2e hands markt........dood??

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
December 14, 2008, 22:27:56
edit2Rapporteer  
Check dit, en bedenk wat de gevolgen kunnen zijn als iedereen voor een dubbeltje op de 1e rang wilt gaan zitten:
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2353394&p=565632

Zelf probeer mijn complete 2008 kite als sinds augustus (ja afgelopen zomer!) te verkopen, maar ik ben bang dat ik straks toch echt genoegen moet gaan nemen met maximaal 500,- (als dat al lukt).

Dus het ziet er aardig naar uit dat hij nog gelijk gaat krijgen ook, want ik zit er nu wel al serieus aan te denken geen nieuwe "2010" kites te halen als die uitkomen volgend jaar.......
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 December 14, 2008, 22:41:08
edit2Rapporteer  
tja die luchtbel moet er een keer uit, maar crisis of geen crisis, een handelaar verkoopt NOOIT onder zijn inkoopprijs.
Overigens is dat verhaal van Panchito niet geheel van toepassing op sporten als surfen, duiken, mountainbiken etc., het blijven relatief goedkope sporten in vergelijking met motorcross, zeezeilen, etc. dus mensen zullen eerder voor betaalbaardere sporten die bovendien in de buurt van je woonplaats uitgeoefend kunnen worden kiezen als het economisch even wat minder hard gaat.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #2 December 15, 2008, 00:42:10
edit2Rapporteer  
Natuurlijk is het maar net wat de gek voor een 2e hands kite wel geven.
Ook is het afhankelijk van hoe de gear er uit ziet maar ik denk dat de 2hands prijzen, van een 1 jaar oude kite, ongeveer 35% van de nieuwwaarde zal bedragen.

Maw ik denk dat je te veel vraagt voor je kite.

Dezelfde kite kun je nu ook nieuw kopen voor 729,- euro en de
14m2 Torch 2008 kompleet kost nieuw 749,- euro

Maar nu heb je wel extra aandacht voor je Torch gehad dus misschien dat je hem nu wel kwijt raakt  Wink
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 December 15, 2008, 01:02:34
edit2Rapporteer  
OK, verandert...

Waar het me meer om gaat is dat je een paar jaar geleden nog zonder probleem je 1-jaar oude kite binnen een week voor 700,- verkocht kreeg als de nieuwe kites binnenkwamen, maar nu.....?

Als niemand meer 2ehands wil kopen, waarom zou je dan nog nieuwe kites halen als je je oude in de vuilcontainer kunt dumpen omdat ze toch niks meer waard zijn?
Dan kun je dus beter om de 2 jaar je kites kopen, dan ben je maar 50% van de nieuwwaarde kwijt per jaar ipv dat je nog maar 35% overhoudt als je ze door zou verkopen.
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #4 December 15, 2008, 01:05:39
edit2Rapporteer  
Ja precies, of gewoon standaard een jaar achter lopen. Alle kites zijn tegenwoordig van dermate goede kwaliteit/performance dat je echt niks mist als je een jaar achter loopt. Je houdt alleen wel een hoop geld in je portomonee. Nieuwe kites voor de helft van de prijs. Wie wil dit niet zou je zeggen? Als straks iedereen dit gaat doen dan zullen alle merken hun kites stukken goedkoper moeten gaan maken.
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #5 December 15, 2008, 01:06:32
edit2Rapporteer  
Denk dat het er toch een beetje aan ligt wat je verkoopt en voor hoeveel....  Roll Eyes

Mijn Tribal II 9m met een goed gevoel verkocht en ik kreeg nog een mooi mailtje als dank.

Hallo Michael,
 
vanmiddag heb ik voor het eerst met de Tribal 9 m2 gevaren, op Mirns, wind 16 tot 21 knopen. Ik dacht dat die wat aan de kleine kant zou zijn voor deze omstandigheden maar het deed het erg goed, geen moment te weinig power gehad. Het is wel even wennen aan het directe stuurgedrag. Vergeleken met de 13 is hij snel maar je voelt goed waar hij staat en de snelheid geeft veel mogelijkheden, lekker. De bar druk is ook wat hoger dan de 13 maar naar anderhalf uur nonstop nog geen enkel probleem.
Kortweg een lekkere kite, ik denk dat ik me hier wel mee kan vermaken.
Het enige probleem vandaag was geen gevoel meer in m'n vingers. En toen ik er na anderhalf uur mee op hield, 5 minuten lang pijnlijke vingers toen het gevoel weer terug kwam, verder niet koud gehad. De handschoenen met open handpalm werken met deze temperaturen niet.
 
Groeten.........


Leuk contact gehad met die gozer, kwam van ver, lekker drankje erbij, toilet stop, bob aaien  Wink  en hij was zeer kritisch...en hij heeft nog gelijk ook! Elke centimeter van toen nog mijn kite werd nagekeken...  ThumpsUp

Je wil wel een kite kopen waar je nog ff mee kan doen en die niet na 2 sessies uit elkaar valt.
Ik zou persoonlijk ook nooit "iets" te koop zetten waar ik een ander mee in gevaar zou brengen!

