Strand horst, eigenwijze kiters?

Rowin

Berichten: 616
Juli 12, 2006, 23:36:33
edit2Rapporteer  
Hee mense,

Ik wou dit toch nog even melden. Ben bij iemand blijven slapen paar dagen dus heb dat niet meteen op het forum kunnen zetten.
Maar het gaat om Zondag. Ik ben zondag op strand horst wezen kiten. Stond lekker windje.... maarrrr
Het viel me op dat er erg onverstandig omging kwa kiten.
Ik las beetje de regels laatst maar daar wordt niet veel mee gedaan zo te zien.
Noem een paar voorbeelden:
- Bijna alle kiters waren gelukkig wel op het eerste strandje maar toch waren er nog een stuk of 3 die bij de windsurfers verderop gingen kiten.
- Een 2-tal kiters vaarde op zeewolde. (verboden toch ?)
- Verschillende mensen staken de vaargeul toch over, of kwamen tenmiste binnen de vaargeul.
- 1 kiter trok ze quickreleash op de grens van de van de vaargeul. Gelukkig pakte een windsurfer die want hij zou wel de vaargeul in hebben gewaaid (en verder)
- 1 kiter liet ze 18m² op het strand op, vol in het windvenster (vol met kites, badgasten etc) Wind was op strand erg vlagerig daarom ging iedereen ze kite in water oplaten. Ook waaide het echt hard voor een 18m² maar dat moeten zij natuurlijk zelf weten welke maat ze pakken.
- 1 kiter crashte ze kite bij de overgang van water naar strand waar badgasten liepen. Lijnen raakte de mensen maar gelukkig bleef de kite liggen door een badgast die de kite bij tip beet pakte.


Ik neem aan dat we de spott open wilen houden.  Huh Maar als ik dit allemaal zo zie hoe het daar aan toeging kan me best voorstellen dat hij gesloten wordt.  ListenToMe
Het lijkt mij iedergeval beter dat er bord ofzo bij de ingang of pakeerplaatsten staat van hoe of wat kwa regels, want dit gaat echt fout zo.

Dit wou ik even melden.
Greetz.
Rowin


Maurits

Berichten: 1008
Antwoord #1 Juli 13, 2006, 00:12:34
edit2Rapporteer  
Goed gezegd Rowin, ben het helemaal met je eens! Er zitten daar idd echt super veel kite noobs, en onverstandinge kiters. Die gast met 18 meter, heb je m nog gezegt dat hij zo fout bezig was?  ThumpDown Echt slechte zaak, deze spot moet open blijven, anders kan ik er nooit meer terrecht (angry_kitesmiley)
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #2 Juli 13, 2006, 00:36:44
edit2Rapporteer  
Goed om dit aspect onder de aandacht te (blijven) brengen.

Jammer dat een klein groepje kiters het bewust/onbewust? verpest voor de rest.
Schijnbaar moet het eerst een keer echt fout gaan voordat maatregelen genomen worden.

Als beginner ben ik in ieder geval ook weer gewaarschuwd...
Tegen ervaren kiters zou ik willen zeggen: geef ons het goede voorbeeld en de ruimte !!!

Gr.,

Theo
benjamin
Gast
Antwoord #3 Juli 13, 2006, 00:40:44
edit2Rapporteer  
dit zijn de mensen die geen vaste spot hebben en denken op zondag, o het  waait ik kan me kites wel weer eens uit de kast pakken want ik heb in drie jaar tijd pas 2x gekite. en me blacktip 17 heeft veel depower dus dat moet wel lukken met een 6 bft
deze mensen hebben geen liefde voor de sport.
ziet u deze pers snijd a.u.b hun lijnen door.

Nino

Berichten: 333
Antwoord #4 Juli 13, 2006, 01:00:15
edit2Rapporteer  
Rowin,

Hartstikke goed dat je dit (helaas weer) aansnijdt, maar heb je er nou iemand op aangesproken? Ik neem aan dat er genoeg ervaren kiters ter plaatse waren. Ik begrijp dat het niet in dank wordt afgenomen en dat je die brokkenpiloten niet aan een touwtje hebt, maar we moeten zelf toch ook iets kunnen doen?

Nog een ideetje.. kunnen we misschien, in overleg met de NKV (bijv. de regiovertegenwoordiger), een bord of wegwijzer met de locale regels ontwerpen en plaatsen?

