Powerkiten met een kitesurf vlieger

Azrael
Gast
Maart 08, 2007, 23:51:57
edit2Rapporteer  
Hey allemaal. Ik wil zelf binnenkort kitesurf spullen aanschaffen. Nu leek het mij verstandig om goede spullen te kopen. Ik zou dus graag eerst de vlieger willen kopen, dan doorsparen voor een board en pak. Nu is mijn vraag. Kan ik met zo'n kitesurf geval ook fatsoenlijk powerkiten of is dat zwaar overkill? Ik zou namelijk de komende twee maanden gewoon met die vlieger dan willen wennen op het strand. Dan heb ik tegen die tijd genoeg geld voor een board en toebehoren, is het water lekker warm en kan ik goed van start omdat ik tenminste aan de vlieger gewend ben.

Meningen?
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #1 Maart 09, 2007, 00:04:57
edit2Rapporteer  
ja kan wel, maar ik geef je 1 tip!!

neem lessen! zo voorkom je veel ongelukken, en ga niet zelf zitten stunten!
Jolien.

Berichten: 1152
Antwoord #2 Maart 09, 2007, 00:10:33
edit2Rapporteer  
ik weet niet op je kunt vliegeren?
als je gewoon goed kan vliegeren en het waait niet te hard, kan je wel op een breed strand oefenen. heb je geen vlieger ervaring zou ik het NIET doen. Ga absoluut niet lopen stunten (Wat Tyn zegt) komen alleen maar ongelukken van.
Ricardo

Berichten: 1037
Antwoord #3 Maart 09, 2007, 00:19:34
edit2Rapporteer  
Dus antwoord op je vraag is: Powerkiten met een Kitesurfvlieger is zwaar overkill (zoals je het zelf verwoorde).
PipodeClown
Gast
Antwoord #4 Maart 09, 2007, 00:20:02
edit2Rapporteer  
Nu is mijn vraag. Kan ik met zo'n kitesurf geval ook fatsoenlijk powerkiten of is dat zwaar overkill?
Meningen?

"Kitesurfgeval"? Hoe durf je zo respectloos over je toekomstige beste vriend te praten?!

Verder moet je echt even les nemen en ik zou sowiezo niet gaan rommelen op het strand. Op het strand wordt toch vaak alleen maar gesprongen met kites omdat slepen vermoeiend is (terug lopen). Je hebt er dus volgens mij niet zo heel veel aan om op het strand te gaan oefenen.
Als je echt wilt oefenen, kun je beter een trainerkite kopen van 2m2 of zo. Die dingen zijn niet zo heel duur en je hebt ze zelfs met 4 lijnen! 2m2 is ook stukken veiliger!

Stel dat je straks op het strand staat en je kite komt uit de lucht zetten. Hij waait met de wind mee tot er plotseling weer spanning op de lijnen komt te staan, precies in de powerzone; dat moet je niet hebben op het land. Er kan nog veel meer mis gaan natuurlijk.

Conclusie: TRAINERKITE kopen als je het vliegeren wilt leren!
diederik

Berichten: 908
Antwoord #5 Maart 09, 2007, 00:25:59
edit2Rapporteer  
ik heb het mezelf ook aangeleerd door eerst eens op het strand te oefenen...kan best!!!
Je moet alleen zeker weten dat:

-je jezelf goed in het onderwerp verdiept hebt(afstellen, handling van de kite en SAFETY, test deze eerst met weinig wind)

-er andere kiters aanwezig zijn die je eventueel kunnen helpen (kite oplaten/aanpakken/afstellen)

-het niet harder waait dan windkracht 4 (zonder windstoten, zie www.weeronline.nl)

Dan is het prima te doen en heb je al een voorsprongetje als je het water ingaat...succes

P.S. iedereen gaat nu waarschijnlijk roepen dat je les moet nemen...is handig, maar ook DUUR. je kan het jezelf aanleren (heb ik jaren geleden ook gedaan), maar hou ten alle tijde je koppie erbij!!!

