Shockwave op 1:1

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Oktober 30, 2006, 14:32:43
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren geprobeerd mijn shockwave op 1:1 setup te varen volgens de methode van: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2331348&highlight=shockwave 
Maar dit werkte voor geen meter.
Hij stuurde slecht en erg aan/uit gevoel. Tijdens een sprong klapte die ook gewoon dicht.

Heeft iemand geprobeerd de shockwave om te bouwen via deze methode of via een andere methode: http://xsport.co.za/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2


Ook kan ik in de 2:1 setup helemaal niet uithaken, de kite klapt dan volledig dicht.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Pjoeloe

Berichten: 322
Antwoord #1 Oktober 30, 2006, 15:02:32
edit2Rapporteer  
Hmm, ik heb mijn Shockwave nog op 2:1 draaien. Heb overigens geen ervaring met uitgehaakt, maar als ik de bar helemaal tot aan m'n chickenloop trek klapt ie niet dicht o.i.d. (ik vaar m overigens altijd maximaal gepowered).

Wat zijn overigens de grote voordelen van het ombouwen naar 1:1?
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #2 Oktober 30, 2006, 15:14:23
edit2Rapporteer  
kite stuurt veel lichter en heeft minder bardruk. Boxer vaar bijvoorbeeld echt voor geen meter als je die op 2:1 vaart. 1:1 is het een geweldige kite.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Oktober 30, 2006, 15:14:40
edit2Rapporteer  
Voordelen zijn: Minder bardruk en directer sturen.

Dus leek me wel interessant..
Als ik de bar vol aantrek, dan is er geen probleem. Maar als ik uithaak en een loop maak, dan klapt ie gewoon dicht en land ie op de achterkant op het water.
Ik heb de stuurlijnen al wat verlengt, maar dat mocht ook niet baten.
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #4 Oktober 30, 2006, 15:40:50
edit2Rapporteer  
Hoi Leander,

Ik heb de onderste geprobeerd op mijn 9....de Naish Africa methode....Heb er nog niet mee gekite wel gevliegerd....Het leek wel of die kite enorm 'oversheeted' was.

Heb alle knoopjes op de pigtail geprobeerd, maar ik denk dat rek in de frontlines roet in het eten gooit!

Ik denk dus dat je daar best veel voor moet compenseren. Ik ga volgend weekend maar weer eens proberen, want 2:1 is KILLING.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Oktober 30, 2006, 15:42:40
edit2Rapporteer  
2:1 is werken ja, maar wel goed te doen. heb gister heel de dag gevaren en nergens last van.
Maar 1:1 lijkt me wel relaxt.

En ik had idd ook dat hij helemaal Oversheeted stond. Dus ik ben benieuwd naar een oplossing.

En hoe staat jouw kite uitgehaakt in 2:1?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 Oktober 30, 2006, 18:41:10
edit2Rapporteer  
De juiste afstelling van de bridle is erg belangerijk en luisterd erg nauw, om de kite goed te laten vliegen. Enkele cm lengte in de bridle heeft veel invloed en is erg bepalend voor het vlieggedrag.
Misschien dat iemand de 1:1 werkend heeft en de juiste afmeteingen voor de juiste maat kan geven.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 Oktober 30, 2006, 19:17:54
edit2Rapporteer  
Misschien dat iemand de 1:1 werkend heeft en de juiste afmeteingen voor de juiste maat kan geven.


Dat was dan ook mijn vraag  (tong_kitesmiley)
dkite

Berichten: 109
Antwoord #8 Oktober 30, 2006, 19:24:10
edit2Rapporteer  
Ik heb mijn 9m shockwave op 1:1 staan en dat werkt super. Heerlijke kite.

Als je de instructies van het ombouwen volgt dan zou ik alleen niet letterlijk de afstand van het knoopje op je stuurlijnen overnemen. Ik heb gewoon zelf de afstand bepaald door de 4 lijnen aan een boom vast te maken in 2:1 (depower strap op zijn langst) en dan komt je bar als het goed is net niet totaan de chickenloop als je alle lijnen op spanning brengt.

Dezelfde situatie moet je hebben als je omgebouwd bent naar 1:1 met dezelfde afstand van bar naar chickenloop. Als deze afstand te groot wordt dan loop je het risico dat je kite zwaar oversheeted staat (zeker unhooked) en dan gaat ie achteruit vliegen/stallen.

suc6
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Oktober 30, 2006, 19:26:44
edit2Rapporteer  
En heb je de bridle nog aangepast dan?
dkite

Berichten: 109
Antwoord #10 Oktober 30, 2006, 20:16:31
edit2Rapporteer  
Ik heb een extra pig-tail in de bridle gezet. Maar deze vaar ik meestal op het eerste knoopje (effectief maakt het dus weinig uit of je deze aanpassing wel of niet doet).

De pig-tail aanpassing is volgens mij vooral bedoelt voor de 2:1 setting om de bardruk iets te verminderen maar wel 100% depower te behouden. Zie ook de foto op de site xsport.co.za. Daarbij staat na het stappenplan een foto met de bridle pig-tail en more/less power in 2:1 setting. Ook de nieuwe boxer SLE heeft exact dezelfde mogelijkheden (zie instructie manual van naish site).

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Oktober 30, 2006, 20:29:20
edit2Rapporteer  
Klopt, maar als je er een pigtail opzet wordt de bridle lijn juist langer, terwijl dat je hem volgens de andere methode moet inkorten met 4 cm.
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #12 Oktober 30, 2006, 20:33:08
edit2Rapporteer  
Hee Dkite, kun jij unhooked varen met jouw 1:1 setup op de shockwave? Ben wel benieuwd!

