Discussie; been gebroken bij kitesurfen, recht op loon?

Gerard
Gast
Antwoord #25 Oktober 14, 2008, 20:40:40
edit2Rapporteer  
Ik heb de casus wat aangepast aan de actualiteit van vandaag:

Karel werkt bij een kruidvat-filiaal in Groningen. Tijdens het kitesurfen breekt hij zijn been en moet hij een tijd lang in het gips een wilde homofuif wordt hij gedrogeerd en krijgt vervolgens met HIV besmet bloed in z'n kont geprikt. Het kruidvat-filiaal weigert loon door te betalen. Moet Karel er maar niet van die riskante hobbies op nahouden. Kan Karel met succes een loonvordering instellen? Waarop is deze gebaseerd?

Roept u maar!  Roll Eyes

marcus aurelius

Berichten: 157
Antwoord #26 Oktober 14, 2008, 22:37:44
edit2Rapporteer  
"Dat is een juridisch zeer interessante maar complexe zaak, want hoe ga je bewijzen wie door wie is besmet? Stel er komen twee mannen voor u staan met elk een blauw oog, wie heeft er als eerst geslagen? of was er een derde persoon die geslagen heeft?
In het geval van de homo-fuif zaak is het erg lastig om te bewijzen wie door wie is besmet en of dat met opzet is gebeurd. De bewuste mannen kwamen naar de homo-fuif om daar, jawel, onbeschermde seks te hebben met meerdere mannen. Waren zij op de hoogte van de hiv-besmetting? Zagen zij geen risico ook al was er geen sprake van een bekende hiv-besmetting? Dit zijn allen vragen die men moet proberen te antwoorden alvorens tot een juridisch juiste en waterdichte beslissing te komen."
Alexander

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #27 Oktober 14, 2008, 23:40:29
edit2Rapporteer  
@ kaptain: uiteraard is dat niet echt een vergelijkbare situatie, maar als het er op aankomt lijkt het mij niet dat de baas er voor op moet draaien. Het meest ideale is natuurlijk als de baas in overleg met de werknemer naar een (tijdelijke) andere functie zoekt, zodat er voor beide partijen niet echt een groot probleem is...
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #28 Oktober 15, 2008, 02:00:46
edit2Rapporteer  
Zolang er in het contract geen specifieke beperkingen zijn opgenomen betreffende sporten/hobby's is de werkgever volledig aansprakelijk voor het doorbetalen van het loon van de werknemer bij een ongeluk!
Volgens mij 95 % het eerste jaar en daarna 70 % het tweede jaar. (afhankelijk van de CAO)

Niemand die sport is moedwillig op zoek naar een blesure. Er zijn werkgevers die een werknemer bijvoorbeeld verbieden om te gaan skieen. (bijvoorbeeld profvoetballers) Dat kan en mag omdat diegene bewust het risico zou nemen om iets te breken waar de waardoor de werknemer zijn werk niet meer kan uitoefenen.

Risico sporten  Huh

Is formule 1 gevaarlijker dan rijden op een openbare weg? Nop!

Is bergbeklimmen gevaarlijker dan thuis de afzuigkap afstoffen op een trappetje van 3 treden? Nop!

Is kiten gevaarlijker dan op zondagmiddag op een voetbalveld rondlopen? (Je moet voor de grap een willekeurige EHBO post binnenlopen op zondagmiddag na half 4) Nop!

Er is ooit een onderzoek geweest naar de gevaren van kitesurfen t.o.v andere sporten. Mssn dat iemand dat ergens bewaard heeft. (heb ff geen zin om te zoeken  Grin )
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #29 Oktober 15, 2008, 08:50:00
edit2Rapporteer  
zal t je nog sterker vertellen.....

afgelopen januari mn nek gebroken met snowboarden.....  ThumpDown ThumpDown nu weer redelijk hersteld gelukkig....... ben weer aant kiten 'rustig'

heb 2 maanden thuis gezeten met nekbrace...... werkgever heeft me de VOLLE 100% doorbetaald.  loser Daar ben je gewoon voor verzekerd. Een gedeelte van je loon gaat hier constant naartoe voor het geval er eens wat is.......

Dus aanklagen t kruidvat als ze niet betalen lijkt me......
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #30 Oktober 15, 2008, 09:05:32
edit2Rapporteer  
1. Aan het kite surfen zijn niet meer risico's verbonden dan andere sporten dus zal, tenzij in een aanstellingscontract anders staat vermeld, de werkgever gewoon moeten uitkeren...

