Erg crea Wim ! Lekker zo doorgaan...
Omdat je het voor de 2e keer vraagt, en ik had niet duidelijk aangegeven waarom ik niet jouw vraag beantwoordde. Maar misschien is het toch wel goed om jouw vraag te beantwoorden om deze keer duidelijk en beknopt te zijn, zonder volledig te zijn; dus daat gaat ie.
Omdat de wind in Nederland vlagerig is en nooit constant, wilde ik de bandbreedte van de plank vergroten, net zoals de Bow.
Dus als er een wind-dip is, moet de plank dan terugvallen op een brede tip, om door te kunnen planeren. Dus vandaar het proberen om de taille te versmallen.
Aan heelside lukt dat maar 2 cm, anders krijg je opwaartse spray. Of 2 cm echt het max. is bij deze plank, wil ik straks testen door aan de verkeerde kant van mijn board in te stappen, want dan heb ik aan heelside 4 cm, bij het laatste board 6 cm zelfs.
Mijn volgende board zal aan tooside 8 cm inkeping hebben, maar ik maak het board ook meteen 10 cm breder, want hoe meer inkeping, destemakkelijker het board wil kanten.
En als het board makkelijk wil kanten, kan ik het board dus breder maken, en zo word mijn inzet-`range` groter.
Hoewel 1 board maar 3,5 cm flex heeft, is wegens de inkeping van 6 cm de `Feel` van het board losser dan het board met 9 cm flex en maar 4 cm inkeping. Ook de ` spray over de achterkant van het board bij lagere snelheid is veel groter door die 2 cm extra inkeping.
De ` Flow` is prachtig om te zien, en het board lijkt weinig turbulentie te veroorzaken.
Om snel te planeren, moet het board uit het water geforceerd worden.
Dat doet de rocker van 3,5 cm aan de zijkanten van het board. Het midden van het board heeft 2 cm rocker, om het concaafgedeelte makkelijk los te laten planeren van het water.
Dus de zijkanten van het board moeten met meer rocker het board vlot uit het water duwen, om het vlakkere midden-concaafgedeelte vrij te krijgen, zodat daar een luchtfilm onder kan komen.
De concaaf is zo diep gemaakt om zo erg veel lucht onder de plank te krijgen, de brede tips helpen mee. Die grote hoeveelheid lucht is nodig om de meer weerstand veroorzakenende 3 cm-rocker zijkanten van veel lucht te laten voorzien, zodat de weerstand daar verminderd.
Bovendien is de concaaf zo diep om bij lage snelheid, wanneer de hele concaaf nog in het water ligt, en zodoende veel `vin-werking ` aanwezig is. Je kunt dus makkelikjker hoogtelopen bij lage snelheid, bij hoge snelheid is hoogtelopen nooit echt een probleem.
Als laatste reden is de concaaf zo diep, om stevigheid van de plank te veroorzaken. Er is weinig schuim gebruikt, wat kosten en gewicht bespaart, bovendien is de bouw zo erg simpel, kom ik op terug dit weekend met 20 foto`s van` hoe te bouwen`.
Om de plank niet te ` happerig ` te maken, is op dwarsdoorsnede te zien dat de concaaf bovenin steil is, en onderin vlak.
Dit vlakke gedeelte is bij hoge snelheid het enige contactpunt met het water. Dus dan zal de plank niet ` happerig` zijn bij hoge snelheid, bij lage snelheid is dat niet zo`n probleem.
Bij lage snelheid zorgt bovendien de 9 cm tipflex ervoor, dat de tips wegbuigen (vooral bij extra druk bij hoogtelopen), zodat de plank dieper in die concaaf gaat lopen, en zo meer ` vin-werking` heeft.
De ronde achterkant geeft, ook volgens Lewis, minder weerstand, de brede tips geven veel pop. De pure tipflex geeft een makkelijkke landing, geholpen door de enorme wendbaarheid van de plank wegens die ronde tips. Bij hoge of lage snelheid, kun je de plank met zeeer weinig kracht vlot omkeren.
Ondanks het feit dat de voetbanden 10 cm dichter bijelkaar staan dan normaal. Dit laatste om te voorkomen dat de belasting van het achterste been te groot word, nu geen probleem. Bij extreem ` waven` heb je wel iets te weinig `moment` om grote golven op te vangen.
Het inzet-terrein is nu zo groot, dat deze plank de 1.5m bij 0.5m en 1.5 cm concaafplank vervangt, zelfs sneller planeert, dit vooral wegens lagere weerstand.
Overpowered varen heb ik nooit bij deze 0.4 bij 1.32m planken, komt natuurlijk ook door het ` Bow` gebruik, maar de taille zorgt ervoor dat je makklijk en stabiel kunt kanten. Je kunt het ook ` carven` noemen, want in snowboardgebruik kent men ook die smalle taille.
Je hebt ook meer het gevoel 2 balanspunten te hebben (onder elke voet 1) dan 1 balanspunt in het midden bij de normale boards. En dat is ook veel natuurlijker. Want normaal is elke voet 1 balanspunt. Vandaar dat de ` feel` ook zo fijn is, en dat je je board ook zo makkelijk kunt wenden en omkeren. Vandaar dat ik direct al zo`n super gevoel had met mijn board.
Ik heb niet een direct vergelijk kunnen doen met anderen, want die waren er niet de laatste tijd. Ik vermoed dat ie erg snel is, weet zeker dat het inzetbereik enorm is, en de ` Feel `is super, al is dat natuurlik persoonlijk. Deze week zal het veel waaien, ben ik in Brouwersdam Noord. Dus testen kan.