Hoe bereiken we aspirant kiters met info over veiligheid?

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
November 23, 2009, 09:57:53
edit2Rapporteer  
Ik ben geen statistiek freak, maar ik heb sterk het vermoeden dat het gros van de ernstige ongelukken in de kitesport bij beginners gebeurt. Afgelopen weekend was het weer mis.
Hoe bereiken we mensen die (nog) niet op de forums komen?
Ligt deze vraag wellicht industrie-breed, wat kan de rol zijn van alle spelers, ebay en Marktplaats inclusief?
Post je bijdrage hieronder.
hollandkiter

Berichten: 298
Antwoord #1 November 23, 2009, 10:01:50
edit2Rapporteer  
Via de scholen...........................Ik hoop toch zo dat de school die het slachtoffer les heeft gegeven hier aandacht aan heeft besteed.  Maar ik vrees het ergste. Hoe is het toch mogelijk dat ervaren kiters thuis blijven omdat ze het te riskant vinden en beginners vrolijk op pad gaan om te oefenen.

Het begint al met les geven in windkracht 7
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #2 November 23, 2009, 10:21:32
edit2Rapporteer  
Misschien om op de beginnersspots met een vlaggen/sms systeem te werken.

Sowieso denk ik dat het de voornaamste taak van de kitescholen betreft.

Ook denk ik dat je het nooit helemaal kan voorkomen. Gevaar inschatten is een ruim begrip. Als mensen geen gevaar zien zullen ze eerder over hun eigen kunnen heengaan. Met alle eventuele gevolgen van dien.

Hoevaak hebben we beginners vriendelijk verzocht om die kite neer te leggen en nog een lesje te nemen??
2cool

Berichten: 79
Antwoord #3 November 23, 2009, 10:23:37
edit2Rapporteer  
Ondanks dat ik zelf al een tijdje met kiten bezig ben beschouw ik mijzelf nog steeds als een beginner.

Voordat ik los ga check ik eerst alle weer/kite-sites. Wordt er een waarschuwing afgegeven ben ik extra op mijn hoede. Eenmaal op de spot aangekomen kijk ik dan even hoe het er bij staat en vervolgens maak ik de beslissing of ik ga of niet.

Wat ik wil zeggen:

Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken wanneer de wind niet stabiel is. D.w.z. vlagerig vanwege naderende buien, met extreme uitschieters.

Misschien moet er meer aandacht komen (scholen,shops enz.) voor het weer en het gevaar hiervan.

Wij zijn met onze sport erg afhankelijk van het weer (wind). Het is mijn ogen dan ook logisch dat je hier ook het een en ander van moet weten.


Aan de andere kant:

Kiten is een risico sport, die kan je niet (veilig) beoefenen zonder een gezond verstand.

Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #4 November 23, 2009, 10:40:35
edit2Rapporteer  
Zoals hierboven ook gezegd wordt inderdaad. Via kitescholen.
Ik ben zelf ook nog beginner. Heb een goede cursus gehad, veel aandacht voor safety, maar heb zelf moeten zoeken naar dit soort fora en hier geleerd wat goede windsites zijn.

Als je tijdens je cursus al gewezen wordt op het belang van up-to-date windinformatie en waar dat goed te vinden is, komen kitefora ook aan bod lijkt me.
hollandkiter

Berichten: 298
Antwoord #5 November 23, 2009, 10:49:06
edit2Rapporteer  
Overigens ben ik het niet eens met de combinatie: beginner + ernstige ongelukken.

De vorige kite ongelukken met dodelijke afloop waren volgens mij ervaren kiters
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #6 November 23, 2009, 10:54:31
edit2Rapporteer  
Overigens ben ik het niet eens met de combinatie: beginner + ernstige ongelukken.

De vorige kite ongelukken met dodelijke afloop waren volgens mij ervaren kiters

Ben het met Hollandkiter ééns.
De ongelukken met dodelijke afloop waren tot nu toe ervaren kiters.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #7 November 23, 2009, 11:13:18
edit2Rapporteer  
Eerste aanspreek punten scholen, shops, vrienden en locals.
Als het materiaal via internet gekocht wordt blijven alleen locals over.