Ik persoonlijk deed veel aan kickboxen en heb tijdens een opleiding wel eens een dienstopdracht gekregen dat ik niet aan een wedstrijd mee mocht doen ivm mogelijke blessure.
Dit was ook het verhaal toen ik een jaar later mijn "wing" wilde gaan halen..

Zou ik dit wel gedaan hebben dan had ik waarschijnlijk een interne straf gekregen hebben maar de werkgever kan nooit zelfstandig bepalen voor het niet uitkeren van loon..
Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #31 Oktober 15, 2008, 16:47:41
edit2Rapporteer  
Hangt ervan af....kite hij met een bow: door betalen, heeft 100% depower..is dus niet zijn schuld.
Is het met een C-kite...dan is ie extreem sporter en loopt hij onnodig veel risico..: geen loon.

Grapje natuurlijk, maar ik denk dat een werkgever dat zelf moet bepalen.
Als je amateur voetballer bent zit je trouwens vaker op de EHBO dan menig kiter.
Blijft wel jammer dat een werkgever daarvoor moet betalen.
Ik ben ZZP-er en wanneer ik stuk ga mag ik dat zelf oplossen, en dat heeft mij meteen een stukje verantwoordelijkheid geleerd.
Dus ik ben van mening dat sportblessures niet door de werkgever betaald hoeven worden.
Dan gaan de zondag ochtend pappa's een stuk voorzichtiger worden denk ik zo..
Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #32 Oktober 15, 2008, 16:54:08
edit2Rapporteer  
@ Gerard: Het Kruidvat heeft toch niets met dat soort feesten?
               Meer iets met raften??
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #33 Oktober 15, 2008, 17:20:09
edit2Rapporteer  
Dus ik ben van mening dat sportblessures niet door de werkgever betaald hoeven worden.
Dan gaan de zondag ochtend pappa's een stuk voorzichtiger worden denk ik zo..

Daar ben ik het niet mee eens.... Mijn werkgever verwacht van mij dat ik conditioneel en fysiek goed in elkaar zit dus zal ik wat aan sport moeten doen.. Natuurlijk loop je tijdens het sporten altijd risico op blessures en geloof mij.... kitesurfen is echt niet zo extreem als wij willen doen geloven.. Met andere woorden... Als wij de stelling willen gaan handteren dan mag er dus helemaal niet meer gesport worden...
Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #34 Oktober 15, 2008, 17:23:22
edit2Rapporteer  
Jawel, alleen mocht je door roekeloos gedrag geblesseerd raken, dan draai je zelf op voor de kosten.

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #35 Oktober 15, 2008, 18:27:16
edit2Rapporteer  
Jawel, alleen mocht je door roekeloos gedrag geblesseerd raken, dan draai je zelf op voor de kosten.
Tja... wie bepaalt dat  Roll Eyes
Gwensio

Berichten: 728
Antwoord #36 Oktober 15, 2008, 18:50:49
edit2Rapporteer  
ik heb me been gebroken met kitesurfen en krijg gewoon zieke geld;)
VJ

Geen avatar

Berichten: 29
Antwoord #37 Oktober 15, 2008, 19:39:24
edit2Rapporteer  
Vervang je casus maar eens voor een meedewerker die voetbalt.....Ik heb dergelijke collega's en draai ook op voor overwerk als ze weer eens een blessure hebben opgelopen met hun amateur voetbal.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #38 Oktober 16, 2008, 19:56:27
edit2Rapporteer  
de vraag: been gebroken bij kitesurfen, recht op loon?

Wanneer heb je eigenlijk recht op loon:
Je hebt recht op loon wanneer je voor je werkgever (opdrachtgever) arbeid hebt verricht.

Dus m.a.w. > Geen arbeid is geen loon.
Denk eens aan ZZP'ers, freelancers, zelfstandigen, onderaannemers.
Hoor je in één van bovengenoemde thuis, dan moet je jezelf goed verzekeren
tgv ongevallen door risicosporten.

