Probleem met kiter op Maasvlakte..

dimitri
Gast
September 03, 2006, 22:02:22
edit2Rapporteer  
Vandaag ook op de Slufter een ongeval, het betreft hier een duitser die OP het strand zijn kite een rare duik liet maken. Gevolg was dat hij afgevoerd werdt met de troumahelicopter, omdat hij last had van zijn nek

Ik ben van mening dat het zijn eigen schuld was omdat ik al eerder zijn kite had aangepakt en voelde dat deze superzacht was. ik heb nog tegen hem gezecht dat hij hem op moest pompen voor zijn eigen veiligheid en kreeg als andwoord dat hij daar geen zin in had omdat z`n kite na 5 minuten toch weer zacht zou zijn.


In mijn ogen ben je dan niet veilig met je sport bezig en verziek je het voor je medekiters
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #1 September 04, 2006, 00:00:23
edit2Rapporteer  
Wat gebeurd er als je in vlagerige wind 30+ 40+ knopen en een half zachte tube je kite niet goed vast lig in het zand.
Dan mag je mee met de heli. ThumpsUp

Fotograaf Coen

Le Coq
Gast
Antwoord #2 September 04, 2006, 01:48:53
edit2Rapporteer  
Wat gebeurd er als je in vlagerige wind 30+ 40+ knopen en een half zachte tube je kite niet goed vast lig in het zand.
Dan mag je mee met de heli. ThumpsUp

En gezien de door jou gebruikte smiley vind jij dat wel grappig???
wesley
Gast
Antwoord #3 September 04, 2006, 01:52:09
edit2Rapporteer  
Inderdaad wat een lomp antwoord. Sterkte aan die gast.
THEGREEN

Berichten: 683
Antwoord #4 September 04, 2006, 02:00:23
edit2Rapporteer  
Wat gebeurd er als je in vlagerige wind 30+ 40+ knopen en een half zachte tube je kite niet goed vast lig in het zand.
Dan mag je mee met de heli. ThumpsUp

En gezien de door jou gebruikte smiley vind jij dat wel grappig???

Jah ik snap deze smiley in dit geval niet, tis niet echt om te lachen ofzo
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #5 September 04, 2006, 02:00:47
edit2Rapporteer  
Vind het niet grappig het is allemaal rot en klote maar kan er ook niet mee zitten.
Je weet het vantevoren met deze wind is extreem en als je dan toch besluit om te gaan dan is dat je eigen risico.

En vergeet niet deze knul die met de heli mee is genomen is al gewaarschuwd dat ze kite niet hard genoeg was.

Wat ik met die smiley bedoelde is dat je dan goed bezig bent NOT
~Arjan
Founding Father

Berichten: 1841
Antwoord #6 September 04, 2006, 02:50:28
edit2Rapporteer  
Let op mensen! Het mag duidelijk zijn dat sommigen sceptisch zijn over de ongelukken die vandaag zijn gebeurd. Ik snap dit punt. Blijf echter opbouwend posten hier!
xray

Berichten: 3688
Antwoord #7 September 04, 2006, 02:53:47
edit2Rapporteer  
en terecht want veel ongelukken hadden voorkomen kunnen worden, de omstandigheden waren gewoon best extreem vandaag!
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #8 September 04, 2006, 03:01:09
edit2Rapporteer  
Helemaal met raymond eens!
Waren geen omstandigheden voor een gemiddelde kiter!!
Buur

Berichten: 989
Antwoord #9 September 04, 2006, 03:02:01
edit2Rapporteer  
best extreem... dat 'best' kan je eventueel weg laten...
Deze dagen moet je elkaar continu in de gaten houden, en een handje helpen als je ff op de kant staat.
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #10 September 04, 2006, 03:04:13
edit2Rapporteer  
Ik wil niet alle duitsers over 1 kam scheren, maar het valt mij toch wel steeds meer op dat ze nogal van eigenwijze aard zijn.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #11 September 04, 2006, 03:05:36
edit2Rapporteer  
dat valt mij ook op op oostvoorne
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #12 September 04, 2006, 03:08:29
edit2Rapporteer  
Onomstotelijk is er weer bewezen dat er grenzen zijn aan kiten, dat er idioten zijn die wel de onnodige risico's nemen moge duidelijk zijn.

