Kite reparatie tips

Fuelled Mark

Berichten: 50
Oktober 16, 2007, 02:40:35
edit2Rapporteer  
Ik lees hier regelmatig vragen over hoe een kite gerepareerd moet worden. Er zijn mensen die al in paniek raken over een scheurtje van 1 cm in hun kite. Volgens mij is dat helemaal niet nodig, want een kite is goed te repareren zonder dat de vliegeigenschappen van de kite worden beïnvloed. De kite is na reparatie net zo sterk als ervoor (in sommige gevallen zelfs sterker). Ik heb al heel wat kites gerepareerd en heb wat tips opgeschreven die misschien handig zijn voor andere kiters.

Kleine scheur in doek:
1.   Rond de scheur goed schoon maken/ontvetten met wasbenzine of alcohol (droogt iets sneller).
2.   Spinakertape op maat knippen en de hoekjes afronden.
3.   Spinaker tape erop plakken en goed aan duwen. Ik gebruik meestal een klein (snij)plankje zodat ik een platte ondergrond heb om goed te kunnen plakken.
4.   Herhaal stap 1 tot en met 3 aan de andere kant van het doek, zodat de scheur aan beide kanten geplakt is.
Zie foto 1
5.   Eventueel het spinakertape vastnaaien. Gebruik hiervoor (extra sterk) polyester garen en geen katoen (dit krimpt namelijk wanneer het in contact komt met water), verkrijgbaar bij een vliegerwinkel of betere fourniturenzaak.
Zie foto 2


Grote scheur in doek (meer dan 15 cm of rafelige scheuren):
1.   Plak de scheur met stukjes normaal plakband aan 1 zijde zodat de scheur mooi aansluit op elkaar.
2.   Draai de kite om en plak de ander zijde van de scheur met spinakertape, zoals beschreven onder punt 1 tot en met 3 bij “kleine scheur”
3.   Draai de kite weer om en verwijder nu het gewone plakband. Plak de scheur met spinakertape, zoals beschreven onder punt 1 tot en met 3 bij “kleine scheur”
4.   Deze grote scheuren moet je wel vast naaien anders gaat het tape weer los.
Zie foto 3 - 5

Kleine scheur in de leading edge:
Ik had twee kleine scheurtjes in de leading edge (1 cm en 2 cm lang). Hiervoor wilde ik mijn leading edge niet open maken om de gaatjes te reparen, want de naad van de leading edge wordt daar niet beter van! Een gaatje kon ik van de binnenkant plakken via de rits en 1 gaatje moest ik van de buitenkant plakken.
 
1.   Stuk doek (bv cordura band te koop bij een vliegerzaak) op maat knippen. Ik had nog een stukje leading edge doek liggen wat heb ik gebruikt heb om de scheur te repareren.
2.   Dubbelzijdig tape erop plakken (te koop bij de HEMA)
3.   De leading edge schoon maken met wasbenzine of alcohol en vastplakken maar.
4.   Ik heb het doek met de hand vastgenaaid met gevlochten visdraad (dun en ontzettend sterk te koop bij een hengelsportwinkel). Het is wel een rot werkje om te doen en kost veel tijd. Pas op dat je niet de tube van je leading edge lek prikt.

Vanuit de binnenkant geplakt:
Leading edge:
Foto 6

Strut:
Foto 7

Leading edge van de buitenkant geplakt:
Foto 8

Grote scheur in de leading edge:
Breng je kite naar een kiterepair shop, of maak er iets leuks van zoals een zitzak, douchegordijn, schooltas, ofzo.

Foto 9 & 10
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Oktober 16, 2007, 02:48:41
edit2Rapporteer  
top, gelijk sticky
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #2 Oktober 17, 2007, 14:03:59
edit2Rapporteer  
Foto 1
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #3 Oktober 17, 2007, 14:04:20
edit2Rapporteer  
Foto 2
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #4 Oktober 17, 2007, 14:04:37
edit2Rapporteer  
Foto 3
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #5 Oktober 17, 2007, 14:05:04
edit2Rapporteer  
Foto 4
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #6 Oktober 17, 2007, 14:05:31
edit2Rapporteer  
Foto 5
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #7 Oktober 17, 2007, 14:05:55
edit2Rapporteer  
Foto 6
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #8 Oktober 17, 2007, 14:06:18
edit2Rapporteer  
Foto 7
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #9 Oktober 17, 2007, 14:06:42
edit2Rapporteer  
Foto 8
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #10 Oktober 17, 2007, 14:07:08
edit2Rapporteer  
Foto 9
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #11 Oktober 17, 2007, 14:07:42
edit2Rapporteer  
Foto 10
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #12 Oktober 18, 2007, 02:37:28
edit2Rapporteer  
Toppie Mark. En geloof me mensen. Deze zuinige man heeft af een aantal kites gefixed die anders misschien wel in de prullenbak zouden geraken. Als je weinig budget hebt kun je dus altijd nog afgedankte kites repareren en toch lekker het water op gaan.
Gauw nog een keertje samen kiten Mark??
Fuelled Mark

Berichten: 50
Antwoord #13 Oktober 18, 2007, 14:15:57
edit2Rapporteer  
Ha wim,

Ik heb inderdaad weer een Fuel gered van een oneerbare dood loser. De kite had kennis gemaakt met de bouwersdam (grinnik_kitesmiley) wat resulteerde in ongeveer 10 kleine scheurtjes.

