Bridle tip voor SLE riders.

KiteDemon

Berichten: 6806
Januari 13, 2007, 03:08:15
edit2Rapporteer  
Ik heb binnen een week 2 x een bridle aan snot geholpen van 2 verschillende kites.
Ik check elke sessie de bridles voordat de kite de lucht in gaat.
Geen zichtbare slijtage, alleen was de kleur van de lijn wat vaal geworden.
Dus zodra de lijn alleen maar al vaal begint te worden, dan zal je deze al moeten vervangen!!! (voor je eigen veiligheid). Een lichte verkleuring op de plek waar de pulley rolt, geeft al aan dat de breeksterkte op die plek al minder is.
Ben blij dat het niet gebeurde op +10 meter boven het water.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #1 Januari 13, 2007, 03:42:17
edit2Rapporteer  
Nog een reden dat ik blij ben dat ik kites heb zonder bridles..... ;D
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #2 Januari 13, 2007, 04:25:57
edit2Rapporteer  
Ben vandaag weer met de shockwave 9 op pad geweest, en ondanks super depower blijft het een grote kite in de lucht, met veel beschikbaar projected area. Dus als het mis gaat (breken bridles, inverten etc) ben je ook wel direct heel erg de sjaak.

En zo'n SLE filtert wel lekker de vlagen, maar soms ben ik bang dat m'n "met bord uitrem gevoel" een beetje weggaat, doordat je zowat alles kan op lossen met barverschuiving.

Ps: Net de waroo 2007 bar ugrade geinstalleerd op de shockwave bar, en dat ziet er echt veel beter uit ThumpsUp

De 1:1 stand is in 80 % vd gevallen veruit de lekkerste, en de 2:1 met keiharde wind en vlagen beter.

Mzzl Joost
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #3 Januari 13, 2007, 14:40:10
edit2Rapporteer  
Yep, zolang er pulleys worden gebruikt zal slijtage altijd een probleem blijven.
Gewoon een verwisselbaar stukje lijn in de bridle knopen op de plek waar de pulley rolt. Net zoals standaard op de 2007 Waroos zit. Snel en goedkoop opgelost.

Omdat de bridle altijd zal breken bij de pulleys (daar waar de powerlines dus aan zitten) zal je safety dus totaal nutteloos zijn, tenzij je een safetyleach op de stuurlijnen zet.
Ook zullen ze juist breken als je in de highend van de kite aan het varen bent. Dat zijn juist net van die momenten dat je zeker niet wil dat er wat breekt.......
 
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #4 Januari 13, 2007, 15:53:29
edit2Rapporteer  
Tis voor je Waroo wellicht niet meer interessant Fer maar waarom geen 5th erop gezet...
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #5 Januari 13, 2007, 16:17:21
edit2Rapporteer  
Psssst... Ik heb zelfs een tijdje gehad dat de bridle van mijn Waroo half open lag door een schelpje, en heb er zeker 4 maanden mee doorgevaren zonder ook maar 1 probleem.
Wel nieuwe bridle op gedaan voor de zekerheid, maar die Waroo bridles gaan wel kitesessie of 100 mee denk ik.
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #6 Januari 13, 2007, 16:43:19
edit2Rapporteer  
Nooit een probleem geweest bij cabrinha volgens mij heb het nog nooit gehoord bij mij naar dik jaar varen nog geen slijtage te zien
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #7 Januari 14, 2007, 00:25:39
edit2Rapporteer  
Don't worry.....ook Cabrinhas hebben er last van.
Maar mijn SLE's maken aardig wat uren en vooral veel in de highend gevaren waar de belasting dus maximaal is op de bridle.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #8 Januari 14, 2007, 00:53:47
edit2Rapporteer  
hahaa heb een keer in 45 knp een van de frontlines gebroken en ineens is je crossbow wat minder goed depowerbaar, zal het nooit vergeten had mijn vingers gesnede om alleen al een selfrescue te doen
Dylan

Geen avatar

Berichten: 83
Antwoord #9 Januari 15, 2007, 00:03:05
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een 2006 shockwave en die begint ook aardig wat slijtage te vertonen op de lijnen. Zowel bij de bar als bij de bridle.

