het in de loop der jaren wel minder zou gaan worden, niet dus," aldus Richard die werkzaam is in de beveiliging.
[LOOPSCHOOL STAP VOOR STAP] "De uitdaging van Hoek naar Helder en het hieraan verbonden goede doel sprak mij erg aan. De afstand van 130 kilometer, het heroïsche karakter van deze tocht, de aanwezigheid van rayonhoofden en stempelposten maken dit evenement tot het zusje van de legendarische Elfstedentocht", vertelt Richard die de marathon samen met twee vrienden surft.
Maar er zijn meer mensen betrokken bij zijn uitdaging. "Mijn Personal en Mental Coach is Edwin Ooievaar van de Loopschool Stap voor Stap. Hij sponsort mij ook. Met Edwin probeer ik mijn conditie op een hoger peil te brengen zodat ik de tocht kan uitvaren, ik ben tenslotte ook geen 18 meer." Maar ook het thuisfront leeft mee. Zijn vrouw en twee dochters gaven vorige maand een piano- en hoboconcert dat stijf uitverkocht was. "Ja, dat was een groot succes. En na afloop pannenkoeken eten , de belangstelling was overweldigend. Iedereen was enthousiast en had genoten."
[HARTSTICHTING] De minimale entree van het concert voor de Hartstichting was 15 euro, sommigen gasten doneerden zelfs 50 euro. Nu zoekt de inwoner van Noord-Scharwoude sponsors voor ' Hoek tot Helder'.
Richard voelt zich thuis in de wereld van de kitesurfers. "Het is een vrij extreme en uitdagende sport die een bijzondere kick geeft. De vrijheid op het water vind ik heerlijk. Iedereen kan op zijn eigen niveau genieten, Het buiten sportief bezig zijn met elkaar, maar het sociale aspect is ook belangrijk. Voor je eigen veiligheid en die van je mede kiters moet je met minimaal 2 mensen zijn. Een persoon gooit de vlieger op en pakt deze ook weer aan als je klaar bent.".
De Langedijker weet nog goed hoe het allemaal begon. " Het eerste sprongetje gaf al een geweldige kick. Zit je op een gegeven moment met een sprong op een hoogte boven de 15 meter dan is het helemaal geweldig. Maar het gaat niet alleen om de sprongen hoor. Ook de gezelligheid en verbondenheid met mensen die dezelfde passie hebben is een goed gevoel. Met voor mij wildvreemde mensen ,die ook de passie voor kitesurfen hadden, ben ik op vakantie geweest en heb daar erg van genoten. En komende zomer dan de marathon voor het goede doel." Een exacte datum is nog niet bekend., aldus Richard. "Dit jaar gaat het windraam open op zaterdag 18 augustus en deze sluit weer op zondag 21 oktober. Hoek tot Helder vindt pas plaats bij voldoende wind en alleen in het weekend. Het is allemaal op één dag en de start begint om 06.45 uur in Hoek van Holland. Ik doe mee met twee vrienden en hoop op zoveel mogelijk geld."
[BADT GASTUH] 58 jaar is de Langedijker nu, net zo jong als zijn kitevrienden Hans en Tom met wie hij ook op surfvakantie ging. Hun groepsnaam verwijst onder andere naar hun leeftijd: '58 plus Badt Gastuh voor de Hartstichting'. Richard: "Badt Gastuh is een beetje cryptisch gekozen omdat het afkomt van badgasten die de hele dag lekker op het strand liggen en niets doen, wij daarentegen zijn lekker actief bezig . Voor onszelf maar ook voor deze actie van de Hartstichting".
Doneren kan via https://www.hoektothelder.nl/actie/richard-brandsma/doneren