Ik ben er bijna klaar met fixen van de kite, dus binnenkort kan hij als nieuw weer de lucht in YeSS.

We moeten maar weer eens het water op met elkaar!

Mazzel
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #14 Oktober 30, 2007, 00:00:43
edit2Rapporteer  
mooi werk Wink

Ik heb ook 2 kites gefixed, bij eentje 5e lijn en bij de ander had ik een winkelhaak naast de naad van 1 meter op de le naar de strut naast de naad tot aan de trainling edge ;(
Stukje strook tussen moetten zetten.

Maar maak de stiksels afstand niet te klein want dan scheurt je doek er ook snel
ook gebruik je liever een nieuwstukje doek op stresspunten dan de zelfde opnbieuw door te stikken.
SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #15 November 22, 2007, 17:13:19
edit2Rapporteer  
Super informatie !!,

En die tas is eg geweldig! hehe
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #16 Februari 07, 2008, 10:04:20
edit2Rapporteer  
Superinfo, daar hebben we nog wat aan thx
envivo

Berichten: 12
Antwoord #17 Juni 13, 2008, 00:26:45
edit2Rapporteer  
hallo experts,
ik ben een beginnende kiter en heb een slingshot link 12m waar ik nog al problemen mee heb om hem in de lucht te houden soms komt hij onverklaarbaar naar beneden vallen enz. nu was ik de kite aan het oprollen na dat ik hem had laten drogen en vondt ik een klein gaatje ongeveer 4 a 5 milimeter na goed kijken vondt ik er nog een of 2. kan dit de oorzaak van mijn problemen zij.

ik hoor graag jullie mening!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Juni 13, 2008, 01:37:17
edit2Rapporteer  
Nee, tenzij het in je tube zit en je tube lek is(en dus zacht wordt), is dat het geval?

Lijkt me eerder een probleem met de lijnafstelling, heb je de orginele bar erbij? en met hoeveel wind probeerde je het?
envivo

Berichten: 12
Antwoord #19 Juni 16, 2008, 00:45:42
edit2Rapporteer  
nee tube is niet lek. ik heb er een nieuwe set briddles op zitten de eerste waren niet goed zat een productie fout. wel originele bar. en heb het tot geprobeert met 8 tot 10 knopen.
 tips?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Juni 25, 2008, 17:27:38
edit2Rapporteer  
Met originele bar kan het nog steeds aan de lijnen liggen.
Ik zou 'm toch eens in de handen van een andere Link-rider leggen en zijn/haar mening vragen/vergelijken met andere link.
Mees..

Berichten: 156
Antwoord #21 Juli 15, 2008, 01:37:24
edit2Rapporteer  
ik heb een vegas 2007, dus one pump. Maar een van mijn struts, zonder ventiel, loopt steeds leeg. Ik denk dat het aan het buisje ligt waardoor de lucht stroomt als deze verdeelt wordt, maar hoe kan ik deze repareren. Het buisje zit namelijk achter en stuk doek weggestopt..
MV87

Berichten: 27
Antwoord #22 Augustus 14, 2008, 13:39:10
edit2Rapporteer  
Hey ik heb 2 kleine scheurtje in me kite en wil deze graag repareren, de scheurtjes zijn klein genoeg om met spinakertape te repareren (<1 cm) maar nu zit ik net te kijken op internet wat zon rol tape ongeveer kost maar nu kwam verschillende soorten spinaker tape tegen.

mijn vraag is welke moet ik hebben?

http://www.shop.sailcenter.nl/shop/nl/cat/tape
www.bootschappen.nl/contents/nl/d210.html
http://stores.ebay.nl/Focuswatersport_Sailing-Repair-Tapes_W0QQfsubZ6992288

Wat betekent dat PSP?
cbrsharky

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #23 September 04, 2008, 00:15:00
edit2Rapporteer  
Hey mensen,

eerst ff dank voor dit topic, is een groote hulp! Grin

nu mijn vraag; als ik de tape moet stikken omdat de scheur te groot is hoe doe ik dat dan precies?
lijkt mij met de machine en sterke polyester draad, maar ik heb het gevoel dat er nog wat meer bij komt kijken...

@MV87: PSP is het merk geloof ik

Groetjes Timo
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #24 Oktober 17, 2008, 20:43:30
edit2Rapporteer  
gewoon zoals hierboven vermeld doen Wink
is super uitgelegd btw echt top topic ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.