kitefix ontmaskert?

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Juli 02, 2008, 03:08:27
edit2Rapporteer  
Ik had zo'n kitefix setje gekocht, prima spul - 1 reparatie gedaan met dat gaas en wat lijm, zoals ze ook die doorgeknipte kite terug in elkaar plakken. An sich niet verkeerd want zo'n setje is handig op vakantie of voor ouwere kites waar je niet te veel tijd en geld in wilt stoppen, en er zitten ook andere dingen bij voor bladders en kleine gaatjes.
Ik verwacht niet dat ik de eerste ben die het ziet, maar dat gaas is PRECIES HETZELFDE als stucgaas of hoe je het ook noemt, wordt veel gebruikt als voorbereiding bij het stucen van gescheurde muren of het hechten van gipsplaat op de naden. €5 of zo per rolletje van 10m, bouwmaat.
Verder zit er lijm bij, als je een goeie heldere Pattex pakt, na goed ontvetten van de omgeving van de scheur, plak je het zo in elkaar.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Juli 02, 2008, 04:34:20
edit2Rapporteer  
Jup,ik zag het op de video al direct dat het gipsgaas was
JCS

Berichten: 259
Antwoord #2 Juli 07, 2008, 16:18:37
edit2Rapporteer  
Dus, als ik zoals jij zegt een oude kite wil repareren en er weinig in wil investeren, hoef ik maar naar de bouwmarkt om de hoek om daar wat van dat gipsgaas en van die doorzichtige stevige lijm te halen? Wat voor Pattex lijm is dat dan? Nu wordt 't namelijk wel heel interessant om dit te gaan uitzoeken en onthouden!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Juli 07, 2008, 17:09:39
edit2Rapporteer  
Hey JCS het gaas is gewoon 1:1 hetzelfde, gipsgaas is zelfs een beetje zelfklevend dus dat houd de scheur mooi dicht. die lijm weet ik niet, maar er zijn een paar flexibele, heldere lijmen die goed op kunststof hechten. Hier heb je een voorbeeld dat best wel eens zou kunnen werken:
http://www.pattex.nl/new/nl/onzeproducten/06_montagekitten/01_Power_Fix_BENL_NL
Ik denk dat we het hier in dit forum kunnen kraken, gewoon proberen en in dit topic posten wat de bevindingen zijn. Zou wel lachen zijn, want in die reparatieset van kitefix zit niet meer dan een halve meter van dat gaasband, en als je een kite goed verrot vaart heb je daar al niet genoeg aan.
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #4 Juli 07, 2008, 19:28:09
edit2Rapporteer  
ik heb nog een oude door een windsurfer aan gord gevaren RRD airtype 8 liggen dat is natuurlijk wel een mooi test object Smiley

ik denk dat ik me er eens in ga verdipiepen!

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Juli 07, 2008, 19:48:07
edit2Rapporteer  
Verdipiep jij je daar maar in! Mooi om klassieke muziek te draaien tijdens het onderzoek! Er zijn een paar opgevoerde hobbylijmen die mooi smeren en goed aan ripstop hechten, dat moet haast wel want ik denk niet dat die Quibuzzen van Kitefix zelf lijm hebben staan te zitten ontwikkelen.
Bison had ook een of ander lijm waar je stukken gymschoenzool mee kan terugbouwen, mss is die ook wel goed...
keep us posted!
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #6 Juli 08, 2008, 11:00:35
edit2Rapporteer  
Verdipiep

oops!  loser

Heb vanmiddag tel. contact gehad met Bison.
zij adviseerde op axitool.nl te kijken daar staan industriele lijmen voor polyamide (PA) (nylon)  maar dat is 2 comp en droogd niet flexibel. dat is dus niet wat ze bij kitefix gebruiken!

ben gewoon ff weeste shoppen!  Grin en ben thuis gekomene met:

Bison kit transparante contactlijm van €5,49 - 50ml
Bison Textiel lijm van €4,99 - 50ml
en een rol glasveselband van 50mm breed en 10mtr lang voor €2,-

ik weet niet of het werkt maar zien we snel genoeg!
dus ik ga vanaaf de kite een onderhanden nemen en kijken wat het beste werkt!
ik hou jullie op de hoogte!

Grin
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #7 Juli 08, 2008, 19:37:33
edit2Rapporteer  
Nou!!

Eerste test gedaan! met de Bison kit transparante contactlijm!
netjes ontvet met thinner(niet ideaal) gaas erop ingesmeerd, en 45 min laten drogen!

