Tutorial: Tube Sealen! Tips & Tricks

Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
November 11, 2006, 22:09:41
edit2Rapporteer  
Als je het internet afspeurt, lijkt je tube sealen een hels karwij waarbij je minstens 5 man nodig hebt!. Niets is minder waar! Het is zo gepiept namelijk.

Hier zal ik laten zien hoe het moet en hoe makkelijk het is, wat je er bij nodig hebt enzo.
Omdat ik eigenlijk nergens een tutorial kon vinden.


Gereedschap:

Gezond verstand.

Strijkbout.

Wat bladdermateriaal.

Een houtje/ of kartonnetje

Een Schaar.

Bakpapier.

En een kapotte Tube (duhh)

Stappenplan:

1 Lokaliseerd het gat
2 Scuif je potlood of ander rondje naar binnen( word nader toegelicht)
3 Sealen
4 Tip eraf knippen
5 Potlood en of kartonnetje eruit.
6 Sealt tip weer dicht.

1 Lokaliseer het gat.


Ik heb 2 gaten, dit is wel 'leuk' want nu kan ik laten zien hoe je 2 verschillende methoden gebruikt.



Dit is dus het gat, je kan het niet goed zien maar het is ongeveer 2 bij 2 cm.
Dit is het kleinste gat.

2 Scuif je potlood of ander rondje naar binnen( word nader toegelicht)

Nu schuif je je potlood of ringetje naar binnen, daar word zegmaar je rand op gesealt, zodat hij niet aan het onderste deel van je LE vastgesealt word. Ik gebruik hier een kartonnen ring die ik van een buis heb afgezaagt. Zo word het in een keer gesealt zonder lastige hoekjes  die gaan lekken!



De kartonner ring dus, die schuif je in de LE, (ik had een groter gat in me le al zitten dus kon hij daardoor, anders moet je hem via je tip naar binnen schuiven!). Let op dat de ring groter is dan je gat!!



Schuif hem dus onder je gat.

Oja, hier kan je zien hoe je het met een potlood doet.
Je sealt hem zegmaar op het potlood!

Dit is zegmaar het grotere gat van mij, waar het kartonnen ringetje niet toereikbaar was.

3 Sealen

Nu kan het 'echte' werk beginnen ( (grinnik_kitesmiley))

Knip nu een stuk van een andere losse stuk bladder af, dat over het gat past!

Leg hem erover heen, doe dan je bakpapier om je strijkijzer, en sealen maar Joepie
Zet je strijkbout ongeveer medium, en seal 10 tot 30sec. Hangt ervanaf hoe heet je bout is. Kijk bij de eerste keer steeds om de 5 sec, of hij niet helemaal wegsmelt InLove



Bakpapier om je strijkbout(je kan het ook op het ringetje leggen, maar dan kan je niet geod zien wat je doet, zo wel)



Sealen maar Joepie Joepie


4 Tip eraf knippen

Als alle hoeken en plekjes goed zijn afgeseald, kan je het potlood of kartonnen ringejte eruit halen.
Dit doe je door het einde van je tip eraf te knippen!

Ja je hoort het goed.

Doe dit normaal, het hoeft maar een paar mm na je oude seal zodat de tip openkan  en het ringetje/potlood eruit kan.

6 Sealt tip weer dicht.

Nu je tip open is. Moet hij oko weer dicht.
Dit doe je door het potlood onder je tip te leggen. Dus niet erin!
Zo seal je hem dicht en hatseflast schater





Tips:

- Kijk goed uit wat je doet, die bout is heet en kan brandwonden opleveren.
- Leg je kite eeerst een nachtje op zolder ofzo. Het is naatje als je hem er weer in hebt en je pompt hem op het strand op en hij blijkt nogsteeds lek te zijn.
- Blijf je verstand gebruiken (tong_kitesmiley)
- Kijk goed uit met sealen dat je strijkbout geen andere stukjes van je bladder aanraaken want dan sealt hij dat ook.
- Voor hele kleine stukjes kan je hme erzegmaar 'op' sealen, dit heeft als nadeel dat hij niet meer goed kan rekken.


Disclaimer
Ik ben niet aansprakelijk als je je huis in de brand set, je kite ver'liefdebedrijfd' of andere gekkigheid.