Als local\medekiter wil je je spot(s) open houden dus zal iedereen op locatie een steentje bij moeten dragen.

Echter blijft dat harde wind wereldwijd gevaarlijk  is en in combinatie met slechte locatie wordt het extra gevaarlijk .  Ongeacht je kite ervaring
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 November 23, 2009, 11:19:07
edit2Rapporteer  
Overigens ben ik het niet eens met de combinatie: beginner + ernstige ongelukken.

De vorige kite ongelukken met dodelijke afloop waren volgens mij ervaren kiters

Ben het met Hollandkiter ééns.
De ongelukken met dodelijke afloop waren tot nu toe ervaren kiters.
Ga hier nou aub niet doorheen lopen ruizen met dit soort trivia. Lees de topic titel.
Ik weet ook wel dat er ook gevorderde kiters omkomen, maar er zijn zeker een paar beginners zwaar verongelukt door gebrek aan kennis. Als je het aantal kite uren deelt over het aantal ongelukken dan zie je dat de beginners een veel hoger risico lopen per minuut dat ze bezig zijn.
Knowledge is power. Share the power.

Dus:
- scholen
- winkels
- producten?
- locals/vrienden/sociale netwerken
- info op het strand (borden, vlaggen etc.)

Zijn er ideeën over de rol van de media, 2e hands sites, NKV? Ik herinner me Kite Aware Team, kan iemand samenvatten wat dat was en waarom we er niks meer van horen?
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #9 November 23, 2009, 11:36:55
edit2Rapporteer  
Is het ook niet van belang dat meer ervaren kiters open staan voor begeleiding van beginnende kiters? Ik neem aan dat het niet evident is om nadat je lessen genomen hebt, dat je er ineens helemaal alleen voor staat, het is zoals bij alles wat nieuw is even door de zure appel bijten en je moed bij elkaar rapen. Nu klinkt het een beetje alsof je alle beginnende kiters wil bannen van het water.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #10 November 23, 2009, 11:40:39
edit2Rapporteer  
Ik zou idd een standaard melding op marktplaats/ ebay kunnen bedenken bij alle adds in bepaalde catagorien:

"Dit item wordt gebruikt voor een extreme sport. Wees u bewust van de risico's"

evt voorzien van de nodige links.
Vraag is of je dit na drie keer nog leest, maar toch....

verkopers/ instructeurs hebben zeer zeker een verplichting tot waarschuwen. Mogen hier wat mij betreft ook op aangesproken.

Verder lijk de gebeurtenis van afgelopen weekend een schoolvoorbeeld van "onder de radar vliegen"

-beginner (3weken),
-geen contacten met ervaren kiters (gezien het uitblijven van reacties van bekenden avn het slachtoffer),
-Geen gebruiktelijke spot (geen kennis van wel/geen spot, geen corrigerende kiters in de buurt)

Bovenstaande in ogenschouw genomen denk ik dat het slachtoffer ook geen forum gebruiker is.

Dit maakt wel dat dit soort jongens en meisjes zeer moeilijk bereikbaar zijn.

Wij ,als communitie, kunnen ook maar zoveel. We doen wat we kunnen.
Top dat 'wat we kunnen' keer op keer geevalueerd en aangepast worden. Daarvoorbij rest eigen verantwoordelijkheid. hoe zuur die vruchten soms ook zijn.
Dan rest ons de condoleances over te brengen. bij deze....
Allard

Berichten: 67
Antwoord #11 November 23, 2009, 11:40:47
edit2Rapporteer  
Hé, laten we vooral op elkaar letten om ongelukken te voorkomen. Deze dingen gaan we niet uitsluiten, maar laten we het tot een minimum beperken.

