Flysurfer Psycho III 10m vs F-One Bandit 9m

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Augustus 18, 2008, 14:01:31
edit2Rapporteer  
In een ver verleden heb ik eens een Naish Aero II 14m gehad. Mijn ervaringen daarmee waren beslist niet positief (eerder traumatisch). Daarom ben ik toen overgestapt op Flysurfer.

Momenteel heb ik een volledige Flysurfer gear. Vaak is dat voordelig maar vaak ook niet.

Graag wil ik weten of er medekiters zijn die echte ervaring met beide type kites hebben (en dus niet een ongegronde mening, want ik heb geen zin in een oeverloze wellus-nietus discussie  Angry) en wat hun ervaring dan is. Roll Eyes

Ik ben vooral geinteresseerd in de vergelijking Psycho III 10m vs Bandit 9m

Alvast bedankt. ThumpsUp
Benjooh

Berichten: 572
Antwoord #1 Augustus 18, 2008, 16:46:16
edit2Rapporteer  
Ik heb vroeger P3 6,8 en 13 gevlogen. De 8 was mijn meest gebruikte maat. Inmiddels vlieg ik met een Bandit 11 en een Tribal2 9 waar ik erg tevreden mee ben!  ThumpsUp

Ik ben overgestapt van FS naar tubekites om verschillende redenen. Met slecht regenachtig weer werden ze nat en vies en vlogen ze minder goed, ook het schoonmaken is dan een crime. Het oplaten in veel wind vond ik ook nooit echt geweldig en de toming ben je toch liever kwijt dan rijk.. Voor de rest vond ik ze prima vliegen, ze springen echt geweldig, maar dat doet de Bandit ook  ThumpsUp
Ik denk overigens dat een Bandit 11 qua kracht beter te vergelijken is met een 10 P3.

De eerste keer dat ik met m'n Bandit vloog hoefde ik nauwelijks te wennen. Wat me opviel was dat je er erg snel mee kon varen, ook draait hij een stuk makkelijker dan de P3 Hij draait net niet om zn as als je hardt stuurt en hij reageert heel goed op het aantrekken van de bar. Dat was wel ff wennen. Da bardruk is in middelmatige wind prima, in hardere en vlagerig wind is het in het begin niet echt fijn maar ik ben dr inmiddels wel aan gewend. Wat dat betreft is hij wel het tegenovergestelde van een P3. Springen gaat er prima mee, niet echt agressief maar de hangtime is echt TOP! De kite geeft je bovendien ook een erg veilig gevoel. De waterstart is ook erg makkelijk maar dat is die van de P3 in het algemeen natuurlijk ook.
Verder weet ik zo 1,2,3 weinig meer te vertellen maar mocht je nog een vraag hebben dan stel je hm maar!  Wink
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 Augustus 18, 2008, 17:17:56
edit2Rapporteer  
Benjooh,

Bedankt voor je duidelijke en deskundige reactie ThumpsUp.

Hoe zit het met zelf oplaten en zelf laten landen van een Bandit? Kan dit überhaupt met deze kite?
Hoe zit het met gevoeligheid voor lekkages, lekkende ventielen, enz.

Ik heb een Bandit 9m op het oog: wanneer gaat deze (lowend) en wanneer houdt het op (highend)?  Ik weeg 78 kg (zonder wetsuit en trapeze Grin)
Benjooh

Berichten: 572
Antwoord #3 Augustus 18, 2008, 19:39:30
edit2Rapporteer  
Zelf oplaten en landen doe ik eigenlijk nooit maar schijnt wel redelijk goed alleen te kunnen zolang de wind niet te hard is. De kite gewoon op zn LE neerleggen tegen de wind in en dan vanaf de bar de achterste tip na je toetrekken zodat je hem het windvenster intrekt. Hij vangt vanzelf wind en gaat op zn tip staan zodat je hm zo de lucht in kunt trekken. Landen is geloof ik een kwestie van de kite op zn tip zetten en dan de voorste tip hardt na je toetrekken maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik heb zelf nog nooit lekages gehad. Ik pomp hem ook altijd lekker hard op en dat geeft nooit problemen. Wel hebben de eerste 2 fabriekslichtingen minder verstevigingen (Heb zelf al eens een losse naad op de strut gehad, heb nl. een uit de eerste lichting.) en een andere toming dus zorg als het kan dat je een van de 3e lichting krijgt. (Of later?) Persoonlijk vindt ik de kwaliteit van FS hoger liggen dan van F-one (De bargrip slijt bijvoorbeeld ook erg snel.) maar zolang je een latere generatie hebt zal het waarschinjlijk geen problemen geven.

