Kiten op Samos? Edit: een kort reisverslag

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
April 04, 2008, 05:09:06
edit2Rapporteer  
Edit: voor een reisverslag moet je naar beneden scrollen

----------------------------------
Wie heeft er weleens gekite op Samos? Ik heb alleen in de megapost van MINI-ME (geloof ik) Samos een maal voorbij zien komen van een windsmurfer.

Op kitebeaches.com staan vier stranden, waarvan een met een surfcenter. Hier verhuren ze alleen maar kites met zware zeillaten die met een pijp carbon aan een veel te grote directional gemonteerd worden, nabij Kokkari (beach)
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #1 April 04, 2008, 06:07:32
edit2Rapporteer  
mijn ouders zijn er 3 jaar terug geweest, mijn vader is wel iemand die op kiters let, en zij hebben er toen maar 1 gezien. veel rotsstranden geloof ik. niet heel erg veel wind.

verder kan ik je ook niet helpen
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #2 April 04, 2008, 08:35:05
edit2Rapporteer  
Ik weet dat er op PAROS veel kite activiteit is en er is dan ook veel info op YOUTUBE te vinden maar info mbt SAMOS ben ik nog niet tegen gekomen  Undecided
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 April 04, 2008, 14:07:58
edit2Rapporteer  
Ik weet dat er op PAROS veel kite activiteit is en er is dan ook veel info op YOUTUBE te vinden maar info mbt SAMOS ben ik nog niet tegen gekomen  Undecided

Ben 3 jaar geleden op Naxos geweest, dat ligt naast Paros en anti-Paros (dat laatste is een kleiner eiland, en de straat tussen deze twee eilanden is de PKRA kitespot)
Op de veerboot (er vliegen geen charters direct op) kwam ik iemand tegen die het jaar ervoor een weekje Naxos had gedaan, en vrijwel altijd had kunnen varen. Nu ging hij Paros checken.

Conclusie: Ik elke dag kunnen hakken op Naxos met de 8m2 C-shape. Hij 2 dagen met 16m2 voor een uurtje. De PKRA wedstrijd de week erop werd ook al geplaagd door weinig wind. Van andere die op Paros geweest zijn hoor ik ook niet van die beste berichten Undecided

Samos heeft iig een windsmurfcenter, en meestal staan die op locaties waar het lekker waait is mijn idee. We zullen zien. Ik huur ook een auto want op kitebeaches.com staan vier stranden. Idd. meerendeel kiezelstranden, maar dat is nu eenmaal vaak in Griekenland.

Vorig jaar naar Lefkas (Lefkada) geweest, en daar is de wind thermisch dus alle dagen wind. Na wat speurwerk zou dat in Samos ook het geval zijn in Kokkari. Samos ligt tegen Turkije aan, dus warm genoeg zou je denken.

Maar ieder geval bedankt voor de opmerkingen ThumpsUp
Er zijn nog zoveel plekken in Griekenland niet bekend waar je lekker kan kiten. Ik zoek nog DE topspot daar. Tot nu toe hadden Naxos en Lefkas spots die niet toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld beginners, waardoor mijn vriendin op de kant ligt weg te waaien (achter een windscherm inmiddel) Roll Eyes

Mocht iemand nog info hebben, ik hou me aanbevolen ThumpsUp
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 April 04, 2008, 15:32:12
edit2Rapporteer  
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=51&t=13834945&p=6584105&hilit=samos#p6584105



van de herfst lekker een weekje naar kokkari. hier kan het surfen natuurlijk niet bij ontbreken. Iemand ervaring met deze spot, en de verhuur van het materiaal?
patrickbaghus
Worldcupper wannabe
 
 
Berichten: 747
Geregistreerd op: di maart 29, 2005 7:42 pm
Surfspullen: JP Freeride-Carve 104 FWS;tushingham raptor 6.5; np vs 6,3 ; north style 5.4; simmerstyle 5,0;
PrivéberichtMSN Omhoog
--------------------------------------------------------------------------------

Meld dit berichtAntwoord met een citaat door Scimitar op za jan 27, 2007 3:39 pm

Ik ben daar een aantal jaar terug geweest. Heb toen helaas niet gesurft dus over het huren van materiaal kan ik je niets zeggen. Over de wind wel, ik was daar ongeveer 1 week en ik heb iedere dag mensen zien varen. En dan bedoel ik niet met zeilen groter dan 6,5m2. Stranden zijn daar kiezelstranden, geen zand. Volgens mij voeren veel mensen met schoentjes ivm zee-egels, dat lag volgens mij aan een bepaalde stroming.
Het is een prima dorpje, wel redelijk toeristisch. Er zijn veel verschillende hotels, pensions en appartementjes. Sommige zelfs direct aan het strand. De mensen vond ik zeer vriendelijk.
Scimitar
Freeride pro
 