Ik moet wel zeggen dat er gelukkig veel kiters zijn die wel verantwoording hebben, vandaag veel kiters in de winkel langs zien komen, die het te gevaarlijk vonden om het water op te gaan.
Wel zaten er een paar tussen die wel interesse hadden om een 6m te huren bij ons, lachend legde ik hen uit de die vlieger niet op ging, hun antwoord hierop was zonder lach dat als er schade zou ontstaan aan de vlieger zij die dan zouden vergoeden, mijn antwoord hierop was dat ik me nog het minste zorgen zou maken over de vlieger....

Sorry, maar ik kan geen medelijden hebben met zulk soort mensen, het enigste wat ik er erg aan vindt is dat de verantwoordlijke kiters de dupe zijn van een paar idioten.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 September 04, 2006, 03:53:14
edit2Rapporteer  
Sorry, ben het met ErikkieSLE eens: die Duitser was gewaarschuwd, en gaf aan dat hem niets interesseerde. Wat kan je er dan aan doen?

In Noord-Amerika dulden ze op vrijwel alle spots geen bezoekers, omdat ze als de dood zijn om hun spot te verliezen. Het schijnt daar echt niet normaal te zijn. Een ongeluk, dan mag niemand meer kiten!

Uiteraard geen leuk toekomstbeeld voor onze spots, wij zijn ook blij als we op vakantie mogen kiten in het buitenland, of andere spots. Maar dit ongeluk is slechte reclame voor de kitesport naar bijvoorbeeld de gemeente en de provincie toe! En dan is het zuur met de wetenschap dat iemand getracht heeft om dit te voorkomen.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #14 September 04, 2006, 04:12:21
edit2Rapporteer  
@wake kiter:

je stelling vind ik toch een beetje hard. Je was gewaarschuwd, eigen schuld dikke bult dat je nu in een kist ligt...zo ga je niet met mensen om. K'was bewust niet op het water vandaag maar ben toch ff op het strand wezen kijken, zag ik een kiter aan wal met kite in de lucht terug lopen omdat ie hoogte had verloren, drie stappen vooruit twee terug. Ik naar hem toe en aangesproken of hij niet beter zou stoppen, kite aangenomen, misschien een ongeluk voorkomen, maar daar gaat het mij persoonlijk niet om....
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #15 September 04, 2006, 04:26:27
edit2Rapporteer  
Was het toevallig die gast met witte takoon? Eerst ging er witte takoon zwaar jelly-fishen en landen tussen de wandelaars vlak naast de paal. Later heb ik nog een duitser, die zijn kite midden in het windvenster wilde starten, met klem geadviseerd niet te gaan, en toch eigenwijs zijn en 2 keer zwaar op de strand getrokken worden na een crash. Deze gast had een wit/blauwe takoon en weinig grijze massa!

Ik verlang zooooooooooooo naar de herfst en de winter!!!!!!
 
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #16 September 04, 2006, 04:33:16
edit2Rapporteer  
Wil ook wel ff toelichten dat de eerste keer dat hij het water opging de kite al gevaarlijk in z'n handjes aan het klappen was. Hij met pijn en moeite de kite op het water moeten sturen om safe aan de kant te komen. Ongeloofelijk dat hij nog een paar pogingen heeft gewaagd met een lekke tube in dit vlagerige weer, ondanks de adviezen.
Was volgens mij een wit blauwe F-one. Ik durfde niet in de buurt te komen van dat gevaarlijke ding wat ongecontroleerd aan het jellyfishen was zodat de tips elkaar raakten.
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #17 September 04, 2006, 04:41:42
edit2Rapporteer  
Ja daar hebben we het over.
Die knul is verderop gegaan samen met z'n vriendin.
Van horen zeggen dat  bij het aanpakken van de kite al verkeerd is gegaan.