Roel

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #5 Juli 13, 2006, 01:04:16
edit2Rapporteer  
Tja......dit is een fenomeen dat tegenwoordig wel op elke spot voorkomt met de groeiende drukte elk jaar, en hele kuddes verse beginners. Ik ken beginners die gelukkig wel zo verstandig zijn om een goede inschatting te maken en ook hun koppie gebruiken. Helaas zijn het die eigenwijze, domme en naïfe figuren die het verzieken voor de rest, met hun domme acties.
Je houd het gewoon niet tegen, maar goede voorlichting kan de schade beperken, en in het uiterste geval dan gewoon de lijnen doorsnijden.
Ook de drukte vormt een extra risico, en met badgasten op het strand is het dus onmogelijk om als onervaren beginner, veilig een kite de lucht in te trekken.
Het klinkt lullig, maar in de zomerperiode met de drukte op de zeldzame spots, is het gewoon onverantwoord voor elke beginner om een kite de lucht in te trekken. Zie maar eens een plekje te vinden met 100 meter vrije ruimte downwind!!!! Onmogelijk in deze periode!!!
Helaas is het wel keiharde realiteit, en de gemeentes werken ook niet mee met de beperking van het aantal kitespots.
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #6 Juli 13, 2006, 01:47:34
edit2Rapporteer  
Klopt klopt!

Veel crashende kites, veel beginners die zondag.
Ook ik crashte wel eens, wind was erg vlagerig maar hield alles wel onder controle.

Heb paar keer moeten waarschuwen dat je niet je kite op land op moet laten maar eerst achter die bomen die daar staan moet komen en vanuitdaar je kite launchen. Maja ik ben 15... Ik zeg dat tegen een kerel van jaar of 30 dat hij ze eerst het water in moet lopen. Hij zegt: "ja ja... misschien heb je wel gelijk". Ik vaar weg en zie hem alsnog op zijn eigen manier ze kite launchen. Ze luisteren en begrijpen het wel, maar doen er nix mee. Zeer jammer...
Maurits

Berichten: 1008
Antwoord #7 Juli 13, 2006, 01:49:50
edit2Rapporteer  
tjah, allemaal eigenwijs. En wij worden er de dupe van. Zeer slechte zaak....
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #8 Juli 13, 2006, 02:15:09
edit2Rapporteer  
Gebruik je verstand... Ik zit in de luxe positie dat ik in de directe omgeving van het strand woon en altijd eerst even de omstandigheden kan bekijken voordat ik besluit om te gaan... Wij hadden afgelopen zondag een hoop factoren die in ons nadeel waren.... 1) Mooi weer 2) iedereen bijna vrij 3) stranden vol met badgasten 4) na lange tijd weer wind 5) de wind was zeer verraderlijk.....
Al die punten bij elkaar hebben mij doen besluiten om na 18.00 uur te gaan kiten..
Het was afgelopen zondag gewoon te druk met alles en iedereen...
Ik heb lui met wakeboard en speedboot, jetskieers, band achter de bood, enz enz enz gezien...
En inderdaad zag ik ook 2 gasten in Zeewolde kiten ThumpDown
Nogmaals het was overdag gewoon te druk en ivm je eigen veiligheid moet je misschien de afweging maken om op een wat rustiger tijdstip terug te komen..
Ik weet dat het niet mag maar zag ook 4 gasten die aan het kiten waren in de omgeving van Harderwijk..
Ik weet dat het niet de aangewezen spot is, maar die gasten hadden wel alle ruimte van de wereld en de afstand tot de vaargeul is daar het grootst. Dus blijf alert op elkaar en vermijd de drukte..ongeacht je niveau  Joepie Joepie Ps ga ook eens op een door de weekse dag kiten ThumpsUp Alle ruimte ThumpsUp ThumpsUp
xray

Berichten: 3688
Antwoord #9 Juli 13, 2006, 03:33:08
edit2Rapporteer  
Op drukke dagen is de huidige kitespot op Horst gewoon te klein dus de mensen die verderop varen bij Harderwijk en het surfstrand zijn wat mij betreft gewoon verstandig, er is daar ruimte zat!

Door met meer mensen op een kleinere ruimte te varen vraag je gewoon om problemen.

Vertel mij 1 goede reden waarom je niet bij Harderwijk en het windsurfstrand zou moeten varen!
Marky

Berichten: 76
Antwoord #10 Juli 13, 2006, 03:37:39
edit2Rapporteer  
Ja ja, helemaal mee eens. Ik als beginner die afgelopen zondag heel veel heb bij geleerd, ben het er mee eens dat het tricky druk was.