Have fun!
surver

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #6 Maart 09, 2007, 00:27:39
edit2Rapporteer  
Pipo heeft gelijk!
Gewoon een trainerskite kopen, ik zou gaan voor een nasa-wing 4 m2 of zelfs 5 m2. Met een wat grotere maat kun je alvast wennen aan de power van een echte kite.
Zoveel mogelijk hiermee oefenen en je bespaart jezelf een hoop tijd! Misschien ook wel geld want een nasa-wing kost ongeveer 120 eurootjes. Ze zijn bijna niet kapot te krijgen, een echte kite wel, zeker als je op het land gaat oefenen. Dat je je vlieger vaak zult crashen in het begin is een feit, maar dan liever een goedkope vlieger ipv een dure Kite!

Succes ermee>
krullebol

Berichten: 305
Antwoord #7 Maart 09, 2007, 01:57:38
edit2Rapporteer  
Pipo heeft gelijk!
Gewoon een trainerskite kopen, ik zou gaan voor een nasa-wing 4 m2 of zelfs 5 m2. Met een wat grotere maat kun je alvast wennen aan de power van een echte kite.
Zoveel mogelijk hiermee oefenen en je bespaart jezelf een hoop tijd! Misschien ook wel geld want een nasa-wing kost ongeveer 120 eurootjes. Ze zijn bijna niet kapot te krijgen, een echte kite wel, zeker als je op het land gaat oefenen. Dat je je vlieger vaak zult crashen in het begin is een feit, maar dan liever een goedkope vlieger ipv een dure Kite!

Succes ermee>
Ik zou geen nasawing 4m2 kopen... Die zijn zooo krachtig! Gewoon iets kleiner.... En dan niet zomaar overstappen op een "echte" kite, dan even iemand die al langer kite vragen te helpen...
Toch kite ikzelf ook veel op het land... Dus als je weet wat je doet of iemand anders je heel goed kan helpen kan het prima. Maar goeie hulp en niet veel wind is dan wel belangrijk...
Azrael
Gast
Antwoord #8 Maart 09, 2007, 04:29:24
edit2Rapporteer  
Ik heb ervaring met kiten (C-quad zelf) ook in harde wind en teruglopen op het strand is ook iets waar ik gewoon aan gewend ben (hoort erbij). Het ging mij er meer over of het uberhaupt mogelijk was of dat het gewoon simpelweg teveel van het goede zou zijn. Maar ik zie dus dat het in princiepe mogelijk is mits je gewoon je kite goed beheerst. Bedankt allen! Ik schaf binnekort een "kitesurfvlieger" (moet het immers een naampje geven) aan en ga alvast wat oefenen op het strand ermee. Dingen als safety etc hou ik allemaal rekening mee en ik ben wel het een en ander gewend ook (vroeger ook met andere vliegeraars leuke vliegers gevlogen waaronder een 8.3m2 C-quad in een klein windje.....een kracht niet normaal en dat met weinig wind al)

Thanks!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Maart 09, 2007, 05:53:56
edit2Rapporteer  
Ik doe ook regelmatig powerkiten met kitesurf kites in het binneland zelfs! Alleen je moet gewoon je hoofd erbij houden en niet in een te harde wind beginnen en dan kan het best aardig. En aangezien dat je al ervaring met c-qauds hebt kun je het met weinig wind best gaan proberen.
George
Gast
Antwoord #10 Maart 09, 2007, 15:03:36
edit2Rapporteer  
Als je ervaring hebt met C-Quads, zegt dat niks over je kennis van Safety-systemen zoals die bij het kitesurfen worden gebruikt. Dergelijke systemen kent een C-Quad namelijk niet.

GA NIET MET EEN KITESURFKITE VLIEGEREN TOTDAT JE KENNIS HEBT VAN DE SAFETYSYSTMEN DIE EROP ZITTEN.   