Dan heb je nog een wergever / werknemer relatie
waarbij je in dienst bent van je werkgever, waarbij het recht op je loon is
vastgelegd in je arbeidsovereenkomst en je CAO. (vaak is er een verwijzing in je overeenkomst naar de CAO)

Wanneer er niets in je overeenkomst is omschreven/vastgelegd heeft je werkgever
voor 2 jaar lang de verplichting om 70% van je salaris door te betalen.
Hoe je werkgever dit voor zichzelf heeft verzekerd, doet voor jou niet terzake.
T'is zijn probleem.
Zijn er in jou arbeidsovereenkomst bepalingen vastgelegd omtrent risicosporten...
wees dan alert.

En hoe is het geregeld met de "secundaire" arbeidsvoorwaarden.
Auto vd zaak, onkostenvergoedingen etc.....
Ook dit moet je goed vastleggen, wat trouwens ook meestal gebeurt.

Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #39 Oktober 16, 2008, 20:21:46
edit2Rapporteer  
Als je op je fiets naar je werk gaat heb je waarschijnlijk net zoveel kans dat je je been breekt dan met kitesurfen Smiley
Chop S(t)ick

Berichten: 151
Antwoord #40 Oktober 17, 2008, 12:10:23
edit2Rapporteer  
Stomme vraag wellicht?

Wat jij in het weekend doet heeft de baas niks mee te maken.

Ik heb nog nooit een contract gehad waarin stond dat ik moest vertellen wat ik in het weekend heb gedaan.

e_surf

Berichten: 611
Antwoord #41 Oktober 17, 2008, 19:33:50
edit2Rapporteer  
Stomme vraag wellicht?
Wat jij in het weekend doet heeft de baas niks mee te maken.
Ik heb nog nooit een contract gehad waarin stond dat ik moest vertellen wat ik in het weekend heb gedaan.

Klopt helemaal....dit zal ook nooit in een contract staan.

Het gaat echter om de afwezigheid op je 1e maandagmorgen.
De administratie van het bedrijf waar je werkt, zal je "ziektemelding"
moeten doorgeven aan de ARBO dienst waar het bedrijf bij aangesloten is.
De Arbodienst gaat in opdracht van je werkgever jou ziekte beoordelen en
een stappenplan opzetten om je weer op je werk te krijgen.

En dan pas speelt het....er worden vragen gesteld......ziektekostenverzekeringen
worden aangesproken...claims gelegd bij partijen om jou arbeidsongeschiktheid
financieel af  te dekken.

En dan komt je baas ook nog met een getekend contract aanzetten
waarin staat dat doorbetalingen van loon, bij arbeidsongeschiktheid door risicosporten
worden uitgesloten.

Ja..............zeg het maar... Huh

Lees je contract dus goed door en teken niet wanneer er sprake is
van uitsluitingen van loonbetalingen.



Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #42 Oktober 18, 2008, 13:09:26
edit2Rapporteer  
Quote: Denk eens aan ZZP'ers, freelancers, zelfstandigen, onderaannemers.
Hoor je in één van bovengenoemde thuis, dan moet je jezelf goed verzekeren
tgv ongevallen door risicosporten.

heb je wel eens geinformeerd naar dat soort verzekeringen?
Die zijn zo duur dat je die bijna niet betalen kan.
Een verzekeringsmaatschappij verzekerd alleen maar wanneer ze zeker weten dat ZIJ geen risico lopen...lopen ze dat wel, dan maken ze de premie onwerkelijk hoog..

kitebart

Berichten: 431
Antwoord #43 Oktober 19, 2008, 12:01:45
edit2Rapporteer  
Ik heb de casus wat aangepast aan de actualiteit van vandaag:

Karel werkt bij een kruidvat-filiaal in Groningen. Tijdens het kitesurfen breekt hij zijn been en moet hij een tijd lang in het gips een wilde homofuif wordt hij gedrogeerd en krijgt vervolgens met HIV besmet bloed in z'n kont geprikt. Het kruidvat-filiaal weigert loon door te betalen. Moet Karel er maar niet van die riskante hobbies op nahouden. Kan Karel met succes een loonvordering instellen? Waarop is deze gebaseerd?

Roept u maar!  Roll Eyes



Na zo'n feestje ga je toch gewoon terug werken  Grin
youne nl

Berichten: 233
Antwoord #44 Oktober 20, 2008, 15:35:48
edit2Rapporteer  
Niet als je nu naar OOSTVOORNE gaat om te varen .
Dan weet je gewoon dat je niet veilig thuis komt
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.