Vandaag bleef een lijn tussen de pulley steken. Pulley is dus ook versleten. Weet iemand waar ik vervanging kan regelen??

En waar koop ik lijn?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #10 Januari 15, 2007, 00:26:50
edit2Rapporteer  
Als je in 2:1 vaart dan slijten de de lijnen aan de bar ook omdat je de pulley gebruikt.
Voor pulleys kan je terecht in zeilsportzaken. Lijn is gewoon bij je kiteshop te krigen.
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #11 Januari 15, 2007, 00:38:32
edit2Rapporteer  
Psssst... Ik heb zelfs een tijdje gehad dat de bridle van mijn Waroo half open lag door een schelpje, en heb er zeker 4 maanden mee doorgevaren zonder ook maar 1 probleem.
Wel nieuwe bridle op gedaan voor de zekerheid, maar die Waroo bridles gaan wel kitesessie of 100 mee denk ik.

dat komt denk ik omdat jij niet zo zwaar bent als kitedemon.


Marcel waar maak je die 5de lijn dan aan vast bij een waroo?  En kun je een waroo ook langer doorvaren met 5de lijn zonder dat de neus gaat indeuken?
 
Wanneer je met een 4 lijns bar de Waroo ver depowerd gaat hij klapperen. Stel dat je de kite minder ver depowerd en de 5de lijn meer aantrekt?  Zal hij dan meer wind er uit lozen en toch nog lekker varen?

zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #12 Januari 15, 2007, 01:12:33
edit2Rapporteer  
Je hoeft niet de gehele bridle te vervangen ,Net wat KiteDemon zegt een stukt nieuw lijn er tussen en je kan weer maanden verder..
Dylan

Geen avatar

Berichten: 83
Antwoord #13 Januari 15, 2007, 01:31:29
edit2Rapporteer  
Je hoeft niet de gehele bridle te vervangen ,Net wat KiteDemon zegt een stukt nieuw lijn er tussen en je kan weer maanden verder..

Ik knip er denk bij mij ook maar gewoon een stukje lijn uit...
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #14 Januari 15, 2007, 01:46:55
edit2Rapporteer  
Je hoeft niet de gehele bridle te vervangen ,Net wat KiteDemon zegt een stukt nieuw lijn er tussen en je kan weer maanden verder..

dat is idd idiaal helaas ben ik ziet zo handig

zou je dat ergents kunnen laten doen ?
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #15 Januari 15, 2007, 02:59:48
edit2Rapporteer  
Je moet wel ervoor zorgen dat de bridle zijn juiste lengte houdt ,dat is heel belangrijk ,Ik heb zelf eerst een kant van de bridle gedaan en vervolgens de andere (orginele) kant gebruikt om de lengte te controleren ,kijk voor de juiste maten maar op :
http://media.bestkiteboarding.com/manuals/WarooBridleQuickFix.pdf
Het Lijkt ingewikkeld maar het valt wel mee ,Het gaat om de lengte van Fa3
En let er ook op dat je het lijntje wel op de juiste plek bevestigd ..Dat het pully goed vrij loopt ..
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #16 Januari 15, 2007, 19:03:48
edit2Rapporteer  
.

Ik knip er denk bij mij ook maar gewoon een stukje lijn uit...
Citaat

Maar kijk wel goed uit waar je hem doorknipt ,Kijk naar de slijttage plekken aan de bridle ..
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #17 Januari 16, 2007, 01:14:57
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een 2006 shockwave en die begint ook aardig wat slijtage te vertonen op de lijnen. Zowel bij de bar als bij de bridle.

Vandaag bleef een lijn tussen de pulley steken. Pulley is dus ook versleten. Weet iemand waar ik vervanging kan regelen??

En waar koop ik lijn?


Bij een zeilzaak kun je pulleys kopen die 2 keer groter zijn, daarna is de slijtage nul, kosten 4 euro per stuk.
Bij de X-bow waren ze per 3 maanden kapot.
De dubbele pulley; koppel 2 pulleys aan elkaar dmv een U-stukje van rvs, ook bij de zeilshop te krijgen.   
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #18 Januari 16, 2007, 01:30:36
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf geen Waroo, dus kan niet voor je kijken waar dat de 5th aan zou kunnen knopen maar volgens mij heeft de Waroo een aantal bevestigingspunten op de LE. Daar zal wel een bruikbare bij zitten...

