Kitesurfer red kind uit zee

Ondabeach

Berichten: 1191
September 03, 2007, 01:55:18
edit2Rapporteer  
Dit is zo triest. Familie en vrienden.. heel veel sterkte!

DEN HAAG - Een 37-jarige man uit Den Haag is zondagmiddag overleden nadat hij had geprobeerd zijn 7-jarig zoontje bij Kijkduin uit zee te redden. Een kitesurfer haalde het kind uit het water. Het gaat naar omstandigheden goed met het jongetje, aldus de politie.

meer: http://www.nu.nl/news/1218616/10/Vader_verdrinkt_bij_redden_kind_in_zee.html

Bron: nu.nl

Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #1 September 03, 2007, 02:00:12
edit2Rapporteer  
Das zeker triest ja.

(maar wel weer een goed punt om te zeggen dat kitesurfen niet gevaarlijk is maar mensen levens kan redden Wink al is het niet echt gepast om dit hierbij te plaatsen maar doe het toch.)
-Mark-

Berichten: 451
Antwoord #2 September 03, 2007, 02:02:16
edit2Rapporteer  
zo das aardig gek , sterkte aan de na bestaanden
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 September 03, 2007, 02:09:16
edit2Rapporteer  
idd Fred, te triest. Toen ik in Sardinie de tent aan het opbouwen was verzoop er 100m verderop ook een vader. Loop je de hele dag met een brok in je keel. En als ik dit lees is die brok er weer.
Mooi dat dat jongetje het gehaald heeft.
Hoe was het ook al weer? De zee geeft en de zee neemt...

iid Kevin, hulde aan de redder, of 'ie nou aan het kiten was of niet.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 September 03, 2007, 02:09:58
edit2Rapporteer  
Echt erg man, wel hulde voor de kitesurfer.

Triest nieuws
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #5 September 03, 2007, 02:12:03
edit2Rapporteer  
idd erg triest en veel sterkte voor de nabestaande.....
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 September 03, 2007, 02:15:33
edit2Rapporteer  
http://www.telegraaf.nl/binnenland/70072261/Vader_verdrinkt_bij_redden_kind_in_zee.html?p=6,1

Die kiter heeft die vader ook gehaald, tjeez wat een verhaal
Moradius

Berichten: 149
Antwoord #7 September 03, 2007, 02:28:38
edit2Rapporteer  
Heel erg dat is gebeurd. Sterkte voor de familie.

Misschien een domme vraag van een beginner, maar ik zou als kiter er als een speer naartoe kiten en dan alles releasen en dan zwemmend de persoon uit het water halen. Maar zou je als kiter een kind of volwassenne ook kunnen redden met behulp van je kite door samen te boddydraggen bij bijv. sterke stroming? Of is dat altijd onverstandig of toch afhankelijk van de situatie?   
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #8 September 03, 2007, 02:41:58
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal... Ik hoorde het op het journaal in de auto..
Schoten mij 2 gedachtens door mijn hoofd.
1. Wat een drama voor de familie en het jongentje
2. Kiten eidelijk positief in het nieuws..

HULDE aan de kiter  Joepie Joepie Joepie Joepie

Moradius.. Je kunt gewoon iemand meenemen maar dan moet die wel de kracht hebben om zich vast te houden  loser
Gwensio

Berichten: 728
Antwoord #9 September 03, 2007, 03:12:35
edit2Rapporteer  
zoo hoop dit zelf nooit te hoeven doen!

maar als er dus meer kitespots komen hoeft de reddings bridage niet meer zo vaak te komen;)
koeleman
Gast
Antwoord #10 September 03, 2007, 03:20:56
edit2Rapporteer  
erg triest vooral voor die nabestaande.. inderdaad wel goed nieuws voor kitesurfers opzich weer is iets positiefs over kiters
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #11 September 03, 2007, 03:33:50
edit2Rapporteer  
condoleances voor de familie en hulde aan de kiter
litewave

Berichten: 607
Antwoord #12 September 03, 2007, 03:36:50
edit2Rapporteer  
Heel erg dat is gebeurd. Sterkte voor de familie.