Grt
dkite

Berichten: 109
Antwoord #13 Oktober 30, 2006, 21:00:36
edit2Rapporteer  
4cm inkorten? waar lees je dat? Enfin, de aanpassing op de bridle heeft weinig effect op de stand/hoek van de vlieger. Dit komt omdat de betreffende lijn door een katrol ook naar de powerlijnen verbonden is. Je veranderd door het inkorten meer de trekkracht verdeling over powerlijn en stuurlijn dan dat je daadwerkelijk de hoek/sheeting veranderd. Ik geloof dat ik in de boxer sle handleiding een plaatje heb gezien waar dat leuk in uitgebeeld werd met kracht-pijlen voor de diverse settings.

Wat betreft unhooked varen. Dat doe ik met mijn shockwave nog niet, omdat mijn gewone 5de lijns leash niet lang genoeg is en ik wil mijn kite niet kwijt. Maar als je een kite goed tuned voordat je je unhooked tricks gaat doen dan moet hij gewoon goed vliegen in de gesheete positie (anders je depowerstrap wat meer aantrekken). Een C-kite die oversheeted is in de unhooked positie vliegt ook knudde al is de kans op stallen wat kleiner dan met een platte kite.

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 Oktober 30, 2006, 21:06:55
edit2Rapporteer  
hmm...

Toch maar eens proberen dan op jouw manier. Klinkt logisch. (4cm staat in handleiding van link 1)

Ben ook erg benieuwd of ie dan wel unhooked vliegt!
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #15 Oktober 31, 2006, 00:11:34
edit2Rapporteer  
hey mensen, kan je een shockwave ook varen met een north rebel bar? Ik zit eraan te denken om er een 9 meter bij te kopen. Heeft de shockwave een lusje in het midden van de LE waaraan in de 5de lijn kan koppelen? De prijzen van de shockwave zijn wel interessant.

Gaat het trouwens goed met de y-splitsing, of trek ik dan de bridle van de kite uit zijn verband?
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #16 Oktober 31, 2006, 02:58:24
edit2Rapporteer  
Moet wel kunnen, als je er maar geen spanning opzet.
Beter is om de vijfde lijn niet te gebruiken, want je moet toch de afstellingen op de bar veranderen, dus op twee kites gebruiken zal niet echt gaan.


Nog iemand die ervaringen heeft met unhooked vliegen van de shockwave?
Dylan

Geen avatar

Berichten: 83
Antwoord #17 November 01, 2006, 21:51:51
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een shockwave 2006 12m, en ik zou ook graag een keertje de 1:1 setup proberen.

Als ik de bar geheel aan trek, (wat dus bij uithaken zou gebeuren) vind ik wel dat de kite 'te' ver naar achteren toe gaat staan.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 November 02, 2006, 17:59:46
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een shockwave 2006 12m, en ik zou ook graag een keertje de 1:1 setup proberen.

Als ik de bar geheel aan trek, (wat dus bij uithaken zou gebeuren) vind ik wel dat de kite 'te' ver naar achteren toe gaat staan.

Dan moet je om te beginnen de twee bovenste knoopjes van dat touwtje waar je op 2:1 setting de stuurlijn aan je strap bevestigd eruit halen en op het onderste knoopje bevestigen. Je stuurlijnen worden hierdoor iets langer.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #19 November 06, 2006, 14:02:10
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren even getest met de shockwave op 1:1 setup met de afstelling die dkite voorstelt.
De kite stond nog steeds wat oversheeted, dus heb ik de stuurlijnen nog veel losser gezet.
De kite was nu goed te varen, met veel power erin. De kite klapt niet meer dicht en staat mooi in de lucht. Alleen zonder bardruk varen is wel heel erg wennen.
Later heb ik hem toch maar weer even op 2:1 gezet, en dat vaart toch weer wel anders (vertrouwd).

Ik ben niet helemaal overtuigd van de 1:1 setup, omdat je totaal niet voelt waar je kite staat.
Het viel me wel op dat ik in de 1:1 setup ongeveer 1,5 keer zo hoog sprong als in de 2:1 setup.
dkite

Berichten: 109
Antwoord #20 November 06, 2006, 17:32:01
edit2Rapporteer  
Hey Leander, fijn om te horen dat het in ieder geval gelukt is en dat ik geen poep heb lopen praten ;-)

Ik was van plan om die inkorting van de J-line van 4cm nog te proberen gisteren maar helaas kon ik niet kiten. Heb jij de inkorting uitgevoerd? Misschien levert dat een iets andere druk verdeling tussen power en stuurlijnen voor een beter bar-gevoel?

Na een paar keer heen en weer geswitched te hebben raak je ook wel weer gewend aan de lichte bar-druk. Zelf switch ik tussen 1:1 als ik onderin het windbereik zit naar 1:2 als de wind bovenin het windbereik van mijn shockwave zit.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #21 November 06, 2006, 17:41:24
edit2Rapporteer  
ik heb de j line niet ingekort. Alles gewoon laten staan en was verder prima. Ik heb alleen wel een veel meer aan/uit gevoel op de 1:1 setup.

Als ik jou was zou ik gewoon de bridle laten zoals hij is. zou niet weten waarom je hem in zou korten. Hooguit, omdat de pigtail er tussen komt en om die 3cm op te vangen ofzo.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.