Onzone Instinct maakt gebruik van de 5th om de kite meer naar voren te laten hellen. Dat depowersysteem trekt de 5th 2x zo hard aan als de powerlines. Hierdoor blijft er dus meer spanning op je stuurlijnen staan. Gewoon proberen zou ik zo zeggen...
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #19 Januari 18, 2007, 02:16:05
edit2Rapporteer  
Zo......heb de bridle weer gefixt en is nu bombproof.
De boxer heeft 4 pulleys aan de kite zitten, en bij alle 4 slijtage.
Nieuw steviger lijn bij de pulleys gebruikt die makkelijk te vervangen is.
Hoop dat de fabrikanten in de toekomst daar ook rekening mee houden net zoals Best.
Zolang er pulleys worden gebruikt zal het ook rete snel slijten.
jeroen90

Berichten: 726
Antwoord #20 Januari 18, 2007, 05:31:02
edit2Rapporteer  
Je hoeft niet de gehele bridle te vervangen ,Net wat KiteDemon zegt een stukt nieuw lijn er tussen en je kan weer maanden verder..

dat is idd idiaal helaas ben ik ziet zo handig

zou je dat ergents kunnen laten doen ?


hmm thomas gewoon goed meten en met katteklauwtjes vast zetten moet jij ook kunnen!
en kijken over welk stuk het katrolletje komt. Niet dat die te kort is en de katrol niet genoeg ruimte heeft om te bewegen.
hOe hA HeNniE

Berichten: 824
Antwoord #21 Januari 21, 2007, 21:44:04
edit2Rapporteer  
@Kitedemon: goeie tip!
Ben zonet een klein uurtje aant knutselen geweest en zo mooi als zwafra ist niet geworden, maar toch wil ik even het resultaat laten zien.
Als volgt: (ik las dat iemand hier vroeg waar dit te laten doen, maar das echt niet nodig):
a) vanaf het stukje versleten lijn (die nog heel is wel te verstaan) iedere kant op op 50 cm markeren, zodat je precies 100 cm lijn tussen de markeringen hebt.
b) stukje versleten lijn eruit knippen (plm 15 cm) en de uiteinden met een aansteker dichtbranden en er een lus in knopen.
c) er een stuk lijn tussen plaatsen, met een katteklauw aan elkaar knopen, en klaar!

heb zitten pongelen met krimpkous en soort vet (lube), maar deze tip is echt prima en makkelijk te vervangen stukje lijn bij slijtage; eerlijk weet ik niet of het stukje versleten touw t nog lang had gehouden, maar vooor de zekerheid vervangen...en o ja, zo vaak als Kitedemon had ik de waroo nog niet gebruikt; ik denk dat dit stukje touw van een sessie of 20 is....
FrankP

Berichten: 328
Antwoord #22 Januari 21, 2007, 23:10:35
edit2Rapporteer  
Je kunt je pully lines waxen of met vaseline insmeren (wel goed drogen)
dit gaat slijtage erg goed tegen. Kijk ook goed je pulleys na, misschien is een katrol
schuin afgesleten wat de slijtage veroorzaakt.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #23 Januari 21, 2007, 23:34:18
edit2Rapporteer  
Hey Danny zie er goed uit ,Simpel en toch heel effectief.. je zou nog kunnen overwegen om bij een watersportzaak een paar betere katrol,s(pulley,s) te kopen die kosten niet zoveel ,maar die zijn wel wat duurzamer als die er standaard erop zitten...Want als daar een paar keer goed zand tussen heeft gezeten draaien ze niet zo lekker meer ,wat ook weer sneller slijtage veroorzaakt..
hOe hA HeNniE

Berichten: 824
Antwoord #24 Januari 22, 2007, 01:03:53
edit2Rapporteer  
idd zwafra, nog 2 andere katrollen en klaar! ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.