video tutorials

andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
December 14, 2007, 07:27:10
edit2Rapporteer  
Nee ik hoef geen tutorials van jullie te weten  Cool, maar ik heb een vraag: het foto's en video's forum loopt ondertussen al aardig goed, ik zat te denken om naast de video's ook een aantal simpele tutorials te schrijven of hier neer te zetten. Bijvoorbeeld zou ik kunnen laten zien hoe ik het laatste videootje van Youri heb gemaakt.

Omdat ik regelmatig vragen krijg over hoe bepaalde dingen moeten, lijkt me dat er wel wat interesse is? Misschien een idee om hier in dit topic vragen over video montage en video camera's te stellen, zodat het een beetje centraal blijft.

Andy
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #1 December 14, 2007, 14:00:30
edit2Rapporteer  
Show me Andy!

Lijkt me een leuk plan, want ik denk dat er bij veel meer mensen het idee sluimert om leuke kite films te gaan maken, waaronder ikzelf.

Alleen 1 ding, als we op pad gaan om te kiten, ga ik zelf ook kiten... En wie filmt er dan??? :P
Het komt dus hier op neer, dat het 'kite-tijd' inleveren wordt. haha


Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #2 December 14, 2007, 15:01:21
edit2Rapporteer  
en dan je eigen vakgebied om zeep helpen andy?

of wil je het heel simpel houden van neem premiere, sleep je filmpje erin, sleep je filmpje naar dat linker bekijk ding, knip het juiste stukje erui, zet dat op je tijdlijn, bekijk, exporteer. ? 

of ga je ook aftereffects etcetc doen?  Dan wordt het pas leuk...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 December 14, 2007, 15:58:44
edit2Rapporteer  
ik ben voor Smiley
volgend jaar team kitehigh-movie he Grin
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #4 December 14, 2007, 19:28:41
edit2Rapporteer  
@Jarno, ik ben niet van plan om zulk soort dingen uit te gaan leggen, er zijn genoeg andere websites die dat doen. Meer van hoe ik het bijv aanpak.

En als andere weten hoe ik iets doe, betekend niet dat ze gelijk zelfde soort video's maken he Wink. Er komt altijd nog een hoop creativiteit bij kijken, dat weet jij natuurlijk ook wel als mede CMD-er Smiley.

@Tommy Nova, ik vind het af en toe niet erg om een dagje te gaan filmen. Filmen is net zo goed een hobby (en ook soms werk) als kiten. Maar als vaak als je gaat kiten, dan neem je wel eens een pauze van 15 min ofzo. Als je in die tijd gaat filmen, en je doet dat een paar dagen, dan heb je genoeg materiaal voor een leuke movie.
Ik doe dat zelf niet:
1. vanwege dure apparatuur die ik niet in de auto of het strand wil laten liggen.
2. voordat ik de camera enzo juist heb afgesteld, ik zet namelijk alles op manueel (focus, diafragma, sluitertijd, witbalans, speciale presets voor kleur en beeld), dan ben ik meestal al 15 a 30 min verder.
3. ik wil altijd veel verschillende shots hebben, dat kost aardig wat tijd.
4. ik wil niet zomaar wat filmen, ik heb vaak al vantevoren bepaald hoe ik de shots wil hebben.

Maar zoiets als dit zou ik dus kunnen uitschrijven, zodat je misschien de volgende keer meer voorbereid kan filmen.
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #5 December 14, 2007, 22:55:02
edit2Rapporteer  
goed plan...

bedoel je dan gewoon aan paar globale tips hoe je een leuke film maakt
paar tips vppr het filmen paar tips voor het editten enz.

 ThumpsUp

andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #6 December 14, 2007, 23:17:05
edit2Rapporteer  
Zoiets ja, kan eventueel wel dieper op bepaalde technieken ingaan, maar volgens mij zijn er genoeg website met uitleg daarover.
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #7 December 15, 2007, 02:27:49
edit2Rapporteer  
toch ben ik wel benieuwd naar wat extra skills dmv after effects. Ik ben redelijk wegwijs (nog lang niet alles weet ik) in Premiere, maar AE lijkt me ook wel top om mee te kunnen werken.
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #8 December 15, 2007, 02:53:08
edit2Rapporteer  
Ja maar om eerlijk te zijn ben ik niet echt een 'pro' met after effects hehe. Het videootje van youri was eigenlijk de eerste video waar ik after effects in gebruikte (kleur correcties). En mocht je echt goede tutorials voor after effects zoeken, check www.videocopilot.net.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #9 December 15, 2007, 03:40:03
edit2Rapporteer  
begrijp ik het dan verkeerd of wil jij gewoon laten zien wat je kan? Show off ;-)

Ik weet niet of je ver kunt gaan, er zijn al zoveel tutorials geschreven over After effects, premiere, final cut pro etcetc, dus mijn vraag nog steeds, wat wil jij nou precies andy?
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #10 December 15, 2007, 05:44:52
edit2Rapporteer  
Wat ik bedoel is dat ik een aantal methodes wil laten zien om een video te maken. Bijv de voorbereiding die je zou kunnen doen, hoe de camera instellen voor bepaalde resultaten, eventueel laten zien wat je met kleur correcties kan, hoe je redelijk snel kan monteren. Ik heb dat zelf de afgelopen 6 jaar zelf moeten uitzoeken, dus ik denk dat ik andere er wel mee kan helpen.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #11 December 15, 2007, 19:46:29
edit2Rapporteer  
ja kom maar op, weet wel een beetje hoe het moet, maar hulp is altijd chill.  ThumpsUp

Gebruik nu pinnacle studio 9  ThumpsUp, (dit is mijn eerste filmpje met pinnacle :
http://www.youtube.com/watch?v=9AT4yWNGO80
ThumpsUp

Volgensmij gebruik ik de helft van de functies niet loser  ThumpsUp
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #12 December 15, 2007, 20:23:20
edit2Rapporteer  
Ik kan alleen dingen uitleggen over Adobe premiere pro, after effects, photoshop en encore. Voor de rest gebruik ik geen pinnacle of avid, kan daar moeilijk dingen over uit gaan leggen.