EN HET RESULTAAT :
dat mag er wezen!     dat mag er wezen!     dat mag er wezen!    dat mag er wezen
ik moest er heel hard aan trekken I know heel hard wat is dat?? harder dan de kracht van een loop per cm2!!!
 
en juist het gene wat op den duur bezweek onder de emense krachten van mij
was het gaas!!!  loser het gebruikte gaas was van een B merk
nu kijken of een A merk meer treksterkte kan hebben!
de lijm zit echt supper vast en BLIJFT flexibel!!!!  de reden van bezwijken was meer omdat het een puntkracht was (de mensen met technische achtergrond snappen wat ik bedoel)

dus naar mijn idee! is het niet ontmaskerd! omdat we er nooit achter komen wat het precies voor lijm is dat hun gebruiken. maar naar mijn idee is het wel evenaard  Grin ThumpsUp

het gebruikte gaas was van een B merk
nu kijken of een A merk meer treksterkte kan hebben!





JCS

Berichten: 259
Antwoord #8 Juli 08, 2008, 21:01:13
edit2Rapporteer  
Local-rookie, wat zegt Bison over de gevolgen van contact met water met de lijm? Kan die dat aan?
En kan ik er logischerwijs vanuit gaan dat zogeheten "puntkrachten" niet voorkomen bij een kite?
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #9 Juli 08, 2008, 21:17:28
edit2Rapporteer  
juist wat die krachten betreft! die zullen nooit voorkomen!!(in het doek)
zojuist na 2 uur nog eens gekeken en er aan getrokken maar hij is nog sterker geworden (op een groter oppvlak wel te verstaan dus de kracht ongeveer over 10 cm verdeeld)

dus die test heeft hij doorstaan kwa sterkte!

ik ben hem nu aan het testen in water want dat moet hij ook houden ik was je voor  Wink ,voorlopig ligt hij er al een uur in en nog geen problemen  Grin  ThumpsUp
zou ook geen problemen op moeten leveren want met deze lijm kun je ook vijverfolie repareren : ThumpsUp

dus ik ga hem een nachtje laten liggen maar ik twijfel er niet aan dat het gewoon goed is zo!

het enige nadeel dat ik tot nu toe heb gevonden is :

dat het drukwerk (blauw) tijdens het lijmen lichtjes afdrukte! maar ik weet niet zeker of het door de thinner van het ontvetten kwam of door de lijm zelf! het is niet eens te zien op de foto dus niet ernstig!

grtz

Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #10 Juli 09, 2008, 00:17:19
edit2Rapporteer  
ik heb wel eens lijm van bison gekocht speciaal voor waterbedden en dat zou ook weleens heel goed kunnen werken Wink ThumpsUp volgens mij was dat alleslijm maar dat weet ik niet helemaal zeker ThumpsUp

@el rudo: toppie topic, zeer interessant ThumpsUp
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #11 Juli 09, 2008, 06:48:28
edit2Rapporteer  
Hey local rookie.

Ik wil je wel de officele gaas toesturen als ik dat nog ergens kan vinden. Smiley
Hoegroot moet het ongeveer zijn?

GruB
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 Juli 09, 2008, 08:17:36
edit2Rapporteer  
Hey Localrookie wat tof dat het werkt! Contactlijm is toch eigenlijk 2 kanten insmeren - even laten drogen - plakken? Dat is gemoderniseerde bison-kit/tix. Ik denk dat het nog beter kan qua lijm. Die PVC lijm voor waterbedden mss? Ik heb nu even geen scheur in m'n kite (gisteren 2 nieuwe ontvangen dus dat hou ik nog even zo)
Dat gipsgaas hoort niet te breken, weet je zeker dat je glasvezelband hebt?
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #13 Juli 09, 2008, 09:58:47
edit2Rapporteer  
@ Nature : zou mooi zijn om dat te kunnen testen een stukje van 20 cm is genoeg!

@ El-rudo : ja is 2 kanten insmeren en na 15 min tegen elkaar drukken en vast! maar als je gewoon 30 min wacht dan is het helemaal gedroogd! en wat die vezel band betreft! de dwars draden kwamen los van de langsdraden. ze braken niet maar ze ontbonden van elkaar. maar dat was ook een B merk en daarom dat ik ook een A merk wil proberen.

@ Joy FS Speed : en kwa lijm! ik heb er het volste vertrouwen in ook na een nacht in het water te liggen heeft hij gewoon zijn sterkte nog!kan niet missen als je er ook vijvers mee kan repareren.ik ga die andere tube ook eens proberen!
dat zou textiel lijm moeten zijn! die ook bestand is tegen wasmachines!(dus ook heet water)
maar die is niet transparant en dan krijg je van die bruine vegen op je kite!
ik denkt dat al die lijmen op het zelfde neer komen!kwa samenstelling!
en pvc lijm zou mischien kunnen maar of dat ook op nylon hecht? ik ga het proberen!

en wil dan de 3 testen dmv de trekkrcht te meten op de naad! simpelweg kijken welke het meeste afkan en welke de beste eigenschappen heeft

hou jullie op de hoogte!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Juli 09, 2008, 12:12:20
edit2Rapporteer  
als de vezels loskomen uit het weefsel is de lijm niet in staat ze op hun plek te houden, het zou kunnen zijn dat het tape niet helemaal "in" de lijm zit. Maar als je zegt dat de scheur bij normaal kiten heel blijft hebben we dus al 1 kandidaat lijm.
De lijm van kitefix zelf bevat perchloor ethyleen, mss weet iemand welke categorie lijm dat is, verder staat er op "ultra strong adhesive". Het doet mij nog het meest denken aan opgevoerde technicol.

