ongeluk op Horst

Derk

Berichten: 80
Juli 28, 2007, 00:26:14
edit2Rapporteer  
Was vandaag op Horst en op het moment dat ik m'n kite aan het oppompen was zag ik een meisje (ik denk ong. 14 jaar) afgeschoten worden richting de wal. Zij was haar kite aan het oplaten en het leek erop dat zij niet veel ervaring had (kan mij vergissen natuurlijk).
Zij was behoorlijk ernstig gewond, hoofd letsel en gebroken pols. Heb direct 112 gebeld en gezorgd dat iemand bij de slagboom de ambulance opving die korte tijd later terplaatse was, ook anderen bekommerden zich om haar.

Als iemand weet hoe het met haar is hoor ik het graag !!.
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #1 Juli 28, 2007, 00:28:22
edit2Rapporteer  
Aiii... had ze toevallig een boxer sle 7.5 meter?

Sterkte in ieder geval voor haar!
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #2 Juli 28, 2007, 00:36:48
edit2Rapporteer  
Goed gedaan Derk!! Sjonge jonge, gisteren een ongeluk, vandaag een ongeluk. Verschikkelijk als het je overkomt, maar wees toch ook gewoon voorzichtig.

Vandaag waren er ook weer twee jongens aan het k*tten op Scheveningen. Echt snoeiharde wind, geen enkele ervaring en dan toch proberen. En jahoor, één van die jongens werd natuurlijk meegesleurd. Gelukkig kwam hij er met wat hoofdpijn vanaf.
Zat later nog even naar hun kitegear te kijken........
Derk

Berichten: 80
Antwoord #3 Juli 28, 2007, 00:51:27
edit2Rapporteer  
Ja dat klopt, volgrens mij had ze inderdaad een sle 7.5, dacht een gele
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #4 Juli 28, 2007, 01:07:03
edit2Rapporteer  
Hahahahaha die boards, leg daar maar neer... doe maar met die vinnen op het doek. Want dan scheurt het niet zo snel.

nipl

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #5 Juli 28, 2007, 02:12:31
edit2Rapporteer  
Was ook aan het kiten vandaag op horst en zag het ongeluk gebeuren. Het meisje werd 2x de lucht in getrokken en op het strand gesmeten. Hoop dat ze er goed vanaf komt.....
Voor iedereen:
WEES VOORZICHTIG!!!VEILIGHEID BOVEN ALLES!!!!!!! ListenToMe
slingshot {Thomas}

Berichten: 1466
Antwoord #6 Juli 28, 2007, 02:20:33
edit2Rapporteer  
umh, erg klote dit!!
vooral op horst is het altijd extra uitkijken met die raare vlagen. maar goed hoop dat allemaal goed komt met de ongelukkige.

en en helemaal toppie van de gasten die haar hebben geholpen ThumpsUp
ArjanH

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #7 Juli 28, 2007, 02:27:41
edit2Rapporteer  
ik was op het water en zag het niet gebeuren, maar wel dat er snel veel mensen waren om haar te helpen wat natuurlijk heel goed is. Als iemand weet hoe het met haar gaat hoor ik het graag... beterschap in ieder geval!

Strand Horst is met deze wind eigenlijk GEEN GESCHIKTE PLEK VOOR BEGINNERS!!! Daar is de wind soms gewoon te onvoorspelbaar voor. In één week heb ik al zoveel dingen fout zien gaan.. al dan niet met gelukkige afloop. Wil je beginnen op Horst, prima -> maar weet waar je mee bezig bent en pas vooral AAN DE KANT heel erg op met het op- en neerlaten van je kite!!!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #8 Juli 28, 2007, 02:47:01
edit2Rapporteer  
ik was op het water en zag het niet gebeuren, maar wel dat er snel veel mensen waren om haar te helpen wat natuurlijk heel goed is. Als iemand weet hoe het met haar gaat hoor ik het graag... beterschap in ieder geval!

Strand Horst is met deze wind eigenlijk GEEN GESCHIKTE PLEK VOOR BEGINNERS!!! Daar is de wind soms gewoon te onvoorspelbaar voor. In één week heb ik al zoveel dingen fout zien gaan.. al dan niet met gelukkige afloop. Wil je beginnen op Horst, prima -> maar weet waar je mee bezig bent en pas vooral AAN DE KANT heel erg op met het op- en neerlaten van je kite!!!
Dat is op iedere lokatie het geval..... Op Muiderberg gaat het ook maar vaak net goed...
slingshot {Thomas}