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: di jul 15, 2003 9:56 pm
Surfspullen: F2 Axxis+wave, AHD attitude, Loft O2, NS Volcano, Gun Tempo, Arrows Tomohawk, Aerials
Privébericht Omhoog
--------------------------------------------------------------------------------

Meld dit berichtAntwoord met een citaat door sea_surfer op zo jan 28, 2007 1:48 pm

ik ben in de vorige eeuw er eens geweest (hele tijd terug)
maar is een leuke spot, anders moet je even kijken op:

http://www.surf-action.com/Reviere/revi ... bjectID=98
sea_surfer
Freeride pro
 
 
Berichten: 275
Geregistreerd op: zo nov 07, 2004 2:25 pm
Surfspullen: Quatro fish 90L, Fanatic rip 68L en Naish Force's (07) 5.3/4.7/4.2
PrivéberichtMSNAIM Omhoog
--------------------------------------------------------------------------------

Meld dit berichtAntwoord met een citaat door Jjdd op ma jan 29, 2007 4:04 pm

Blijkbaar ouwe lullen spot. Ben er zelf in 1990 geweest, met onze oude surfbus. 4 weken heerlijk gesurft, leuk dorpje, toen nog niet overvol. Mooi was ook een keer een "surftochtje" waarbij we met de auto enkele stranden windwaarts zijn gedropt, en zo over zee met ruime wind en eluke deining terug konden knallen naar Kokkari.

Wat verhuur betreft wisselt het per jaar (soms wel soms niet), kijk even bij de duitse windsurfreis experts, als die het in hun programma hebben staan weet je dat er verhuur is.

Herfst is wat betreft meltemi (noordelijke wind) wel wat laat volgens mij.
Jjdd
Deur-surfer
 
 
Berichten: 98
Geregistreerd op: do jan 06, 2005 9:30 pm
Surfspullen: Noord-Holland
Privébericht
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 April 04, 2008, 17:46:12
edit2Rapporteer  
Wie heeft er weleens gekite op Samos? Ik heb alleen in de megapost van MINI-ME (geloof ik) Samos een maal voorbij zien komen van een windsmurfer.


Excuses, het was dus de post van Haring Harry!

Bedankt, alleen in die post was ik wat tegengekomen over Samos. Op de volgende Deutsche Windsmurfer website staat wat over Kokkari:http://www.surf-action.com/Reviere/revierliste.php?we_objectID=98

Hier staat niet geschikt voor kiters, maar kijk eens op de foto hieronder van dezelfde site:


Strand is small om op te laten, maar dat heb ik wel vaker gehad. En kitebeaches.com geeft nog 3 andere locaties op. Klinkt in ieder geval goed, gem. 5-6 Bfrt en toch thermische wind met grote windzekerheid in de maanden Juni-Sept. Ik ga begin Juni.

De wind is 's ochtends N-NO en in de middag N-NW. Dat betekend volgens Google Earth aanlandige wind, wel zo veilig (GoogleMaps te lage reso merkwaardig genoeg):



Indien iemand mijn bestemming als een zeepbel door gaat prikken, voor nu ben ik wel goed gestemd erover. Ik neem de spullen gratis mee, dus niet kiten is jammer. Heb zowiezo een auto daar. Het is maar voor een weekje. Genoeg te doen daar Cool

martijn

Berichten: 2347
Antwoord #6 April 04, 2008, 17:54:31
edit2Rapporteer  
Een windsurfdudette van mijn school is op (windsurf loser ) vakantie daar geweest. Volgens haar was dat eiland alleen windsurfen.

Ik zal het nog eens aan dr vragen ThumpsUp
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #7 April 04, 2008, 17:54:54
edit2Rapporteer  
btw, het waaide wel iedere dag
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 April 04, 2008, 18:48:06
edit2Rapporteer  
Waarom niet gewoon Rhodos?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 April 04, 2008, 20:11:39
edit2Rapporteer  
Waarom niet gewoon Rhodos?

Dat staat ook op de lijst, evenals nog een aantal Griekse eilanden. Er zijn nog zoveel onontdekte spots daar. Er ontbreekt veel informatie ook.