Kritiek en tips zijn welkom maar houd het opbouwend.


Hang loose Joepie
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 November 11, 2006, 22:47:43
edit2Rapporteer  
Kijk...dit is nou een duidelijke handleiding!!  ThumpsUp

Goed man!!
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #2 November 11, 2006, 23:01:07
edit2Rapporteer  
Resultaat:




Was ik ff vergeten.

bedankt man ThumpsUp
WiZzY

Geen avatar

Berichten: 25
Antwoord #3 November 12, 2006, 00:13:18
edit2Rapporteer  
Zeer slimme handleiding.
Als je wilt kun je eventueel die kartonnen ring er gewoon in laten zitten voor een volgende onfortuinlijke keer.
Jambo

Berichten: 208
Antwoord #4 November 12, 2006, 03:22:17
edit2Rapporteer  
Hey Levi is dit toevallig de tube uit mijn kite?
De aero die je woensdag hebt binnengekregen?
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #5 November 12, 2006, 05:32:05
edit2Rapporteer  
Hey Levi is dit toevallig de tube uit mijn kite?
De aero die je woensdag hebt binnengekregen?

Ja dat is hem, bedankt nog. Ik heb hem nog niet uitgetest maar ik denk dat hij het goed gaat doen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 November 13, 2006, 14:37:33
edit2Rapporteer  
Hey Levi is dit toevallig de tube uit mijn kite?
De aero die je woensdag hebt binnengekregen?

Ja dat is hem, bedankt nog. Ik heb hem nog niet uitgetest maar ik denk dat hij het goed gaat doen.

ik zie aan je seal dat ie niet dicht is.....

en geloof me, ik heb ervaring..

wat je beter kan doen is iets er onder doen wat vlak is, en dat bekleden met bv een stukje stof, en dan pas gaan sealen.
Dat werkt beter.

en tips sealen kan je beter doen me een seal-apparaat, dat werkt beter dan met de strijkbout.
bopmorn @ school
Gast
Antwoord #7 November 13, 2006, 17:13:41
edit2Rapporteer  
hij is echt dicht, ik heb hem nog in het bad gehouden enz. ThumpsUp
hOe hA HeNniE

Berichten: 824
Antwoord #8 November 20, 2006, 03:23:49
edit2Rapporteer  
nette beschrijving!

toch moet me van het hart dat een seal apparaatje idd beter werkt dan een strijkbout, want oehh, wat kan het daarmee mis gaan (helaas ook uit ervaring); de warmte die zo'n ding afgeeft fluctueert namelijk per keer dat je m gebruikt, dus daarom idd je hoofd erbij houden en goed blijven opletten, want de zaak smelt zo onder de bout vandaan.

maar ik denk wel dat voor kleine gaatjes (met name aan de tipeinden doet zich dit t vaakst voor) je beschrijving een ware toevoeging is.

waar ik heel veel aan heb gehad: http://kitesurfingschool.org/bladderrepair.htm
denk dat de meeste bladder-repairers onder ons deze wel kennen!

groet danny
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #9 November 20, 2006, 14:59:25
edit2Rapporteer  
Kijk, hier heeft de medekiter wat aan. Goed gedaan hoor!
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #10 November 20, 2006, 19:17:36
edit2Rapporteer  
hij heeft zo'n vlak seal apparaat, dat is gewoon perfect voor tipeinden (hangloose_kitesmiley)
Bopmorn

Geen avatar

Berichten: 125
Antwoord #11 November 20, 2006, 19:20:31
edit2Rapporteer  
Oja ik heb trouwens een 5th gebakken op een aero:P
RobinGrave

Berichten: 56
Antwoord #12 Augustus 24, 2010, 16:40:53
edit2Rapporteer  
om maar even een oude topic weer naar boven te halen zijn er bij mij nog een aantal vraagtekens..

Foto's doen het helaas niet meer, maar zijn er nog meer mensen die dit met suc6 hebben uitgevoerd? Ik heb niet zo veel verstand van de materiaaleigenschappen van kunststoffen, maar is het niet zo dat wanneer je deze tube met je strijkbout verwarmt je de strekte/elasticiteit enzo verandert..?

Zou een bepaalde lijmsoort niet een betere oplossing zijn?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.