De methode is 1. leg het tape over de scheur, 2. smeer de tape en de scheur vol met lijm. 3. smeer aan de andere kant ook lijm.
JCS

Berichten: 259
Antwoord #15 Juli 09, 2008, 12:35:04
edit2Rapporteer  
En? Heeft de lijm het gehouden na een nachtje in bad?
Wat zijn op dit moment nou dus de kandidaten?

1. De geteste lijm van LR
2. De PVC lijm van El Rudo

Hoe zit het trouwens met de soepelheid van de stof? Is de stof erg veel stijver geworden op de vlakken waar je de lijm gesmeerd hebt of valt dit juist wel mee?
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #16 Juli 09, 2008, 12:56:01
edit2Rapporteer  
@ EL rudo : de toen ik de eerste test deed had hij 45 min gedroogd! methode zoals jij zei gaas er op insmeren ff aan laten trekken ca 15min dan omdraaien bovenkant ook inssmeren. toen half uur gewacht dus totaal 45 min dan eerste test gedaan.

na 45 min totaal eerte test en toen moest ik al vet hard trekken om er beweging in te krijgen! pas toen ik puur op een punt trok viel het gaas uit elkaar de lijm hield wel het gaas vast maar waarschijnlijk nog niet goed uitgehard!(ik heb ook door getrokken tot het wel moest begeven!)

toen ik na 2 uur ging testen was hij nog sterker toen kreeg ik er bijna geen beweging in!
---------------------
en wat de soepelheid betreft: je zult altijd merken dat het iets stugger is maar ik vind het heel erg mee vallen het is heel soepel! en ja de watertest heeft hij goed doorstaan geen negative invloeden  ThumpsUp
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #17 Juli 09, 2008, 23:21:05
edit2Rapporteer  
top Local-rookie (up_kitesmiley)mooi getest ThumpsUp
straks misschien eens een tabel ofzo van maken met de gegevens? ThumpsUp
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #18 Juli 10, 2008, 00:01:53
edit2Rapporteer  
ja komt goed helaas voor jullie ga ik vr/za nacht op vak maar daarna werk ik het helemaal uit  ThumpsUp

owja 1 ding! over een lengte van 10cm kon ik er met 50 kg aan trekken (trekveer gebruikt) sterker was ik niet ThumpDown   Grin

betekend veel goeds Smiley
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #19 December 11, 2008, 15:52:56
edit2Rapporteer  
hoe is dit afgelopen, want ben nog steeds benieuwd Wink ThumpsUp
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #20 December 11, 2008, 17:14:58
edit2Rapporteer  
ja mijn excusses nalatigheid van mij!

maar eigenlijk geluk bij een ongeluk. want nu heeft de kite zo`n 3 a 4 mnden gelegen door het topic over scheurtjes plakken ben ik even weeste kijken hoe het er nu mee ging:  maar dat zit muur vast hoor!

geen sporen van uitharding oid.het is uiteraard iets minder flexibel als geen reparatie maar dat is normaal.

wat mij betreft een prima oplossing. ik zal kijken of ik een soort lijstje kan maken met welke lijm en welk gaas.
hiermee bedoel ik dan natuurlijk de merken op prijs en kwaliteit getest

Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #21 December 11, 2008, 19:57:21
edit2Rapporteer  
top! ThumpsUp Joepie
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #22 Januari 04, 2009, 01:40:31
edit2Rapporteer  
En, waar is het boodschappenlijstje???
Rooky

Berichten: 190
Antwoord #23 Januari 05, 2009, 15:19:20
edit2Rapporteer  
zit half in elkaar maar nog geen tijd gehad om het af te maken!

JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #24 Juni 21, 2011, 19:18:54
edit2Rapporteer  
Iemand ook weleens de

KiteFix Ultra-Adhesive MONSTER Bladder Patch

http://www.kitefix.com/catalog/product_info.php?products_id=56&osCsid=5f41c367ec99dc9e250b4619d4df351b

geprobeerd? Heb een gat van een paar cm in mn LE bladder...
Nieuwe kost 80 dollar geloof ik...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.