Kitesurf-termen topic

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #25 November 21, 2007, 19:32:54
edit2Rapporteer  
eerste post gealfabetiseerd, was 30 mins werk, maar staat de rest nog niet in verwerkt...
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #26 Maart 23, 2008, 03:05:08
edit2Rapporteer  
Morres, heb weer wat gedaan aan de lijst en in jou beginpost lopen knippen en plakken Wink
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #27 Maart 25, 2008, 03:53:41
edit2Rapporteer  
top!
Toch niet die hindenburg erin he.. ?

Edit: Wel dus, die gaat er uit, veel te lang verhaal (ik edit de meeste verhalen die users posten nog, zodat ze niet zo lang worden. Bovendien is hindenburg gewoon stallen..)
Edit: topic opgeschoont
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #28 Mei 12, 2008, 03:29:47
edit2Rapporteer  
Bardruk: de kracht die er op de bar staat tijdens het vliegen.
Mertens

Berichten: 27
Antwoord #29 Mei 14, 2008, 23:58:40
edit2Rapporteer  
Volgens mij staat poppen er ook niet tussen:

springen doormiddel van je board voor een korte tijd aan te kanten waardoor je veel spanning op je lijnen krijgt, afzetten en je zult de lucht in worden geknalt. Dit zie je goed gebeuren als iemand een unhooked trick doet.
Zeker niet onmisbaar in het lijsje denk ik.
Roon

Berichten: 95
Antwoord #30 Mei 16, 2008, 23:21:26
edit2Rapporteer  
In de uitleg van L/D-ratio wordt gesproken over een hoge en lage AoA. AoA komt echter niet voor in de termenlijst dus zal niet veel verduidelijken.

AoA staat volgens mij voor Angle of Attack, oftwel de hoek van de kite t.o.v de wind. Grote AoA betekent dat de kite verder naar de hoek van het windvenster kruipt, dus beter upwind varen. Lage AoA betekent dat je kite meer een sleurbak wordt en minder goed upwind vaart.
Correct me if I'm wrong..

Grtz, Ronald
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #31 Mei 16, 2008, 23:52:57
edit2Rapporteer  
niet echt wrong, AoA an sich is alleen geen eigenschap van een kite, het beschrijft alleen de hoek van de kite tov de wind. In de rand van het windvenster heb je een kleine AoA (kite bij na evenwijdig aan de wind, wind stroomt langs kite), in de powerzone een grote AoA (grote hoek tov de wind, wind blaast vol in het doek)

hier een mooi interactief plaatje van AoA:
http://oceanrodeo.com/kiting/images/rise/RiseVenturiExplained2.swf

Roon mss verwar je AR? Aspect Ratio (spanwijdte gedeeld door koorde ("lengte van de struts" ofwel breedte van de vleugel):

hoge aspect ratio > grote spanwijdte, kleine koorde, kite is efficienter maar minder wendbaar
lage aspect ratio > kleinere spanwijdte, grotere koorde: kite is wendbaarder, maar door relatief hogere drag minder ver in het windvenster te varen (dus minder makkelijk hoogte lopen)

Er zijn nog veel meer variabelen die de prestaties van de kite beinvloeden, dit is wel een hele belangrijke.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #32 Mei 20, 2008, 19:09:16
edit2Rapporteer  
Bardruk: de kracht die er op de bar staat tijdens het vliegen.

Stuurdruk: de kracht die nodig is om je kite te laten sturen

De verhouding tussen bar en stuurdruk bepalen voor een zeer groot deel hoe een kite ervaren wordt door de rider, en is behoorlijk persoonlijk.

Er zijn kites die een hogere bardruk als stuurdruk hebben. Hierdoor lijkt het sturen veel vlotter te gaan dan werkelijk het geval hoeft te zijn (vb: F-one Tribal)
Er zijn kites die een hogere stuurdruk hebben als bardruk. Hierdoor lijkt de kite veel trager te sturen dan werkelijk het geval hoeft te zijn, maar voel je beter aan wat de kite doet tijdens het vliegen van bochten (vb: Rhino7)
Er zijn kites waarbij de bardruk gelijk is aan de stuurdruk. Dit geeft een gebalanceerd gevoel waarbij het gevoel wat de kite doet. Vaak voelen deze kites wat minder precies aan omdat de feedback wat minder is.

feedback = terugkoppeling wat de kite doet in de lucht en hoe hij zich gedraagd door alleen te voelen aan hoe de bar ipv te kijken naar je vlieger. Door deze feedback kun je precies aanvoelen hoe hard je de bar moet inhalen om de meeste power uit je kite te halen, of juist van je af moet duwen wanneer de AoA te groot is geworden (zie hierboven).

Je voelt dankzij deze feedback tijdens tricks zoals springen wanneer je terug moet sturen bijvoorbeeld, zonder te kijken.

