koude lucht krachtiger dan warme lucht??

kitepied

Berichten: 16
December 15, 2007, 18:55:15
edit2Rapporteer  


Ik vraag het me al jaren af........ Ik denk te merken dat de wind in de winter 'krachtiger' is dan in de zomer. Een (pak 'm beet)windkracht 5 voelt in de winter krachtiger aan dan een windkracht 5 in de zomer. Ik merk het vooral bij het springen, heb het gevoel dat ik harder omhoog getrokken word.

Nu vraag ik mij af of meer kiters dezelfde mening zijn toegedaan. Heb uiteraard aan de kant met anderen hier over gesproken. Volgens de ene kiter komt het door het feit dat koude lucht zwaarder is. De andere denkt dat het te maken heeft met de dichtheid van de lucht doordat het kouder is. (Het verband tussen deze twee begrijp ik wel maare hoe zit het nou precies?)

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd of mijn mening wel klopt. En als mijn mening klopt dan ben ik ook zeer benieuwd hoe het nou precies zit. Dusse natuurkundige kom maar op...................

PS Opmerkingen over stabiliteit, vlagerigheid van de wind tov dit onderwerp zijn natuurlijk ook wenselijk.
hendrik@zwin

Berichten: 82
Antwoord #1 December 15, 2007, 19:00:25
edit2Rapporteer  
de lucht is dikker en zwaarder omdat er meer vocht in zit , ik was deze zomer in el gouna en daar voelde ik het verchil echt heel hard omdat de lucht daar zo droog is tegenover in NL/BE
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 December 15, 2007, 19:12:28
edit2Rapporteer  
Dichtheid is hetzelfde als soortelijke massa oftwel kg/l, dus een hoger dichtheid is meer kilo per liter. Als iemand zegt dat "de lucht zwaarder is" kan je aannemen dat deze lucht zwaarder is per volume-eenheid dan de andere (de lichtere) lucht. Impliciet zegt 'ie dan dus dat de dichtheid hoger is.

De massa van de lucht is afhankelijk van de samenstelling, de druk en de temperatuur (gaswet, die ken ik ff niet uit m'n hoofd), maar het komt er op neer dat het volume van dezelfde massa afneemt met een lagere temperatuur en/of bij een hogere luchtdruk. Kleiner volume, zelfde massa: hogere dichtheid.

En als iets meer massa heeft en dezelfde snelheid heeft, dan zit er meer energie in (impulsenergie = massa * snelheid). Dit voelt als het verschil tussen een aanrijding met een Hummer of een fiatje 500. Ergo, als iemand Hummers in je kite gooit ga je hoger dan als íe er een cinquecento in smijt met dezelfde snelheid.

Weet iemand de dichtheid van lucht bij verschillende temperaturen, dan kunnen we eens schatten hoeveel massa je in je kite krijgt met welke snelheid... het waait toch niet en het is kaud
Havoc

Geen avatar

Berichten: 63
Antwoord #3 December 15, 2007, 19:16:39
edit2Rapporteer  
EEUUUHHHMM.. de lucht is in de winter een stuk droger, juist door de kou word de relatieve luchtvochtigheid lager.
Dit heeft weer te maken met de dichtheid die weer op zijn beurt kleiner word naarmate het kouder word, dus kan je concluderen dat er in een 1m2 lucht meer moleculen zitten die de lucht zwaarder maken.
dit zou in theorie betekenen dat een 1m2 lucht bij 0graden tegenover 1m2 lucht 20 graden en 5 bft meer energie zou moeten bevatten, maar of dit te merken is .. ik niet weet ;-)
kitepied

Berichten: 16
Antwoord #4 December 15, 2007, 19:20:41
edit2Rapporteer  
El Rudo,

Bedankt voor je reactie, concludeer jij ook dat je in de winter dus eerder het water op kan......?
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #5 December 15, 2007, 19:33:55
edit2Rapporteer  
Dichtheid is hetzelfde als soortelijke massa oftwel kg/l,
het is dan kg/dm³ maar dat doet er verder niet toe komt op het zelfde neer

ik zou zeggen stuur je vraag eens naar het KNMI, onder de naam weer vraag




El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 December 15, 2007, 19:56:44
edit2Rapporteer  
Thom@s heb je net van je natuurkundedocent gehoord dat je geen liter mag zeggen tegen dm³? Doet 'm zeker teveel aan de weduwe Visser denken...
xray

Berichten: 3688
Antwoord #7 December 15, 2007, 19:59:20
edit2Rapporteer  
Algemene scheikunde mensen. Hoe warmer iets wordt hoe verder de moleculen uit elkaar gaan bewegen. Koude lucht is dus door meer moleculen bij elkaar dichter dan warme lucht (luchtvochtigheid is bijkomend aspect) en zal dus meer kracht leveren.
Op kitforum.com zijn hierover zelfs nog wel mooie tabellen te vinden wat het voor je kitemaat betekent.