Lowend van de 9 ligt voor jou gewicht geloof ik rond de 16, high end rond de 32 knopen.
ALs je de zoekfunctie gebruikt kun je ook erg veel info over de Bandit vinden trouwens.  ThumpsUp
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Augustus 18, 2008, 20:47:05
edit2Rapporteer  
Benjooh,

nogmaal van harte bedankt. Als we elkaar eens een keer tegen komen (Vrouwenpolder, Neeltje-J, of oostvoorne) geef ik een pilsje


Grtz.,
Limbosurf ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 18, 2008, 21:14:46
edit2Rapporteer  
Goed verhaal Benjooh ThumpsUp
Toen ik de post vanochtend zag vermoedde ik dat er niet veel mensen zouden zijn die beide kites gevlogen hebben. Ik probeer al tijden een P3 te kunnen testen, want het klinkt best als een interessante kite

Ik heb een Bandit 9m op het oog: wanneer gaat deze (lowend) en wanneer houdt het op (highend)?  Ik weeg 78 kg (zonder wetsuit en trapeze Grin)

Op deze vragen kan ik wel antwoord geven:

Weeg zelf 75kg (butt naked) en met een snel en efficient planerend boardje zoals mijn 666 bijvoorbeeld kan ik op vlak water in 14kn al hoogte houden. Maar hij komt pas echt op stoom vanaf zo'n 16kn, en tussen de 20-25kn gaat hij echt al volledig los, inclusief flinke airtime.

Vanaf zo'n 30kn moet ik de voorlijn (is een Y-lijn, dus enkel aan de bar) een knoopje (= 10cm) inkorten, waarna de kite tot 35kn goed te houden is. Bijzonder is dat je dan nog steeds goed kunt springen, zonder van je rail getrokken te worden.

Maar de 9m2 is echt een low-end kite, boven de 22kn wordt uithaken lastig door de enorme trekkracht die de kite ontwikkeld.

Alleen oplaten kan zeer goed met de Bandit, maar het is nooit echt goed voor de kite omdat altijd de LE een stukje over de grond schuurt. Ik doe het alleen als het niet anders kan. Zelf landen kan ook, echter boven de 25kn is de kite zo stabiel dat hij gewoonweg niet wil neerploffen vlak boven de grond (je moet de kite dan laten stallen, wat de bandit gewoon bijna niet doet)

Ook ik vaar vaak op autoplaya, als je er eens aan wilt hangen spreek me dan aan (er zijn daar niet veel 9m2, zeker niet in rood/zwart
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #6 Augustus 18, 2008, 21:23:40
edit2Rapporteer  
Michiel Bandit Dos,

Ook jij bedankt voor jouw reacties  ThumpsUp. Natuurlijk geldt voor jouw ook dat aanbod dat ik Benjooh heb gedaan (dat pilsje!!!).

Natuurlijk mag jij dan ook eens aan mijn Psycho III 10m hangen. YeSS
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Augustus 18, 2008, 21:43:33
edit2Rapporteer  
Dat is een mooi aanbod van je P3 10m2 ThumpsUp
, dat biertje is bijzaak voor mij (hoewel ik daar zeker van hou Grin)
Benjooh

Berichten: 572
Antwoord #8 Augustus 18, 2008, 21:52:05
edit2Rapporteer  
Ik vaar altijd @ Workum of andere locaties in het noorden en kom eigenlijk nooit in Zeeland oid maar mocht je een keer hier in de buurt komen dan sla ik dat biertje natuurlijk ook niet af  Grin (Vlieg trouwens ook met een roodzwarte bandit  Grin)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 18, 2008, 21:56:24
edit2Rapporteer  
(Vlieg trouwens ook met een roodzwarte bandit  Grin)

Gek genoeg zie je hier niet veel Bandits. De laatste tijd wel iets meer. Waarschijnlijk omdat zo weinig shops ze hier verkopen. Ik moest er echt naar zoeken Undecided
Benjooh

Berichten: 572
Antwoord #10 Augustus 18, 2008, 22:04:01
edit2Rapporteer  
Zie ze hier genoeg, ook veel Revolts trouwens (veelal kitescholen) Lagen hier laatst nog 3 of 4 Bandits naast elkaar in het water loser
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Augustus 18, 2008, 22:06:53
edit2Rapporteer  
Banjooh,

In februari ben ik een week in Workum geweest. Om de carnaval te ontvluchten hebben we (mijn vrouw, ik en onze 2 honden) een huisje gehuurd in Gaast. Ik heb toen 3 dagen heerlijk (wel koud) kunnen kiten. Van de Friese en greuningse dudes heb ik maar een handje vol gezien (te koud??) Wink

Misschien zie je me komende carnaval wel weer in Workum, dan drinken we een friese jenever of Bokma. Joepie