Het meest verbaast mij nog de mensen met kids. Aan de waterkant moet kunnen maar gezien de onervarenenheid bij oplaten, of dat je gewoon met je kite plat het water op wilt lopen, vindt ik het toch wel link met die kinderen. Ik heb zelf twee zoontjes ( 4 en 6) , maar van mij mogen ze daar niet het water in. 1 kite die crasht en je kind is weg!!

Oja , over kiten door de week!! Morgen wind!!!!Yes, allen nog proberen onder m'n werk uit te komen!!
hmm wordt lastig(kitehigh_kitesmiley) Joepie Joepie Joepie Joepie Joepie Joepie
marcus aurelius

Berichten: 157
Antwoord #11 Juli 13, 2006, 04:25:38
edit2Rapporteer  
over er wat van zeggen gesproken....ik waarschuwde een beginnende jongen dat hij beter niet precies voor het strand, laat zeggen zo'n 15 meter het water op, kon gaan oefen...omdat het echt heel druk was en dat hij het zelf ook als fijner zal ervaren als hij niet zoveel kiters om zich heen had...de jongen ging 5 minuten het water uit en begon vervolgens weer gewoon voor de kant te oefenen....

naja ik ga dan niet boos worden ofzo...maar damn...zo'n iemand wil je toch verzuipen...alhoewel das wel moeilijk op horst
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #12 Juli 13, 2006, 04:53:30
edit2Rapporteer  
Brouwersdam is precies hetzelfde verhaal! Gewoon teveel kiters op een hoop en veel beginners die nog niet goed met hun kite om kunnen gaan. Afgelopen zondag 2 mensen op hun gedrag gewezen. omdat ze super onverantwoord bezig waren.

- Nummer 1: Een gast die nog niet kan varen en in 20 cm diep water probeert te gaan bodydraggen gevolg kite in sturen en die gast beland op het strand..Heeft wel me advies om het verder het water op te gaan opgevolgd.

- Nummer 2: Een jongen(14/15 jaar) aan het oefenen met ze nieuwe cabrinha element.. kite crasht..En de leading edge lag helemaal getordeert + lijnen in de knoop aan de kustlijn.. En de jongen probeerd daarna doodleuk ze kite nog te herstarten...Terwijl echt alles helemaal in de knoop zat..En de jongen in 10 cm diep water stond. Als je kite de lucht in was gevlogen..was deze jongen vol in de mensen gevlogen die op het strand stonden!! Uiteindelijk met tegenzin heeft ie de boel maar ingepakt!

En zo zie je nog heel wat gebeuren op het strand!
Het is nu gelukkig weer goed afgelopen...Maar het hoeft nog maar een paar keer fout te gaan! En weer een spot weg...
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #13 Juli 13, 2006, 17:47:48
edit2Rapporteer  
Op drukke dagen is de huidige kitespot op Horst gewoon te klein dus de mensen die verderop varen bij Harderwijk en het surfstrand zijn wat mij betreft gewoon verstandig, er is daar ruimte zat!

Door met meer mensen op een kleinere ruimte te varen vraag je gewoon om problemen.

Vertel mij 1 goede reden waarom je niet bij Harderwijk en het windsurfstrand zou moeten varen!

Lijkt mij ook. Helemaal gelijk.. Maja je zit wel met een probleem.
Als er op strand horst écht speciaal 1 spot wordt aangewezen moet je niet dom gaan doen en dan toch waar het rustiger is gaan kiten. Wie dit bedacht heeft zou ook denken van.. De regels worden helemaal niet na geleefd. En het zou kunnen zijn dat vervolgens de hele spott dicht wordt gegooid.

Windsurfers maken ook een andere koers wat vaak tot onrust leidt, maar dit valt wel aan te passen met elkaar voorrang geven etc.
globe

Berichten: 1143
Antwoord #14 Juli 13, 2006, 21:49:06
edit2Rapporteer  
ik waarschuw maar vast.

Ik ben straks op Horst,
heb een 2e hands kite gekocht,
geen les gehad,
kan het heus zelf wel,
weet niet zo goed hoe mijn stuurlijnen vast moeten,
heb geen QR loop,
start altijd op het strand,
heb schijt aan badgasten,
trek me niets van windsurfers aan,
ook niet van medekiters trouwens.

Degene die commentaar durft te leveren tegen me snij ik zijn lijnen van door.

Wees gewaarschuwd ThumpsUp

Oh ja.