Misschien een domme vraag van een beginner, maar ik zou als kiter er als een speer naartoe kiten en dan alles releasen en dan zwemmend de persoon uit het water halen. Maar zou je als kiter een kind of volwassenne ook kunnen redden met behulp van je kite door samen te boddydraggen bij bijv. sterke stroming? Of is dat altijd onverstandig of toch afhankelijk van de situatie?

Beter niet releasen (denk ik) vader en zoon hadden beide problemen, ik denk als je alles released de zelfde problemen krijgt, de kite is in dit geval je externe kracht tegen de stroming.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #13 September 03, 2007, 04:07:51
edit2Rapporteer  
Zeer veel sterkte aan familie.

wel goede actie van kitesurfer.
releasen lijkt mij ook niet de beste optie gezien de stroming.

het is wel eng om te zien dat de zee zo kan nemen.
wat is er gebeurd met de zwemmer? Vermoeid geraakt door stroming?
En wat is het risico bij kijkduin voor kitesurfers dat hetzelfde overkomt??
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #14 September 03, 2007, 04:08:12
edit2Rapporteer  
@ Rudo Als vader zijnde zit je echt met een brok in je keel het verhaal te lezen.

@ maradius als je je kite released ben je zelf ook drenkeling. Je kan makkelijk met z'n tweeen bodydraggen met een vlieger. Zo,n knaapje op je rug laten vast klampen als ie goed bij kennis is evt kan je ook varen op die manier. Anders op z'n rug laten drijven terwijl je zijn hoofd boven water houd en je voort laten trekken door je vlieger.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 September 03, 2007, 04:30:36
edit2Rapporteer  
Zeer veel sterkte aan de familie en vrienden van deze familie.
danielvandrunen

Geen avatar

Berichten: 54
Antwoord #16 September 03, 2007, 06:01:43
edit2Rapporteer  
@ Rudo Als vader zijnde zit je echt met een brok in je keel het verhaal te lezen.

@ maradius als je je kite released ben je zelf ook drenkeling. Je kan makkelijk met z'n tweeen bodydraggen met een vlieger. Zo,n knaapje op je rug laten vast klampen als ie goed bij kennis is evt kan je ook varen op die manier. Anders op z'n rug laten drijven terwijl je zijn hoofd boven water houd en je voort laten trekken door je vlieger.

of je released je kite en gebruikt het als reddingsvlot
BDW

Berichten: 21
Antwoord #17 September 03, 2007, 13:45:22
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de Familie, en idd hulde aan de kite'r..Zelf zou ik ook niet releasen, maar juist gebruik maken van de kite. De stroming is waarschijnlijk te sterk geweest anders was de vader er niet aan onder door gegaan....
~Kas

Berichten: 226
Antwoord #18 September 03, 2007, 13:48:53
edit2Rapporteer  
 (geschokt_kitesmiley) das erg. sterkte. die kiter is top ThumpsUp
wel bizar dat zo iets gebeurt. (geschokt_kitesmiley)
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #19 September 03, 2007, 13:51:25
edit2Rapporteer  
Familie veel sterkte gewenst.
Wat een drama. Ik was zelf op het water op Kijkduin in de avond. Ik weet niet of dit om hetzelfde tijdstip was maar zag twee kites geruime tijd voor Kijkduin ter hoogte van de Boulevard varen. Veel langer dan gebruikelijk als je een downwinder maakt. Een kite lag op een goed moment in het water en later zag ik de reddingsbrigade rijden vanaf onze spot. Ik ben zelf nog ff downwind gegaan om te kijken of alles ok was maar een andere kiter van onze club kwam net terug gevaren dus ik nam aan dat alles ok was.
Toen ik thuis kwam vernam ik dit gruwelijke bericht. Er schiet dan wel ff door je kop wat je nog had kunnen doen. Inderdaad iemand bodydraggend terug brengen lijkt de beste optie. Zal niet meevallen want er stonden gisteren bakken van golven. Als de reddingsbrigade onderweg is kun je misschien nog beter op 1 plek blijven en het slachtoffer boven water houden. Je kunt dan inderdaad je kite als drijfmiddel gebruiken. Als slachtoffer bij kennis is zou ik wel gaan boddydraggen. Ik hoop de ware toedracht nog te horen. 
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #20 September 03, 2007, 14:12:16
edit2Rapporteer  
bij het gebruik van de kite als drijfmiddel, kunnen de losse lijnen niet een extra risico vormen? die willen nog wel eens om je benen gaan zitten... Ik heb dat wel eens moeten doen met zelfrescue (met een geknapte lijn), zeker als je een SLE/bow hebt zit je met die lijnen te hannessen.