Help een beginner, want op een dag is hij degene die als gevorderde  het de volgende generatie kan vertellen.

lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 November 23, 2009, 11:57:55
edit2Rapporteer  
Hallo medekiters,

Helaas weer een dodelijk ongeluk. Vreselijk. En idd er moet verantwoordelijkheid worden genomen. Door gevorderde kiters onder andere, maar ik haak ook even in op het topic over de kitemagazines waarin wordt gesteld dat zij niet over dit soort ongelukken schrijven. Een kitemagazine heeft een oplage van 14.000, misschien bereiken zij beginnende kiters wél.
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #13 November 23, 2009, 12:22:07
edit2Rapporteer  
Als er een windwaarschuwing wordt afgegeven op radio en tv wat zou je een beginner dan nog meer moeten vertellen?
Hoe klote het ook is er zullen altijd dodelijke ongelukken gebeuren.
Ik denk dat er genoeg aandacht wordt besteed bij kitesurfscholen.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #14 November 23, 2009, 12:44:32
edit2Rapporteer  
Wat een vreselijk ongeluk.. voor wie wat meer wil weten over het ongeluk, want hoe tragisch het ook is wil je altijd weten wat de situatie was. Dit omdat het je aan het denken zet over meer veiligheid in de sport.  Hoor het verslag van een Belgische nieuws site
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #15 November 23, 2009, 12:52:27
edit2Rapporteer  

Ik denk dat er genoeg aandacht wordt besteed bij kitesurfscholen.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Het tegendeel wordt vaak genoeg bewezen: er worden op forum vragen gesteld van: morgen wordt kracht 6 voorspeld, kan ik met mijn 12 nog 't water op? Ik wil zo graag, en ik heb niet kleiner.
Of vaak zie je beginners over het water jakkeren in de poephouding met en veel te grote kite en geen controle.
Ik denk het grote voordeel van nieuwe kites tevens het nadeel is: kijk naar de megadepower van de nieuwere generatie kites. Doordat de range zo groot is (lees: kan zijn!) krijgen ze lessers vanaf het begin al het idee dat de kracht van de wind wel meevalt.
Laat ze bij het lessen maar eens beginnen om aan een kleine, niet-depowerbare kite te hangen, desnoods een deltakite van 2,5 meter in kracht 5. In ieder geval eentje met handvatten en net waarbij je een trapeze nodig hebt en laat ze maar zandhappen.
Respect voor de wind, dat is denk ik waar het aan ontbreekt.....
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #16 November 23, 2009, 12:54:09
edit2Rapporteer  
Als er een windwaarschuwing wordt afgegeven op radio en tv wat zou je een beginner dan nog meer moeten vertellen?
Hoe klote het ook is er zullen altijd dodelijke ongelukken gebeuren.
Ik denk dat er genoeg aandacht wordt besteed bij kitesurfscholen.


Eens, hoe hard het ook klinkt en hoe vervelend het ook is, je kunt niemand anders verantwoordelijk houden voor wat er daar op het strand is gebeurt of voor wat er bij elk ongeluk gebeurt met kitesurfen.

Natuurlijk is het belangrijk dat er in de les aandacht aan wordt besteed en dat mensen wordt gewezen op de gevaren en op de mogelijke dodelijke gevolgen van verkeerd ingeschatte omstandigheden.

Maar het blijft eigen verantwoordelijkheid en sommige mensen zijn daar gewoon een beetje dommer in dan anderen. Zo ken ik er ook die als beginner met een 9 in 25+ knopen met vlagen zouden gaan staan. Daar kan ik tig keer tegen vertellen dat het dom is, maar ze denken wel dat het gaat. En tja, dan houdt het bij mij ook op, want ik kan het ze niet verbieden en dan is het enige wat ik kan doen maar hopen dat er niets ergs gebeurd.

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #17 November 23, 2009, 12:57:39
edit2Rapporteer  
Het recente ongeluk geeft al voldoende materiaal voor probleemanalyse, waar we het mss eerst over moeten hebben alvorens met oplossingen te komen.

(voor zover ik het uit de informatiebronnen heb):

- Beginner uit het buitenland (Belgie)
- Spot waar eigenlijk niet gekite wordt (volgens de locals)
- (licht) aflandige windrichting
- oefenen aan wal

Dit is dus vrij simpel sceanrio, met een moeilijke oplossing, want hoe had deze arme medekiter gewaarschuwd kunnen worden?