Hoe leer je dit? Ik zou les nemen... Of iemand in de hand nemen die je dit haarfijn kan/wil uitleggen.
Ga het niet proefondervindelijk leren !!

Verder heeel veel plezier met je nieuwe hobby! Be Safe, have fun!



Azrael
Gast
Antwoord #11 Maart 09, 2007, 19:00:42
edit2Rapporteer  
@George

Natuurlijk leer ik over het safety-systeem. Ik ben niet helemaal achterlijk (slechts half) maar voor iets als het safety-systeem ga ik echt geen les nemen. Dat is iets wat andere vliegeraars mij uitstekend kunnen aanleren en los daarvan zijn de systemen poepsimpel. Ik ben geen persoon die denk van "Hey leuk, vliegertje de lucht in hey verrek ik lig 30 meter verder in windkracht 6". Ik ga de vlieger eerst testen in windkracht 3 max als ik weet hoe alles werkt en dan komt het vanzelf wel goed.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Maart 09, 2007, 19:25:39
edit2Rapporteer  
Azrael komt mij wijs genoeg over.....
groeten aan carcamel btw Wink
Azrael
Gast
Antwoord #13 Maart 09, 2007, 19:30:26
edit2Rapporteer  
Zal ik doen, maar momenteel is hij nogal depressief omdat hij de smurfen niet te pakken krijgt. Hij wordt ook ouder.....
'k Ga overgens met een F-ONE M5 14m2 vliegen. Die heb ik vandaag "gekocht" (moet nog verstuurd en binnen komen).
rikdekker

Berichten: 737
Antwoord #14 Maart 09, 2007, 19:52:08
edit2Rapporteer  
ik heb het vliegeren geleerd met een 4.5m2 pepper, en daarna een slingshot fuel 13 gekocht...safetysysteem uitgelegd door een kitesurfende vriend, en toen lekker op het land een tijd lopen kiten. toen heb ik een pak en schoentjes en handschoentjes aangeschaft en ben ik voor het eerst weten kitesurfen op Mirns. kitecontrole had ik al, nu alleen nog leren surfen!

succes!
Azrael
Gast
Antwoord #15 Maart 09, 2007, 19:53:53
edit2Rapporteer  
Precies zoals ik het ga doen. Eerst op het strand de vlieger leren kennen, dan spullen kopen voor het kitesurfen zelf en dan aan de slag!
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #16 Maart 09, 2007, 20:12:09
edit2Rapporteer  
Neem in ieder geval les, daar leggen ze je alles uit over veiligheid en de safety systemen van de kites etc.

Op het strand oefenen kan wel, maar dan moet je wel VEEL ruimte hebben (1 voetbalveld voor jou alleen, geen obstakels) en alleen met weinig wind.
Oefenen op het strand gaat het beste met een trainer-kite (2 a 3m).
joopie

Geen avatar

Berichten: 49
Antwoord #17 Maart 09, 2007, 22:50:50
edit2Rapporteer  
Citaat
Oefenen op het strand gaat het beste met een trainer-kite (2 a 3m).

ik wil ook zo'n trainerkite aanschaffen. wat is nu een goede en kun je dan het beste een 4 lijns nemen
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #18 Maart 10, 2007, 00:08:20
edit2Rapporteer  
alles kan maar of het ene goed plan is das nog iets anders. als je best wle wat kite ervaring hebt kan je gerust de vlieger leren controleren op ene veilige manier op starnd anders is het ene stom plan. ik heb ook zulke dinge gdaan zoals buggyen met een tube maar of het ervoor gemaakt is is echt iets anders.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #19 Maart 10, 2007, 00:21:16
edit2Rapporteer  
Een kite om mee te kitesurfen is er op gemaakt om veel kracht te ontwikkelen. je wilt toch immers met je boardje over het water gaan? Ga je met zo'n kite op het strand oefenen en je doet het goed dan worden er dus voldoende krachten ontwikkeld om je over/door  het water heen te trekken. Gebeurd dit op het strand heb je letterlijk dus geen poot om op te staan en het enigste wat je dat nog kunt oefenen is je safety. Ga dus gewoon lekker in het water staan! Daar zijn die dingen voor gemaakt toch?
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #20 Maart 10, 2007, 00:40:27
edit2Rapporteer  
Een kite om mee te kitesurfen is er op gemaakt om veel kracht te ontwikkelen. je wilt toch immers met je boardje over het water gaan? Ga je met zo'n kite op het strand oefenen en je doet het goed dan worden er dus voldoende krachten ontwikkeld om je over/door het water heen te trekken. Gebeurd dit op het strand heb je letterlijk dus geen poot om op te staan en het enigste wat je dat nog kunt oefenen is je safety. Ga dus gewoon lekker in het water staan! Daar zijn die dingen voor gemaakt toch?