In ieder geval kan er gekite worden op Samos en naar wat ik nu heb gevonden is de wind thermisch, dus elke dag aanwezig mits het geen slecht weer is. En dat is het zelden in Griekenland in de zomermaanden Cool

Ik neem overigens het vrouwtje wel mee @rjen, en die heeft hierbij ook een hele grote vinger in de pap. Die zag geen leuk hotelletje op Rhodos. Uit ervaring weet ik: "niet tegen in gaan" Tongue
Dat kan ik tevens later weer gebruiken om andere kitebare vakantiebestemmingen 'af te dwingen' Grin
Ik zoek nl. een spot waar je ook beginners kan laten gaan. En in het buitenland is dat tot nu toe knap lastig gebleken. Nergens kun je overal staan zoals bijvoorbeeld op Oostvoorne.


@ Martijn: graag vraag het ff na en waar ze gezeten heeft. Ik heb zowiezo een auto daar en het eiland is niet groot. Maar zover ik nu weet kun je in Kokkari kiten, maar ik zal zoals zovaak op mijn vakantiebestemmingen de enige weer zijn. Gezelllig tussen de windsmurfers (wanneer hebben die gasten nu eens door dat onder de 7Bfrt die sport gecancelled is? YeSS Grin)
De wind is volgens de berichten niet aflandig, en er is ook geen vliegveld in de buurt die het kiten verpest zoals op Naxos in de laguna daar wel het geval is, en zo een enorm vette spot onbevaarbaar maakt (alleen in de winter toegestaan)
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 April 05, 2008, 01:38:02
edit2Rapporteer  
Waarom niet gewoon Rhodos?

Dat staat ook op de lijst, evenals nog een aantal Griekse eilanden. Er zijn nog zoveel onontdekte spots daar. Er ontbreekt veel informatie ook.

In ieder geval kan er gekite worden op Samos en naar wat ik nu heb gevonden is de wind thermisch, dus elke dag aanwezig mits het geen slecht weer is. En dat is het zelden in Griekenland in de zomermaanden Cool

Ik neem overigens het vrouwtje wel mee @rjen, en die heeft hierbij ook een hele grote vinger in de pap. Die zag geen leuk hotelletje op Rhodos. Uit ervaring weet ik: "niet tegen in gaan" Tongue
Dat kan ik tevens later weer gebruiken om andere kitebare vakantiebestemmingen 'af te dwingen' Grin
Ik zoek nl. een spot waar je ook beginners kan laten gaan. En in het buitenland is dat tot nu toe knap lastig gebleken. Nergens kun je overal staan zoals bijvoorbeeld op Oostvoorne.


@ Martijn: graag vraag het ff na en waar ze gezeten heeft. Ik heb zowiezo een auto daar en het eiland is niet groot. Maar zover ik nu weet kun je in Kokkari kiten, maar ik zal zoals zovaak op mijn vakantiebestemmingen de enige weer zijn. Gezelllig tussen de windsmurfers (wanneer hebben die gasten nu eens door dat onder de 7Bfrt die sport gecancelled is? YeSS Grin)
De wind is volgens de berichten niet aflandig, en er is ook geen vliegveld in de buurt die het kiten verpest zoals op Naxos in de laguna daar wel het geval is, en zo een enorm vette spot onbevaarbaar maakt (alleen in de winter toegestaan)

Ben al 2x met vrouw en kinderen op Rhodos geweest en als het aan vrouw ligt gaan we dit jaar weer! Ga dit jaar met 2 vrienden dus dat is voor dit jaar genoeg Rhodos voor mij, ga in de zomer met vrouw en kids 2 weken in de buurt van Leucata zuid frankrijk.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 April 05, 2008, 02:56:34
edit2Rapporteer  
Ik heb haar gewoon minder onder de duim @rjen! Grin loser

Leucate is natuurlijk wel een klassieke spot zoals Tarifa. Ik hoor er goede verhalen over. Je kunt daar zowel op zee kiten als op het binnenmeer ThumpsUp
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 April 05, 2008, 03:03:19
edit2Rapporteer  
Ik heb haar gewoon minder onder de duim @rjen! Grin loser

Leucate is natuurlijk wel een klassieke spot zoals Tarifa. Ik hoor er goede verhalen over. Je kunt daar zowel op zee kiten als op het binnenmeer ThumpsUp

Kinderen helpt ook, kan je onder het mom van"leuk voor de kinderen" een leuke kitespot uitzoeken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 April 05, 2008, 03:39:04
edit2Rapporteer  
Kinderen helpt ook, kan je onder het mom van"leuk voor de kinderen" een leuke kitespot uitzoeken.