Het bereiken van beginners moet dus op de volgende punten gebeuren (vul aan)

- internationaal
- lokaal
- inhoudelijk
-...

Wat zijn de bronnen waar informatie verspreid kan worden (vul aan) :

- internet:
   - fora
   - verkoopsites (nieuw en 2e hands)
- verkopers
- scholen
- kitecommunity
- tijdschriften
- borden op lokatie
- NKV
- ...

Als we dit plaatje in elkaar gezet hebben, kunnen we opties voor oplossingen toevoegen.
matti

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #18 November 23, 2009, 13:22:40
edit2Rapporteer  
Jullie hebben allemaal oplossingen , de één al beter dan de andere, we kunnen ook beachcoaches op het strand zetten enz...maar als je op een strand gaat kiten waar er normaal niet gekite wordt, dan zal er daar weinig controle zijn, enz...op de geoorloofde kitespots kan er wel één en ander maar dan zullen we bij een deeltje van de kiters, aan een mentaliteits verandering moeten werken.

Ik zag ze gisteren nog aan de Bdam, zzw wind kite tegen de duin en of de dam starten bijna geen wind achter die dam, hortend en stotend gaat die  kite dan plots omhoog en vangt boven die dam  wind ...de rest kan je zelf bedenken..
er is daar zoveel plaats zeker bij ebbe ga dan een stuk van die dam weg.

Men zoon en vriend ervaren kiters hebben heel de voormiddag met een 7m gevaren tot een uurtje of 12 prachtig blauwe hemel zonnetje, harde wind met windstoten, bij laag water kan je heel ver staan op dit stuk.

We wisten dat volgens de weerberichten het weer in de namiddag ging veranderen, hebben we toch een paar kiters zien starten, die bij deze zzw (is licht side-off shore)  even tot achter de zandbank gingen ( 7km vanaf het strand, we hebben er 4 geteld....wie is hier verantwoordelijk voor als er wat gebeurd? die verantwoordelijkheid, kan je op niemand verhalen dan op hun zelve, zij nemen het risico en moeten dan voor de gevolgen opdraaien, maar daar moet geen volledige kite commune voor gestraft worden en of nog meer regeltjes opgelegd worden.

Dus laat ons eerst bij onszelf beginnen, de jonge onstuimige broekjes, de flashers , de semi pro's de bedachtzame, het is een kwestie van verstandig met een sport omgaan, en die verantwoordelijkheid moet iedereen op zich nemen, niet alleen voor zijn zelfbehoud maar ook voor de anderen die deze sport bedrijven.

bij iedere sport bestaan regels om het zoveel mogelijk safe te houden, die moet iedereen maar toepassen en aan het onvoorziene zullen we nooit wat kunnen veranderen, maar we moeten het wel proberen te vermijden, en dit doen we door allemaal voor onszelf de basisregels te respecteren en proberen de goede inschattingen te maken, hoe goed of slecht we ook zijn, gewoon de basisregels van veiligheid bij het kiten blijven respecteren!.

Als iedereen dit zou doen waren we al een heel end verder, dus niet al opgefokt het strand oplopen kite tegen rambo tempo oppompen en wegwezen...dat zijn de gevaarlijksten!

Succes aan iedereen om zich eens over zichzelf te buigen en een beetje heldere geest te houden bij onze sport.

Dit is zeker geen verwijt naar de overleden kiter dit weekend.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #19 November 23, 2009, 13:24:12
edit2Rapporteer  
Het klinkt zo logisch voor een beginner:

Laat ik maar een plekje kiezen waar geen andere kitesurfers zijn zodat ik niemand in de weg zit. [er is een reden waarom daar niemand is]

Laat ik maar op het land oefenen want dat is makkelijker en het water komt daarna wel. [je kite en lichaam zijn niet gemaakt om op het land te crashen]

Als ik nou een leash aan mijn board vastmaak dan kan ik mijn board niet verliezen. [dat is niet altijd een voordeel]

Ik begin gewoon met 1 vlieger. [kan helaas niet in NL, of je moet veel aan de kant blijven staan]

Dit is erg moeilijk om aan een beginner uit te leggen, omdat het zo logisch klinkt. Het lijkt erop dat elke kiter dit opnieuw moet uitvinden.