Kite afgeragd....oprotten ermee...  loser

Goed onderhouden kite's brengen hun geld echt wel op Evan.....soms moet je alleen even geduld hebben. Wink


JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #6 December 15, 2008, 01:11:54
edit2Rapporteer  
Ja, maar als iedereen gaat wachten tot de overjarige kites 50% goedkoper zijn dan kan je het wel vergeten met die 2e hands kites.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #7 December 15, 2008, 01:13:02
edit2Rapporteer  
Tijdens mijn windsurf periode kocht ik altijd het overjarige materiaal.
Dan kon je dus in de winter je spullen kopen met 50% korting.
Binnen het kitewereld zijn er nog voldoende veranderingen waardoor er genoeg mensen zijn die er toch voor kiezen om nieuw te kopen.
En laten we ook eerlijk zijn... NIEMAND betaald de volle 100% voor zijn nieuwe gear.
Met een beetje onderhandelen heb je de 1ste 20% korting al snel binnen.

Dus je weet dat je een kostbaar wegwerpproduct koopt dus moet je daar rekening mee houden tijdens de aanschaf. Goed shoppen dus  ThumpsUp

Persoonlijk ben ik elk jaar mijn gear al kwijt voordat ik mijn nieuwe besteld heb.
Gewoon goed je gear onderhouden en niet het maximale er voor vragen
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #8 December 15, 2008, 01:18:40
edit2Rapporteer  
Ik verbaas mij ook dat er bij de "meest snel groeiende watersport" er zoveel overschot bestaat aan 2e hands kite's....  Huh

Of zitten we met zijn allen toch al aan de maximale groei?
Kan het mij niet voorstellen gezien het aantal beginnelingen elk jaar....  Undecided
sjembek

Berichten: 984
Antwoord #9 December 15, 2008, 02:09:29
edit2Rapporteer  
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die hun spullen nieuw kopen wanneer ze in de shop liggen.
Kiten is een leuke sport, maar om nou meer dan 1000 euro neer te tellen voor een product waar je na een maand goed gebruik nog met een beetje geluk 75% van de nieuwprijs van kan vangen en om nog maar niet te spreken van spullen die ouder zijn dan 'bijna-nieuw'.

Zelf heb ik altijd mijn spullen 2e hands en overjarig gekocht en volgens mij doet iedereen dat wel. Logische verklaring voor de markt die nu op verlies staat is dat het winter is en mensen die spullen willen ze al hebben of pas in het voorjaar gaan kijken naar overjarig/gebruikt materiaal.
Ja, of ze zijn nog steeds aan het sparen voor nieuw spul dat nog moet uitkomen.. kan ook.
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #10 December 15, 2008, 09:41:13
edit2Rapporteer  
2de hands licht altijd in de winter volledig op z`n gat omdat er geen beginner is die er aan zal denken om nu te gaan kiten, wacht maar op mooi winderig weekend in het voorjaar.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 December 15, 2008, 13:01:26
edit2Rapporteer  
Je moet natuurlijk niet vergeten dat vooral de technische ontwikkeling van de vliegers de afgelopen 4 jaar enorm is geweest. Een vlieger van 2005 is absoluut niet meer te vergelijken met het materiaal van vandaag de dag. Door deze enornme veranderingen / ontwikkelingen was het erg aantrekkelijk om nieuw materiaal te kopen. Hierdoor was/is het aanbod op de 2e hands markt ook groot. Een groot aanbod leidt al snel tot lagere prijzen. Vernieuwingen van de vliegers zullen steeds kleiner worden en de behoefte om ieder jaar nieuw spul te kopen zal denk ik ook afnemen. Hierdoor zal het aanbod op de 2e hands markt ook afnemen en zullen de 2e hands prijzen zich stabiliseren ( denk ik  Grin   schater )
onno

Berichten: 26
Antwoord #12 December 15, 2008, 13:21:29
edit2Rapporteer  
als je nieuw spul wilt hebben ben je echt gek als je dat in NL doet... Via internet kan je veeeel goedkoper nieuw spul kopen... enne tje als je de hoofdprijs vraagt voor je spullen raak je het idd nooit kwijt...
naishdude
Gast
Antwoord #13 December 15, 2008, 13:45:23
edit2Rapporteer  
kijk nu even naar dit,  ik  had een goede koop gedaan een maand terug in een shop...een Ozone SportII 11m 2008 nieuw  900euro

nu in een andere bekende NL shop: als voorbeeld

Ozone Instinct Sport II 5 complete zwart/wit/rood 1060,00    nu 636,00 compl
New Ozone Instinct Sport II 11 complete zwart/wit/groen DEMO 1300,00    nu 650,00 compl
New Ozone Instinct Sport II 13 complete zwart/wit/rood 1375,00   nu  825,00  compl

en te weten dat Ozone zich echt aan de jaarlijkse vernieuwing houd dus niet in augustus  2008 zijn 2009 modellen op de markt werpt zoals vele anderen

in feite dus maar beginnen uitkijken tegen de allerlaatste dagen van het jaar, natuurlijk ook met de kans van uitverkocht te zijn...
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #14 December 15, 2008, 13:52:44
edit2Rapporteer  
Dat heet afschrijving.