Wat het belangrijkste is voor iedereen op het water, blijf alert en bij twijfel, kijk even of je kan helpen. Als kiter heb je zat vermogen bij je om een helpend hand te bieden, iedereen met een paar maandjes ervaren kan al iets betekenen. Tijd is de allerbelangrijkste factor, en met een kite ben je snel. Je ziet maar weer wat het op kan leveren.
*hoi*

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #21 September 03, 2007, 14:58:02
edit2Rapporteer  
Jeetje......heftig verhaal.

Zet je wel aan het denken......

Gisteren op het autostrand dacht ik laat ik eens aardig zijn en iemand zijn board een tikkie dichterbij brengen (niet dat diegene er niet meer bij kon komen, maar gewoon een ingeving van behulpzaam willen zijn). Heb ik mooi van geleerd: ik heb nu wel een paar maanden ervaring en kan heen en weer varen, maar > als je meer moet doen dan op jezelf letten is het toch een heel ander verhaal!!! (mijn kite crashte nl over die andere zijn kite, ging verder prima....maar toch.

Ik kan me dus voorstellen dat ik met een paar maandjes ervaring mezelf misschien wel kan redden, maar niet zomaar iemand anders! Ik zou best weleens willen oefenen met het "redden van andere mensen", ik denk dat het toch best lastig is.

Heeft iemand het ook al eens eerder gedaan? tips? Als iemand in paniek is kan dat ook een gevaar voor jezelf zijn toch?

Anyway,  Helpen waar je helpen kan!

Familie, veel sterkte!!

groetjes
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #22 September 03, 2007, 16:54:33
edit2Rapporteer  
Ik kan me dus voorstellen dat ik met een paar maandjes ervaring mezelf misschien wel kan redden, maar niet zomaar iemand anders! Ik zou best weleens willen oefenen met het "redden van andere mensen", ik denk dat het toch best lastig is.

oefen gewoon met bodydraggen, bedien je kite met één hand heb je de andere vrij. je boardje komt vanzelf naar de kant.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #23 September 03, 2007, 17:41:06
edit2Rapporteer  
Het eerste wat je leert met een kite les is bodydraggen. Is die persoon nog bij bewustzijn dan kun je de drenkeling makkelijk naar de kant draggen. Niet als een gek insturen maar laat je kite richting strand wijzen stuur steeds langzaam in en de wind doet de rest. Zo kan je ook, de soms sterke stroming aardig door kruisen. Heb er al een paar zo incl opgerolde kite gear naar de kant gesleept.
Ruud~

Berichten: 14
Antwoord #24 September 03, 2007, 17:51:44
edit2Rapporteer  
redden:
- niet releasen!!! dan verdrink je zelf ook als het tegen zit
- zwemmers in nood kunnen gevaarlijk zijn en je naar beneden trekken of aan je bar trekken. Kijk eerst of hij/zij rustig is en vertel hem wat hij moet doen. Als de nood niet hoog is je board aanhouden. Gebruik je HP leash of je handvayt achter op je trapeze om de zwemmer je vast te houden. Of houd de drenkeling boven water door je kite en wacht op de reddings boot.
 

Zelf heb ik andere vele kiters eruit getrokken, laat die op hun board liggen dan kunnen ze zelfs mee planeren. Ik haak dan mijn HP leash aan de haak van de andere kiter zijn trapeze. Dan heeft hij zijn handen vrij om het board vast te houden. Zelf ben ik door een vriend gered met hele hoge golven. Als de golf eraan komt moet je los laten en later weer laten oppikken anders heb je kans dat zijn vlieger stort als je in de golf zit.

- met medekiters redden, red ik eerst de persoon zonder kite en de kite waait meestal wel aan of iemand anders haalt die op. Moet het wel veilig zijn om de kite los te laten natuurlijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.