Berichten: 1466
Antwoord #9 Juli 28, 2007, 02:49:14
edit2Rapporteer  
ik heb mijn vriendin ook keer les gegeven op strand horst toen ben ik met haar een stuk water in gelopen en had ik de kite in de lucht, en eenmaal ver van de kant heb ik haar de kite gegeven. maar als ik haar meteen de kite had gegeven op het land was het denk ook goed mis gegaan.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #10 Juli 28, 2007, 05:03:22
edit2Rapporteer  
De wind stond vandaag pal in de richting van de kant dus moet je al goed hoogte kunnen lopen om bij de kant weg te komen. Bovendien wordt het dan al snel druk met kiters en surfers.. Sterkte in iedergeval en hoop dat het snel weer beter met haar gaat  ThumpsUp
globe

Berichten: 1143
Antwoord #11 Juli 28, 2007, 14:03:27
edit2Rapporteer  
Vooral omdat er nu ernstig gecontroleerd gaat worden op het Veluwemeer en all kiters naar Horst worden verbannen is het dubbel oppassen geblazen! Dit zat er (helaas) al tijden aan te komen, t was alleen afwachten wanneer. Wellicht kan de NKV dit voorbeeld aangrijpen om meerdere spots open te krijgen. Horst is nu eenmaal:

- te druk
- te klein
- te ondiep
- te dicht op de vaargeul
- te veel bomen bij de land en launch zones
- te populair bij windsurfers die in grote getalen aanwezig zijn
- te duur om te parkeren

in 1 woord dus klo-TE ...

Jammer dat er op deze manier mensen wakker moeten worden geschud, maar het kan schijnbaar niet anders.

Ik was gisteeren 15 km verderop op Nunspeet aan het varen (wat ook niet de meest ideale spot is...) en vergeleken bij Horst is de de kitehemel.

Geen bomen om je heen, veel ruimte op het water, weinig kiters en niet veel windsurfers. Geen vaargeul waar je in terecht kunt komen.

Muiderberg is ook een schoolvoorbeeld van een levensgevaarlijke spot idd. Niet te geloven dat zulke spots wel gedoogd terwijl op betere spots er vrolijk prenten van € 140,- worden uitgedeeld.

Beterschap aan de dame in kwestie!
onzin

Berichten: 451
Antwoord #12 Juli 28, 2007, 15:44:39
edit2Rapporteer  
er gebeuren anders wat ongelukken op horst twee of drie weken geleden starte een jonge van een jaar of 16 zijn kite midden in het windvenster op en werdt afgeschoten en belande in de boom die zelfde dag een meisje laat een kite bij een mede kiter op zijn hoofd landen kite naar de kloten en die gast had wel hoofdpijn denk ik ik ben zelf ook beginner maar ben toch heel voorzichtig ik snap nooit zo goed dat mensen geen benul hebben dat er zoveel kracht achter zit is allemaal heel erg wat er gebeurt maar heb het idee dat mensen maar wat doen en zo iets hebben van het komt wel goed ik doe het gewoon ga gewoon kiten neem een les houd je kop erbij en wees altijd voorzichtig en hopelijk komt het goed met het meisje

chico

Berichten: 1112
Antwoord #13 Juli 28, 2007, 16:14:38
edit2Rapporteer  
Wat helpt is; als je iemand ziet klooien!! Er als ervaren kiter op afstappen en aanbieden of je ff een half uurtje kan helpen. Het nadeel is dat je niet onmiddelijk kan varen maar er zijn legio voordelen zoals: we maken met z'n allen de spots een stuk veiliger en je neemt bij de onervaren persoon gelijk een stukje spanning weg. Hij/zij is opgelucht dat een ervaren persoon ff mee helpt. Getver, ik klink wel als een wereldverbeteraar maar af en toe zie mensen kites oplaten alsof ze 7 levens hebben. Ik kan dan niet werkeloos toekijken en soms krijg je na afloop een biertje aangeboden.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Juli 28, 2007, 16:29:34
edit2Rapporteer  
Ja mensen moeten als ze beginnen zijn zeker goed uitkijken, en vooral op strandhorst met
die vlagerige wind. Ik heb zeker een goede kite controle maar als het me op horst niet
aan staat ik zelf met de kite het water in.

En welke Cabrinha kite is dat eigenlijk?
kite chick
Gast
Antwoord #15 Juli 28, 2007, 17:11:11
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik vind dat je super gehandeld hebt, gelukkig zijn er altijd mensen die klaar staan voor elkaar ThumpsUp.
Maar helaas voor het meisje dat dit haar moest over komen. Ik hoop dat het goed gaat met haar.

Tja ..... helaas zijn er nog altijd mensen die de kracht van de kite en de wind onderschatten Huh.
Beginners!!!! Kijk alsjeblieft uit!!! Neem les en bij twijfel lekker aan de kant blijven zitten!!!