2 kites + 1 board, 2009 model, recent nieuw aangeschaft heeft
bij verkoop in september 2009 een afschriijving van E. 1.350,00

2 kites + 1 board, 2008 model, recent nieuw aangeschaft, heeft
bij verkoop in september 2009 een afschrijving van E. 600,00

Het is een keuze die je maakt, waar je gewoon vooraf
rekening mee moet houden.

ps:
Wie koopt er elk jaar een nieuwe fiets. Das pas duur...
En wie koopt er elk jaar een nieuwe auto...
Of wie koopt er elk jaar nieuwe voetbalschoenen, omdat er
weer een nieuwe model uit is.

Hou toch alsjeblieft op te zeuren over die 2e hands markt.
Bekijk het als een sportartikel en realiseer je dat een sportschool
net zo duur is als de afschrijving van een setje kites en board uit 2008.


wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #15 December 15, 2008, 14:56:13
edit2Rapporteer  
Gewoon afraggen totdat ze van ellende uit mekaar donderen, heb je niks met de 2de hands markt te maken.

Doet Idefixe ook  Wink schater
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #16 December 15, 2008, 17:14:34
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het tijd wordt voor leasen. Je least bij een bepaald merk een set kitepspullen en na een jaar lof 2/3/4 nemen ze je oude gear weer en en jij krijgt nieuwe gear. Meteen goede klanten/merk binding. Tweede handsmarkt blijft dan ook klein. Bovendien is de maker van de kite dan ook verantwoordelijk voor de vernietiging (cradle to cradle) of doorverkoop op de 2e handsmarkt; is beter voor het milieu.

Probleem is overigens niet dat de kites uitontwikkeld zijn, maar dat de markt verzadigd raakt. Er komen nog steeds kiters bij in de wereld, maar de groei is niet meer zo explosief. En de verhouding oude kiters vs nieuwkomers wordt steeds ongunstiger.
Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #17 December 15, 2008, 17:32:42
edit2Rapporteer  

Ik heb nog een paar Rebels 2009 liggen die ik wil verkopen....iemand die ze wilt?
Er is 1 week me gevaren en ze zijn dus in nieuwstaat.

Kijk, dat moet toch geen probleem zijn??

JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #18 December 15, 2008, 18:44:00
edit2Rapporteer  
Merk ook wel dat de markt nu niet goed is, ik wilde mn setje Waroo''s (11 en 7) uit 2007. Leuke set voor de beginner/gemiddelde kiter...maar kreeg geen enkele bieding, alleen wat losse vragen..

Maar goed..ik gooi het gewoon op de tijd van het jaar. Nu kiten alleen de bikkels die al matiriaal hebben. Straks in mei ofzo gaan de beginners weer aanschaffen...komt dan wel goed..dus nog ff wachten maar op die 2009 Waroo's....
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #19 December 15, 2008, 19:09:00
edit2Rapporteer  
Ik heb even naar de 2e hands markt gekeken maar ik vind dat er nog wel veel gevraagd wordt voor bepaalde spullen. Het verschil tussen nieuw, na een beetje onderhandelen, en 2e hands is dus erg klein.

Maar er is hoop want ze zeggen dat er een recessie aan zit te komen dus misschien komt het helemaal goed met de 2 de handsmarkt  Roll Eyes
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 December 15, 2008, 19:12:30
edit2Rapporteer  
Je kan bijna de klok gelijkzetten op dit soort topics...
Masalama!
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #21 December 15, 2008, 19:55:58
edit2Rapporteer  
Voor de 2de hands markt zul je het deels toch moeten hebben van de beginners en niet de diehards. Daarom zul je een bow/SLE ook makkelijker verkopen dan een C
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #22 December 15, 2008, 20:11:40
edit2Rapporteer  
Voor de 2de hands markt zul je het deels toch moeten hebben van de beginners en niet de diehards. Daarom zul je een bow/SLE ook makkelijker verkopen dan een C

Pas op wat je zegt.... 85 % van de kites vaart met SLE/Bow/Hybride/Delta  Wink
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #23 December 15, 2008, 21:03:28
edit2Rapporteer  
Voor de 2de hands markt zul je het deels toch moeten hebben van de beginners en niet de diehards. Daarom zul je een bow/SLE ook makkelijker verkopen dan een C

Pas op wat je zegt.... 85 % van de kites vaart met SLE/Bow/Hybride/Delta  Wink
Dat zegt ie toch, dan blijven er dus 15% diehards over :-P
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #24 December 15, 2008, 21:04:07
edit2Rapporteer  
Voor de 2de hands markt zul je het deels toch moeten hebben van de beginners en niet de diehards. Daarom zul je een bow/SLE ook makkelijker verkopen dan een C

Pas op wat je zegt.... 85 % van de kites vaart met SLE/Bow/Hybride/Delta  Wink
Ik bedoel: veel beginners kopen tweedehands, beginners kopen SLE/bow etc dus die raak je eerder kwijt dan C's omdat beginners geen C's varen...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.