Wat is de minimale en beste sluitertijd voor actie fotos (heb moeite hiermee)?

Elbuitre

Geen avatar

Berichten: 18
Juni 04, 2008, 18:06:59
edit2Rapporteer  
Hoi,
Ik ben net begonnen met het fotograferen van surfers. Ik probeer dit redelijk close-up te doen staande in het water.

Ik heb moeite met de juiste sluitertijd. Wat is de minimale sluitertijd die ik nodig heb en wat gebruiken jullie als optimaal in welke omstandigheid?

Ik heb een Canon EOS 400D

Iedere tip is welkom!

Gert
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #1 Juni 04, 2008, 20:06:34
edit2Rapporteer  
Hangt ook van de lens af. Ik heb op school een keer een tip gekregen, zorg dat je sluitertijd altijd korter is dan het objectief. Dus bijv 400mm lens, sluitertijd >1/400.

En als je bijv alles scherp wilt hebben, dan moet je al een kleinere diafragma gebruiken waardoor je toch weer een langere sluitertijd hebt. Hangt dus echt af van de situatie, gewoon veel proberen is het beste.
JePe

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #2 Juni 04, 2008, 21:13:14
edit2Rapporteer  
Klopt. De minimale is inderdaad vaak de
sluitertijd = 1/aantal mm's lens dus 200mm lens -> minimale sluitertijd 1/250ste.

maar.. dit zijn richtlijnen. Bij harde wind of niet zo vaste hand, moet je nog sneller. Daarnaast, zou inhouden dat je voor 28 mm lens slechts 1/28ste nodig zou hebben, geloof mij, da gaat echt niet lukken!!

Voor bevriezen actiefoto's -> 1/1000ste of sneller, ongeacht lensgrootte.
hieronder op 1/1250ste, 300mm + 1.4x ext


Voor 'beweging' actiefoto's -> langer dan 1/400ste, voor 'tracking' (meedraaien lens met surfer) misschien nog wel langzamer.
Hieronder op 1/200ste  (300mm lens, met IS da wel.... je ziet echter wel dat foto niet meer zo 'strak' is. Nu was dit uit de hand geschoten, bij IJburg, dus sta hier ergens op die zandbulten, met bakken zand in m'n ogen en oren.... )


Sluitertijden hangen verder af van't weer. Bovenste foto ha'k alle vrijheid, was helder zonnig weer, onderste was't avond, en zwaar bewolkt. Om toch snellere sluitertijden te halen, moet je je diafragma meer open zetten uiteraard (wordt je gebied waarin iets scherp is wel een stuk kleiner, dus moet je nauwkeurig focussen op datgene wat je scherp wilt hebben, is 'continuouse AF' eigenlijk wel gewensd, want eer jij AF 'vast' hebt, is surfer misschien al weer meter verder,... en dus niet scherp).
Als diafragma niet verder open kan, je ISO omhoog schroeven. Bij Canon kan dit prima, ruis is erg gering dus...... Al doe ik het liever niet, want je verliest wel detail (en ziet de ruis toch wel een beetje, vooral als je de foto gaat bewerken).

Om scherpe foto's te krijgen, is het gebruik van monopod bij lenzen vanaf 200mm altijd aan te raden. Scheelt echt. Niemand houdt een steady hand na 2-4 uurtjes fotograferen. Je wordt ook minder snel vermoeid in je armen met monopod (eenpoot statief). Ik gebruik zelfs monopod met m'n IS lenzen... vooral om het allemaal wat minder zwaar te maken, je houdt het langer vol.
Close-ups maken, dus waar kiters over je heen springen moet je wel uit de hand doen, want dan werkt zo'n monopod niet.

O ja, lees dat je in het water wilt gaan staan.... is monopod erg handig. is alsof je een wandelstok hebt, is wat stabieler. Je kunt ook 'voelen' of het dieper wordt of niet....   Cheesy
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #3 Juni 05, 2008, 15:26:38
edit2Rapporteer  
Hangt ook van de lens af. Ik heb op school een keer een tip gekregen, zorg dat je sluitertijd altijd korter is dan het objectief. Dus bijv 400mm lens, sluitertijd >1/400.

En als je bijv alles scherp wilt hebben, dan moet je al een kleinere diafragma gebruiken waardoor je toch weer een langere sluitertijd hebt. Hangt dus echt af van de situatie, gewoon veel proberen is het beste.
tja....die rekensom gaat totaal niet op bij 'n 10-22mm groothoek lens pik!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 Juni 05, 2008, 18:12:25
edit2Rapporteer  
Anders geef je een oplossing ipv lopen zeiken, pik!

Grin
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #5 Juni 05, 2008, 18:48:23
edit2Rapporteer  
Ik zeg toch ook > erbij. Als je 200mm hebt en je zorgd dat de sluitertijd altijd korter is dan 1/200. Bij groothoek objectieven gaat dit inderdaad niet helemaal op. Al is het bij mijn videocamera opzich wel te doen om 1/50 te pakken, daar valt het minder op.
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #6 Juni 06, 2008, 03:25:12
edit2Rapporteer  
Anders geef je een oplossing ipv lopen zeiken, pik!

Grin
ok...ligt aan de omstandigheden natuurlijk!
ik schiet altijd vanuit m'n onderwaterbehuizing op ""AV""
ik meet het licht en zorg ervoor  dat ik altijd onder de 1/1000 zit pas daar m'n diafragma en ISO op aan!!!
maar vanaf de kant kun je veel meer schipperen!
Elbuitre

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #7 Juni 08, 2008, 01:11:50
edit2Rapporteer  
Bedankt iedereen voor de tips. Jepe, heb even op je website gekeken. Je fotos zien er te gek uit. Ga je toevallig binnenkort weer fotograferen en zou je misschien wat tips kunnen geven als ik ook die kant op kom?
Gert
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.