Meisje pakt kite en legt deze op het strand neer en leg de kite niet goed vast.
Wat resulteerde in een kite die vol door het windvenster heen vliegt met twee dubbele kite loop.

Waren ook veel wandelaars op het strand aanwezig.
Had nog erger gekund.

Ook een positieve opmerking er was ook een duitser die heel beleefd kwam vragen of het verantwoord was om een 12 meter kite op te laten.
En vragen hoe de situatie op het water is.
Helemaal top natuurlijk zo hoort het.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #18 September 04, 2006, 04:43:38
edit2Rapporteer  
Ja klopt was(waren) idd F-one's, maar wel 2 verschillende gasten, 1 met de klappende kite en ander wilde launchen op het brede gedeeldte voor de brigade!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 September 04, 2006, 04:49:23
edit2Rapporteer  
@wake kiter:

je stelling vind ik toch een beetje hard. Je was gewaarschuwd, eigen schuld dikke bult dat je nu in een kist ligt...zo ga je niet met mensen om. K'was bewust niet op het water vandaag maar ben toch ff op het strand wezen kijken, zag ik een kiter aan wal met kite in de lucht terug lopen omdat ie hoogte had verloren, drie stappen vooruit twee terug. Ik naar hem toe en aangesproken of hij niet beter zou stoppen, kite aangenomen, misschien een ongeluk voorkomen, maar daar gaat het mij persoonlijk niet om....

Het gaat mij om de sport! Jij hebt die kiter aangesproken omdat het toch vrij duidelijk was dat hij gevaarlijk bezig was voor zichtzelf, maar zeker ook voor de omstanders (laten we vooral dat niet vergeten: als het misgaat dan bestaat er niet alleen gevaar voor jezelf, maar zeker ook voor de omstanders in zo'n situatie). En indirect ook het voortbestaan van de spot en de sport in ons land.

Die Duitser is aangesproken op gevaarlijk gedrag, heeft vervolgens het advies in de wind geslagen en helaas is het ook echt misgegaan!

Ik wens niemand een ongeluk toe (ben helaas zelf ook jaren geleden door dom gedrag behoorlijk in de problemen gekomen, waar ik nu nog last van heb), maar vandaag was het toch wel vrij duidelijk dat het extreme omstandigheden waren. Ik hoorde van windsurfers dat 4.0m2 zeiltje te groot was op de Slufter. En windsurfers kunnen veel beter vlagen aan dan wij, kiters....

Hoe harder het waait, hoe groter het risico. Dat moet je je realieren met deze sport. Buiten dat je jezelf ernstig in gevaar kunt brengen kun je het ook goed verpesten voor anderen.

Ongelukken zijn nooit te voorkomen, maar het is gewoon erg jammer dat er al maanden (gelukkig!!!) niets ernstig is gebeurd. En kijk, ff een dag extreem weer en gelijk 2 ongelukken (van die andere is nog niets bekend over de toedracht, dus geen oordeel van mijn kant hier)
WillemII
Gast
Antwoord #20 September 04, 2006, 07:30:11
edit2Rapporteer  
Ik heb het zien gebeuren 50 meter bij me vandaan. Toevallig keek ik ook die kant op dus zag ik precies wat er gebeurde.

Een duitse jongen kwam het water af en zijn vriendin wilde de kite aanpakken (was idd een wit met blauwe takoon) Ze pakte de kite bij de tip waardoor deze ging draaien, ze schok hiervan en liet los. De jongen stond naar zijn bar te kijken en werd compleet gelanceerd. Nadat hij met een flinke smak op de grond kwam, heeft hij gereleased.