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #20 November 23, 2009, 13:32:01
edit2Rapporteer  
Jaap, spijker op de kop. We zoeken dus naar ideeën om juist die gasten te bereiken.
Ik kan er ook wel 1 op noemen:

"mmm kiten, dat wil ik ook eens proberen, even op Marktplaats gluren; Hee dat hoeft niet veel te kosten, hier, in nieuwstaat: Wipika Classic, 150 Uro!"
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 November 23, 2009, 14:21:12
edit2Rapporteer  
Zeer triest dat dit ongeluk gebeurd is, maar als je naar de spot kijkt en hoort dan het een beginner betreft die op het land stond te vliegeren wordt het alleen maar triester van.

Op het strand van Westenschouwen/Nieuw-Haamstede staan namelijk om de 300m dubbele palenrijen van 2m hoog en 20cm uitelkaar, gewoon een muur van palen dus waar je niet omheen kan. Zelfs met een powerkite is het al gevaarlijk om daartussen met 7bft sideshore te gaan vliegeren:


Google maps voor strandovergang vuurtorenpad.


Hoe je dan zulke mensen (die niet op de fora's kijken, geen les nemen en geen goede kiters kennen) moet bereiken en waarschuwen is dan ook een hele goede vraag.

Ik denk dat je dan echt ieder kanaal waardoor ze met kiten in contact kunnen komen moet gaan afdekken. En dan nog moeten ze de wil hebben er ook echt naar te luisteren, want zonder respect/angst voor de natuurkrachten kun je ze zoveel waarschuwen als je wilt ze zullen het dan toch gaan proberen in die storm op een gevaarlijke locatie zondere andere ervaren kiters op die spot.

Zolang er onder de bevolking nog het beeld bestaat dat kitesurfen een leuke watersport is die je in een paar dagen wel onder de knie hebt (hetzelfde rijtje als windsurfen, waterskieen, snowboarden etc) en daarbij de gevaren niet inzien blijf je dit houden.

Wil je die mensen tegenhouden dan moet je kitesrufen af gaan spiegelen als levensgevaarlijke sport waarbij je het wel uit je hoofd laat om zonder goede begeleiding aan te beginnen.
Denk dan aan parachutespringen ofzo, je bent wel gek als je zonder enige kennis/opleiding uit een vliegtuig springt en hoopt dat alles dan maar goed gaat.


[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #22 November 23, 2009, 15:13:18
edit2Rapporteer  
"mmm kiten, dat wil ik ook eens proberen, even op Marktplaats gluren; Hee dat hoeft niet veel te kosten, hier, in nieuwstaat: Wipika Classic, 150 Uro!"


en dan eerst maar eens oefenen op het strand:


http://www.youtube.com/watch?v=5nt37ks9AC4


Sommige mensen vragen er om......
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #23 November 23, 2009, 15:47:42
edit2Rapporteer  
Jaap idd
We zouden marktplaats kunnen vragen om bij kites een banner te plaatsen: "Niet op het land oefenen! " met een link naar safetytips van het NKV

En natuurlijk de gewone pers voor mensen die niet via scholen of forums te bereiken zijn.

Bij de Engelsen werkte het.

Toen ze in beeld brachten dat kiters over de pier sprongen, werd er 2x bijgezegd dat dit niet voor beginners is. Op verzoek van de kiters.
Dus we kunnen het aan de tv-zenders vragen. Die hebben steeds vaker 3 sec. kiters in beeld.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Uiteindelijk keert de wal het schip wel.
Iedereen hoort een paar keer dat er kiters verongelukt zijn, dan gaan ze toch iets voorzichtiger worden.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #24 November 23, 2009, 16:26:32
edit2Rapporteer  
Ik zeg: Ruben Lenten bij DWDD! Cool filmfragmentje erbij, ( vast wel te vinden) en ondertussen een serieuze boodschap.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.