Wel alvast een tip als je je video snel en makkelijk wilt encoderen, kijk naar het programmaatje Sorenson Squeeze.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #13 December 15, 2007, 20:47:36
edit2Rapporteer  
encoderen = converten ??

Dat is wel makklijk ja, mijn camera fimt in .mov en dat kan je niet berken  Embarrassed

Nu heb ik de beelden wel geconvert met een of ander gratis programma maar dan is de kwaliteit zwaaaaar klote  Angry

Maar dat Sorenson Squeeze werkt wel een beetje??
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #14 December 15, 2007, 21:20:03
edit2Rapporteer  
Ik heb Sorenson Squeeze al vaker voor soort dingen gebruikt. Je moet even vantevoren goed kijken welke codecs je montage software aankan. En dan met squeeze in zo'n hoog mogelijke kwaliteit je originele video omzetten naar het formaat dat je wilt. Er zitten namelijk een hoop presets in Squeeze, dat maakt het aardig simpel om mee te werken.

Mocht dat niet werken, dan zou je eens andere montage software kunnen proberen of eventueel updaten naar laatste versie.
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #15 December 15, 2007, 21:24:23
edit2Rapporteer  
oke thanx...

maaruh wtf...199 pleuro  Shocked Grin Grin

Ik ben maar een amateurtje  Tongue Grin
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #16 December 15, 2007, 21:33:55
edit2Rapporteer  
oeps had ik niet eens gezien hehe. Ik heb namelijk een licentie van school, waar ik dus voor hoef te betalen Grin.
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #17 December 15, 2007, 21:42:43
edit2Rapporteer  
Ik heb net trouwens een group op youtube aangemaakt voor kitehigh. Dan kunnen we mooi alle video's die op kitehigh zijn gepost door members daar verzamelen.

http://youtube.com/group/kitehigh
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #18 December 18, 2007, 03:04:53
edit2Rapporteer  
sorenson is best makkelijk te vinden via de minder legale wegen waarvan ik geen namen mag noemen

Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #19 December 21, 2007, 23:55:26
edit2Rapporteer  
jups....heb nu sorenson...

uh.....geleend van uh...een kennis  Grin Grin Grin
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #20 December 28, 2007, 23:41:34
edit2Rapporteer  
mannen, ik werk met premiere cs 3. Dat sorenson squeeze, welke versie moet ik hebben? Ik zie wel het een en ander, maar ook voor flash. Of is dat 'm?
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #21 December 29, 2007, 00:39:14
edit2Rapporteer  
Ik heb geen idee wat de laatste versie nu is, heb zelf een oudere versie. Squeeze kan je ook inderdaad FLV (flash) bestanden mee maken.

Als je met HD werkt heb ik nog wel een aardige preset voor premiere pro cs3, zie bijv dat videootje van youri.
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #22 Januari 01, 2008, 18:08:12
edit2Rapporteer  
Hé Andy,

Zit met het volgende: als ik video capture in Premiere, dan zet ie het weg als mpeg. (ik heb een hdv camera van school. Echter, ik wil het als avi hebben, want nu loopt het geluid niet synchroon aan het beeld. Nu heb ik de instelling in de videocamera ingesteld dat ie converteert naar dv. Dan zet premiere het wel weg als avi, maar eerlijk gezegd zou dat niet moeten volgens mij, want hdv is natuurlijk scherper. Ik wil echter avi hebben, dus daarom heb ik het zo gedaan. Weet jij hoe je hd kan capturen als avi in premiere?

N.B. ik wil dus niet de mpeg gaan omzetten naar avi, want dat is een omweg.
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #23 Januari 01, 2008, 20:00:29
edit2Rapporteer  
Dat gaat niet zomaar werken. HDV (wat jij dus bedoelt) is dus een mpeg codec en MiniDV is dus weer wat anders. Heb je trouwens ook al alles gerendert en conformed in de timeline? Als je hebt gecaptured en de mpeg in de timeline hebt gezet, moet je eerst nog een poosje het bestand laten conformen (gaat automatisch)m, dat wil zeggen dat premiere het bestand zo maakt dat het voldoet aan de eisen om ermee te editen. Zolang dit nog niet hebt gedaan dan loopt het allemaal niet zo goed. Als je daarmee klaar bent zie je zo'n rode lijn boven je tracks lopen, druk even een keer op enter om dit te renderen.

Ik vind het zelf ook best wel omslachtig, maar HDV kost gewoon wat meer moeite om te bewerken.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Januari 02, 2008, 21:05:00
edit2Rapporteer  
@ kaptain: als je cam DV exporteert kun je met windows moviemaker het bestand binnenhalen en vervolgens gewoon onbewerkt "ergens" opslaan als AVI. Je kunt vervolgens met een bewerkingsprog naar keuze het bestand openen en bewerken....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.