Ik ben meteen gaan kijken. Het ging wel oke met hem maar had last van zijn hoofd en nek.
De reddingsbrigade is komen kijken en hebben voor de zekerheid een ambulance laten komen. De heli is ook gekomen maar hij is hier NIET meegegaan. Hij is met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

Hij kon er niets aan doen, het was alleen beter geweest als er iemand met meer ervaring de kite had aangepakt. Degene waarover gesproken word dat ie aan het kloten was, is een andere duitser volgens mij... Er waren er 2 met zo'n wit/blauwe kite bezig. Die andere heb ik eerder bij die paal bezig gezien met idd een te slappe kite.

Ik hoop dat deze jongen geluk heeft gehad. Het is wel weer een deuk voor de kitewereld...
Bodhi

Berichten: 785
Antwoord #21 September 04, 2006, 07:45:41
edit2Rapporteer  
Misschien ook wel aardig om te vermelden: bij het landen van je kite zorg je ervoor dat je contact hebt met je QR, je kan dan altijd meteen trekken. Ook je eventuele tickler (pieletje op je bar) niet de chickenloop laten blokkeren, mocht het fout gaan kan je altijd nog je bar uithaken en laten schieten. Wanneer je kite is aangepakt altijd meteen uithaken, mocht de kite uit de handen van de "aanpakker" glippen hoef jij alleen nog maar je bar weg te mikken en zal er een stuk minder consequentie vast zitten aan zo'n actie.
En natuurlijk, blijf die kite in de gaten houden!!!
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #22 September 04, 2006, 18:08:55
edit2Rapporteer  
Nekletsel voor Duitse kitesurfer

MAASVLAKTE - Een Duitse kitesurfer is zondagmiddag met nekletsel in het Ruwaard van Puttenziekenhuis in Spijkenisse...

belandt. Hij werd op de zee voor de Maasvlakte verrast door de harde zuidwestenwind en kwam hardhandig op het strand terecht.

Een medewerker van de Rotterdamse reddingsbrigade greep in, waarna de traumahelikopter de man afvoerde. De Duitser mocht na onderzoek met nekletsel en een lichte hersenschudding het ziekenhuis verlaten



http://www.ad.nl/rotterdam/article597211.ece



surfensoul
Gast
Antwoord #23 September 04, 2006, 18:24:33
edit2Rapporteer  
en terecht want veel ongelukken hadden voorkomen kunnen worden, de omstandigheden waren gewoon best extreem vandaag!
Laat dat best maar weg.
Alle ervaren kiters moeten geen toon wegzetten dat dit kiteweer is.
daardoor krijgen beginners en intermediate kiters het idee dat het wel kan.

Als je ervaren bent weet je dat in die wind in sommige situaties een stuurfout fataal kan zijn of een lekke tube die je telaat opmerkt of een harde crash of ...een lijntje dat breekt.
Ondanks het steeds betere materiaal wat het toelaat om met steeds hardere wind uit te varen, blijft met deze wind geen tot weinig marge voor fouten en als je op of in de buurt van het land gelift wordt heb je het gewoon erg slecht.

Die duitser had weer geluk denk ik want de slufter heeft weinig harde obstakels en veel zand, gebeurd zoiets op of rond het ijselmeer zit je in een auto of een paal of een dijk of hang je in een boom.

Gewoon niet gaan bij meer dan 30 knopen en voor alle beginners koop een windmeter en kijk altijd op de waterland (voor de kust) of een andere goede actuele windsite die de wind op jouw spot weergeeft voor de actuele wind en vertrouw niet al teveel op windguru die geeft vaak de richting goed maar de sterkte klopt meestal geen ruk van.

Bart
www.surfensoul.nl

StefanKR
Gast
Antwoord #24 September 04, 2006, 22:24:56
edit2Rapporteer  
Hello Dutch Guys,

i am the kite buddy of this kiter.

he is now alright!

and it was not a takoon. it was an 7 qm impact.

and he was not a beginner.. it was a line of mistakes.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.