Gister ook nog twee gasten zien kloten.
Ze hadden 1 les gehad, zag ze uitgehaakt hun kite oplaten op het strand!!!
Dit kan echt niet .
Ik heb ze nog geholpen en geadviseerd, als je niet goed weet wat je doet lekker aan de kant te blijven en nooit je kite uitgehaakt oplaten.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #16 Juli 28, 2007, 18:07:07
edit2Rapporteer  
Volgensmij dat meisje ook wel eens gezien...(gek he..een meisje herkent iedereen maar een kerel zou niemand kennen)  loser ThumpsUp

Maar wel naar, horst is soms heel veradelijk en moet je echt mee oppassen. Vooral als hij haaks op het land staat heb je in het begin bomen, en daarna vol de wind erop.  ThumpDown. Leuk als je het kan, maar naar als je net begint  ThumpDown ThumpDown
Verder komen er steeds meer mensen die hun kinderen gaan leren surfen op het kitestrand, sorry hoor maar daar wordt ik wel nijdig van. Het is dat me ouders niet willen, maar anders had ik al lang aan zee gewoond  ThumpsUp


Mzzsl
sanne

Berichten: 256
Antwoord #17 Juli 28, 2007, 18:23:34
edit2Rapporteer  
Wat helpt is; als je iemand ziet klooien!! Er als ervaren kiter op afstappen en aanbieden of je ff een half uurtje kan helpen. Het nadeel is dat je niet onmiddelijk kan varen maar er zijn legio voordelen zoals: we maken met z'n allen de spots een stuk veiliger en je neemt bij de onervaren persoon gelijk een stukje spanning weg. Hij/zij is opgelucht dat een ervaren persoon ff mee helpt. Getver, ik klink wel als een wereldverbeteraar maar af en toe zie mensen kites oplaten alsof ze 7 levens hebben. Ik kan dan niet werkeloos toekijken en soms krijg je na afloop een biertje aangeboden.

heel nobel van je om ff te helpen, maar met ff helpen kan iemand nog niet veilig alleen oefenen en kiten. kortom probeer die persoon liever te overtuigen om lessen te nemen als  zn leven (en die van anderen) hem/haar lief is. als je iemand met zn eigen parachuteje uit een vliegtuig ziet springen vraag je hem toch ook niet of je ff moet helpen zn parachute vastmaken?
kom met door met een verplicht kitebewijs wat mij betreft en verhoog die drempel maar eens om aan een kite te gaan hangen!! 
Erik Jansen

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #18 Juli 28, 2007, 19:52:11
edit2Rapporteer  
Ook ik was aanwezig op Horst toen het gebeurde,  ze had inderdaad een blauw/gele sle van 7.5m2.
Ik stond vlak bij haar met een andere kiter te praten, toen ik zag dat haar moeder de kite ging oplaten achter de bosjes waar de wind vandaan kwam (dit kan natuurlijk al niet). Er gingen twee kiters naar toe om het over te nemen van haar moeder.
In verwachting dat ze de kite op een wel verantwoorde plek zouden oplaten, dit was echter niet het geval. De kite komt omhoog en de bovenste tip vatte de wind die over de bosjes heen kwam, hierdoor draaide de kite 180 graden en ging vol door het windvenster.
Ze werdt vervolgens gelanceerd, maakte een planee op het water en kwam vervolgens met haar gezicht op twee boards terecht. Gelukkig dat de kite op dat moment met de leading edge op het strand klapte (ik wil me niet indenken wat de gevolgen anders waren geweest).
Ik heb een run genomen naar haar, de schade opgenomen en gekeken of ze nog bij kennis was. Vevolgens heb ik haar in de stabiele zijligging gelegd en haar met schoon water (van een medekiter gekregen)
een beetje schoon gemaakt. Doordat ze haar benen en haar hoofd kon bewegen, heb ik besloten om haar naar het gras te tillen. Ik weet dat op dit moment een gevaarlijke keuze was IVM nekletsel maar heb toch de keuze gemaakt. In het gras heb ik nog haar harnas afgedaan waarop het enige wat ons nog reste, het wachten op de ambulance.

Het letsel wat uitwendig te zien was waren:  schaafwonden op de knieen en ellenbogen, een snee boven haar linker oog en midden op haar neusbot waardoor ze ook twee dikke blauwe ogen had (waarschijnlijk een hersenschuddig), een bloed neus en veel bloed in haar mond (ik hoop dat het blijft bij een tand door haar lip). Verder had ze een gebroken pols. Het dus maar te hopen dat ze niks inwendig heeft.

Ik hoop het beste voor haar en haar familie.

En mensen laten we aub afspreken geen kites meer achter bosjes op te laten en aub ook niet aanlandig.

Duimen omhoog voor een ieder die die zich om haar bekommerd heeft.