Lips Sealed Grin
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #14 April 10, 2008, 03:40:53
edit2Rapporteer  
Hej Michiel,

Ik heb het nog even aan haar gevraagd, maar ze heeft er nog nooit kiters gezien, desondanks dat het daar toch altijd waait. Ze is heel het eiland rondgetrokken maar heeft er nope geen 1 gezien.

Misschien heeft ze net die spot overgeslagen of niet gezien Grin

Met de wind zit het iig wel goed daar ThumpsUp

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel, dan zal ik het wel ff vragen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 April 23, 2008, 23:51:45
edit2Rapporteer  
Thanks martijn (had je post wat laat gezien) ThumpsUp

Ik heb ook op de buitenlandse fora gepost, en het ziet ernaar uit dat:

  • Of het kan er niet :'(
  • Of het wordt er gewoon niet veel gedaan (wat ik al eerder in Griekenland heb meegemaakt in Naxos en Lefkas) Grin

Het plaatje wat ik boven gepost heb voor het dorpje Kokkari stemt mij in ieder geval hoopvol. Ik zie daar toch echt een kite. En toevallig heeft mijn vriendin daar een hotelletje geboekt ThumpsUp

Ik laat het hier wel weten hoe het was
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Juni 08, 2008, 16:14:00
edit2Rapporteer  
Mijn vriendin wilde naar Griekenland om een weekje te bakken in de zon, dus ik op zoek naar een plek waar je mogelijk ook kan kiten. Ik ben al in Naxos (top) en Lefkas (gaat, wel elke dag thermischie wind dus gegarandeerd kiten) geweest met mijn set, en hou er dus wel van om nog redelijk onbekende kitespots te checken.

Ons oog viel op een goedkope reis naar het eiland Samos, waarbij we vervoerd werden door Transavia. Hierdoor is het mogelijk om met een boardbag korter als 165cm en binnen de 20kg gratis te reizen. Omdat Transavia dit heeft opgenomen in het bagageregelement hoef je niet meer te liegen en geen lang oponthoud. Helemaal top van Transavia!


Wij hadden een hotel in Kokkari, dat ligt aan de Noordkust van Samos. De wind komt vrijwel altijd uit OostNoordOostelijke richting, soms uit Zuidzuidwestelijke richting. Dit heb ik echter niet meegemaakt.

Op kitebeaches.com waren 4 kitebare stranden te vinden met vrijwel tot geen informatie (die heb ik inmiddels goed geupdate). Wel wist ik dat er twee windsurfcentra te vinden zijn op het eiland, te weten in Kokkari en aan de andere kant van het eiland op Mykali beach.

Samos is een eiland van 44 x 20km groot. Het is echter flink hoog met bergtoppen van wel 1433m hoog. Alle wegen kronkelen hier dus doorheen, dus de reistijden zijn iets langer dan je zou verwachten. Toch was alles makkelijk te doen met een huurauto die ik de hele week tot mijn beschikking had.



Helaas zijn de meeste stranden kiezelstranden op een enkele uitzondering na. Dit is zeer slecht voor je kite (tijdens het oppompen een klein gaatje opgelopen in mijn kite hierdoor), en je lijnen blijven overal achter haken. Beter zou het zijn je kite op een grasveld op te pompen, en dan verplaatsen naar het kiezelstrand. Helaas was dit op geen van de spots mogelijk.


Kokkari
Een baai van 1,2km lang waarbij het windsurfcentrum voor een hoge klif is gesitueerd. Omdat de wind heel vaak uit ONO richting komt heeft de gehele baai te maken met de "windschaduw" van de hoge cliffen bovenwinds. M.a.w. wegvaren en terugkomen is zeer lastig, zelfs voor de heren windsurfers.

Het strand is zeer smal en bestaat uit grote kiezelstenen. Achter het strand zijn hotels, huizen, electriciteitsmasten e.d. Wanneer het waait is er een stevige shorebrake. Dit omdat de bodem steil afloopt en het snel heel diep is. Ik heb er daarom vanaf gezien om hier uberhaupt een poging te wagen.

Conclusie: ongeschikt om te kiten, en ongeschikt voor de beginnende en redelijk gevorderde windsurfer.


Svallas Beach
Een zeer verlaten en lastig te vinden strand 10 minuten rijden richting het Oosten vanaf Kokkari. Dit strand ligt beter in de ONO gepositioneerd. Echter door de hoge bergen bovenwinds wordt de wind hier afgebogen tot sideshore.



Het strand is op een plek net breed genoeg om een kite te launchen, helaas zijn de keien hier zeer groot en grof (niet gepolijst door de branding zoals in Kokkari). Net schuurpapier dus killing voor je materiaal. Ook hier weer een zware shorebrake en de bodem loopt steil af. Al een tiental meters uit de kant is het water donkerblauw, terwijl het zicht onder water meer als 10 meter is...