Vegas 2006 kites  :Smiley
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #15 Juli 13, 2006, 22:03:17
edit2Rapporteer  
...en als er iets gebeurt dan doet mijn mobiel het helaas opeens ook niet meer.... :Smiley
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #16 Juli 14, 2006, 00:19:06
edit2Rapporteer  
Idd.. en toevallig waait het dan zo lekker dat ik je niet ten hulp schiet.   :Smiley
globe

Berichten: 1143
Antwoord #17 Juli 14, 2006, 05:16:14
edit2Rapporteer  
Sjesis, wat een lekkere avond.

Ik weet niet hoe het op het kitestrandje was maar bij het Testcentrum was het he-le-maal top.
Heerlijk met 12 metertjes gevaren. Helaas net niet genoeg om een Torch 2007 10 meter uit te kunnen testen. Wellicht morgenavond.

Geen enge dingen gebeurd verder? 

Ik heb geen reden gehad om lijnen door te snijden in ieder geval  ThumpsUp
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #18 Juli 14, 2006, 06:27:15
edit2Rapporteer  
Zag er goed uit vanavond.. Begon om 17.00 uur te waaien en er was genoeg ruimte voor iedereen  ThumpsUp Stond alleen weer één gast met een blauw gekleurde C02 op het strand/water in Zeewolde te kloten.. Helaas had ik afspraken maar morgen middag ben ik weer van de partij  Joepie
globe

Berichten: 1143
Antwoord #19 Juli 14, 2006, 16:07:25
edit2Rapporteer  
Tot vanavond dan!

Wordt weer een goed avondje volgens mij.
duik

Berichten: 169
Antwoord #20 Juli 14, 2006, 16:58:06
edit2Rapporteer  
Graag wil ik mij bij Rowin aansluiten!
Wat er afgelopen zondag op Horst aan de gang was, sloeg helemaal nergens op!!!
met ZW moet je je kite niet op het strand oplaten/landen.
ZEKER NIET MET BADGASTEN+KIDS!!!!
Heb er diverse mensen op aangesproken. Kijken ze je aan alsof je ze gaat mishandelen!
Zelf kwam ik terug, dus mijn kite een meter of 20 uit de kant netjes aan de 5de lijn neergelaten en terug gelopen. Heb me een weg moeten banen door meerdere mensen die hun kite (tevergeefs) probeerden op te laten.
Wat een zooitje!
Het ergste vind ik mensen die je er nooit ziet en die je een grote bek geven als je ze er vriendelijk op wijst dat ze verkeerd bezig zijn!

Er zit helaas maar een ding op en dat is de mensen er op blijven attenderen!

SUCCES EN KEEP IT SAFE
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #21 Juli 14, 2006, 22:20:03
edit2Rapporteer  
Ja op toen het hard ging waaien ging iederen dwars door elkaar lopen etc. elkaars kites pakken. Ik liet hem ook aan 5th bungelen, maar toen kon naar mijn idee het niet veel anders. Ja alleen dat paar kiters misschien vanuit het strandje even kites pakte en op strand uit de wind legde... maja Globe, echt bij testcenter gevaren? Eerste strandje wordt aangewezen hopenlijk verpest je het niet voor de rest!
globe

Berichten: 1143
Antwoord #22 Juli 14, 2006, 22:46:01
edit2Rapporteer  
Beste Rowin,

voorlopig is er nog geen kitezone toegewezen op Horst en mag je overal nog 'gedoogd' varen. Ik ben er zeker geen voorstander van om met z'n allen op een kluitje te gaan varen. Dat is pas vragen om ongelukken. Alle beginners lekker in één hoekje drijven.....

Bij het testcentre varen we altijd namelijk, gezellig met de jongens van Telstar. Kitevrienden en plankzeilers onder elkaar  ThumpsUp

Ik wil het zeker niet verpesten en als er uiteindelijk een officiele kitezone komt (op het eerste strandje) sluit ik me daar zeker bij aan. Vanmiddag ben ik wel 'gewoon' op het eerste strandje te vinden.

Misschien zie ik je daar wel, kunnen we het er eens over hebben.


Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #23 Juli 14, 2006, 23:31:31
edit2Rapporteer  
Zal zometeen mijn ogen goed de kost geven, ga er ook even varen zometeen
globe

Berichten: 1143
Antwoord #24 Juli 15, 2006, 04:16:59
edit2Rapporteer  
oelala...

wat was ie weer lekker ThumpsUp

21.45 van het water af gekomen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.