Erik       
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #19 Juli 28, 2007, 21:16:52
edit2Rapporteer  
hm hoop dat het erger lijkt dan het is...... ik vind dat beginners teveel risico nemen misschien onbewust maar een voorbeeld een jongen die mijn vorige kite wilde kopen had geen les gehad ik heb dus me kite aan iemand anders verkocht die iko cursus gedaan had... maar die 1e gozer had een cabrinha kite gekocht en ging zonder les of enige vlieger ervaring met een vriend ook geen ervaring ze kite testen........ 12m2(huilen_kitesmiley)  hem geprobeerd op andere gedachten te brengen en gezegd dat hij dan maar met ons mee moest gaan om de basis te leren...... maar ja meneer had haast....... hoop het beste....
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #20 Juli 28, 2007, 21:39:08
edit2Rapporteer  
(offtopic)
Sowieso op Horst (maar ook andere sports) als beginner een eind het water op lopen...

Zo zie ik ook heel weinig beginners bij horst LINKS oefenen maar voor de kant.
Weet niet of dit is omdat ze er niet vanaf weten of dat ze dan te veel moeten lopen,
maar ik heb me in het begin helemaal de ziekte gelopen om links te kunnen blijven bij Horst,
voor me eigen veiligheid maar ook om andere niet in de weg te zitten.

Spreek er wel mensen op aan maar misschien is het ook een idee om net als bij Mirns een A3 op te hangen met wat regels etc.?

(ontopic)
Jammer iig dat dit is gebeurd, andere keren was haar broer erbij (die het wel kan en haar hielp)
en die had ze misschien nou net nodig gehad voor advies om niet te gaan, of om verantwoord verder te gaan.

Hoop dat ze er snel bovenop is!
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #21 Juli 28, 2007, 22:08:59
edit2Rapporteer  
Heb haar ook wel eens gezien daar, gelukkig is het allemaal nog redelijk goed afgelopen!

Waar ik me vaak aan erger op horst is het fijt dat sommige mensen recht voor de kant gaan zitten klooien met hun kite, allemaal achter elkaar en zo blokkeren ze het hele strand (en dan heb ik het aan het eerste strandje na de slagbomen) zodat je niet weg kan komen omdat je dan eerst over lijnen en tussen kite's door moet lopen ThumpDown
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #22 Juli 29, 2007, 01:03:41
edit2Rapporteer  
Ik was er gisteren ook... Voor iedereen die zo snel te hulp is geschoten, dikke  ThumpsUp. Het is goed om te weten wanneer mij bijvoorbeeld iets zou overkomen, dat er mensen zijn die snel te hulp schieten.
Goed gedaan mannen... Ik hoop dat het ook goed gaat met het meisje.
Ik word wel eens moe van de mensen die vaak lopen te klagen op anderen waardoor 'zij' niet meer normaal zouden kunnen kiten. Kom op, iedereen is toch ergens een keer begonnen? En dat jij nu lekker kan hoogtelopen en een sprongetje kan maken betekent niet dat we alle beginners maar aan de linkerkant moeten laten oefenen. Ik ben ook een jaartje bezig en probeer altijd links te starten, maar je ontkomt er niet aan met die wind van horst, je eindigt toch vaak weer helemaal rechts.
Beginners proberen zoveel als ze kunnen rekening met jou te houden, dat weet ik zeker. Jij bent diegene die goed kan kiten dus anticipeer daarop en pas je een beetje aan.
We vinden het allemaal een geweldige sport, hou het relaxt...

Ik ben het wel eens dat het met de veiligheid nog helemaal niet goed zit, gisteren en ook vandaag weer een paar mensen waarvan de lijnen niet goed zaten, of de kite ver buiten het windvenster oplaten (rolt de kite over het strand) of midden in het windvenster oplaten.
Tommie

Geen avatar

Berichten: 358
Antwoord #23 Juli 29, 2007, 01:08:35
edit2Rapporteer  
laatst nog iemand "geholpen" op horst.
jongen van rond de 24, had net een nieuwe kite gekocht.
een cabrinha nitro 14m².
vroeg of hij les had gehad, dat had hij. en toen maar eff z'n lijnen gecontroleerd.
(of ie dat leuk vond was een tweede)

toen vroeg ik hem of hij wist hoe hij hem moest oplaten, hij vertelde met een zak zand op de tip en dan omhoog trekken.
ik vraag: en als je hem niet meer houd dan?
(nu komt het, schrik niet) hij: och kan niet veel gebeuren, heb een sjorband om die boom daar gemaakt, en die maak ik aan m'n harnas vast. die boom trekt hij echt niet mee...grinnik.

ik was spontaan overstuur ervan, heb hem gezegd beter niet te doen en les te nemen met z'n eigen materiaal.

ik het water op lekker afreageren. en toen ik weer op de kant was zag ik dat hij aan het oppruimen was. snel naar hem toe gelopen om hem een compliment te geven voor die beslissing.

but imagine.........
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #24 Juli 29, 2007, 01:31:29
edit2Rapporteer  
Waar is dat kiteaware team gebleven  Huh
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.