Je beheerst een kite pas op het moment als je dankzij deze feedback nauwelijks meer naar je kite hoeft te kijken. Ook kiten in weinig wind valt of staat met hoe goed je met de feedback kunt omgaan van de kite.
® € M © 0

Berichten: 406
Antwoord #33 Juni 06, 2008, 17:50:32
edit2Rapporteer  
Cross shore
Side shore

Maken jullie er maar wat moois van  Grin
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #34 Juni 12, 2008, 02:28:14
edit2Rapporteer  
Inverted kite ...
Tim!

Berichten: 221
Antwoord #35 Juli 14, 2008, 11:52:33
edit2Rapporteer  
denk dat swivel er nog niet bijstaat.
Dit is het ringetje boven de depowerkoord waar je de safety kan aanhangen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #36 Juli 14, 2008, 12:30:45
edit2Rapporteer  
swifel is gemaakt zodat je powerlijnen uitdraaien(niet indraaien) niet specifiek ontworpen om je safety in te haken bij mijn weten...?
Tim!

Berichten: 221
Antwoord #37 Juli 15, 2008, 11:51:45
edit2Rapporteer  
uhu is waar, maar daar zit ook zo'n ringetje aan waar je je leash moet aanhangen, maar dan weet ik de naam niet..
DHSKite

Berichten: 302
Antwoord #38 Oktober 02, 2008, 20:13:38
edit2Rapporteer  
ABS rails? concave, double concave..?
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #39 Oktober 25, 2008, 23:08:37
edit2Rapporteer  
Swivel = wartel

om te zorgen dat je lijnen uit elkaar draaien na een rotatie.
Niets met safety te maken dus.
Lukadukido

Berichten: 277
Antwoord #40 Januari 01, 2009, 18:41:56
edit2Rapporteer  
Quiver, een andere kite die aansluit op je 1ste kite, zodat je met meer of minder wind kan varen.
(ik kan het fout hebben)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #41 Januari 01, 2009, 20:18:36
edit2Rapporteer  
quiver is een set kites
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #42 Januari 23, 2009, 23:59:22
edit2Rapporteer  
Jij hebt het over een stack.
Knapknapperige

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #43 Januari 30, 2009, 09:14:30
edit2Rapporteer  
Bij directionals zijn de vinnen groter en hebben meer een haaievinnenvorm. De vinnen bij directionals zijn groter omdat je bij directionals meer op je vinnen hoogte loopt dan bij twintips, deze loop je meer op de rail hoogte.
dmartino

Berichten: 66
Antwoord #44 Maart 01, 2009, 17:46:45
edit2Rapporteer  
Vooral de technische termen worden helder beschreven, maar misschnien ook een idee om de stijlen uit te leggen (Freestyle, wakestyle enz.)?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #45 Maart 01, 2009, 17:53:08
edit2Rapporteer  
Vooral de technische termen worden helder beschreven, maar misschnien ook een idee om de stijlen uit te leggen (Freestyle, wakestyle enz.)?
leef je uit  ThumpsUp
To

Berichten: 928
Antwoord #46 Maart 01, 2009, 18:15:25
edit2Rapporteer  
Vooral de technische termen worden helder beschreven, maar misschnien ook een idee om de stijlen uit te leggen (Freestyle, wakestyle enz.)?
leef je uit  ThumpsUp

ja vind ik ook wel een goeie ik maak wel ff wat in word!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #47 Maart 03, 2009, 02:51:32
edit2Rapporteer  
ik neem aan dat dat niet serieus is...
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #48 April 19, 2009, 22:00:45
edit2Rapporteer  
"AoA staat volgens mij voor Angle of Attack, oftwel de hoek van de kite t.o.v de wind. Grote AoA betekent dat de kite verder naar de hoek van het windvenster kruipt, dus beter upwind varen. Lage AoA betekent dat je kite meer een sleurbak wordt en minder goed upwind vaart.
Correct me if I'm wrong.. "

Roon, is het niet omgekeerd?
Hoe groter de hoek vd kite tov van de wind, hoe meer wind hij vangt, hoe dieper hij gaat hangen in het windvenster, hoe meer power, hoe meer drag (weerstand), misschien ook wel: hoe minder snelheid.
Maar ook: hoe minder 'zenuwachtig': als hij helemaal in de rand van het windvenster staat, is het maar een heel klein stapje tussen power of geen power, je moet dan heel precies sturen.

Vroeger viel een kite regelmatig uit de lucht als die te hoog boven je stond, over je heen vloog, tegenwoordig heb je dat niet meer.

Te grote AoA: oversheeted, stall, kite valt uit de lucht
Te kleine AoA: te weinig power, kite onbestuurbaar
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #49 April 22, 2009, 01:28:19
edit2Rapporteer  
het is idd omgekeerd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.