Daar heb je deels gelijk, denk ik. Surfvliegers zijn er inderdaad op gemaakt om veel (plotselinge) kracht te kunnen genereren, maar onderschat de 'gewone' vliegers niet. Gewone vliegers, neem een c-quad, kunnen ook behoorlijke krachten genereren, en als je genoeg ervaring hebt denk ik dat je best kan beginnen met een surfvlieger, MITS je voorzichtig te werk gaat. Ik ben begonnen met een nasa wing, daarna heb ik een c-quad gekocht, en ben uiteindelijk, zonder enige moeite overgestapt op een PL venom.

Wat ik zelf wel belangrijk vind, is dat je ook zelf goed je gezonde verstand moet gebruiken. Je kan prima bij jezelf nagaan of je genoeg ervaring hebt om een surfvlieger fatsoenlijk te kunnen oplaten zonder daarbij een schuiver van hier tot Jeruzalem te maken... Dus: check niet alleen de tips op het forum, maar ga ook bij jezelf te rade!

Groet, Maarten.
Azrael
Gast
Antwoord #21 Maart 10, 2007, 04:54:24
edit2Rapporteer  
Neuh, mensen onderschatten inderdaad wat een C-quad doet. Een C-quad is vaak veel agressiever dan een kitesurf vlieger. Een kitesurf vlieger is daarmee vergeleken veel meer een trekvlieger. Mensen denken juist "agh, dat valt allemaal wel mee zo'n klein ding" totdat ze hem een keer gebruiken in een flinke wind.
'k Koop zelf morgen een C-quad 4.2 of 6.3 erbij (zit te twijfelen nog) en die ga ik dan fijn gebruiken als jumpvlieger.

Jullie hebben ook verder gelijk......het is een domme vraag die ik net zo goed niet had kunnen stellen.  'k Was meer om even te peilen of meer mensen dit deden zodat ik zelf niet onwijs voor lul zou staan met zo'n vlieger
ThumpsUp
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #22 Maart 10, 2007, 05:24:56
edit2Rapporteer  
Blij dat je tot inkeer bent gekomen.
Enne.. het maakt mij geen pukkel uit of je voor lul staat met een bepaalde vlieger, vind het belangrijker dat je heel blijft.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #23 Maart 11, 2007, 04:58:06
edit2Rapporteer  
Wat een onzin allemaal zeg.

Ik heb zelf jaren gevliegerd, met nasawings, c-quads en later met kitesurfkites.

En reken maar dat springen met kitesurfkites absurd gaat. Beter dan met een c-quad, want die lift wel goed, maar valt ook weer als een blok naar beneden.
Verder kun je een cquad niet depoweren en had mijn 6.3 toch zeker wel de kracht van mijn 16 meter kite nu.
Als je goed kan vliegeren kun je dat ook gewoon met een kitesurfkite.

Een lesje over safety en dergelijke kan natuurlijk nooit kwaad.  ThumpsUp
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #24 Maart 11, 2007, 05:03:17
edit2Rapporteer  
hij bedoeld dat c-quads explosiever zijn
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.