Daarmee stuiten we direct op de beperking van de meeste windmeters. Dit meten de windsnelheid en niet de kracht!

5bft in de zomer is prima met en 16m, in de winter is een 12 dan al goed...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 December 15, 2007, 20:04:17
edit2Rapporteer  
EEUUUHHHMM.. de lucht is in de winter een stuk droger, juist door de kou word de relatieve luchtvochtigheid lager.
Dit heeft weer te maken met de dichtheid die weer op zijn beurt kleiner word naarmate het kouder word, dus kan je concluderen dat er in een 1m2 lucht meer moleculen zitten die de lucht zwaarder maken.
dit zou in theorie betekenen dat een 1m2 lucht bij 0graden tegenover 1m2 lucht 20 graden en 5 bft meer energie zou moeten bevatten, maar of dit te merken is .. ik niet weet ;-)

De lucht kan inderdaad minder water bevatten omdat het eerder condenseert bij een lagere temperatuur. Maarrr water in de lucht - neemt dan de massa van de lucht toe? En, lucht krimpt ook onder invloed van lagere temperatuur, waardoor de soortelijke massa toeneemt. Hoeveel weet ik ook niet.

@ kitepied, als het echt koud is ben ik als eerste op het water om een fijn stukje te schaatsen - wind of geen wind!

xray doe eens een link?
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #9 December 15, 2007, 20:24:50
edit2Rapporteer  
Het soortelijk gewicht van lucht bij 15 °C is 1,2 kilogram m3, bij verwarming tot 100 °C gaat dit 0,8 kg per m3 lucht worden. Daar moet nog correctie af voor wat betreft de luchtvochtigheid.
Dus is de wind in de winter krachtiger als in de zomer.

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 December 15, 2007, 21:05:35
edit2Rapporteer  
staat tegenover dat de wind in de zomer warmer is en meer lift heet?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 December 15, 2007, 21:10:54
edit2Rapporteer  
Morres, elke keer als jij door een thermiekbel beult mag je mee omhoog. Vooral boven geen water heb je daar kans op!
AirtimeEddy

Berichten: 154
Antwoord #12 December 15, 2007, 21:47:44
edit2Rapporteer  
ik ga alleen nog kiten in een "hoge druk gebied"ga je lekker hoog!!!!!
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #13 December 15, 2007, 21:55:23
edit2Rapporteer  
Om een heleboel natuurkundige formules te besparen, warmer = moleculen minder op elkaar, kouder = moleculen meer op elkaar.
Kouder betekent dus dat de lucht 'dikker' is en meer kracht uitoefent.
Heb laatst op Mirns toen er denk ik nog geen 13 knoop stond (In de zomer zou ik m'n 11 er niet eens uit halen) gevaren met m'n 7 Furia met Karma 128x40 en kon gewoon hoogtelopen. Was echt bizar, want het water was spiegelvlak en als je aan kant stond had je echt zoiets van "Had ik m'n 18 nou maar mee".
audi

Berichten: 752
Antwoord #14 December 15, 2007, 22:08:57
edit2Rapporteer  
een windmeter meet de kracht van de wind.
als de wind een hoogere snelheid heeft heeft het ook meer kracht.
het verschil in koede en warme lucht kunnen wij dus echt niet voelen.
ik kan ook niet voelen of het nu 13 knopen of 14 knopen waait.(daarvoor gebruik ik dus een wind meter).
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #15 December 15, 2007, 23:13:14
edit2Rapporteer  
Thom@s heb je net van je natuurkundedocent gehoord dat je geen liter mag zeggen tegen dm³? Doet 'm zeker teveel aan de weduwe Visser denken...

haha nee dat mag niet dan krijg je minpunten op de toets
chico

Berichten: 1112
Antwoord #16 December 15, 2007, 23:22:09
edit2Rapporteer  
Ik heb dat gevoel met fietsen. Ondanks dat het in de winter vaak windstil is kost het me beduidend meer moeite om mijn gemiddelde snelheid van 26 km/hr op de mountainbike te halen. (Wekelijkse ritje Alphen aan den Rijn-Rotterdam en weer terug). Kan me herinneren dat mijn ouwe Zundapp in de winter ook meer vermogen had dan in de zomer.