Ik ben te herkennen aan de Flysurfer of misschien Bandit.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #12 Augustus 18, 2008, 22:37:46
edit2Rapporteer  
Mijn dochter vaart Bandit 9m, en omdat ik sinds 4 jaar in zuid Beiern woon (Starnberg) varen wij meestal op binnenwater en hier vindt je veel Flysurfers. Ik ben geen expert met flysurfer kites, maar heb er wel regelmatig mee gevasren. Ik vaar zelf naish en dus de Bandit van mijn dochter maar hier enkele opmerkingen:

a. De Bandit is sneller, bij Flysurfer kites heb ik altijd het gevoel alsof een beweging iets vertraagt wordt ingezet door de kite. Dit mkomt denk ik door de toming. De Bandit reageert sneller op stuurbewegingen.
b. De stuurkrachten bij Flysurfer zijn minder,  bij de Bandit heeft heb je wel meer kracht nodig om te varen dan bij Flysurfers.
c. Heerstarten is anders bij matraskites dan bij tubes. De Bandit heeft wel hetzelfde effect als bij Flysurfer, nl bijna altijd zelfstartend. Dit geeft een veilig gevoel. Net als bij Flysurfer, behalfe als je aan de lijnen trekt want dan trek je de Flysurder vol met water.....
d. Springen is anders, ik vind Flysurfer altijd nog een ander gevoel geven, meer een glijvlucht dan zoals bij een Naish Raven afgeschoten worden. Een Bandit geeft een zeer goede lift maar de Hangtime van Flysurfer is beter..
Starten en landen: Flysurfers worden alleen gestart en geland, op de meest onmogelijke plaatsen. Dit kun je met een Bandit niet doen, je hebt iemand nodig om je te helpen
e. Kwaliteit: Flysurfer kites hebben een zeer hoge kwaliteit, en levensduur. Tot dit jaar was Naish mijn enige echte erferentie, maar de andit heeft een zeer goede kwaliteit en zal ook lang mee gaan.
f. Inruil. Flysurfer vaart zijn eigen produkt koers. Kijk eens naar F-One: De Bandit is nog maar net echt geaccepteert en de opvolger DOS is al op de markt. Dit heeft zeker invloed op de inruil/verkoop waardevan gebruikte kites. Bij Flysurfer heb je dit probleem niet. Armin laat zijn modellen vaak meerdere jaren bestaan hetgeen een goede inruil garandeert...

Suc6 met de keuze!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #13 Augustus 18, 2008, 22:55:15
edit2Rapporteer  
Mbetz,

bedankt voor jouw reactie. Hoe komt een Hollander in godsnaam in zuid Beieren???

Bayern, 1860 of Augsburg?
Benjooh

Berichten: 572
Antwoord #14 Augustus 19, 2008, 00:12:01
edit2Rapporteer  
Citaat
Banjooh,

In februari ben ik een week in Workum geweest. Om de carnaval te ontvluchten hebben we (mijn vrouw, ik en onze 2 honden) een huisje gehuurd in Gaast. Ik heb toen 3 dagen heerlijk (wel koud) kunnen kiten. Van de Friese en greuningse dudes heb ik maar een handje vol gezien (te koud??)

Misschien zie je me komende carnaval wel weer in Workum, dan drinken we een friese jenever of Bokma.

Ik ben te herkennen aan de Flysurfer of misschien Bandit.

Ik vaar het hele jaar door dus grote kans dat je mij toen ook gezien hebt  ThumpsUp
Nouja en ik ben herkenbaar aan de roodzwarte Bandit of witte Tribal2  Wink
Joris

Berichten: 1631
Antwoord #15 Augustus 19, 2008, 13:12:31
edit2Rapporteer  
c. Heerstarten is anders bij matraskites dan bij tubes. De Bandit heeft wel hetzelfde effect als bij Flysurfer, nl bijna altijd zelfstartend. Dit geeft een veilig gevoel. Net als bij Flysurfer, behalfe als je aan de lijnen trekt want dan trek je de Flysurder vol met water.....

Heb zelf een P3 6 en 10. Vergelijking klopt wel, alleen dat vol met water verhaal valt erg mee. Je moet wel echt lang aan het niksten zijn voor je last hebt van het water.
De Psycho4 is er trouwens inmiddels ook net he. Heb eventjes met de 13 gevaren in weinig wind en die stuurt ongeveer net zo snel als mijn 10. Ben erg benieuwd.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #16 Augustus 20, 2008, 15:08:50
edit2Rapporteer  
Limbosurf,
Ik ben in Beieren terecht gekomen van wege werk en wij genieten echt van het goede leven hier! Veel skiien, mountainbiken en ook kiten op Ammersee, Chiemsee, Walchensee en de weekeindjes naar het Gardameer. Ook de boot naar Sardinie in Genua is 5 uurtjes rijden dus met pinksteren, en de herfstvakanties geeft genoeg mogelijkheden om op Sardinie te kiten..

Natuurlijk blijft het Ajax, maar de kinderen kijken toch ook steeds meer naar FC-Bayern....

Ciao
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #17 Augustus 20, 2008, 15:12:26
edit2Rapporteer  
Joris,
Je hebt gelijk, je moet veel doen om een Flysurfer te laten verzuipen. Ik was laatst op Chiemsee en daar was Armin Harich ook, de eigenaar van Flysurfer, bij hem raakt de kite net het water en dan start-ie vrijwel vanzelf weer op!
Toch zijn er genoeg kiters (of wannabe kiters) die een Flysurfer verzuipen door gewoon te hard te trekken of aan de verkeerde lijnen trekken...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.