Achter deze rotsformatie is het 4,4km downwind naar de eerstvolgende mogelijkheid om weer aan land te komen

Hier valt met een stevige wind best te varen. Je hebt meer wind nodig omdat er stroming staat en fikse golven. Vlak water kun je vergeten hier. Ik heb hier een sessie van 1,5 uur gemaakt.

Er is een klein strandtentje dat bedden en parasols verhuurd. Dus eten en drinken als sanitair zijn aanwezig. Voor de rest een gevaarlijke spot want benedenwinds ligt er een gevaarlijke rotsformatie die jou kan weerhouden af te drijven naar de eerstvolgende mogelijkheid om aan land te geraken: Kokkari. Rescue e.d. zijn er niet dus eigenlijk ongeschikt om alleen te gaan kiten. Ik ben zover mogelijk bovenwinds gaan varen zodat ik altijd voor de denkbeeldige lijn van die rotsen uitkwam mocht ik de kite niet meer kunnen herstarten (of materiaalpech). Dat vaart verre van prettig en tricks e.d. zoveel mogelijk achterwege gehouden.

Voor alle foto´s van het kiten klik hier: http://picasaweb.google.com/mstuip1/GRSamos3105Tm06062008Kiteboarden

Conclusie: kiten kan, maar slecht voor je materiaal, klotsbak en geen reddingsmogelijkheden.


Psili Ammos
Verreweg het mooiste kitebare strand op het eiland, ware het niet dat de wind dan wel uit zuidelijke richting moet waaien. Er is af en toe wel een thermische wind, maar die is zeer instabiel en kan binnen een minuut 180 graen van richting veranderen. Dat heb ik meegemaakt en was voor mij de reden om het niet meer te proberen daar.



Het strand is druk in het hoogseizoen met badgasten. Er staan veel bedden en parasols, bomen e.d. Wel is het een prachtig zandstrand waarbij je tientallen meters het water in kunt lopen. Dit is ook de enige veilige optie om je kite op te laten en is goed te doen. Een soort mini Oostvoorne met vlak kristalhelder water.


Ik heb daar netto twee minuten kunnen varen vanwege de wegvallende en draaiende wind. In het zeldzame geval dat het zuidelijke hoek waait de moeite meer dan waard, echt een topspot. Maar in het hoogseizoen echt een nogo vanwege de vele zwemmers, jetski', boten e.d.



Als het niet waait ook zeer de moeite waard vanwege het onderwaterleven en het lekkere zanstrand en bodem.

Conclusie: topspot als de wind zou meewerken (volgens de statistieken komt die zelden voor). Ook een nogo dus


Mykali Beach
Hier is het tweede surfcenter gesitueerd. Wederom een kiezelstrand wat erg lang en recht is met 3 kilometer lengte. Ook hier weer snel diep en wanneer de wind uit de goede richting komt (met ONO aflandig) wel te doen. Er is hier wel grasland achter het strand zonder opstakels.

Conclusie: leuke pot als de wind zou meewerken (volgens de statistieken komt die zelden voor). Ook een nogo dus


Ik heb het wel naar mijn zin gehad, maar absoluut een afrader als pure kitevakantie.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 Juni 08, 2008, 17:42:00
edit2Rapporteer  
top verslag Michiel! De VVV Samos zal het je in dank afnemen (of hebben ze dat al gedaan op bekende griekse wijze?) Volgende review dus van het reparatiesetje van F one...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 Juni 08, 2008, 19:06:30
edit2Rapporteer  
top verslag Michiel! De VVV Samos zal het je in dank afnemen (of hebben ze dat al gedaan op bekende griekse wijze?) Volgende review dus van het reparatiesetje van F one...

schater Ik had al een vork ingeslikt voordat ik naar dat eiland ben afgezakt Rudo! Dus idd. lopen er nu een paar mannen van de plaatselijk VVV erg krom met de handen gevouwen zoals voetballers dat doen bij een penalty Grin

F-one heeft geen reparatiesetje erbij voor doek ThumpDown (wel voor de tubes). North wel ThumpsUp
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #19 Juni 08, 2008, 20:39:51
edit2Rapporteer  
Michiel leuk verslag!  ThumpsUp
Ben je wel even mee bezig geweest zo te zien.
Jammer dat het een beetje tegen viel voor jouw.
Is je kite alweer gemaakt?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Juni 09, 2008, 03:20:49
edit2Rapporteer  
Yep, die North plakkertjes zijn goed, helaas wel wit Undecided
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.