(Alg. gaswet is p*V=m*R*T) Als ik me niet vergis.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #17 December 15, 2007, 23:28:09
edit2Rapporteer  
Op http://www.designkites.com/publications/index.php?id=17 worden de verschillende facetten van wind aardig uitgelegd
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 December 16, 2007, 00:28:57
edit2Rapporteer  
kijk, das mooie link snowman!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 December 16, 2007, 00:31:39
edit2Rapporteer  
Op http://www.designkites.com/publications/index.php?id=17 worden de verschillende facetten van wind aardig uitgelegd


mmm dit wist ik niet:  "De winddruk werd uitgedrukt in kilogram per vierkante meter", dus, op een 16m met een projected area van 75% krijg je 16x.75x5=60 kgf aan je lijnen bij 5Bft. Dan moet je 'm wel midden in het windvenster zetten en dan vol poweren. Dat zou voor een persoon van 60 kg een vrije val maar dan horizontaal op leveren. Komt in de buurt!
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #20 December 16, 2007, 00:35:03
edit2Rapporteer  
in de winter is het water ook kouder, dus dikker, dus meer weerstand kan je meteen een kleiner board varen Smiley
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #21 December 16, 2007, 00:45:19
edit2Rapporteer  
in de winter is het water ook kouder, dus dikker, dus meer weerstand kan je meteen een kleiner board varen Smiley
hehe en als het water dik genoeg is kan je op een board van 2mm breed gaan varen!
Goonie

Berichten: 674
Antwoord #22 December 16, 2007, 01:04:34
edit2Rapporteer  
Dat die moleculen dichter bij elkaar komen das wel duidelijk he als het koud is... kijk maar naar je tepels wha ha ha ha
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #23 December 16, 2007, 01:47:53
edit2Rapporteer  
Maar let ook op met springen in de winter (of in de zomer) want hoe hoger je springt hoe minder die vlieger nog trekt  Roll Eyes Totdat je weer afdaalt...
Moet je wel heel heel hoog springen  loser
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 December 16, 2007, 04:04:30
edit2Rapporteer  
een windmeter meet de kracht van de wind.
als de wind een hoogere snelheid heeft heeft het ook meer kracht.
het verschil in koede en warme lucht kunnen wij dus echt niet voelen.
ik kan ook niet voelen of het nu 13 knopen of 14 knopen waait.(daarvoor gebruik ik dus een wind meter).

Interessant gegeven, zo heb ik er nog niet eerder over na gedacht. Ik weet uit ervaring dat ik op warmere plekken in de wereld langer mijn kite kon houden als in NL. Dit is gevoelsmatig, de windmeter geeft gewoon dezelfde windsnelheid aan als gebruikelijk. Ik heb zelfs foto's uit de winter met mijn 16m2 waarbij er vrijwel geen golven zichtbaar zijn, terwijl in de zomer meestal wel wat schuimkopjes en golven aanwezig zijn in het low-end van een C-16m2.

De meeste windmeters hebben een radertje/windmolentje wat gaat draaien. Het toerental is de windsnelheid. Het radertje heeft een bepaalde luchtweerstand, evenals een aandrijfweerstand. Uiteraard is dit softwarematig aangepast zodat de aangeven snelheid zo realistisch mogelijk is.

Een luchtstroom met meer kracht zou harder "duwen" tegen het radertje dan een warmere luchtstroom met dezelfde snelheid. Hieruit zou je kunnen concluderen dat in de winter de windmeter een hogere snelheid aangeeft als in de zomer (indien hij geijkt is in de zomer bij 20 graden C ofzo)

M.a.w. de windmeter geeft de kracht van de wind aan, en niet de werkelijke stroomsnelheid van de lucht. Wie weerlegt dit verhaal?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.